השלם חסר את חלקיו

// מאת עדן הרשקוביץ

מעל שני עשורים שנבחרת ארגנטינה לא מצליחה להשיג תואר משמעותי. בזמן שצ'ילה, אורוגוואי וברזיל השכנות לוקחות תואר אחרי תואר, ננסה להבין מה לא עובד במדינה שאצלה הכדורגל נחשב דת.

האלביסלסטה סיימו עוד טורניר גדול עם טעם של חמוץ. אומנם הצליחה הנבחרת להעפיל לחצי גמר, אך אם נחשב את זה שהושגו רק שלושה נצחונות בשני הטורנירים האחרונים, אפשר להבין מהר מאוד שמשהו לא טוב עובר על התכולים לבנים.

ארגנטינה ללא ספק הגיעה פיבוריטית ברורה אחרי שכבשה את הפסגה לא פעם בדירוג פיפא, אך נראה שהדומיננטיות הזו לא באה לידי ביטוי ברגעי האמת, כשהשיא הגיע בהפסד האחרון ליריבה השנואה והותיקה מהצפון.

121 שערים כבשה ההתקפה של נבחרת ארגנטינה בליגות הבכירות באירופה העונה בכל המסגרות. מרטינז ודיבאלה בסריה א', אגווארו בפרמרליג, די מריה בלי 1 וכמובן מסי בלה ליגה. תוסיפו על כך הגנה שמגיעה מקבוצות כמו איאקס או מנצ'סטר סיטי ותקבלו? כנראה שלא מספיק.

מסי, ארגנטינה
Credit to "FIFA World Cup" Facebook page

מעל שני עשורים שנבחרת ארגנטינה לא מצליחה להביא תואר חזרה לבואנוס איירס כולל טורניר בייתי. למרות שהובילו ביחסי ההימורים, קהל צבעוני מאוד שתומך ומגיע לכל מקום, הנבחרת הפסידה בארבעה מתוך חמישה גמרי קופה כולל שני הפסדים רצופים לצ'ילה, הפסידה בגמר לגרמניה במונדיאל 2014 על אדמת ברזיל, ובמונדיאל האחרון הפסידה בשמינית הגמר 4-3 לצרפת, אך לא היה נראה לרגע שהנבחרת באמת קרובה ליכולת שמצפים ממנה.

בכדי להבין את הכשלון הצפוי מראש אפשר פשוט להתסכל על מה עברה ארגנטינה עד שהגיעה לטורניר הקופה אחרון, על ההכנה שלה. זה החל בפרישה המדוברת של הקפטן ומלך שערי כל הזמנים ליאונל מסי, שלאחר מכן חזר מפרישתו. לאונל סקאלוני המאמן שהגיע לאחר הכישלון במונדיאל האחרון נשאר בתפקיד מסיבה פשוטה, פשוט לא מצאו מי שירצה לאמן את הנבחרת. ואם כבר מאמנים, אז בזמן שבאירופה יכולים להתהדר במאמנים כמו פוצ'טינו מטוטנהאם וכמובן דייגו סימאונה מאתלטיקו מדריד, בנבחרת הלאומית יכולים ל"התהדר" בפיטורם של חורחה סמפאולי, אדגרדו באוסה וכמובן המתוקשר ביותר של גדול הסמלים בארגנטינה, דייגו מראדונה.

סמפאולי, ארגנטינה
סמפאולי. Via FIFA World Cup Facebook page

ההכנה המקצועית לקופה כללה ניצחונות מרהיבים על מרוקו וניקרגואה (אם נכניס למשוואה את המשחקים בסוף העונה אשתקד, אז שני נצחונות על מקסיקו, עירק וגווטאמלה), לפני המונדיאל האחרון ניצחה ארגנטינה את האיטי וקיבלה תבוסה כואבת מספרד. הכנה שללא ספק לא משתווה ליריבותיה כמו ברזיל ששיחקה נגד קרואטיה וכמובן הנבחרות האירופאיות ששיחקו בעיקר האחת נגד השניה.

ומעל הכל חייבים להוסיף על כך את ההחלטות הזויות כמו לא לצרף לסגל הנבחרת את החלוץ מאורו איקרדי של אינטר שכבש מעל 100 שערים ב5 העונות האחרונות, ספסול קבוע של פאולו דיבאלה, המוציא לפועל באליפויות האחרונות של יובנטוס, חוסר דרך בבחירת הסגל ושינוי משמעותי בהרכב המשחק בדרך קבע.

מאורו איקרדי, אינטר
Credit to "F.C. Internazionale Milano" Facebook page

במונדיאל הקרוב בקאטר מסי יהיה בן 35. עוד לפני כן, כבר בשנה הבאה, ניתנה לו הזמדנות פז לעשות סופסוף היסטוריה אחרי החלטה שנויה במחלוקת שבה תארח ארגנטינה יחד עם קולומביה את הקופה אמריקה. בשונה ממדינות כמו הולנד, אנגליה, בלגיה וצרפת שכבר התחילו בתהליך החלפת הדור הקודם, נראה שהאלביסלסטה עדיין תקועה מאחור.

אומנם היגוואין עזב ומסרצ'רנו כבר סיים את דרכו, אך לא נראה שיש גורם בהתאחדות שחושב על המשך הדרך. הנבחרות הצעירות לא מתקרבות לקדמת הבמה כבר המון שנים ובמונדיאליטו האחרון הפסידה הנבחרת הצעירה למאלי החלשה בשלב שמינית הגמר והחוסר בכשרון היה ניכר לכל עבר. באוכלוסיה שבה צמחו שמות כמו באטיסטוטה, איימאר, סאביולה, טבס, קראספו, קאניג'ה וכמובן מסי ומראדונה, יחד עם קבוצות שמגיעות באופן קבוע למקומות הראשונים בקופה ליברטדורס, להגיד שאין מספיק כישרון זה פשוט אבסורד, אבל מציאותי.

Ariel Ortega
מייקל ג'ורדן וסקוטי פיפן של ארגנטינה. באטיסטוטה ואורטגה

בשנת 1976 ג'ולי קובינגטון הקליט אלבום קונספט בשם "אוויטה". כמה שנים לאחר מכן נכלל האלבום במחזמר עם אותו שם. המחזמר עסק בדמותה של אווה פרון, מנהיגה ארגנטינאית שזכתה להערצה והכרה מהעם הארגנטינאי, ובעיקר ממעמד הפועלים. 20 שנה מאוחר יותר מדונה חידשה את השיר וכמובן כבשה את כל מצעד הפזמונים. שיר הנושא של המחזמר, בדומה למצב של הכדורגל בעשורים האחרונים מדבר על אותה סיטואציה תחת אותה כותרת עצובה,
Don’t cry for me Argentina.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח