המירוץ לתואר כדור הזהב 2019

// מאת גלעד להמן

אחרי רבע הגמר הסוער של ליגת האלופות ולפני שמגיעים לישורת האחרונה של המפעל. זה הזמן לשים את הדברים על השולחן ולבדוק, מי כרגע הזוכה המיועד של כדור הזהב, אחד התארים הנכספים ביותר ששחקן כדורגל יכול להשיג במהלך הקריירה שלו.

באופן טבעי כשאומרים כדור הזהב, ישר חושבים על רונאלדו ומסי, השחקנים שהשיגו את התואר המדובר הכי הרבה פעמים בהיסטוריה (5 כדורי זהב לכל אחד). השנה, לפחות רונאלדו ייאלץ ככל הנראה לוותר על התואר. הוא אמנם זכה בליגה האיטלקית, אך ההישג הזה לא מרשים במיוחד בהתחשב בכך שיובנטוס שולטת בליגה האיטלקית בשנים האחרונות וזו האליפות השמינית ברציפות שלה.

בפועל, יובנטוס הביאה את רונאלדו כדי לזכות בליגת האלופות והמשימה לצערם כשלה כאשר הודחו ע"י אייאקס בשלב רבע הגמר. גם המספרים של הפורטוגלי לא מספיק מרשימים בכדי שיזכה בתואר (38 משחקים, 26 שערים, 12 בישולים) ומי יודע, אולי לראשונה מאז שנת 2010, רונאלדו לא יהיה בין שלושת המועמדים הסופיים.

רונאלדו ומסי
Credit to "La Liga" Facebook page

הגיע הזמן לעבור למסי ולראות את הישגיו. ראשית, כפי שזה נראה כרגע, מסי בדרך לאליפות מרשימה עם ברצלונה ובנוסף ברצלונה העפילה לגמר גביע המלך מול ולנסיה. את כל זה מסי משיג כשהוא מפגין דומיננטיות ומחזיק בנתונים מפלצתיים במפעלים הספרדים (33 משחקים, 35 שערים, 17 בישולים זה רק גביע ובליגה). אך גם שליטה בספרד עם מספרים כאלה לא תספיק למסי.

בשנה שעברה מסי לקח עם ברצלונה את שני התארים בספרד ובכל זאת לא נכנס לשלישייה הסופית של המועמדים לכדור הזהב. אז מה נשתנה השנה משנה שעברה? לפחות כרגע הצלחה אדירה בליגת האלופות, העפלה לחצי הגמר עם 10 שערים ב-8 הופעות כשהוא מוסיף גם 3 בישולים לרזומה. בסיכום הכולל מסי יזכה בליגה, סיכויים גבוהים שישיג גם את הגביע והאתגר העיקרי יגיע כנראה מגזרת ליגת האלופות. בנוסף, מצפה לו אתגר נוסף וקשה במיוחד בקיץ, כשישחק במדי ארגנטינה וינסה להוביל אותה לזכייה בקופה אמריקה. הסיכום הכולל של מספריו (42 משחקים, 45 שערים ו21 בישולים) לא מותיר לנו ספק, מסי הוא המועמד מספר אחת לזכות בכדור הזהב וקשה להאמין שמישהו יצליח לגנוב ממנו את התואר. אבל אם זה בכל זאת יקרה, אלו כנראה השחקנים שיכולים לעשות את זה:

 

מוחמד סלאח

קבוצה: ליברפול  נבחרת: מצרים  גיל: 26  עמדה: קיצוני ימני

יש שיאמרו שכבר בשנה שעברה סלאח היה צריך לקטוף את התואר, זה יכול היה להיות הסיפור המושלם. מוחמד סלאח המצרי, זה שסירב ללחוץ יד לשחקני מכבי תל אביב, שנזרק מצ'לסי של מוריניו, שהצטיין בליגה האיטלקית אך מעולם לא עמד בשורה אחת עם השמות הגדולים בעולם עד שקלופ החליט להביא את הקיצוני מרומא בקיץ 2017. באותה עונה סלאח נראה כבלתי ניתן לעצירה, שבר את שיא השערים לעונה אחת בפרמייר ליג (32 שערים), העלה את ליברפול לגמר ליגת האלופות כשהוא נותן הופעות ענק בשלבי הנוקאאוט. ברגע אחד, בגמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד, ראמוס פוצע את סלאח ושולח אותו לצפות בהמשך הגמר מבית החולים. ההמשך כבר ידוע לכולם, זה מה שקורה כשאין מנהיג על המגרש. לאחר גמר ליגת האלופות מגיע גם המונדיאל שהשכיח מהר מאוד את פועלו של סלאח והשם שלו כבר לא הוזכר כשדיברו על המועמדים המובילים לזכייה בכדור הזהב.

אז למה דווקא השנה? מבחינת כיבושים אין מה לדבר, סלאח לא מתקרב לנתוניו משנה שעברה. בשנה שעברה סלאח סיים עם 44 כיבושים בכל המסגרות כשהשנה הוא עומד על 23 כיבושים בלבד (צריך לזכור שנשארו לליברפול עוד 6-7 משחקים העונה). גם מבחינת יכולת על המגרש סלאח נעלם לא פעם, המצרי גם רשם בצורת ארוכה בת 8 משחקים ללא כיבוש (כמעט חודשיים בלי שהבקיע שער!) וכבר מיהרו להכריז עליו כ"one season wonder". בקיצור, כבר לא מדובר במכונה המשומנת של שנה שעברה.

אז למה סלאח בכל זאת יכול לזכות? כי הוא בעמדה טובה להוביל את ליברפול לזכייה בליגה האנגלית בפעם ראשונה מזה 29 שנה בעוד הוא עומד בראש טבלת כובשי הפרמייר ליג לשנה הנוכחית. אם הוא יוסיף לעצמו לרזומה גם זכייה ענקית בליגת האלופות וימשיך את המומנטום הנהדר שלו מהשמינית ומרבע הגמר כשהוא חולף על פני ברצלונה ומסי ומסיים עונה כמלך שערי הפרמייר ליג עם דאבל היסטורי, שכולל אליפות בליגה הקשה בעולם עם הפסד אחד בלבד וזכייה המיוחלת בליגת האלופות, ליברפול של 2018/19 תהיה לאחת הקבוצות הגדולות ביותר בדור האחרון ומוחמד סלאח הוא הכוכב של הקבוצה הזו. עם הישגים כאלה ובתקווה שמסי לא יצליח להוביל את ארגנטינה לזכייה בקופה אמריקה, הדרך לכדור הזהב סלולה בפניו.

ליברפול, סלאח
Credit to "Liverpool FC" Facebook page

 

דושאן טאדיץ'

קבוצה: אייאקס אמסטרדם  נבחרת: סרביה  גיל: 30  עמדה: חלוץ/קיצוני שמאלי

חשוב לציין, זו האפשרות הכי פחות סבירה שתקרה, אך לא יכולתי שלא להוסיף את הבחור שריגש אותנו השנה פעם אחר פעם ביחד עם הקבוצה הצעירה שלא הפסיקה להפתיע. כולנו מכירים את הסיפור על טאדיץ'. הבחור ששיחק בסאות'המפטון בשנים האחרונות אך החליט שהוא רוצה לשחק עוד הרבה שנים ולכן עבר לליגה הרבה פחות אינטנסיבית מהפרמייר ליג, הליגה ההולנדית, לשחק במדי אייאקס אמסטרדם. הרבה ביקורות נשמעו על העברה זו, למה ששחקן ששיחק בליגה הטובה בעולם, בוחר לעבור למועדון כמו אייאקס שכל מטרתו היא לייצר שחקנים צעירים ולמכור אותם לקבוצות טובות יותר לאחר מכן? בואו נאמר כך, הוא הוכיח לכל מי שביקר אותו שמדובר באחת ההחלטות החכמות של שחקן כדורגל בשנים האחרונות.

את העונה האירופית שלה אייאקס התחילה בסיבוב השני של מוקדמות ליגת האלופות. כבר אז ראינו קבוצה טובה ומוכשרת, שעוברת קבוצות לא רעות כמו: סטנדרד ליאז' ודינמו קייב. בנוסף בשלבי המוקדמות ניתן היה לראות מי הולך להיות המנהיג של הקבוצה בפן ההתקפי. טאדיץ' כבש בשלבי המוקדמות 3 שערים והוסיף 3 בישולים וביחד עם כשרונות אדירים כמו חאכים זייך, דוויד נרס ופרנקי דה יונג, העלה טאדיץ את הקבוצה לשלב הבתים של ליגת האלופות. בשלב הבתים אייאקס המשיכה להפתיע והוכיחה שהיא יכולה להילחם גם מול האריות של אירופה. צמד המפגשים מול באיירן מינכן הגדולה הסתיימו בתוצאת תיקו כשטאדיץ' מבשל במשחק הראשון וכובש צמד במשחק השני, שנגמר בתוצאה 3:3 ונחשב לאחד המשחקים הכי לוהטים של שלב הבתים בעונה הנוכחית. אייאקס מסיימת את הבית במקום השני ובהגרלת שמינית הגמר מקבלת את ריאל מדריד, אלופת אירופה בשלוש השנים האחרונות. טאדיץ' נתן משחקים אדירים בשלב הבתים וסיים אותו עם מספרים אדירים (6 משחקים, 5 שערים, 2 בישולים) וכאחד ממצטייני המפעל.

 

בשלב שמינית הגמר אייאקס המשיכה את הכדורגל המהיר, השוטף והיפה, אך ריאל מדריד ביעילות מושלמת, כמו שרק היא יודעת, הצליחה לנצח 2:1. לאחר המשחק הפרשנים כבר הספידו את אייאקס. כולם כבר הגיעו למסקנה שכנראה הכדורגל ההתקפי והשוטף הוא לא תמיד כדורגל מנצח. ההולנדים הוכיחו אחרת, שוב. טאדיץ' הוביל את אייאקס למשחק בלתי נשכח שנגמר בתוצאה 4:1 ולשלב רבע הגמר. ברבע הגמר אוהדי יובנטוס קפצו מאושר כשגילו שהם פוגשים את החבורה הלא מספיק מנוסה מהולנד וחטפו בראש. אייאקס הדיחו את מלך הצ'מפיונס הלא הוא כריסטיאנו רונאלדו. עכשיו כבר אף אחד לא מספיד את אייאקס ורבים חושבים שהיא יכולה לקחת את התואר הנכסף, כשבראש השחקנים עומד אחד, מבוגר מכולם, דושאן טאדיץ'.

אז איך יזכה טאדיץ' בכדור הזהב? זכייה בליגה ההולנדית + אחת הזכיות המפתיעות אי פעם בליגת האלופות + מספרים אדירים (49 הופעות, 32 שערים ו-20 בישולים בכל המסגרות) בהחלט עשויים להספיק ולתת חותמת אדירה לעונה שבה טאדיץ' סתם את הפיות לכל המבקרים.

דושאן טאדיץ' אייאקס
Credit to "AFC Ajax" Official Facebook page.

 

וירג'יל ואן דייק

קבוצה: ליברפול  נבחרת: הולנד  גיל: 27  עמדה: בלם

האם השנה לראשונה משנת 2006 שחקן הגנה יזכה בכדור הזהב? יכול מאוד להיות שכן. השחקן שהודח מהליגה האירופית על ידי הפועל באר שבע ושעבר במחיר מופקע מסאות'המפטון לליברפול, הפך לבלם הטוב בעולם והוא מציג את אחת העונות הכי טובות של שחקן הגנה בשנים האחרונות.

קודם כל, ואן דייק הפך את הגנת ליברפול, שנחשבה לנקודת התורפה של הקבוצה, להגנה הטובה ביותר בפרמייר ליג – מקבוצה שסופגת בממוצע שער אחד כל משחק ליגה לכזאת שסופגת 0.58. הוא הפך את ליברפול מקבוצה התקפית נהדרת, שכיף לראות, אך בכל זאת אף פעם לא מגיעה למאבקי האליפות, לקבוצה מנצחת שמטילה ספק בשלטון הבלתי מעורער של מנצ'סטר סיטי על הכדורגל האנגלי ואולי יוביל אותה לזכייה הסטורית בליגה האנגלית לראשונה מזה 29 שנה.

בדומה לסלאח, להולנדי כנראה לא תספיק רק הזכייה בליגה, אלא יזדקק גם לזכייה בליגת האלופות. אך היתרון של ואן דייק על סלאח וטאדיץ' הוא שאי אפשר להשוות אותו למסי. אפשר להבחין בכך שמסי כבש ובישל הרבה יותר מסלאח העונה, אפשר גם להבחין שטאדיץ' משחק בליגה קלה פי כמה מהליגה שמסי משחק בה, אך אי אפשר להשוות בין מספריו של מסי למספריו של ואן דייק. לדוגמא, אי אפשר להשוות בין 45 השערים של מסי לכך שאף שחקן לא הצליח לעבור בדריבל את ואן דייק העונה. אז מה כן יוכל לספק לנו מדד הגיוני למי טוב יותר העונה? כנראה המפגש בין ליברפול לברצלונה בחצי גמר ליגת האלופות, מלך הדריבלים יפגוש את השחקן שבלתי אפשרי לעבור, שחקן ההתקפה הטוב ביותר השנה יפגוש את שחקן ההגנה הטוב ביותר השנה. כפי שזה נראה כרגע, זה יהיה הקרב שיכתיר את הזוכה בכדור הזהב לשנת 2019.

וירג'יל ואן דייק
Credit to "Liverpool FC" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח