הסיפור של יורו 64'

// מאת צ'רלי שטנצלר

ניסיון הכלים במשחקי גביע האומות 1960, היה הצלחה גדולה ואופ"א החלה בהכנות לקראת הטורניר השני, גביע האומות 64'. כעת, יש 29 מדינות שמעוניינות להשתתף לעומת 17 לקראת האליפות השנייה. למארגנים יש בעיה, איך ניתן לחלק 29 מדינות? המארגנים מוצעים שיטה חדשה:

3 קבוצות עוברת שלב באופן אוטומטי, יתר ה-26 הוגרלו לזוגות, וכך 14 העולות התייצבו יחד עם שלוש הנבחרות שהעפילו אוטומטית לשמינית הגמר. לפי ההגרלה, האלופה בריה"מ, וגם אוסטריה ולוקסמבורג הקטנה עולות ישר שלב.  מערב גרמניה עדיין לא חלק מהמוקדמות.

הלוקסמבורגים מפתיעים

ההגרלה יוצאת לדרך, ומסתבר שיוון לא מוכנה לפגוש את אלבניה שתמכה בגרמניה בזמן מלחמת העולם השנייה כך שהאחרונה עולה ללא משחק, זה לא עוזר לה בשלב הבא בו היא מובסת מול דנמרק. לוקסמבורג האנונימית רושמת את ההפתעה הגדולה כשהיא מדיחה את הולנד, אמנם עדיין לא נבחרת ברמה עולמית, אך עדיין מדובר בהפתעה גדולה לנוכח העובדה ששני המשחקים נערכו בארץ השפלה. סגנית אלופת אירופה, יוגוסלביה, מודחת מול שבדיה, בעוד שהסובייטים מצליחים לגבור על האיטלקים. ספרד עובדת קשה מול צפון אירלנד, ועולה לשלב הבא משער ניצחון של חנטו בבלפסט בגומלין. אנגליה מחליטה להצטרף לחגיגה, אבל מודחת על ידי צרפת החזקה. שנתיים לאחר מכן היא תניף את הגביע העולמי.

רבע הגמר מגיע והלוקסמורגים ממשיכים להקשות. אחרי 3-3 ביתי מול דנמרק, הם מחלצים 2-2 בחוץ וכופים משחק מכריע. אולה מאדסן, שכבש את כל חמשת השערים של דנמרק, כבש במשחק השלישי ושלח את הדנים בפעם הראשונה ליורו, 28 שנים לפני שעשו היסטוריה בטורניר. בריה"מ האלופה, ממשיכה גם היא לחצי הגמר אחרי שמנצחת את שבדיה, כשגיבורי הזכייה הקודמת, פונדלניק ואיוונוב, מוצאים את הרשת גם הפעם. ספרד הפעם עושה לעצמה חיים קלים יותר מול הצפון אירים, ואת אירלנד היא מביסה 1-5 ו-0-2. את המקום האחרון ברשימה תופסת הונגריה, שמשיגה ניצחון כפול על הצרפתים.

ארבע שנים אחורה, והגנרל פרנקו סירב להשתתף בטורניר ולשחק מול בריה"מ. אלא שלאחר שהסובייטים זכו בטורניר, הגנרל פרנקו הבין כמה הכדורגל יכול לשרת את השליטה שלו בעם ולהציג לראווה עוד הישג ספורטיבי, וכך ספרד היא זו שנבחרת לארח את גביע האומות 64', שכאמור, עדיין שוחק במתכונת של פיינלפור.

יורו 64'
קרדיט לדף הפייסבוק UEFA EURO 2020

 

חצאי הגמר נערכים כמובן בסנטיאגו ברנבאו ובקאמפ נואו. ספרד כמובן משחקת במדריד הלבנה לעיני הקהל הביתי, בעוד שבחצי הגמר השני הרוסים מנצחים בקלות 0-3 את הדנים, כששוב איוונוב, פונדלניק ווורונין כובשים את השערים.

לואיס סוארז הספרדי

נבחרת ספרד מגיעה לטורניר הזה כשריאל מדריד הגדולה כבר אחרי שיאה, והיא מציגה דווקא נבחרת מגוונת שכוללת שחקנים מברצלונה, סראגוסה, בילבאו, ריאל ואתלטיקו מדריד, וגם… שחקן אחד מיובנטוס, הכוכב הגדול לואיס סוארז, קשרה של אינטר. סוארז, ששיחק בברצלונה קודם לכן וזכה במדיה בבאלון ד'אור בשנת 60' , היה השחקן הכי משמעותי בנבחרת, שחקן כנף ימין שנכנס לאמצע ומנהלת את המשחק ומבשל שערים. רק חודש קודם לאליפות, הוא זכה עם הנריאזורי באליפות אירופה, והפעם הוא הגיע והיה משמעותי בריצה של הספרדים.

42,000 איש במדריד ראו את פרדה מעלה את הספרדים ליתרון, והריחו כבר את הגמר מתקרב. אלא שההונגרים העיקשים איזנו בדקה ה-84', ושלחו את המשחק להארכה. המשחק התקרב לסיום, במידה ולא היה מוכרע על כר הדשא, הוא היה מוכרע בהטלת מטבע, אלא שאמנסיו אמארו, חלוצה של ריאל מדריד, כבש בדקה ה-112 את השער לעיני הקהל הביתי.

וכך הגמר הפגיש את האלופה המכהנת, בריה"מ, והמארחת, ספרד, למפגש שכזכור לפני ארבע שנים בוטל בגלל הגנרליסימו פרנקו. הטורניר נוחל הצלחה, ובארבעה משחקים בודדים הוא משיג יותר קהל מכל הקהל שנכח במונדיאל 62'.

המשחק מתחיל וכבר בדקה ה-6' זה שוב פרדה שמצליח להכניע את השוער הרוסי יאשין, כשהוא משתלט על מסירה מימין של סוארז, שליהטט באגף. הספרדים מאושרים מהשער המוקדם, אבל חוסאינוב משווה כעבור דקתיים. ספרד לוחצת מכאן והלאה, אבל יאשין עומד כמו סלע איתן.

המשחק מתקרב שוב להארכה, כמו הגמר הקודם. אלא שהפעם הקרב מוכרע עוד לפניה, אם כי באותה תוצאה. סוארז מוצא באגף את פרדה, שמגביה שוב מימין, הישר לראשו של מרסילנו, שיורד נמוך ונוגח את הכדור פנימה. 1-2 לספרד, שזוכה לראשונה בתולדותיה בתואר גדול. רק 44 שנים לאחר מכן, היא תניף פעם נוספת את הגביע.

גמר יורו 64'
קרדיט לדף הפייסבוק UEFA EURO 2020

 

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח