טירוף הקלפים – פוקר זה ספורט?

כן, זה לא בדיוק חוקי בארץ. ועדיין, יש הרבה אנשים סביבכם שעושים את זה. הרבה יותר ממה שאתם חושבים. חלק עושים את זה בצורה גלויה וחלק לא רוצים שידעו. יש כאלו שמתמכרים לזה, אבל רוב האנשים יודעים את המינון הנכון. אז לכל מי שכבר נדלק וחשב שהוא הולך לקרוא טור סטייל גדי וילצ'רסקי על השילוב בין קנאביס לספורט, טעות בידיכם – היום נדבר על פוקר.

הופעות - טיק טיק

ראשית חשוב להבין – כשאנשים סביבכם מדברים על פוקר, הם לרוב מתכוונים ל-"טקסס הולד'ם". מדובר בווריאציה של פוקר, בערך כמו שסטנגה היא ווריאציה של כדורגל. המטרה הבסיסית של המשחק דומה, אבל החוקים עצמם שונים לגמרי. תחת המושג "פוקר" יש הרבה סוגים של משחקים, אז למה כשאומרים "פוקר" מתכוונים לטקסס הולד'ם? כי כיום זהו סוג המשחק הפופולרי ביותר בענף, זה שמכניס הכי הרבה כסף ומושך אליו הכי הרבה שחקנים וצופים. לא מאמינים? ספרו את זה ל-7,221 השחקנים ששילמו 10,000 דולר כל אחד על מנת להשתתף באליפות העולם בפוקר בחודש יולי האחרון. כן, קראתם נכון, 72.2 מיליון דולר! אלו היו סך ההכנסות של הטורניר. האירוע כולו שודר בשידור חי בטלוויזיה ובאינטרנט במשך 7 ימים ושלב הגמר שלו משך בממוצע למעלה מחצי מיליון צופים. מתחילים להבין את גודל המשחק?

(תעבירו ל-4:40 ותראו איך נראה אדם שהרגע זכה ב-8.15 מיליון דולר)

עכשיו, יבואו אנשים ויטענו: "אוקיי, הכל טוב ויפה, אבל פוקר זה בכלל לא ספורט…". ובכן, הם טועים. ראשית, מדובר במשחק תחרותי, שדורש כישורים כדי לנצח (בטורים הבאים אני אוכיח לכם את זה) ויש בו אפילו שריר שעובד מאוד קשה (רמז – הוא נמצא בתוך הראש שלכם). בנוסף, רשת הטלוויזיה האמריקאית שנחשבת לבית של הפוקר ומשדרת כיום את כל התחרויות הגדולות היא ESPN, שמכנה את עצמה "מובילת הספורט העולמית". בעידן שבו מועדוני כדורגל מחתימים שחקני פלייסטיישן כדי שייצגו אותם בתחרויות E-gaming של פיפ"א, נראה לי שאפשר להכניס גם משחק קלפים תחת הגדרה של ספורט.

אז איך בכל זאת פוקר הפך לכל כך פופולרי? בשביל להבין את הסיבה, נחזור אחורה עד לשנת 2003. עד אותה שנה, הפוקר היה ענף ספורט קטן ואקסקלוסיבי שנשלט ע"י כמות לא גדולה של שחקנים. קריאת תיגר על השחקנים הטובים בעולם נחשבה בזמנו למשהו בלתי אפשרי. בשנת 2003, רואה חשבון ושחקן חובבן בשם כריס מאנימייקר (נשבע לכם שזה השם שלו) שילם 86 דולר לטורניר באינטרנט וזכה בכניסה חינם לאליפות העולם, כאמור טורניר שעלות ההשתתפות בו היא 10,000 דולר לשחקן. מאנימייקר נכנס לאליפות העולם כאנדרדוג מוחלט אך הצליח לגבור על 839 יריבים ולזכות בתואר אלוף העולם, יחד עם פרס כספי של 2.5 מיליון דולר. הזכייה של מאנימייקר היכתה גלים והשמועה על זכייתו של החובבן התפשטה במהירות. לפתע, רבים הבינו כי גם חובבן יכול לזכות באליפות העולם בפוקר ולהתעשר בן לילה. בעקבות כך החל ה-Poker Boom (יש שגם קוראים לו "אפקט מאנימייקר") – צמיחה של מאות אחוזים בכמות השחקנים שמשחקים פוקר ברחבי העולם. באליפות העולם של 2004 כבר השתתפו 2,576 שחקנים (עלייה של 207%), ב-2005 השתתפו כבר 5,619 שחקנים (קפיצה של 572% בהשוואה ל-2003).

(הרגע ששינה את עולם הפוקר – כריס מאנימייקר זוכה באליפות העולם 2003)

הצמיחה בפופולריות של המשחק בעקבות הזכייה של מאנימייקר גרמה להתעניינות רבה בשאלה הכי גדולה של המשחק: האם ניתן להתמקצע במשחק? ואם כן, אז איך? אינספור מאמרים, ספרים ומחקרים נכתבו סביב המשחק וגרמו לכך שהלמידה וההתמקצעות בו הפכו לעניין של ממש. שחקנים אשר הבינו כי המשחק הוא, לפני הכל, משחק המבוסס על יכולות חשיבה, סטטיסטיקה, פסיכולוגיה וניהול סיכונים החלו לצבור הצלחות ורווחים לטווח הארוך. ההצלחה שלהם הוכיחה לקהילת הפוקר העולמית את מה שהיא ידעה כבר מזמן – מדובר במשחק של יכולת. כפועל יוצא, קהילת מקצועני הפוקר, כלומר אנשים שהפוקר הוא הפרנסה העיקרית שלהם, צמחה בעשרות אחוזים והפוקר הפך למקצוע מבוקש ביותר.

ומה קורה אצלנו? החוק הישראלי מגדיר את הפוקר כ-"משחק אסור", כלומר משחק שאסור לשחק אותו "על כסף". ובכל זאת, מדי שבוע מתקיימים מאות, אם לא אלפי משחקי פוקר כחול לבן, חלקם חוקיים וחלקם לא. היות והענף אינו מוסדר בישראל, חלק ממשחקי הפוקר מאורגנים ע"י עבריינים ומשפחות פשע. זה לא אומר שאין פה פוקר חוקי –  מניח שרובכם לא ידעתם את זה, אבל בישראל יש אפילו ליגת פוקר שמשוחקת כמעט מדי יום בפאבים ובארים בכל רחבי הארץ (גילוי נאות – עבדכם הנאמן משחק בליגה ואף משמש ככתב התוכן שלה). והישגים כחול לבן? יש ואפילו לא מעט! רק באליפות העולם האחרונה זכו שני ישראלים בצמידי אליפות העולם ובפרסים כספיים בשווי מאות אלפי דולרים ובכלל יש לא מעט שחקנים ישראלים שמביאים הישגים יפים מאוד בטורנירים ברחבי העולם כגון שי צור, אייל אשכר, נבות גולן, אסי משה ועוד רבים וטובים אחרים.

אם הגעתם עד לכאן וזו פעם ראשונה שאתם עושים היכרות עם טקסס הולד'ם, אתם כנראה רוצים לדעת איך משחקים. מישהו אמר פעם שטקסס הולד'ם לוקח 5 דקות ללמוד וחיים שלמים לשחק באופן מושלם, אז בקטע הבא אפשר ללמוד את החוקים הבסיסיים של המשחק ב-4:52 דקות:

אז כמו שהבנתם – אני אוהב פוקר. אני חי ונושם פוקר אחוז ניכר מהיום שלי: אני קורא, כותב, חושב, משחק ולומד את המשחק הזה שעות על גבי שעות, ימים ולילות. ועכשיו, אחרי שגם אתם נחשפתם למשחק האדיר הזה אני מרגיש מוכן לגלות לכם סוד קטן……

כבר בטור הבא אסביר לכם למה פוקר הוא משחק של יכולת ולא משחק של מזל.

פוקר
Credit to pixabay.com
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח