למה אתם שונאים את מכבי פתח תקווה?

שאלתי אתכם בקבוצת הגולשים של האתר שאלה פשוטה: מי אתם רוצים שתרד ליגה ביחד עם בני סכנין. התוצאות היו חד משמעיות – 214 מתוך 267, 80% מקולות המצביעים, מעדיפים שמכבי פ"ת תהיה זו שתיפרד מליגה העל. מועדון ספורט אשדוד שנייה בדירוג הזה עם 37 קולות (14%). 8 אנשים רוצים שאיזי ירד ליגה (3%) ול-8 נוספים לא באמת אכפת.

התוצאות הללו מבחינתי קיצוניות אפילו עוד יותר מכיוון שאני מעריך שמתוך 37 הקולות שהצביעו לאשדוד, לפחות מחצית מהם הם אוהדים של עירוני ואולי גם האדומים אשדוד שמאסו בקבוצה של ג'קי, כלומר, אוהדים לא נייטראלים. כן, בטוח שיש גם כמה אוהדי הפועל פ"ת שהיו שמחים לדרבי בלאומית, אבל מספרם בטח זניח ביחס למצביעים, כלומר בערך 9 מתוך 10 אוהדים רוצים שהמלאבסים ירדו ליגה.

געגועים ללוזון - אבי לוזון מתראיין
(צילום מסך)

אז למה אתם כל כך שונאים את מכבי פתח תקווה? גם את זה שאלתי והתשובה חזרה על עצמה – משפחת לוזון המנהלת את המועדון, מעוררת את מרבית האנטי. בגלל הרעש והראיונות, הסגנון, הכוחניות, הפטפטנות, ההרגשה שיש להם קומבינות ועזרה מההתאחדות, וכן, גם בגלל מאמן הקבוצה ובן המשפחה, גיא לוזון, שהפך למטרה מספר אחת ללעג האוהדים. עלו גם טענות על כך שלמועדון אין אוהדים ואין לו זכות קיום בכלל.

האנטגוניזם ברור, אבל ניסיתי בכל זאת לבחון את הטענות האלו בעיניים אובייקטיביות ועם כמה נתונים לנסות ולקבוע, האם מכבי פתח תקווה אכן כל כך רעה לכדורגל הישראלי:

אוהדים – אני רוצה לשים את העניין הזה מאחור גם לנוכח הדיבורים שאנשים מודאגים מכך שגם נס ציונה חסרת האוהדים תצטרף לליגת העל. מבחינתי, למרות שהנושא חשוב, זהו לא שיקול. כי בארץ, בואו נודה באמת, אם הקבוצה לא זכתה בעבר בתארים, אין לה אוהדים. לא משנה כמה שנים היא תהיה בחלק העליון של הטבלה, או בליגה העליונה, או תייצר שחקנים. אין אליפויות? אין בסיס אוהדים. זה המצב, ולעיתים גם במקרה של עירוני ק"ש, גם זה לא מספיק.

לכן מבחינתי קבוצה צריכה להיבחן לפי איך שהיא מתנהלת ולא לפי הרעש שיש ביציע. אם אתה לא קבוצה גדולה, אוהדים הם בונוס, וכפי שניתן לראות, יש לא מעט קבוצות בליגה עם בסיס אוהדים קטן, ובטח שנקודה זו כאמור לא צריכה לתת סיבה לאוהד הנייטראלי להעדיף שהיא זו שתרד על פני האחרות.

 

צעירים – אז מה אנחנו מצפים ממועדון בליגת העל שאין לו אוהדים ואין לו באמת את המשאבים להתמודד על תארים? לגדל שחקנים צעירים ולשתף שחקני בית. ומכבי פ"ת פיתחה את אחת ממחלקות הנוער הטובות בארץ ומייצרת כשרונות רבים כבר כמעט שני עשורים. טל בן חיים, עומר דמארי, עומר גולן, גל אלברמן וכמובן מנור סולומון. לפי הכתבה של רום טל דן מלפני שנתיים, מכבי פ"ת דורגה רביעית ביצור כדורגלנים פעילים ואפילו בעונה כה גרועה, היא מקום שני בליגה בשיתוף שחקני בית לפי האטלס הדיגיטלי של CIES עם כמעט 39% מהדקות ששוחקו על ידי שחקני בית. בנושא הזה, גם יריבתה לתחתית, מ.ס. אשדוד מצטיינת, וגם קריית שמונה באופן יחסי ביחס למיקומה בצפון ובסיס האוהדים שהיא מסוגלת לייצר.


הצלחה –
מכבי פ"ת אמנם לא הצליחה לזכות ביותר מדי תארים בכדורגל הישראלי – 2 גביעים, 4 גביעי טוטו ושתי הופעות באירופה, כולל הישראלית הראשונה שמעפילה לשלב הבתים בגביע אופ"א. אבל ב-15 השנים האחרונות היא סיימה במחצית מהמקרים בחלק העליון של הטבלה והמיקום הממוצע שלה הוא 7.14. כלומר מדובר בקבוצה שלרוב הינה קבוצת מרכז טבלה, עם גיחה קצרה לליגה הלאומית לאחר 21 שנים רצופות בליגה העליונה וחזרה מהירה לליגת העל (נתונים באדיבות יוסי מדינה).

גיא לוזון, בית"ר ירושלים.
קרדיט לדף הפייסבוק מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים – F.C. Beitar Jerusalem


מאמנים –
המחלה הכי גדולה בליגה שלנו כרגע היא תדירות חילופי המאמנים וחוסר הסבלנות. מכבי פ"ת אמנם התדרדרה בחודשים האחרונים למגמת החלפת המאמנים המרובה בליגה, אבל נחשבת ליחסית יציבה בליגה שלנו בנושא הזה. מאז עונת 2003/04 החליפו במלאבס 19 פעמים מאמן, הרבה פחות למשל מבית"ר ירושלים (31), בני סכנין (26) הפועל ת"א (26) ואפילו מכבי ת"א (21). הקדנציה הממוצעת במכבי פ"ת ערכה בתקופה הזו 26.5 משחקים, מעט יותר מהממוצע בליגה בתקופה – 25.4. זה כמעט 10 משחקים יותר מקדנציה ממוצעת שמקבל מאמן בבית"ר ירושלים. אז נכון שחלק מהרצף הזה נובע מנפוטיזם, אבל עדיין, אנחנו מעודדים יציבות יחסית וגם מאמנים אחרים קיבלו בעבר קרדיט גבוה יחסית לליגה שלנו. אנחנו גם לא שומעים על התערבות מקצועית של ההנהלה כמו למשל אצל איזי שירצקי.

לגבי המאמן הנוכחי, כן, לוזון מושך הרבה אש ואין ספק שהוא בצניחה חופשית. עדיין לזכותו קדנציות טובות בעבר במכבי פ"ת, בני יהודה ואפילו עונה נהדרת בסטנדרט ליאז'. אין ספק שהוא עושה המון רעש שלילי, אבל הוא כנראה לא המאמן הכי גרוע שיש בליגה שלנו. יש מאמנים עם רקורד פחות טוב משלו.


הבעלים –
מגיעים לנושא החם והוא הבעלים. כל הסיבות שנכתבו למעלה הם כנראה נכונות. שחקנים של מכבי פ"ת שרוצים לצאת החוצה צריכים להביא הצעה ממש גבוהה, וגם אז לחלקם יש סעיף שמחייב אותם לחזור רק למכבי פ"ת אם הם נכשלים בחו"ל, והם גם חוזרים בלית ברירה.

אבל הלוזונים נמצאים שם מאהבת המועדון, והם יעשו הכל למען ההצלחה של המועדון, ולא תמיד עבור הכיס הפרטי שלהם. נכון שהם רוצים המון כסף על השחקנים שלהם, אבל המועדון החליט שהוא משקיע בנוער, ואין לו מקורות הכנסה אחרים, ואנחנו יודעים שאין הרבה מחלקות נוער טובות בליגה. כלומר, זה הנכס היחיד שלהם, מקור ההכנסה היחיד המהותי עבורם, אז הם מנסים למקסם אותו. והם משלמים בזמן, על פניו דבר טריוויאלי, אבל לא בליגה שלנו.

ויאמר לזכותם, או יותר נכון, לרעת הקולגות שלהם, שיש יותר גרוע מהם. הם נמצאים שם מאהבת המועדון, מה שכנראה אי אפשר להגיד על אלי טביב, או כל מיני בעלים שונים של הפועל פ"ת שממשיכים לטעון שלמכבי אין זכות קיום בגלל ההיסטוריה שלהם, בזמן שהמועדון שלהם לא מצליח להתנהל כבר המון זמן בצורה תקינה. האם עדיף קבוצות "גדולות" או כאלו עם עבר מפואר, שמחליפות בעלים פעם בכמה שנים ונמצאות על סף פירוק כמו מה שקורה בהפועל ת"א, מכבי נתניה ועוד? זאת תוך כדי כאמור ייצור זהות ומחלקת נוער חזקה שגם זכתה אתמול באליפות ראשונה בתולדותיה. והיי.. המועדון באמת שייך להם, הם הבעלים, לא כמו למשל ג'קי בן זקן, שכזכור אין לו תפקיד רשמי במ.ס. אשדוד, שמתוקצבת על ידי העירייה.

 

לסיכום

אפשר להבין למה הרבה אוהדים נייטראלים רוצים שמכבי פ"ת תרד ליגה, אבל האמת היא שביחס לצורה שבה לא מעט מועדונים אחרים מתנהלים בליגת העל ובלאומית, חשוב מאוד שמועדון כזה מסודר, יחסית יציב, וכזה שמייצר שחקנים צעירים, יישאר בליגת העל. אפשר להגיד בפה מלא שאם היינו עושים דירוג של המועדונים בליגת העל, הלוזונים היו מדורגים בחלק העליון. אסכם במה שאמר לי אוהד הפועל פ"ת: "אני די "שונא" אותם, אבל הייתי מת שהם יהיו בעלים בקבוצה אותה אני אוהד".

מכבי פתח תקווה קהל
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי פתח תקווה
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קשה מאד לבקר אובייקטיבית החלטה שנעשית מרגש. אני בחרתי מכבי פתח תקווה כי אני פשוט לא אוהב את המועדון… עכשיו כשאני מתחבט בסיבות למה? אין באמת. עדיין, פשוט, לא רוצה לראות אותם מצליחים. רוצה שירדו ליגה.
    לא מיריבות זו או אחרת, לא על מנת שייבנו פשוט לא רוצה שיהיו בסביבה

  2. 3 הערות:
    1. צעירים הם לא תוצאה של מיקום. הם סיבה. 3 הקבוצות הסתבכו בתחתית בגלל אסטרטגיה של העדפת שחקני בית (עומר דנינו כמשל). גם סכנין ירדה בגלל העדפה של שחקנים מהמגזר (אלי כהן אמר בראיון שהתפטר כי אבו-יונס לא נתן לו לספסל את קנדיל)
    2. אנחנו מחפשים סיפורים. ירידה של אשדוד השנה לא היתה סיפור
    3. הגדלת הליגה ל-16 קבוצות, לכאורה כדי להגן על הקבוצה של יו"ר ההתאחדות בזמנו מירידה, החריבה גם את הליגה וגם את הנבחרת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח