מצעד החילופים: חלק א'

"חלמתי שאני עולה ישר מן הספסל ותוך דקה תוקע גול או מטביע סל"

בשנות ה-90 ילדים רבים (ועבדכם הנאמן ביניהם, אבל זה לפעם אחרת) מצאו עצמם מגשימים חלומות באמצעות תוכנית הטלויזיה "חלום עליכם" בהנחיית עוזי חיטמן ז"ל, שגם שר את השורה לעיל בשיר הפתיחה של התוכנית. והוא צדק. הרי חלומו של כל ילד שרק מתחיל לשחק כדורגל הוא להביא ניצחון גדול במשחק חשוב. לכבוש את השער המכריע, את הפנדל האחרון. ילדים רבים חלמו, חלק גם הגשימו.

הרשימה הבאה חוזרת לכמה מהחילופים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הכדורגל העולמי. לשחקנים שנכנסו כמחליפים והשפיעו באופן ממשי על המשחק, כאשר משחקים בעלי חשיבות גדולה מקבלים כמובן משקל כבד יותר. השתדלתי גם לתת ייצוג לכל סוגי התחרויות – ליגה מקומית, ליגת אלופות ומשחקי נבחרות. היום נציג את מקומות 6-10.

חילופים

לפני שנתחיל, הנה כמה שכמעט נכנסו לרשימה:

 

צרפת – פורטוגל, גמר יורו 2016 (אדר) – מעמדת אנדרדוג מוחלטת, מול צרפת האימתנית והמארחת, ללא כריסטיאנו רונאלדו שנפצע ויצא במחצית הראשונה, הצליחה פורטוגל להדהים ולנצח עם שער בודד בהארכה. זה היה שערו היחיד עד היום של אדר במשחק תחרותי במדי פורטוגל.

 

איטליה – גרמניה, חצי גמר מונדיאל 1970 (ג'יאני ריברה) – המשחק הזה זכה לכינוי "משחק המאה". עד היום הוא נחשב לאחד הגדולים, אם לא הגדול ביותר בתולדות גביע העולם. אחרי 1:1 בתום 90 דקות איטליה ניצחה 3:4 מדהים בהארכה. הכוכב הגדול של מילאן נכנס כמחליף בתחילת המחצית השניה. בהארכה הוא בישל שער שוויון לבורגניק וכבש בעצמו את שער הניצחון.

 

בלגיה – יפן, שמינית גמר מונדיאל 2018 (פלאיני ושאדלי) – זה היה קרוב מאד לאחת הסנסציות הגדולות בהיסטוריה. יפן הובילה 0:2 על בלגיה. מרטינז עשה חילוף כפול וקיבל תמורה מדהימה. אחרי שורטונגן צימק, פלאיני נגח את השוויון בדקה ה-74 ושאדלי כבש את שער המהפך בדקה האחרונה של תוספת הזמן.

 

ריאל מדריד – ליברפול, גמר ליגת האלופות 2018 (גארת' בייל) – במצב של 1:1 הוולשי החליף את איסקו וכעבור 3 דקות החזיר את היתרון לבלאנקוס במספרת מדהימה. עד היום יש לי תחושה שזידאן קצת כעס עליו על השער הזה, שהיה יותר יפה מהשער של זידאן עצמו בגמר 2002…

 

עכשיו אפשר להתחיל:

מקום 10: אייאקס – מילאן, גמר ליגת האלופות 1995 (פטריק קלויברט)

זו היתה עונתו הראשונה של קלויברט בן ה-18 בבוגרים של אייאקס והיא היתה פנטסטית. הוא כבש 18 שערי ליגה ב-25 הופעות וזכה באליפות. למרות זאת, במשחק הגמר מול מילאן הוא ישב על הספסל במשך 70 דקות עד שואן חאל החליט לתת לו את הצ'אנס והכניס אותו במקום סקורר ענק אחר, יארי ליטמאנן הפיני. 5 דקות לסיום, פטריק הצעיר קיבל מסירת עומק נהדרת מפרנק רייקארד הותיק, נכנס לרחבה ובקור רוח מדהים גלגל את הכדור לרשת של סבסטיאנו רוסי. 22 שנה אחרי ששער בודד של ג'וני רפ העניק לאייאקס את גביע אירופה האחרון שלה, שוב ההולנדים כבשו את אירופה. קלויברט המשיך לחורר רשתות במדי אייאקס ובהמשך גם בברצלונה, אבל זה היה ונשאר השער הכי חשוב בקריירה שלו.

איאקס, פטריק קלויברט
פטריק קלויברט מניף את גביע אירופה במדי איאקס
Credit to "Patrick Kluivert" Facebook page

 

מקום 9: באיירן מינכן – וולפסבורג, בונדסליגה 2015/16 (רוברט לבנדובסקי)

נכון, זה בסך הכל היה המחזור השישי ולא משחק קריטי במאבק האליפות, אבל זו כנראה ההופעה הכי מטורפת שנראתה אי פעם משחקן מחליף. באיירן היתה בפיגור 1:0 במחצית כאשר לבנדובסקי החליף את טיאגו. בדקה ה-51 הוא כבש את שער השוויון. עד כאן נשמע נורמלי… ואז הוא כבש עוד אחד כעבור דקה, ועוד אחד בדקה ה-55. ועוד אחד בדקה ה-57. ועוד אחד בדקה ה-60. חמישה שערים בתוך 9 דקות. חמישה שערים לשחקן מחליף, וכל אחד יותר יפה מקודמו (במיוחד החמישי. אם אתם לא יודעים או לא זוכרים, תסתכלו ביוטיוב. מדהים). אלה היו 9 דקות מהאגדות שהכניסו את הפנומן הפולני לספר השיאים של גינס.

 

מקום 8: הולנד – קוסטה ריקה, רבע גמר מונדיאל 2014 (טים קרול)

ערב חם ולח בסלבדור דה באיה. קוסטה ריקה הסנסציונית מצליחה לתסכל את הולנד החזקה ולשמור על 0:0 כאשר ההארכה נמצאת דקה לפני סיום. רגע, מה קורה כאן? לא, זו בטח טעות. ואן חאל מחליף את השוער?! את סילסן המצוין? ומכניס את טים קרול? שלא שיחק מעולם אפילו דקה בטורניר בינלאומי? רגע לפני הפנדלים? הוא השתגע!!! מי עושה חילוף כזה???

מי? כנראה מישהו שיודע משהו שאנחנו לא יודעים. השוער המחליף של הולנד הדף פעמיים בדו-קרב הזה והעלה במו ידיו את נבחרת האורנג' לחצי הגמר מול ארגנטינה. גם שם זה נגמר ב-0:0, הפעם ואן חאל לא חזר על הטריק והשאיר לפנדלים את סילסן, שלא הצליח לעצור אף בעיטה והולנד הודחה.

 

מקום 7: גרמניה – ארגנטינה, גמר מונדיאל 2014 (אנדרה שורלה ומריו גצה)

נשארים בברזיל. הגדולה של גרמניה במונדיאל ההוא היתה עומק הסגל. תמיד יכולת למצוא שחקנים נפלאים על הספסל, כאלה שבאמת יכולים להשפיע על המשחק. יואכים לב השתמש בחוכמה ברוטציות שלו בהרכב לאורך הטורניר וקיבל תמורה מלאה. גצה עלה בהרכב במשחקים הראשונים וגם כבש בשלב הבתים נגד גאנה. שורלה רשם 6 הופעות בטורניר, כולן כמחליף, ובחצי הגמר התכבד בשער השישי והשביעי בפוגרום שגרמניה ביצעה בברזיל האומללה. בגמר הוא נכנס כבר במחצית הראשונה במקומו של כריסטוף קרמר שנפצע. גצה החליף את קלוזה העייף רגע לפני ההארכה. זה היה אחד הגמרים הפחות מלהיבים שידע כדורגל הנבחרות, אבל בדקה ה-113 פריצה נהדרת של שורלה מהאגף המשיכה למסירה פנטסטית לגצה החופשי ומשם לרשת של רומרו. זו לא היתה הפעם הראשונה ששחקן מחליף כובש בגמר המונדיאל, אבל זו היתה הפעם הראשונה ששחקן מחליף כובש שער ניצחון בגמר המונדיאל.

מריו גצה שער בגמר המונדיאל
קרדיט: דנילו – צילום ויקיפידה

 

מקום 6: ליברפול – ברצלונה, חצי גמר ליגת האלופות 2019 (ויינאלדום)

ליברפול נראתה אבודה. לך תמחק פיגור של 3:0 מול מסי והחברים שלו, ועוד כשסלאח ופירמינו פצועים. אוריגי אמנם כבש שער מוקדם, אבל בהמשך המחצית הראשונה הרדס התקשו לייצר מצבים של ממש. בהפסקה קלופ הבין שאין לו ברירה אלא לקחת הימור, הוא הוציא את המגן רוברטסון והכניס קשר תוקף. הבעיה היתה שווינאלדום מעולם לא היה סקורר. בעונה לפני כן הוא כבש 2 שערים בלבד בכל המסגרות. סביר להניח שלא הרבה אנשים באנפילד האמינו שזה השחקן שיכול להביא את הישועה במצב הנואש הזה…

במחצית הגדולה בקריירה שלו ההולנדי עשה צחוק מההגנה הרעועה של בארסה, כבש צמד מדהים בתוך 2 דקות ועשה 3:3 בסיכום הכללי. אחר כך הגיעה ההברקה של טרנט אלכסנדר-ארנולד עם כדור הקרן השטוח לאוריגי והשאר, היסטוריה.

לחלק ב' של מצעד החילופים

ג'יני ווינאלדום,
(קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של ג'ורג'יניו ווינאלדום)
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זוכר היטב את ההופעה המבריקה שלך אצל עוזי חיטמן. באמת הגיע הזמן לפוסט בנושא. לגבי לבנדובסקי, אני מניח שזו גם החמישייה המהירה בהיסטוריה של שחקן וקבוצה.

  2. פוסט מגניב, נהנתי לקרוא ולראות את לבנדובסקי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח