מנור סולומון לא לבד – נבחרת השמועות של הכדורגל הישראלי

חמישה שערים בליגת העל (מקום רביעי לבני גילו מכלל שחקני הליגות הראשונות באירופה), ארבעה שערים בליגת העל לנוער, שש הופעות בנבחרת הנוער, הופעה אחת בנבחרת הצעירה ושני זימונים לנבחרת ישראל הבוגרת. זה הרזומה של השחקן הצעיר ביותר בליגת העל העונה, מנור סולומון.

אתר הזווית בחסות טיק טיק

אבל הסטטיסטיקה של סולומון היא לא הסיבה להייפ שיש סביב הכישרון של מכבי פתח תקווה. כבר שנים שלא ראינו שחקן בגילו של סולומון עם יכולות טכניות כה מרשימות ויתרה מכך נראה שהוא מתקדם תוך כדי תנועה וכעבור כמעט שנה ממשחק הבכורה שלו בליגת העל הקשר הצעיר הפך לשחקן הרכב לגיטימי בליגת העל, לא דבר של מה בכך על אחת כמה וכמה שכמעט לא שיחק בליגת העל לנוער וקפץ כמעט שתי כיתות דרך נערים א' אל הבמה המרכזית של הכדורגל הישראלי. אייל ברקוביץ' שיבח את מנור סולומון בכתבה באתר YNET ואמר: "הוא צריך להיות ברקוביץ', גם אם אני הייתי פלייימיקר והוא שחקן קו, סולומון הוא השחקן הצעיר הכי טוב בארץ. יש לו יכולת מגוונות של הובלת כדור, מסירה מדויקת, חוכמה, והוא חזק יחסית למבנה שלו. רק בודדים עולים לקבוצה הראשונה בגיל 17, ומדובר בכישרונות ייחודיים. אם הוא יהיה חזק מנטלית ומספיק נחוש – הוא צריך להיות הדבר הבא".

הכובשים המצטיינים באירופה משנתון 1999
הכובשים המצטיינים באירופה משנתון 1999. קרדיט: לאתר transfermarkt.co.uk)
בחודש האחרון הגיע גל שמועות לגבי רכישה עתידית של סולומון מהקבוצות העשירות ביבשת. שמותיהם של יובנטוס, צ'לסי, מנצ'סטר סיטי, ליברפול ור.ב. לייפציג הוזכרו כמועמדות פוטנציאליות לרכוש את הישראלי בן ה-18. ליברפול סומנה כמועמדת הרצינית לרכוש את השחקן והיא מתכוונת להגיש הצעה של 4.5 מליון יורו לפי TheSun (יש לציין שמדובר בעיתון לא כל כך אמין וכדאי להתייחס לכל כתבה שלהם בעירבון מוגבל). בהנהלת מכבי פתח תקווה הגיבו לדיווחים השונים שמי ירצה את סולומון יאלץ להיפרד מ-20 מליון יורו, ובנוסף סולומון עתיד לבקש קיצור שירות מצה"ל כדי להימכר לקבוצה מחוץ לישראל כבר בגיל 20, בשנת 2019.

הסאגה של סולומון איבדה כל מידה של פרופורציות, ההתקדמות המהירה של השחקן הצעיר בלבלה את כולנו. הכדורגל הישראלי, שלא מפסיק לחטוף חבטות מכל יריבה אפשרית ומתרחק שנות אור מהכדורגל האירופי, צמא יותר מאי פעם לכישרון צעיר בדמותו של סולומון שמכניס תקווה לכל אוהד ואיש מקצוע בישראל. כולנו כל כך רוצים בהצלחתו של הקשר הצעיר שההפך בשנה האחרונה לאחד השחקנים הישראלים המתוקשרים ביותר.

המקרה של סולומון לא חדש בכדורגל הישראלי. השחקנים הצעירים זוכים באורח קבע להעצמה תקשורתית, בתקווה שלשם שינוי השחקן הישראלי ישנה את המיתוג הלא מחמיא שמאפיין אותו ויספק קריירה אירופית יוצאת דופן שרק מעטים זכו להציג מחוץ לביצה המקומית.

היום אני אני אחזור אחורה בזמן אל השמועות הנוצצות ביותר שנכתבו על הכדורגלנים הפעילים בישראל (קרדיט לאתרים: ONE, וואלה! ספורט, וספורט1)

  • הערה – אין מטרה לפגוע באופן מכוון באף אתר כזה או אחר, רב הפרסומים מתייחסים לדיווחים מחו"ל וחלקם מבוססים על פניות רשמיות אל המועדון של אותו שחקן.
מנור סולומון
קרדיט לדף הפייסבוק "מכבי פ"ת העמוד הרשמי"
שוער וחוליית ההגנה

העברות של שחקני הגנה

ככל הנראה השמועה הרחוקה ביותר מהמציאות היא של אריאל הרוש, ששמו נקשר אל קבוצת הפאר הספרדית ויאריאל, אך באותה תקופה הדבר לא נראה רחוק מהמציאות. בסוף עונת 2011/2012 ויאריאל ירדה אל הליגה הספרדית השנייה ואריאל הרוש, שוער העתיד של נבחרת ישראל, היה בהחלט מועמד ראוי לרשת את מקומו של דייגו לופז שעבר באותה עונה לסבליה. בסופו של דבר הוחלט לוותר על שירותיו של השוער הצעיר, שאולי יתנחם בכך שעבר מבית"ר ירושלים לקבוצה המשחקת עם מדים זהים כמעט לשל הקבוצה הספרדית…

בלם נבחרת ישראל ומכבי ת"א איתן טיבי היה מבוקש בקבוצות מהליגה הצרפתית. טיבי, שהיה בשנת חוזה, היה יכול לנהל מו"מ עם כל קבוצה החל מינואר 2016 לאחר שלב הבתים של מכבי תל אביב בליגת האלופות, והבלם הבינלאומי רצה לצאת לקדנציה אירופית נוספת לאחר ניסיון קצר בשרלרואה הבלגית שהסתיים בירידת ליגה. לאחר שהתברר שלא הייתה שום הצעה קונקרטית מקבוצה בכירה ממכבי תל אביב, החליט טיבי לחתום על חוזה חדש במועדון הצהוב כדי שיוכל להיות המחליף של טל בן חיים וז'אן סילבן באבין…

הדיווחים על צדק, בדומה לטיבי, החלו לאחר שלב בתים מוצלח בליגה האירופית שהסתיים בעלייה היסטורית לשלב 32 האחרונות. לא צריך להכביר במילים על התקופה הקשה שעוברת על הקפטן של הפועל ב"ש המחזיק בשלוש אליפויות בישראל ו- 12 הופעות בינלאומיות ואפשר רק לקוות שהפרשה הזאת תסתיים על הצד הטוב ביותר עבורו.

איתן טיבי מכבי תל אביב
טיבי. הפירסומים היו מוקדמים מדי
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page
קישור והתקפה

ישראלי ראשון במילאן? כך דווח בינואר 2014 לאחר שביבראס נאתכו סיים את החוזה ברובין קאזאן רוסית. אמנם הליגה הרוסית כבר לא פעלה כליגה קלנדרית שהסתיימה בחודש נובמבר והתאימה את עצמה לשאר הליגות באירופה, אבל החוזה של נאתכו הסתיים כבר בחודש ינואר, זאת אומרת שהוא היה שחקן חופשי שכל קבוצה יכלה להחתים באופן מיידי. נאתכו התייחס אל הדיווח וסיפר שעל מילאן הוא לא שמע, אבל הוא יודע שרומא ופיורנטינה הביעו עניין. בסוף הוא החליט לעבור אל פאוק סלוניקי…

אם לא במילאן אז באינטר. מאור בוזגלו, שהספיק בגילאי הנוער להיבחן ביובנטוס ואף שיחק באקדמיה המפוארת של אולימפיק ליון, חזר לארץ הקודש כדי לחתום במכבי חיפה. שחקן הכנף הצעיר, שחווה עונות השאלה מוצלחות בהפועל פ"ת ובבני סכנין, עבר למכבי ת"א בשנת 2008 והפך לשחקן ליגת העל היקר בכל הזמנים (השיא נשבר בשנת 2015 לאחר רכישתו של פרדרג ראיקוביץ' למכבי ת"א, אך עדיין מחזיק בתואר הישראלי היקר בליגה). לאחר שתי עונות במכבי ת"א הגיע הדיווח לגבי התעניינות מאלופת אירופה, אינטר מילאנו. בהחלט מדובר באחד הדיווחים המוזרים ביותר שהיו בשנים האחרונות. בוזגלו היה כבר בן 22 וכבש רק ארבעה שערי ליגה באותה עונה. אבל מצד שני מאור בוזגלו גם אמר בעבר שקארים בנזמה חושב שהוא שחקן טוב ממנו. הדימוי העצמי של בוזגלו תמיד היה בשמיים ואין דבר רע בלשאוף כמה שיותר גבוה, אך לפעמים נראה שהפערים בין היכולת על הדשא לבין ההתבטאויות של השחקן ושל אביו מנותקים מעט מהמציאות.

בוזגלו לאן
בוזגלו. לאינטר הוא לא הגיע
Credit to "Maor Buzaglo" Facebook page
אייל גולסה היה אחד מעמודי התווך בעלייה של מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות עוד בטרם מלאו לו 18 והוא ללא ספק אחד השחקנים המוכשרים שצמחו בישראל בעשור האחרון. ההשוואות ליוסי בניון ואייל ברקוביץ' ליוו אותו לאורך הקריירה וכמו כן גם התעניינות מקבוצות בכירות באירופה. באיירן מינכן הכחישו את הדיווחים וגולסה חתם חודש לאחר מכן בחשאי ובאופן לא חוקי בלאציו האיטלקית. גולסה עשה לא מעט טעויות בקריירה שלו וגם סבל מפציעות, אבל גם הם לא תירוץ לחוסר ההתקדמות שלו. כישרון כמו גולסה היה צריך למצוא את עצמו מחוץ לכדורגל הישראלי בשנת 2017.

מגולסה נעבור לשחקן נוסף בבירת בוואריה, טוטו תמוז. שחקן מחלקת הנוער של הפועל פ"ת, שבתחילת דרכו בליגת העל נרשם כשחקן זר, היה אחד החלוצים הטובים בליגה כשהיה בן 17 בלבד כשסיים עונת בכורה בליגת העל עם לא פחות מ 11 כיבושים ולאחר מכן עבר לקבוצת המיליונים של גאידמק. תמוז השתלב במהרה וסיים עונה עם זכייה באליפות ראשונה בקריירה ובתואר מלך שערי הקבוצה בצהוב שחור עם 9 כיבושי ליגה ו-11 שערים בכל המסגרות. החלוץ הצעיר ממוצא ניגרי ניחן בעברו ביכולת שלא רגילים לראות אצל כדורגלן ישראלי – כח מתפרץ, שליטה אבסולוטית בכדור וקור רוח מול השער גרמו ללא מעט מועדונים להביע עניין בחלוץ של בית"ר ירושלים. ודווקא אז או בגלל זה, חלה ירידה ביכולת של תמוז. גם בתקופות טובות יותר של השחקן בהפועל ת"א וברומניה היה נראה שהחלוץ לא מרוצה מהמקום בו הוא נמצא ותמיד ביקש לעזוב. דבר זה גרם למאמנים רבים לא להסתדר איתו. כמו כן, לאורך הקריירה הייתה ביקרות על תמוז שלא מתנהג כמקצוען וסובל לא פעם מעודף משקל. כיום, בשנת 2017 לפני שתמוז חגג 30, אף מאמן בליגת העל לא מעוניין בחלוץ בעל התדמית הפרובלמטית. ככל הנראה בבאיירן מינכן לא מתחרטים…

באיירן מינכן, קהל
מסתדרים בלי תמוז שם בבוואריה   Credit to "FC Bayern München" Facebook page
בנימה מעט רצינית יותר, נחזור אל מנור סולומון. ההתלהבות מהשחקן הצעיר בהחלט מובנת. מאז אייל גולסה לא היה שחקן ישראלי שסומן כפוטנציאל לשחק בקבוצה בכירה באירופה, ובמילים אחרות הכדורגל הישראלי היה יתום מכשרונות צעירים כבר שמונה שנים. אבל צריך להיות מאוד זהירים עם סולומון. בעידן של היום מאוד קל לצאת לקבוצה מחוץ לישראל ומנור צריך ללמוד מניסיונות העבר ולא למהר לעזוב את ישראל.

שחקנה של טוטנהאם דלה עלי שיחק בגילו של סולומון ב MK דונס מהליגה השלישית באנגליה, ולמרות התעניינות מארסנל, צ'לסי ומנצ'סטר סיטי בגיל צעיר יותר, עלי לא התפתה ונשאר בקבוצה הצנועה ממילטון קינס והפך לאחד השחקנים הטובים בליגה כשסיים עונה חלומית עם 16 שערי ליגה ו-9 בישולים. כמו כן, MK דונס עלתה לצ'מפיונשיפ והדיחה את מנצ'סטר יונייטד בגביע הליגה, עלי נבחר לשחקן הצעיר המצטיין בליג 1 ורק לאחר מכן הוא עבר לשחק בפריימרליג.

דלה עלי
עלי זוכה בפרס השחקן המצטיין של הליגה השלישית
Credit to "MK Dons" Facebook page
סולומון צריך ללמוד משחקנים כמו דלה עלי ואפילו מדור הליגיונרים של שנות התשעים ושל שנות האלפיים המוקדמות ולהישאר בליגה עד שימצא את עצמו מבחינה אישית ויהפוך לשחקן הטוב ביותר בליגת העל, אחרת הוא עלול למצוא את עצמו ברשימה מוכרת הרבה יותר בכדורגל הישראלי, של אותם שחקנים שלא הצליחו לממש את הפוטנציאל שלהם.

מנור סלומון, מכבי פתח תקווה
קרדיט לדף הפייסבוק "מכבי פ"ת העמוד הרשמי"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח