הנצחונות הגדולים של מכבי ת"א באירופה – חלק א'

מכבי ת"א של איביץ' תיזכר לעד כאחת הקבוצות העוצמתיות והדומיננטיות של המועדון עם שתי אליפויות שכללו שבירת שיא אחרי שיא. הפרש נקודות מהמקום השני, האליפות הכי מוקדמת, שיא משחקים ללא ספיגה, שיא מיעוט הספיגות, שיא ברצף ללא הפסדי חוץ, סוויפ בעונה אחת מול מכבי חיפה והפועל ת"א. כל-כך הרבה אושר ונחת לאוהדים ולמועדון. ובכל זאת, עם כל הכבוד לעבודה הנפלאה שעשתה הקבוצה הזו, אסור לשכוח שהיא נכשלה בזירה האירופית.

אלירן עטר ואיתן טיבי מכבי תל אביב
(קרדיט: Maccabi Tel Aviv Facebook Page)

 

אם ההדחה מול סרפסבורג עוד התקבלה בהבנה, כי זה הוכרע על פנדל טיפשי, ההדחה מול סודובה היתה מבישה ומעליבה. אז מכבי של דוניס הספיקה בינתיים לנצח סוף-סוף את סודובה ובנוסף לזה התוצאות ביתר המשחקים שיחקו לטובתה והפכו אותה למדורגת בסיבוב השלישי. המשחק מול ברסט יהיה אחד החשובים של המועדון בשנים האחרונות. במציאות הנוכחית, בה אי-אפשר לבנות על הכנסות ממכירת כרטיסים, ניצחון על אלופת בלארוס יבטיח למכבי לפחות את שלב הבתים בליגה האירופית ויאפשר נשימה לרווחה עם הכנסה מיידית של כ-3 מיליון יורו על עצם ההעפלה וזה עוד לפני בונוסים על תוצאות בשלב הבתים וכסף שייכנס ממכירות פוטנציאליות של שחקנים.

אסור לזלזל בברסט, למרות שעל הנייר מדובר אולי בהגרלה הטובה ביותר שיכלה מכבי לקבל מבין האפשרויות שהיו לה. קבוצה שהצליחה לנשל את באטה בוריסוב מתוארה הכמעט נצחי, סביר להניח שאינה קבוצה חלשה במיוחד. ובכל זאת, מכבי כבר ידעה נצחונות על מועדונים גדולים ומפוארים הרבה יותר. לקראת המשחק החשוב הזה ניסיתי לדרג את הנצחונות האירופיים הגדולים ביותר של הקבוצה בכל הזמנים.

עד היום היו לקבוצה 55 נצחונות במסגרות השונות (לעומת 51 הפסדים), הדירוג הזה מתייחס ל-10 הגדולים ביותר (וחשוב להבהיר: הכוונה היא אך ורק למשחקים בהם מכבי ניצחה, לכן צמד תוצאות התיקו ההירואיות נגד באזל שהעלו את מכבי לליגת האלופות ב-2015 לא יהיו כאן). נתחיל היום במקומות 6-10:

 

מקום 10: מכבי ת"א – פריס סן ז'רמן 3:4

התאריך: 26/8/2010

המסגרת: שלב הפלייאוף במוקדמות הליגה האירופית, משחק הגומלין

למה הוא כאן? זו לא היתה פסז' של זלאטן וקבאני, לא זו של ניימאר ואמבפה ואפילו לא זו של סימונה ואוקוצ'ה שהפסידה למכבי חיפה. הניצחון הזה גם לא עזר למכבי לעלות שלב, אחרי הפסד 2:0 בפריס במשחק הראשון. אבל זה היה משחק כדורגל נהדר ומרתק ומכבי הראתה בו הרבה אופי.

אחרי פיגור 1:0 במחצית, אלירן עטר השווה בדקה ה-48. לודוביק ז'ולי האגדי החזיר לפסז' את היתרון, יובל אבידור השווה ל-2:2. בדקה ה-82 מדוניאנין הפך ל-2:3 מהנקודה הלבנה. בתוספת הזמן ננה השווה ל-3:3 גם הוא מהנקודה. בדקה האחרונה של תוספת הזמן אלירן עטר השלים צמד בכדור חופשי מדהים. זה לא הספיק להעפלה, אבל זו היתה רביעיה מול קבוצת פאר מצרפת.

 

מקום 9: ויאריאל – מכבי ת"א 1:0 

התאריך: 7/12/2017

המסגרת: שלב הבתים בליגה האירופית, מחזור 6

למה הוא כאן? לא חסרות סיבות לזלזל בניצחון הזה. זה היה משחק לפרוטוקול עבור שתי הקבוצות, זה היה אחרי קמפיין נורא ואיום של מכבי, שהגיעה למשחק עם נקודה אחת מתוך 15 ו-0 שערי זכות, ויאריאל עלתה בהרכב משני כדי לשמור את הכוכבים שלה למשחק הליגה מול ברצלונה שנערך 3 ימים לאחר מכן.

ואחרי כל זה – בשום מצב, בשום נסיבות, בשום פנים ואופן, אי-אפשר לזלזל כשקבוצה ישראלית מנצחת קבוצה ספרדית ועוד בחוץ. לא פחות מדהים הוא הנתון של הבעיטות למסגרת במשחק הזה: 0:6 למכבי. רק אחת מהן, של ניק בלקמן בדקה ה-60, מצאה גם את הרשת. זה לא מחפה על הקמפיין הגרוע שהיה למכבי באותה עונה, אבל בקנה מידה ישראלי זה ניצחון גדול.

ניק בלקמן חוגג לאחר שכבש את השער היחיד של מכבי תל אביב בליגה האירופית (קרדיט Maccabi Tel Aviv Facebook Page)
ניק בלקמן חוגג לאחר שכבש את השער היחיד של מכבי תל אביב בליגה האירופית (קרדיט Maccabi Tel Aviv Facebook Page)

 

מקום 8: אלקמאר – מכבי ת"א 2:1

התאריך: 20/10/2016

המסגרת: שלב הבתים בליגה האירופית, מחזור 3

למה הוא כאן? זה היה אחד הקמפיינים היותר טובים של מכבי באירופה. אלמלא הקריסה המשונה מול זניט במחזור הראשון הצהובים היו עולים לשלב הנוקאאוט ומשווים את ההישג מהעונה עם פאולו סוזה. אחרי זניט מכבי ספגה הפסד מעצבן מול דאנדוק האירית. במקביל אלקמאר עשתה תיקו מול האירים והפסידה לזניט. שתי הקבוצות נפגשו למשחק שאסור להפסיד.

מכבי הציגה משחק לחימה נפלא והובילה במחצית 0:1 משער של סקאריונה. בדקה ה-72, אחרי דקות של לחץ הולנדי, הצליחה אלקמאר להשוות משער של רוברט מוהרן. מכבי לא נבהלה ובמקום לשחק על התיקו יצאה קדימה על מנת לנצח ובדקה ה-81 אייל גולסה שיגר טיל אדיר מ-25 מטר לחיבורים. ההולנדים עלו בסוף למרות הכל (וקיבלו שביעיה מליון, אז אולי מכבי לא צריכה להיות כ"כ מאוכזבת), אבל זה היה ניצחון חוץ יקר ומרשים במשחק נהדר.

 

מקום 7: פאוק סלוניקי – מכבי ת"א 2:1

התאריך: 10/8/2004

המסגרת: סיבוב המוקדמות השלישי בליגת האלופות, משחק ראשון

למה הוא כאן? ליאסיס לוקה. זה שמו של השחקן הקפריסאי האומלל שנכנס כמחליף בדקה ה-67 ורק לאחר מכן הסתבר שהוא סוחב עונש השעייה בגלל הרחקה במשחק אינטרטוטו שנערך 4 שנים קודם לכן. בפאוק לא שמו לב ונענשו בחומרה, אבל הניצחון הטכני הזה עושה למכבי עוול כי מדובר בניצחון כביר, שאלמלא התקרית הזו היה מדורג גבוה יותר.

הטומבה של פאוק נחשב לאחד האצטדיונים הכי ביתיים במזרח אירופה. מכבי הגיעה לשם וניצחה 1:2 עם תצוגת תכלית נהדרת ושערים של ישמעאל אדו וארז מסיקה. בכל מקרה, עם 0:3 טכני, החיים של מכבי בגומלין כבר היו קלים בהרבה ולירן כהן עשה 0:1 בבלומפילד כדי להשלים ניצחון כפול על הדשא ומכבי השלימה העפלה היסטורית ראשונה לליגת האלופות.

 

מקום 6: מכבי ת"א – אולימפיאקוס 0:1

התאריך: 5/8/2010

המסגרת: סיבוב המוקדמות השלישי בליגה האירופית, משחק הגומלין

למה הוא כאן? במשחק הראשון אולימפיאקוס אירחה ללא קהל כעונש על התפרעות של אוהדיה במשחק קודם. מכבי הובילה 0:1 במחצית, אבל הפסידה 2:1 בגלל נאיביות בהגנה. בגומלין בבלומפילד רוברטו קולאוטי כבש בדקה ה-42 ומכאן והלאה מכבי התעסקה בלשמור על התוצאה.

כאוהדים ישראלים למודי אכזבות היה ברור לכולם שהנאיביות תראה את פניה שוב ומתישהו תגיע השטות התורנית שתגרום להדחה. אלא שהדקות עברו והיא לא הגיעה. מכבי התגוננה נפלא ותסכלה את היוונים ששלטו במשחק, אבל התקשו מאד להגיע למצבים, וכשכבר הגיעו, לירן שטראובר היה במקום. זה היה ניצחון הירואי של חבורת פייטרים נחושים ומלאי מוטיבציה שהכריזו קבל עם ועדה: אנחנו כבר לא פראיירים.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח