זהירות, אופטימיות מתגלגלת

// מאת גיל סאיט

לצערינו, השנה היא לא שנה כל כך חיובית. רבים מאיתנו היו מעדיפים לאתחל את השנה, כאילו לא הייתה. אך למזלנו, בספורט, למרות כל הרע בעולם, יש לנו כמה נקודות אור עליהן ארחיב פה.

אופניים, טור דה פראנס 2018
Credit to A.S.O / P.BALLET and "Le Tour de France" Facebook page

 

העולם שייך לצעירים

בענף האופניים הגלובלי, מתרחש משהו מדהים. שינוי שאולי לא החל השנה וליתר דיוק אולי בתחילת העשור הקודם. אך מ2019 אנחנו יכולים לראות את קפיצת המדרגה של השינוי העקרוני הזה – שחרור עניין ה"פז"מ" בענף.

אם עד השנים האחרונות רוכבים רבים נאלצו בעיקר להיתקע בתפקיד הפועלים עד גיל 30, כיום כבר יש אווירה אחרת. אם פעם גם רוכבים צעירים ומבטיחים לא זכו "לדקות משחק", היום אנחנו רואים אחרת. רוכבים צעירים כמו איגן ברנל, רמקו אוונופול וטאדז' פוגאצ'ר זוכים לתפקיד ראשי בהובלת קבוצת במרוצים הגדולים, ובצדק. היום, הצעירים המבטיחים מציגים יכולות פיזיולוגיות שפעם לא חשבו שאפשר לראות בגיל כזה. הדעה הרווחת הייתה שצריך "להתבשל" לפני שאחד הולך להתמודד לנצחון הטור דה פראנס. בנוסף לכך, בניגוד לצעירים קודמים, הם גם מרבים בבגרות נפשית, חלקם ב"חוצפה" וחלקם בראיה טקטית וניצול הזדמנויות.

אפשר גם לראות את הדור הקצת יותר מבוגר, ביניהם מת'יו ואן דר פול, קיילב יואן, וואט ואן ארט, ועוד שלל כוכבים עושים את מה שעד לשנים האחרונות היה נדמה לא אפשרי ומגמה זו מרעננת את הענף. לדעתי, הרוכבים האלה, מכיוון גילם הצעיר, מעיזים יותר, פחות מפחדים מכישלון. הרי סביר להבין שלחלקם עוברת המחשבה "מה כבר יקרה אם אכשל? יש לי עוד שנים רבות לנסות שוב". וזה לדעתי המקור ל"צבע" שחזר לענף. אני פשוט לא יכול לחכות לראות איך זה ימשיך להתפתח.

Egan Bernal איגן ברנל
Credit to "Team Sky" Facebook page. איגן. חלק מהדור החדש והמוביל.

 

מרוצי הנשים הם העתיד

שנים על גבי שנים הנשים נשארו מאחור בספורט ובפרט באופניים. אך עברו כבר כמה עשורים ומקצי הנשים בענפי הספורט השונים רק ממשיכים להתחזק במעמדם ואילו רק הנשים באופניים עדיין עם פער עצום למדי מהגברים. ובכל זאת, יש בחצי עשור האחרון בערך, שביב של תקווה. תחילה של שינוי יותר משמעותי לטובת הנשים.

מכיוון אחד, סוף סוף הפנמה אמיתית, מעל פני השטח, של איגוד האופניים הבינלאומי, שיש צורך הכרחי במקצוע קטגוריות הנשים והקניית שוויון מעמד למינימום כמו של הגברים. זה מתבטא בשינוי הענף מסבב גביע העולם, שהיה בעיקר עד אמצע העשור הקודם לסבב "וורלד טור" שבא עם הגדרת דירוג קבוצות נשים "וורלד טור". מרוצי "וורלד טור" נשים, להלן WWT, יהיו מחויבים במינימום 40 דקות שידור חי בכל שלב או מרוץ חד יומי ויהיו מחויבים לגובה מינימלי של פרסים כספיים. הסבב החדש אמור להגדיל את מספר המרוצים, מרחקם הממוצע ומספר המשתתפות מכל קבוצה.

הדירוג החדש של קבוצות הנשים, נותן לא מעט זכויות לקבוצות הזוכות במעמד. עם זאת, אתייחס ליתרונות החדשים של הרוכבות בקבוצות אלו שנובע ממשכורת מינימום חדשה שתמשיך לעלות בשנים הקרובות ועוד זכויות נחמדות כמו חופשות לידה וביטוחים למיניהן. הUCI מכריח כעת את מארגני מרוצי הסבב העולמי של הגברים לקיים גם מרוצים לנשים. אולי כל אלה נשמעים דברי סרק, אבל הפרטים הקטנים האלה היו בין המכשולים של הענף הנשי להתפתח. מכשולים שמנעו מנשים ועדיין מונעים מרבות מלהשקיע את כל כולן באופניים. מה לעשות, לא כולן אנמיק ואן ולוטאן שסביר להניח שלאור הישגיה בעלת תנאים יפים, חוזה משובח ואי צורך בעבודה נוספת, דבר שעדיין מתקיל רוכבות רבות.

 

מכיוון שני, יש עלייה בעניין במרוצי נשים, מין התגלות, בקרב אוהדי מרוצי האופניים, ביניהם גם אנוכי. יש עלייה בהתעניינות בספורטאיות ברחבי העולם, לא רק באופניים. נא סלחו לי, אני אתמקד ברוכבות. מרוצי נשים עשויים להיות שונים לגמרי באופייהם ממרוצי הגברים, בין אם נובע מהבדל המהירויות, ממסלולים קצרים יותר, פלטונים קטנים יותר. יש משהו בפלטון הנשים שיש לו קסם ייחודי משלו והוא התממשות המהות של מרוצי אופניים בכל הדיספלינות. המהות היא שהספורט נא על גבול דק בין הצפוי ללא צפוי. יהיו כאלו שיטענו שזה חלק משמעותי מהספורט ככלל, אבל מעטים ענפי הספורט שמשאירים אותך מרותק למסך במשך שעות, כשמצד אחד אתה אומר לעצמך, "טוב, לא קורה כלום ולא יקרה כלום עד העלייה הבא.." ומצד שני, פתאום, משום מקום, מהלך המרוץ משתנה לחלוטין. תמיד יכולים לקרות דברים שיפתיעו.

אם כך, אז מה מיוחד דווקא בפלטון הנשים? לדעתי, אולי זה הכאוס והקושי בשליטה המוגזמת על המרוץ. עם פלטון קטן יחסית, פערים גדולים ברמה בין הקבוצות והרוכבות יוצרים על שליטה במרוץ ואולי זה כי הרוכבות הטובות בעולם פשוט מעיזות יותר? ישנן כאלה וישנן כאלה. בסופו של דבר, מרוצי הנשים מעניינים יותר ויותר נקודה. והעובדה לכך שיותר ויותר צופים ומתעניינים במסביב להם.

מכיוון נוסף, מארגני מרוצים התחילו להפנים שבאמת אפשר אחרת, וכדאי כלכלית. מרוצים כמו קולורדו קלאסיק וטור דאון אנדר, שמחלקים פרסים כספיים זהים לגברים ולנשים. נוסף לכך, מרוצים כמו ה"קולרדו קלאסיק" מהווים דוגמה אישית ומבצעים יום יום פעולות חסרות תקדים. שידור המרוץ חינם באינטרנט לכל העולם, איסוף כספים מהאוהדים לפרסים נוספים, אפילו גיוס תמיכה גורפת ומתחזקת של גורמי ממשל ועיריות שבהן המרוץ עובר, שרק מחזקים את ההשערה שהמרוץ ימשיך לעוד שנים רבות ורק יגדל.

דוגמה נוספת לכך היא שדווקא בתקופת הקורונה, דווקא כשהרבה מרוצים פשטו רגל או קופלו, דווקא כשרבבות מרוצים באמריקה בוטלו. דווקא עכשיו, ממשיכים לשדר כל הגורמים האחראים למפעל זה שהם ממשיכים כרגיל ומתחזקים בתמיכה. מה עוד אפשר לבקש ממרוץ נשים וממארגניו? אפתיע אתכם קוראיי היקרים, המרוץ גם מאורגן ומנוהל בעיקר על ידי נשים ומוכיח שאפשר לעשות את כל הפעולות הנ"ל, ועדיין להיות מרוץ רווחי. שמעתם נכון, אירוע ספורט של נשים בלבד, רווחי. איזו תקופה נהדרת.

לדעתי, גורמים אלו, רק ימשיכו לתחזק את גלגל השינוי. אכן, יהיו תמיד כאלה שיתנגדו ויהיו תמיד מכשולים בדרך. עם זאת, לדעתי, הרכבת תמשיך לנוע ישר, ואותה לא ניתן לעצור או לסובב יותר.

קולורדו קלאסיק, אופניים נשים
Credit to "Colorado Classic" Facebook page

 

מה הלאה? מעבר אל העתיד הקרוב

העולם ימשיך להסתובב, והענף האופניים כולו ימשיך להתפתח ולהשתנות. נכון שתמיד יהיה מה לשפר ותמיד יהיה על מה לעבוד וכמו שיש עכשיו תקופה מרובה צעירים מרגשים, גם היו כאלה לפני וגם היו כאלה שחלפו כאילו לא היו וזה שהמעמד של הנשים משתפר, אולי יפגוש שוב בתקרת זכוכית מצערת ואולי אנחנו פשוט על מדרגה, רחוקים צעד אחד ממדרגה גבוהה יותר, שממנה נראה טוב יותר אל עבר העתיד הרחוק מאיתנו כעת או אל ההישגים שלנו עד כה מהעבר.

אני מאמין שאם נצליח להמשיך במסלול החשוב הזה ונצליח לבסס את השינויים החיובים הללו, לצד אופטימיות זהירה וטהורה, גם אם נמעד מדי פעם, נגיע למקום טוב יותר. אפשר ליהנות מהספורט, אפשר לשמור על ערכים ואפשר לשמור על עקרונות. אולי יהיה רק כיף יותר עם השנים לצפות במרוצי אופניים בטלוויזיה. ואולי יבוא היום שגם למשתתפים יהיה כיף יותר.

ג'ירו דאיטליה אופניים
Credit to "Giro d'Italia" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח