כל הדרכים לשמור על בינוניות

יש שני סוגים מרכזיים של קבוצות בטופ העולמי:

  1. אלה שקונות ביוקר שחקנים בשלים ולוקחות תארים
  2. אלה שקונות בזול ומוכרות ביוקר וכן הלאה

ויש את ליברפול שקונה ביתר שחקנים בינוניים ומוכרת בזול שחקנים בשלים.

ליברפול היא אימפריה, או לפחות היתה כזאת, גם באנגליה וגם באירופה. המועדון המפואר זכה ב-18 אליפויות אנגליה (האחרונה ב- 1989-1990 עם רוזנטל ושעריו המכריעים), 5 גביעי אירופה לאלופות / ליגת האלופות (האחרון והבלתי נשכח ב- 2005 מול מילאן), גביעי אופ"א, גביע אנגלי, גביע הליגה ועוד ועוד אבל בשנים האחרונות קצב צבירת התארים נעצר, אז בואו נחזור קצת אחורה.

פעם שחקנים היו עוברים פחות בין קבוצות, היה כבוד והערכה לסמל. אין היום הרבה שחקנים כמו סטיבן ג'רארד שמשחק בקבוצה אחת כל הקריירה. קבוצות היו לוקחות אליפויות עם סגלים מקומיים: אתלטיקו בילבאו, ריאל סוסיאדד, דפורטיבו לה קורוניה בספרד, בלקבורן רוברס, אסטון וילה באנגליה. לעומת זאת, ב-20 השנים האחרונות זכו רק ארבע קבוצות בפריימיר ליג האנגלית. 20 שנים ורק ארבע קבוצות!!! מנצ'סטר יונייטד, ארסנל, צ'לסי ומנצ'סטר סיטי. בליגה הספרדית המצב אפילו גרוע יותר למעט הבלחות של ולנסיה, לה קורוניה ואתלטיקו מדריד, כל האליפויות הולכות לשתי הגדולות ריאל מדריד וברצלונה.

מהנתונים האלה אפשר להבין שהכסף הפך להיות מרכיב מרכזי ביכולת של קבוצות לקחת אליפויות. אבל ישנו עוד מרכיב, שחקנים רוצים להיות חלק מקבוצות אלופות (ראו כתבה בנושא: מנהיג-אהוד-או-בורג-הישגי). שחקנים גדולים מסרבים להגיע לקבוצות שהן אימפריות רק בעיניי עצמן. אלכסיס סאנצ'ס, לדוגמא, סירב להצעה של ליברפול בקיץ הקודם ובחר בארסנל. קבוצות אחרות בעולם עשו את הסוויץ', הן ויתרו על האליפויות ומפעילות מערכות סקאוטינג מפוארות שמביאות כישרונות צעירים במחירים נמוכים ומוכרות אותם כעבור מספר שנים במחירים אדירים לאריות אירופה (ע"ע פורטו). ליברפול עוד לא הפנימה את המצב וממשיכה בכוח לקנות שחקנים בסכומים גבוהים ומכיוון שהשחקנים המובילים בעולם מסרבים להגיע היא עוברת לדרג הבא ומשלמת עליו סכומי עתק. יש הבלחות רגעיות כמו צ'אבי אלונסו, פרננדו טורס, לואיס סוארס או דניאל סטרידג' אבל לרוב זה נכשל.

ב-2004 ליברפול רכשה את חלוצה הצעיר של ברצלונה לואיס גרסיה ב-6 מיליון פאונד, באותה שנה נרכש רובין ואן פרסי על ידי ארסנל ב-2.75 מיליון פאונד. ליברפול מכרה את גרסיה ב-2007 תמורת 4 מיליון פאונד. איפה לואיס גרסיה ואיפה ואן פרסי…

ב-2006 רכשה ליברפול את דירק קאוט ב-9 מיליון פאונד, הוא אומנם עשה קריירה נאה אבל לא היה כוכב ענק אף פעם, באותה עונה ארסנל רכשה שחקן צעיר בשם תיאו וולקוט ב- 5 מיליון פאונד…

2007 היתה שנת שיא, לצד פרננדו טורס, שהיה הצלחה אדירה, ליברפול השקיעה 11.5 מיליון פאונד בראיין באבל ההולנדי המוכשר ו-5 מיליון פאונד בלוקאס לייבה (שלא הייתי בוחר בכוחות בשכונה גם אם היה נשאר אחרון). באבל, אחרי שהיה כישלון חרוץ, נמכר ב-2011 להופנהיים תמורת 5.8 מיליון פאונד. לוקאס עדיין מעצבן אותי בכל פעם שאני רואה אותו לובש את המדים האדומים.

נמשיך? רובי קין נקנה ב-2008 תמורת סכום של 19 מיליון פאונד מטוטנהאם וחזר לתרנגולים כעבור עונה תמורת 3 מיליון פאונד פחות. אלברטו אקווילני הפצוע הגיע בקול תרועה גדולה להחליף את צ'אבי אלונסו בתחילת 2009 תמורת לא פחות מ-17.1 מיליון פאונד, מישהו זוכר את ההשפעה שלו על הקבוצה? הוא נמכר לפיורנטינה ב-2012 תמורת 7 מיליון פאונד.

עם מכירת הענק של פרננדו טורס בשנת 2011 לצ'לסי תמורת 50 מיליון פאונד, חיפשה ליברפול תחליף. כסף לא היה הבעיה בעקבות סכום המכירה האדיר וליברפול בחרה באנדי קארול הבעייתי ושילמה על "המציאה" 35 מיליון פאונד, כסף קטן… אחרי עונה איומה והשאלה הוא נמכר ב-2013 תמורת 15 מיליון פאונד לווסטהאם. באותה עונה רכשה מנצ'סטר סיטי את אדין דז'קו, שהכניע לפני שבועיים את נבחרת ישראל, מוולפסבורג הגרמנית תמורת 8 מיליון פאונד פחות מהסכום ששולם על קארול…

אפשר כמובן להוסיף באותה שנה את הרכישות של צ'רלי אדם מבלקפול ב-6.75 מיליון פאונד ומכירתו עונה לאחר מכן לסטוק סיטי תמורת 5 מיליון פאונד ושל סטיוארט דאונינג מאסטון וילה תמורת לא פחות מ-18.5 מיליון פאונד ומכירתו ב-2013 תמורת 6 מיליון פאונד לווסטהאם (שמקפידה לעשות סיבוב על רכישות כושלות של ליברפול). גם יאגו אספאס נקנה ב- 7 מיליון פאונד ב-2013 ונמכר מבלי להשאיר חותם בתחילת השנה תמורת 4.4 מיליון פאונד לסביליה.

ויש עוד המון דוגמאות אחרות.

ליברפול צריכה לשנות גישה. אם היא רוצה לחזור לקחת אליפויות ולצאת מהבינוניות היא חייבת לשפר את מחלקת הסקאוטינג. כל כך הרבה נפילות בשנים האחרונות מוכיחות שמשהו שם לא עובד טוב, אבל היא בעיקר חייבת להפסיק לשלם סכומי עתק על שחקנים לא מוכחים. אם משקיעים כל כך הרבה כסף זה צריך להיות על שחקנים מובילים. על צעירים מוכשרים לא משלמים סכומים כאלה ואולי ליברפול צריכה להבין שהזמנים השתנו, אולי היא צריכה להיות פורטו, אולי טוטנהאם, קבוצות שקונות שחקנים לא מוכרים בזול ומוכרות אותם לריאל מדריד בסכומים מפלצתיים.

אולי…

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח