הנשר הירוק חוזר לכבוש את אירופה

זה לא סוד שהגרלת הבתים של ליגת האלופות לעונת 20/21, כהרגלה בקודש, נחשבת לאחד מאירועי הפסגה של הכדורגל האירופי. נגיף הקורונה שמעסיק כל אחד ואחד מאיתנו בימים אלה לא פסח על הספורט, אך מסתבר שיש קבוצות שהצליחו לנצל את התקופה הקשה ביותר שהעולם חווה כדי לחזור לקדמת הבמה.

המעניינת ביותר מבין כל הסנסציות שנרשמו העונה היא פרנצווארוש, שקטעה 25 שנות בצורת מאז הפכה לקבוצה הראשונה בהיסטוריה של הכדורגל ההונגרי שמשתתפת במפעל ו-11 שנים מאז שקבוצה הונגרית כלשהי שיחקה בו, זאת לאחר שגברה בשלבי המוקדמות על יורגרדן השבדית (0:2), אלופת סקוטלנד סלטיק (1:2), דינמו זאגרב (2:1), מולדה הנורבגית בזכות שערי חוץ (3:3 בסיכום) והוגרלה לבית ז' בו תפגוש את ברצלונה, יובנטוס ודינמו קייב.

פרנצווארוש
Credit to "Ferencvárosi Torna Club" Facebook page

 

תחילת הדרך והישגים

מועדון הפאר ההונגרי הוקם ב-1899 ע"י משפטן מקומי העונה לשם פרנק שפרינגר ונקרא על שם הרובע התשיעי בבירה. במשך השנים עברו בשורותיו אגדות כדורגל הונגריות כמו לאסלו קובאלה ושאנדור קוצ'יש, אך מה שהפך אותו לפופולרי ביותר במדינה הוא בעיקר ארון התארים העמוס שברשותו: 30 תארי אליפות, 21 זכיות בגביע ההונגרי, 2 זכיות בגביע הליגה ו-6 זכיות בסופרקאפ המקומי.

גם בזירה האירופית הירוקים נחלו הצלחות, דבר שללא ספק העלה את מדד הפופולריות שלהם במדינה. הקבוצה רשמה שתי זכיות בגביע "מיטרופה", הנחשב לטורניר הבכיר ביותר למועדונים בשנות ה-30, בנוסף לזכייה ב"גביע ערי הירידים" ב-1965 (השם הקודם של גביע אופ"א), אך לרוע מזלה היא פספסה את הזדמנות לזכות בו פעם נוספת שלוש שנים לאחר מכן וגם בגביע אירופה למחזיקות ב-1975.

מאז האלופה המכהנת התקשתה לשחזר את ההצלחה מחוץ לגבולותיה של הונגריה וכשלה בלא מעט ניסיונות לעבור את שלבי המוקדמות במפעלים השונים. ההדחה המוכרת מכולן עבור האוהד הישראלי שייכת למכבי תל אביב וולדימיר איביץ', שבעונת הבכורה שלו במדים הצהובים ניצח את ההונגרים בזכות 1:2 בסיכום הכללי.

 

המשיח האוקראיני

ב-2006 ההתאחדות ההונגרית גזרה על פרנצווארוש ירידה לליגת המשנה לאחר שהתגלו חובות ואי סדרים בתשלומים לעובדי המועדון. "פרדי" נזקקה לשלוש שנים כדי לשוב בחזרה לטופ של הכדורגל המקומי ונראה שהתהליך הושלם רק בשנתיים האחרונות עם שתי הזכיות הרצופות באליפות ששברו שבע שנים של המתנה.

במועדוני פאר רף הציפיות הוא גבוה באופן תמידי ולכן הדרישה להצלחות ברוב הפעמים היא אובססיבית וחסרת סבלנות. בהתאם לכך, הנהלת פרנצווארוש בחרה לפטר את מאמנה הקודם תומאס דול (על אף שהביא למועדון אליפות ושלושה גביעים) ולהחתים את מלך השערים של ליגת האלופות לעונת 200/01 שזכה שלוש פעמים בתואר שחקן השנה בליגה האוקראינית וכוכבה לשעבר של הנבחרת הלאומית ודינמו קייב, סרגיי רברוב.

האוקראיני בן ה-46 קיבל לראשונה את מפתחות האימון בעונת 2013/14 כשהתקדם מכיסא העוזר במדי קבוצתו האהובה מהבירה האוקראינית וזכה עימה בשתי אליפויות רצופות ושני גביעים בשלוש שנים וחצי. הישג השיא שלו היה העלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות ב-2015/16, אז קבוצתו שובצה לבית הזכור של מכבי תל אביב, צ'לסי ופורטו. משם הוא נדד אל הכדורגל המצרי ואימן את אל אהלי במשך תשעה חודשים, ולבסוף חזר לאירופה וחתם על חוזה לחמש שנים כמאמנה של פרנצווארוש.

רברוב, שכבש לא מעט שערים לאורך הקריירה, דוגל בסגנון משחק התקפי ומשתמש בדרך כלל במערך 4:3:3. לראיה, בעונתו הראשונה בבודפשט, פרנצווארוש כבשה 72 שערים – כמות הכיבושים הגבוהה ביותר שכבשה הקבוצה בעונת משחק בעשור האחרון. באחד הראיונות שהעניק לתקשורת המקומית בתחילת הדרך הוא טען ש"הוא לא נבהל מציפיות גבוהות" והוכיח זאת כשתוך שנתיים רשם שתי זכיות רצופות באליפות, העפיל לשלב הבתים של הליגה האירופית לראשונה בהיסטוריה של המועדון וזכה בסופרקאפ האוקראיני.

פרנצווארוש
Credit to "Ferencvárosi Torna Club" Facebook page

 

סגל השחקנים

פרנצווארוש, כיאה למעמדה, מחזיקה בסגל היקר ביותר בליגה ההונגרית שעלותו על פי "טרנספרמקט" נאמדת סביב ה-24 מיליון אירו. נערוך היכרות עם השחקנים הדומיננטיים:

  • פרנק בולי, חלוץ בן 26 מחוף השנהב שכבש 12 שערים בכל המסגרות בעונה שעברה וכבר הספיק לכבוש שלושה שערים בשלושת מחזורי הפתיחה של הליגה המקומית.
  • אולכסנדר זובקוב, ווינגר אוקראיני בן 24 שגדל בשחטאר דונייצק ונרכש ממנה בעונה שעברה. כבש תשעה שערים בעשרים ושמונה הופעות בעונה שעברה.
  • איסאל, חלוץ ברזילאי בן 32 שזוהי עונתו השלישית במדיה של אלופת הונגריה. כבש שלושה שערים בליגה עד כה בארבע הופעות.
  • טוקמאק צ'ול אנגואן, קשר נורבגי בן 26, משחק כווינגר בדרך כלל ומרגיש בנוח גם כשמתופקד מאחורי החלוצים. בעונה שעברה אנגואן היה מעורב ב-16 שערים בליגה המקומית (שמונה שערים לצד שמונה בישולים) ופתח נהדר את עונת 2020/21 עם ארבעה כיבושים ובישול בודד בארבע הופעות.
  • הפינה הישראלית ששייכת למרסל הייסטר, אקס בית"ר ירושלים שזכור לטובה אצל האוהדים מהבירה, ובפעם השנייה בקריירה ישחק בשלב בתים אירופי.

 

האקס פקטור מהיציע

אחד המרכיבים שמושכים לא מעט אנשים למשחקיה של פרנצווארוש הוא הקהל המקומי. חובבי סצנת האולטראס שביניכם לבטח שמעו על מעלליהם של "האחים הירוקים" שמכונים כך כחלק מאחווה עם קבוצות ירוקות נוספות ברחבי היבשת ביניהן ראפיד וינה ופנאתינייקוס. האוהדים הפנאטים של "פרדי" פוקדים את איצטדיון "גרופאמה" מדי שבוע וידועים בעיקר בקריאות הגזעניות והאנטישמיות הבלתי פוסקות מהיציע לצד התנהגות אלימה שלא פעם חצתה את הגבול. נשיא המועדון, גאבור קובטוב, שנבחר לתפקיד ב-2015, מנהל נגדם מלחמת חורמה והכניס למשחקי הבית של הקבוצה מזהה פנים כדי לעקוב ולהיות בבקרה אחרי כל אדם שבכוונתו לחבל באווירה ולעבור על החוק.

אחד האירועים האחרונים שבו תועדו הפנאטיים של פרנצווארוש בפעולה התרחש במהלך הנסיעה של ה"אחים הירוקים" למשחק החוץ מול דינמו זאגרב: האוהדים הדליקו מתוך רכבת נוסעת מגוון של אמצעי פירוטכניקה ואבוקות ועוררו את תשומת הלב של האנשים בצד הדרך שלא הצליחו להתעלם מכך.

הנהלת המועדון כבר דאגה להוציא הודעה רשמית מטעמה באשר לכך שמשחקי הקבוצה בצ'מפיונס יערכו באיצטדיון פושקאש המכיל 67,889 מקומות ישיבה כדי שתוכל למנף הכנסות עד כמה שניתן ולהרוויח את העוצמה של הקהל המקומי שיוכל למלא רק 30% משטחי המגרש בעקבות הנחיות הקורונה.

*****

בפעם האחרונה שבה אלופת הונגריה העפילה לשלב הבתים של הצ'מפיונס, היא סיימה במקום השלישי עם חמש נקודות כשבמאזנה ניצחון בודד, שלושה הפסדים ושתי תוצאות תיקו לאחר ששובצה לבית ד' עם ריאל מדריד, אייאקס הגדולה שהגיעה עד לשלב הגמר וגרסהופרס השוויצרית.

רברוב וחניכיו פתחו את העונה עם מאזן נקי מהפסדים (ארבעה ניצחונות ותיקו) ונמצאים בפסגת הליגה אחרי חמישה מחזורים. עכשיו הם יקוו להמשיך לעוף ולטרוף את אירופה, בדיוק כמו הנשר איתו הם מזוהים. גם אם לא יקרה הדבר, לפחות הם ירשמו לעצמם מפגשים מול שני הכדורגלנים הטובים ביותר בעולם – ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו.

קהל פרנצווארוש
Credit to "Ferencvárosi Torna Club" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח