זניט גם בכדורסל – על פרויקט הכדורסל של גזפרום שמצטרף ליורוליג

מועדון הכדורסל זניט קיבל במפתיע את הכרטיס החופשי ליורוליג העונה והקבוצה, בהדרכת המאמן הספרדי חואן פלאסה, שהפכה לקבוצה ה-18 במפעל, הולכת ונבנית כמעט מאפס.

סרגיי קראסב. פורוורד זניט, היום בחימקי.

אם עד היום רובנו שמענו על המועדון הזה בעקבות ההתמודדות שלו מול הפועל ירושלים ביורוקאפ לפני כמה שנים, הרי שהפרויקט השאפתני הזה, שהוקם ביוזמת תאגיד גזפרום כמקבילה לכדורסל של מועדון הכדורגל זניט, נועד להוות אלטרנטיבה אפשרית למועדון הכדורסל צסק"א מוסקבה. אומנם במשחקי חצי גמר ליגת VTB בעונה שעברה זניט לא הצליחה לגבור על המוסקבאים, אבל הפרש הסלים הכולל עמד על תשע נקודות בלבד (שניים מהמשחקים היו כה צמודים שהסתיימו בהפרש של שתי נקודות ונקודה אחת בודדת) – כך שברור לגמרי שהמועדון, שכבר ארבע פעמים רצופות מסיים במקום השלישי באליפות הרוסית, שואף גם להביא תואר אליפות ראשון.

סיפורה של קבוצת הכדורסל הזאת כלל לא דומה למה שעובר על מועדון הכדורגל זניט. המועדון, שעבר לסנקט פטרבורג בשנת 2014, הוקם בכלל במוסקבה בשנת 2003 כמועדון הכדורסל דינמו מחוז מוסקבה. בניגוד לדינמו מוסקבה שייצגה את העיר, המועדון הזה ייצג את מחוז מוסקבה ולא היה קשור כלל למועדון דינמו ההיסטורי. המועדון התמודד באליפות רוסיה, אך לא הוכיח את עצמו כמועדון מוצלח במיוחד.

בשנת 2007 המועדון אורגן מחדש תחת השם "טריומף" והתמקם בעיירה לוברצי שבמחוז מוסקבה. הקבוצה החדשה המשיכה להתמודד באליפות ובגביע, אבל במאבק על הפלייאוף נבלמה שוב ושוב בשלב רבע גמר הליגה (למעט בעונת 2011/2012 שבה הקבוצה סיימה שלישית בליגה) וההישג העיקרי שלה היה בעונתה האחרונה: הקבוצה העפילה לגמר היורוצ'אלנג בעונת 2013/2014, אך לא הצליחה לזכות בתואר אירופי ראשון והפסידה בגמר לקבוצת פלקנסטרו רג'אנה האיטלקית.

 

תאגיד גזפרום העומד מאחורי מועדון הכדורגל זניט סנקט פטרבורג, החליט ליזום הקמת מועדון כדורסל ולשם כך אימץ את מועדון טריומף, אך במקום לסייע למועדון הקיים, הוחלט להעבירו צפונה לסנקט פטרבורג, להפוך אותו למועדון הכדורסל זניט (תוך הסתמכות על הסגל שהרכיב את המועדון) ולהמשיך להתמודד בליגת VTB ובמפעלים האירופיים מבלי לבזבז זמן על בניית קבוצה חדשה מאפס. את זה, החליטו, ישאירו לאחר כך. האחר כך הזה הגיע דווקא השנה עם קבלת כרטיס ה-Wild Card ליורוליג.

שחקני זניט.

לאחר המעבר לסנקט פטרבורג, גזפרום לא מיהרה לממן את המועדון החדש ישירות ועל חוזה המימון מול הקבוצה חתמה חברת NIPIGAS, שלה קשרים עם התאגיד. רק השנה חתם תאגיד גזפרום עצמו על חוזה ספונסר ישיר מול המועדון. ברם, המועדון הזה, שאין ספק ששואף גבוה, עדיין מתקשה מאוד להביא קהל ליציעים והוא מסתמך בעיקר על אוהדי מועדון הכדורגל בתקווה שאלה יבואו גם למשחקי הכדורסל ועדיין בעונה שעברה אולם הבית, סיבור ארנה המכיל 7,000 מושבים והיכל יובילייני ששימש עבור משחקי הליגה, לא הביאו יותר מ-3,000 צופים בממוצע למשחק.

בישראל למדנו להכיר את המועדון בזכות גל מקל שהוחתם בה בעונה שעברה, אבל בינתיים זניט הספיקה להיפרד ממנו ומעוד כמה שחקני מפתח שהרכיבו את הקבוצה עד לאחרונה. השם העיקרי שהיה מזוהה עם הקבוצה היה קראסב, המאמן וסילי קראסב הדריך את זניט מיום שהוקמה והדריך גם את טריומף משנת 2012, אבל השנה הוחלט להיפרד ממנו, אחרי ששוב זניט לא הצליחה לשבור את מחסום רבע גמר היורוקאפ. בנו, סרגיי קראסב, שיחק כפורווארד בקבוצה, אך גם ממנו זניט נפרדה ואפשרה לו לחתום בחימקי מוסקבה. אך היא נפרדה לא רק ממנו אלא גם מג'אלן ריינולדס, קודי מילר-מק'ינטייר, שון ארמנד ועוד רבים אחרים. כל זה כהכנה לקראת העונה החדשה ביורוליג.

 

במקום המאמן קראסב, בזניט החליטו להביא את חואן פלאסה הספרדי. לפלאסה כבר יש ניסיון עם אימון קבוצות יורוליג (ריאל מדריד, אוניקאחה מלאגה וז'לגיריס הם רק מקצת מהשמות) ואומנם הוא לא הצליח לשבור מחסום אחר בליגה וזניט סיימה בפעם הרביעית ברציפות במקום השלישי כשהיא מתקשה להעפיל לגמר הליגה, אבל זניט מוכנה לפתוח עבורו את הכיס ולבצע כל רכש שיידרש על מנת לחזק את הקבוצה. רק כדי לסבר את האוזן, הנה רשימת השחקנים שהקבוצה הנחיתה בסנקט פטרבורג עד כה: אלכס רנפרו, דמיטרי חבוסטוב, אנדרו אלביסי, אנטון פונקראשוב, מתאוש פוניטקה, אוסטין הולינס, אנדריי זובקוב וקולטון אייברסון. כל אלה אמורים להוות חלק מהסגל שיוביל את הקבוצה לשלבים המתקדמים בעונת הבכורה שלה ביורוליג.
חואן פלאסה. מאמן זניט.
כך זניט מנסה להפוך לקבוצה מצליחה כמו מקבילתה בכדורגל. היא בונה את עצמה מאפס ומקווה בעונת הבכורה שלה ביורוליג להשיג דריסת רגל משמעותית או לפחות להעפיל לשלבים מספיק גבוהים שיאפשרו לה להתמודד גם על תואר אליפות ולנסות לשבור את ההגמוניה של צסק"א בליגה הרוסית וככל שהדבר הזה תלוי בגזפרום, השאלה היא לא האם זניט תצליח, אלא מתי.
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח