מה הסיכויים של מכבי תל אביב להגיע לפיינל פור בקלן?

24 מחזורים עברו מפתיחת היורוליג והגיע הזמן לחשב את הסיכויים של מכבי להשיג את הכרטיס לפיינל פור שיערך בקלן בסוף השנה.

מכבי תל אביב קהל
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page

בהנחה ששלוש הקבוצות הראשונות בבית (אפס אנדולו, ריאל מדריד וברצלונה) לא יאבדו מומנטום פתאום, המצב בבית כרגע של הקבוצות הרלוונטיות הוא כזה:

מקום רביעי: צסק"א 16 נצחונות
מקום חמישי: מכבי 16 נצחונות.
מקום שישי: פנאתינייקוס 14 נצחונות
מקום שביעי: ולנסיה 12 נצחונות
מקום שמיני: מילאנו 11 נצחונות
מקום תשיעי: פנרבחצ'ה 11 נצחונות

לפי הטבלה, נראה כי בסבירות של מעל 90 אחוז, מכבי הבטיחה את מקומה בפליאוף. לצהובים יש יתרון של חמישה משחקים על פני פנרבחצ'ה ומילאנו שבמקומות ה-8 וה-9, ובנוסף יש לה יתרון על שתיהן במאבקים הפנימיים – שני נצחונות מול פנר ועוד ניצחון והפסד מול מילאנו בהפרש כולל של פלוס 2. גם במצב ששלושתן יסיימו עם אותו מספר נקודות, מכבי תהיה מעל שתיהן כי במאבק משולש מכבי עם הכי הרבה נצחונות ביניהן. על מנת ששתיהן יעברו את מכבי, הן יצטרכו לנצח 6 משחקים יותר מאשר מכבי, וכל זה בעשרה משחקים. כלומר, אם מכבי תנצח רק בארבעה משחקים מתוך העשרה שנותרו, שתיהן יצטרכו לשמור על מאזן מושלם בעשרת המחזורים הנותרים. מצב בלתי סביר לחלוטין.

החל מהמקום העשירי, שאותו חולקות הכוכב האדום, חימקי מוסקבה ואולימפיאקוס, כל אחת עם 10 נצחונות – יש כבר פער של שישה משחקים בינן לבין מכבי, כך שהסיכוי שמישהי מהן תעבור את מכבי הוא קלוש גם כן. מדובר על אותו תסריט כמו מול מילאנו ופנרבחצ'ה. הן יצטרכו לנצח שישה משחקים יותר ממכבי בעשרת המחזורים הנותרים. גם במצב לא הגיוני שמכבי תפסיד את כל עשרת המשחקים שנותרו לה, הקבוצות האלו  יצטרכו לנצח 6 מתוך 10 משחקים כאשר כרגע אחוז ההצלחה שלהן הוא פחות מ42 אחוז.

 

לאחר שהבנו שמכבי הבטיחה באופן מעשי את המקום בפליאוף, נותר לראות מה הסיכוי של מכבי לזכות ביתרון הביתיות. נתחיל מלהוציא את ולנסיה מהמשוואה, שכן פער ארבעת המשחקים בינה לבין המקום הרביעי אמור להספיק לקבע אותה בלי יתרון ביתיות.

את שלוש הקבוצות הטובות במפעל, כאמור אנאדולו אפס, ריאל מדריד וברצלונה, נוציא גם מהמשוואה שכן בנוסף לפער שני המשחקים שיש להן על פני המקום החמישי, הן גם משחקות את הכדורסל הטוב ביבשת וסביר להניח ששלושתן יסיימו בשלושת מקומות הראשונים. מה שמשאיר לנו מאבק בין 3 קבוצות: צסק"א, מכבי ופנאתינייקוס, על המקום הרביעי.

פנאתינייקוס אמנם נמצאת כרגע בפער של שני משחקים לרעתה משתיהן, אך היא עוד צריכה לארח אותן ביוון במחזורים שנותרו. בנוסף, צסק"א עוד צריכה לארח את מכבי. במשחקים שהיו בין שלוש הקבוצות, מכבי ניצחה את שתיהן בבית ואילו פנאתינייקוס ניצחה במוסקבה, במה שעשוי ליצור לה ניצחון כפול על הרוסים, שעשוי להיות משמעותי במאבק פנימי עתידי.
למכבי ולצסק"א נותרו חמישה משחקים ביתיים, לפנאתינייקוס עוד ארבעה. היוונים גם צריכים עוד לפגוש את ברצלונה וריאל (בשני המחזורים הקרובים) ואת אנאדולו. צסק"א צריכה לפגוש עוד את ברצלונה (עוד שני מחזורים). מכבי צריכה לפגוש עוד את אנאדולו (עוד 3 מחזורים). הקבוצה היוונית והקבוצה הרוסית צריכות עוד לצאת לטורקיה לשחק מול אוברדוביץ ופנרבחצ'ה. בהחלט לא משחק קל.
לפי לוח המשחקים והפער בטבלה, נראה שפנאתינייקוס תתקשה להשיג את המקום הרביעי, ואפילו תצטרך כנראה להיאבק על המקום בפליאוף מול ולנסיה, מילאנו ופנרבחצ'ה שנושפות בעורפה.

 

מה שמשאיר אותנו עם המאבק בין מכבי לצסק"א על הביתיות. בהנחה סבירה שאחת מהן תשיג את המקום הרביעי והשניה תסתפק במקום החמישי, בעצם אנו מגיעים למצב שהמאבק על המקום הרביעי בין שתיהן הוא מאבק על יתרון ביתיות בסדרת הפליאוף בין אותן קבוצות. מי שתסיים במקום הרביעי, תזכה ביתרון ביתיות בסדרה מול השניה.

קשה לדעת מי תצליח להשיג את המקום הרביעי. לוח המשחקים של צסקא יותר קשה על הנייר, אך מצד שני היא תארח את מכבי במוסקבה ב-24 במרץ. חשוב לזכור שמכבי ניצחו במשחק הירואי בתל אביב ב-10 הפרש את צסק"א, הפרש שיכול להתברר כקריטי. אפשר להמר ולהגיד שאם מכבי תנצח גם במוסקבה, היא תצליח לסיים לפניה, שכן צסק"א תצטרך לכפר על פער של משחק וחצי ב-9 משחקים אחרים. במצב שמכבי תהיה עם יתרון הביתיות בפליאוף, היא תצטרך לשמור על הבית בסדרה מול הרוסים, אבל מאזן הבית המרשים של הצהובים מעיד שמדובר ביתרון משמעותי. להערכתי, נצחון של הרוסים על מכבי במוסקבה יעניק לצסק"א את יתרון הביתיות בפליאוף, כנראה מול מכבי. במצב של סדרה מול צסקא ללא יתרון ביתיות, מכבי תצטרך לנצח במוסקבה לפחות פעם אחת כדי להגיע לפיינל פור בקלן. אתגר לא פשוט.

אם נסכם את המצב. כפי שזה נראה עכשיו, כדי להגיע לפיינל פור בגרמניה בסוף השנה, מכבי תצטרך לנצח פעם אחת במוסקבה, זה יכול לקרות במשחק ביניהן בחודש מרץ, או שזה יכול לקרות בסדרת הפליאוף שככל הנראה תקרה ביניהן בחודש אפריל. בכל מקרה, קל זה לא יהיה.

שיהיה בהצלחה לצהובים.

מכבי תל אביב כדורסל
קרדיט תמונה לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי תל אביב בכדורסל
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ניתוח מעולה!
    ממש מעניין בצורה של משפך וניתוח לוגי רציונלי ומדוייק של האפשריות.
    צהוב עולה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח