הליגה הטובה על המסך

תארו לעצמכם שפתחתם את הטלוויזיה כדי לצפות במשחק כדורגל. אוהבים את אחת הקבוצות? ללא העדפה מיוחדת? זה לא באמת משנה, העיקר שהצלחתם ליהנות מחוויית משחק המצדיקה בילוי של 90 דקות מול השחקנים הרצים על המסך. בליגה הישראלית, ה-3-4 של מכבי תל אביב על מכבי חיפה העלה כותרות מפוצצות בכל אתר ואתר, ובין לילה אנשים רבים השתכנעו כי מדובר במשחק העשור. בליגה הגרמנית מנגד, המשחק שנערך בראשון בערב בין באייר לברקוזן לבורוסיה דורטמונד, והסתיים באותה התוצאה לטובת הראשונים, הוא משחק של פעם במחזור.

האלאנד, דורטמונד
Credit to "Bundesliga Official" Facebook page

טוב, אולי קצת הגזמתי, אבל ממש קצת. ברי מזל נהינו מחוויית המשחק בין שתי הגרמניות, ורק כדי להמחיש בקצרה: שבעה שערים שנכבשו על ידי שחקנים מכל העמדות למעט שוער, שני מהפכים כשהאחד מהם ב-80 שניות, והתקפות בלי סוף, התנקזו יחדיו לכדי 'שואו' ספורטיבי אדיר. אך ניתוח המשחק אינו המטרה לשמה התכנסנו כאן, לפחות מטאפורית. אלא כי בסופו של דבר, לשחקן על המגרש, לחובבן בשכונה ולזה שישוב מול הפיפא, יש מאפיין משותף, כלם רוצים לדעת איך ליהנות ממופע שכזה לפחות פעם בשבוע. הפתרון – הבונדסליגה.

היא לא אוניברסלית כמו הפרמייר ליג או מכילה את ריאל מדריד וברצלונה כמו הלה ליגה, אך הליגה הגרמנית היא בעצם הנוצצת ביותר. היא מתהדרת בממוצע שערים גבוה למשחק (3.26), הנישא מעל ארבעת הגדולות האחרות שבראשן הסרייה א' (2.92). כשהניצחון חשוב לנו יותר מהדרך, הליגה הגרמנית עדיין מובילה עם הנתון הנמוך ביותר למשחקים המסתיימים בתיקו (אחד מתוך חמישה). אם זה לא מספיק, היא מובילה גם באחוז המשחקים בהם שתי הקבוצות כובשות (60%). כלומר, אפילו הקבוצות החלשות יותר יספקו לאוהדיהם המסורים שערים להתנחם בהם.

 

הליגה ממערב אירופה מתגאה גם בפילוסופיית כדורגל מבריקה. מעל המשחק הפיזי והפחות כישרוני – צרפת, ההגנתי והטקטי שלפעמים דורש יותר מדי סבלנות מן הצופה – איטליה, וגם מעל המשחק המהיר שהתשוקה שלו לעיתים יוצרת בלגן על המגרש – אנגליה, הכדורגל הגרמני נתפס בצורה האלגנטית ביותר לעין. דריבלים, מסירות מהירות, קצרות וארוכות, יצירת מצבי הבקעה רבים אשר בסופו של דבר, מתבססים על תנועה בלתי נגמרת של השחקנים שמצדם באו לשרוף את חיישני ה-GPS שלהם. מנגד, הליגה הספרדית, שמובילה ביכולת הטכנית, בכישרון, וברמה האישית של השחקנים, לכאורה הייתה אמורה לגבור על הגרמנית לולא ה-"עקב אכילס" המשמעותי שלה – היכולת להפוך את הנתונים האלה לפרקטיקה. שלוש מתוך ארבע התוצאות השכיחות ביותר במשחקי הלה ליגה הן: 1-0, 1-1, ו-0:0. אחד מכל שלושה משחקים מסתיים כך, כמעט פי שניים מן הגרמנית.

הבונדסליגה מנוהלת ברמה הפיננסית הגבוהה ביותר. חקיקה, פיקוח ואכיפה נכונים, הפכו את הליגה הגרמנית לרווחית ביותר, המחזיקה בהכנסות ותקציבי שיא, ללא ספק מודל מוצלח ממנו יכולות ללמוד כל מדינות אירופה.  למרות זאת, התמונה לא מושלמת, והאיזון הפיננסי הוליד חסרון אחד חשוב. היכולת להשתמש בנשק המשמעותי ביותר של מעצמות הכדורגל – ה-"כסף", בזירה הבינלאומית. ב-22 השנים האחרונות, זכתה רק פעם אחת קבוצה גרמנית בליגת האלופות, הפסד בזירה השיווקית מול אימפריות הכדורגל האחרות. נתון נוסף ופחות קשור הפוגע בליגה, הוא העובדה כי באיירן מינכן זכתה ב-שש מתוך עשר האליפויות האחרונות, כתוצאה מכך נפגע גם עניין התחרותיות.

באיירן מינכן אלופת 2018-19
Credit to "Bundesliga Official" Facebook page

לסיכום, הנותנים המובהקים מדברים בעד עצמם. הבונדסליגה מצליחה לייצר שילוב קטלני של רמת משחק איכותית, בידור ותשוקה, המשאיר את כל הליגות הגדולות מאחור. לא בכדי מחזיקה במספר ממוצע האוהדים הגבוה ביותר, כשגם לשאלת התחרותיות יש תשובה. לאחר שעברנו את מחצית העונה, הליגה הגרמנית היא היחידה מתוך חמשת הגדולות, שבה חמש הקבוצות בראש הטבלה נמצאות בטווח חמש נקודות בין הראשונה לחמישית, ולנו מובטח עוד הרבה אקשן, מספר רב של "משחקי עונה" ויתכנו גם הפתעות.

מודל הכדורגל הגרמני הצליח לקדם הרבה שחקנים צעירים וכישרונות גדולים, והוביל את הנבחרת הגרמנית לשלב חצי הגמר בארבעה מתוך חמישה המונדיאלים האחרונים, מתוכם זכייה אחת. הצלחות הבונדסליגה בזירה הבינלאומית, בזירה הכלכלית ולבסוף גם על המגרש הן הסיבות לכך שכל אוהד כדורגל, גם השמרן ביותר לליגות וקבוצות האחרות צריך לתת לה צ'אנס, וליהנות גם מהליגה המצליחה על המסך.

בורוסיה מינשנגלאדבך
Credit to "Bundesliga Official" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח