הקרב על היורו – כל התרחישים לפני משחקה של ישראל

המתמטיקה פשוטה – ניצחון או תיקו בסקוטלנד ונבחרת ישראל תהיה במרץ הבא בפלייאוף העפלה ליורו 2020. אבל יש תרחישים נוספים ושיקולים אחרים לגבי המיקום והדירוג של הנבחרת וכל שער הערב יכול להיות קריטי. שיטת הדירוג והניואנסים של ליגת האומות יותר מסובכים מתורת היחסות, אבל ננסה לפשט ולהסביר. זהירות, כאב ראש לפניכם!

 

מוקדמות היורו מעבר לפינה

יש חיים גם אחרי שלב הבתים של ליגת האומות: בחודש הבא תיערך הגרלת מוקדמות היורו, 10 בתים שבכל אחד בין 5 ל-6 נבחרות, בסיומן שתי הראשונות עולות ליורו. הדירוג נקבע לפי שלב הבתים של ליגת האומות.

ישראל כרגע צריכה לסיים או במקום הראשון בבית שלה, או אחת משתי הסגניות הטובות ביותר בדרג ג' כדי להעפיל לדרג השלישי במוקדמות (כאמור, במוקדמות הרגילות 6 דרגים לעומת 4 בליגת האומות), מה שיביא לבית יותר נוח ואולי להשאיר את חלום ההעפלה ליורו דרך המוקדמות. תזכורת, לפני תחילת ליגת האומות דורגנו במקום ה-34 באירופה, אמצע דרג רביעי.



אז תיקו או ניצחון יבטיחו לנו דרג שלישי במוקדמות, אבל מה קורה במקרה של הפסד? במקרה כזה כבר צריך להוציא מחשבונים וזה תלוי גם בהפרש השערים. לוקחים את כל הסגניות, ולאלו שבאים מבית של 4 נבחרות מורידים את המשחקים מול האחרונה בבית כדי שיהיה אפשר להשוות.

כרגע יש שתי נבחרות שסיימו במקום השני – בולגריה, לה יש 7 נקודות בניכוי המשחקים מול האחרונה, כך שבמקרה של הפסד, היא תהיה עדיפה עלינו, והונגריה שסיימה במקום השני בבית 2 בדרג ג' עם 6 נקודות והפרש שערים של 3-4. לישראל כרגע 6 נקודות והפרש שערים של 2-4. מה קורה אם מפסידים 0-1? לשתי הנבחרות יהיה אותו מספר נקודות, הפרש שערים, שערי זכות, שערי חוץ, ניצחונות, ניצחונות חוץ ולכן ההכרעה תהיה לפי…מספר צהובים. כאן מצבנו טוב, הנבחרת קיבלה 5 צהובים בסה"כ עד כה בעוד שלהונגרים יש 14. כך שלסיכום, רק הפסד בהפרש של יותר משער אחד יציב אותנו מתחת להונגריה ולמעשה יעלה לנו במקום בדרג השלישי.

ייני נבחרת ישראל
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל

ויש עוד בית שם העניינים מסובכים יותר, בית ד', שמשחקיו יערכו במקביל לשלנו. סרביה אמורה לנצח את ליטא ולעלות מהמקום הראשון, במידה והיא לא תעשה זו, ורומניה תנצח את מונטנגרו, רומניה תעלה לפלייאוף, וסרביה תסיים שנייה ועדיפה על ישראל. אבל בהנחה שסרביה תנצח, המקום השני אמור להיות מוכרע בין רומניה למונטנגרו. תיקו או ניצחון מונטנגרי, וישראל תהיה עדיפה על הסגנית. ניצחון של רומניה ביחד עם ההפסד של ישראל ביותר משני שערים ביחד ורומניה תהיה סגנית עדיפה. במידה והפרש השערים וכמות השערים תהיה זהה, ישראל תהיה עדיפה. מסובך קצת אני יודע, אבל מה שחשוב כאן לקחת להמשך, שגם אם מפסידים, רצוי בלא יותר משער אחד.

 

אפשר גם להפסיד ולעלות לפלייאוף

מעבר לכך, הפרש השערים לא רק יקבע את הסדר למוקדמות, אלא גם את סדר הבאות בתור להשתתף בפלייאוף, גם מבין אלו שלא יסיימו כראשי בית. כמו שאמרנו, 20 נבחרות יעפילו דרך המוקדמות הרגילות. אלו שיעפילו דרך הרגילות, לא ישתתפו בפלייאוף. עכשיו תעשו חשבון, בשלושת הדרגים הראשונים אמורות 12 נבחרות להיות בפלייאוף בנוסף ל-20 שהעפילו. זה אומר שסה"כ יהיו 32 נבחרות שאו יעפילו או ישתתפו בפלייאוף. בהנחה שכל ה-20 שיעלו מהמוקדמות יהיו נבחרות שמדורגות לפני הנבחרת שלנו, היא כנראה תשתתף בסופו של דבר באיזשהוא פלייאוף. נגד מי ובאיזה דרג? זה כבר נושא לפוסט שלם חדש. לא חושב שאתם מוכנים לזה.

 

בואו נהיה חזירים

אבל למה לדבר על אפשרות של הפסד וכו'? בואו נחלום. תיקו או ניצחון, ואנחנו גם עולים לדרג ב', וגם משתתפים בודאות בפלייאוף של דרג ג'. את שני חצאי הגמר באותו הדרג יארחו שתי הנבחרות עם המאזן הטוב ביותר. סרביה, שאמורה לעלות, תהיה עם מאזן טוב יותר במקרה שנסיים בתיקו. אבל נבחרת חזקה כמותה יכולה בהחלט לעלות דרך המוקדמות הרגילות. נקודה שלנו ומעלה תציב אותנו לפני פינלנד בוודאות, ומול נורווגיה רק אם ננצח בהפרש של שני שערים ומעלה.

לסיכום, חלום היורו קיים עדיין, בלי קשר לתוצאה מול סקוטלנד. ותודה להתאחדות שמינתה את אנדי הרצוג, שד"א, יש לו חוזה עד דצמבר בשנה הבאה, כשהפלייאוף יהיה רק לאחר מכן במרץ. בהצלחה.

אנדי הרצוג
קרדיט לדף הפייסבוק " ההתאחדות לכדורגל בישראל – The Israel Football Association"
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח