הכוכב העולה של הטריקולור

"מגפת הקורונה", שנחתה על כל אחד ואחת מאיתנו כמו רעם ביום בהיר וסגרה את כל הספורט בארץ ובחו"ל לתקופה בלתי ידועה, גרמה לכך שהשיח בנושא חלון ההעברות של הקיץ הקרוב החל לצוף מחדש בכל אמצעי התקשורת באשר הם. אלא שלצד הביקוש הגדול לשחקני התקפה וסופרסטארים בקרב המועדונים הגדולים, גם הצורך בשחקני הגנה מתגבר.

זה הזמן לעשות היכרות עם אחד השחקנים המבוקשים ביותר שקרוב לוודאי ימצא לעצמו בית חדש ב"עונת המלפפונים". אם אתם מגדירים את עצמכם כחובבים גדולים של הבונדסליגה או 'עכברי פיפ"א', בוודאי שמעתם את שמו לא פעם. זה סיפור על ילד צעיר, שגדל במדינה שמתפארת באקדמיות היוקרתיות שלה ללימוד כדורגל ובעזרת אמונה והרבה כוח רצון הצליח להגשים את חלומו הגדול.

דאיו אופאמקאנו
Credit to "Dayot Upamecano" Facebook page

 

נער בגוף של מבוגר

דיוצ'אנקול(דאיו) אוסוולד אופמקאנו, נולד באוורה, עיירה בחבל נורמנדי שבצרפת באוקטובר 1998 ובן להורים צרפתים. שמו הפרטי והדי קשה לביטוי, ניתן לו כאות זיכרון לסבא רבא שלו שהלך לעולמו. את צעדיו הראשונים בעולם הכדורגל הוא העביר באקדמיית "ווליאן אנז'ה", אליה הגיע בגיל שש ושם החל ללמוד את יסודות המשחק. באחד הראיונות שהעניק לתקשורת בגרמניה, הוא תיאר את השכונה בה גדל וסיפר על החיבה הגדולה שלו לכדור: "גרתי בשכונה של כדורגלנים. ליד ביתי היה איצטדיון קטן בו היינו נוהגים לשחק ולארגן טורנירים במקום ללכת לבית הספר".

בגיל 9, הוריו החליטו לעבור לנורמנדי והבלם הצעיר שיחק במדיה של FC פריי במשך שנה. כנראה שהמעבר לא היטיב עם משפחת אופמקאנו, שבחרה לבצע סיבוב פרסה ושבה אל המקום אותו עזבה. דאיו עבר לקבוצה שמייצגת את עירו, FC אוורה, שבשורותיה שיחקו לא מעט שחקנים מוכרים ביניהם: עוסמאן דמבלה, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים וגדל איתו באותה השכונה, ברנרד מנדי ששיחק בעברו בפ.ס.ז והאל סיטי ומאת'יו בודמר, שגם לו יש היסטוריה בקבוצה הפריזאית ובמדיה של ליון. ארבע השנים בהם שיחק קרוב למקום מגוריו, חישלו אותו מספיק כדי לקבל את ההחלטה הקשה ביותר עבור כל נער באשר הוא: לעזוב את הבית של ההורים כדי להתחיל את לפלס את דרכו מעלה.

ב-2013, הנער הצרפתי חתם באקדמיה של ולנסיין הנחשבת לאיכותית מאוד. סקאוט מחלקת הנוער, אוליבר ביוטאט, שזיהה את כשרונו לראשונה, סיפר על המפגש הראשון עימו: "ראיתי מולי נער בגוף של מבוגר". סביר להניח שכולנו היינו מרגישים תחושה דומה אם היינו נתקלים באדם חסון המתנשא לגובה 1.86. בדיעבד, זו הייתה ההחלטה הנכונה ביותר עבורו. במהלך העונה הראשונה, שמו של השחקן השרירי כבר נכנס לפנקסים של מספר מועדונים. הפנייה הראשונה לגביו התקבלה מידיה של מנצ'סטר יונייטד. אלא שהקבוצה הצרפתית לא מיהרה לנהל מו"מ עם השדים האדום מכיוון שרצתה לשמור את הכישרון אצלה בידיים מתוך אינטואיציה שהערך שלו יגדל בהמשך. במקביל, הצרפתי החל לקבל זימונים למדים הלאומיים וקיבל את הכינוי המחייב: "מרסל דסאיי הבא" שנחשב לגיבור ילדותו והמודל לחיקוי שלו. ז'אן קלוד ז'ונטיני, שהיה המאמן שליווה אותו לכל אורך הדרך במדי הנבחרות הצעירות  של הטריקולור ועימו זכה באליפות אירופה עד גיל 17, סיפר: "הוא אוהב מאוד להגן. אם הוא יאבד את הכדור, הוא ימצא את הדרך המהירה להשיבו". המעבר לקבוצה בוגרת, היה רק שאלה של זמן.

 

העצה של דמבלה

ה-11 ביולי 2015 הוא ללא ספק אחד הימים שאותם הבלם הצרפתי הצעיר לא ישכח לעולם. רד בול זלצבורג, העבירה 2.2 מיליון אירו עבור שירותיו בעודו בן 16 ושמונה חודשים בלבד. באופן אוטומטי, הוא החל לשחק בקבוצת הבת של המועדון, ליפרינג, מליגת המשנה של אוסטריה ורשם 16 הופעות. שנה לאחר מכן, הוא כבר שב אל האלופה ושיחק ב-23 משחקים תחת שרביטו של מיודענו, אוסקר גארסיה, איתו גם זכה באליפות.

עונה וחצי באוסטריה הספיקה לצרפתי, שעבר בינואר 2016 לקבוצה האירופית השנייה שנמצאת תחת השליטה של "רד בול", לייפציג הגרמנית, ששילמה 10 מיליון אירו לאוסטרים והחתימה את הבלם על חוזה לארבע וחצי שנים. מאמנה דאז, ראלף הסנהוטל, הבין במהירות איזה פוטנציאל עומד מולו ובטח בו כבר מהרגע הראשון: "לא היה לי קל בלייפציג מלכתחילה – להיות במועדון חדש, בסביבה חדשה ובגיל כה צעיר. אבל תמיד נתתי הכל באימונים, המאמן מהר מאוד סמך עלי וניסיתי להחזיר לו על זה" אמר הצרפתי על התמיכה שקיבל בתקופת ההתאקלמות. תחתיו, הוא הרשית שלושה שערים ב-53 הופעות בכל המסגרות. אגב, באחד הראיונות שהעניק לתקשורת הגרמנית, הוא סיפר שמי שסייע לו לקבל את ההחלטה להגיע ללייפציג היה לא אחר מחברו הקרוב, דמבלה. בהמשך, מאמנו פוטר והוחלף במי ששימש כמנהל הספורטיבי של התאגיד, ראלף ראנגניק, שירד לקווים. כשהוא צפה בכוכב הצעיר שלו משחק במדיה של נבחרת צרפת עד גיל 21, המנג'ר הגרמני לא חסך בסופרלטיבים: "תראו לי ארבעה בלמים שמשחקים היום, שהם יותר טובים מדאיו אופמקאנו". בשנתיים ששיחק תחת הדרכתו, הוא המשיך לקבל את הקרדיט ולבסס עוד יותר את מעמדו בקבוצה.

Credit to "Dayot Upamecano" Facebook page


מוכן לטופ האירופאי

תחושת הביטחון שהשרה לשחקני הקו האחורי, הנעת הכדור האלגנטית והחכמה שמסוגלת לשבור את הלחץ של שחקני היריבה בפן ההתקפי ומנגד, קריאת המשחק צעד אחד לפני כולם ועמידה נכונה אל מול החלוצים שמולו, הפכו את אופמקאנו לבאנקר ב-11 של המאמן הגרמני. המגמה הזו נמשכה גם עם מינויו של יוליאן נגלסמן, מי שנחשב לאחד המאמנים המדוברים ביבשת וכבר הוכתר ליורש של התואר המחייב בו מחזיק ז'וזה מוריניו – ה"מיוחד". מערך ה-4:4:2 אותו הנחיל לשחקניו, התאים כמו כפפה לצרפתי, שמסוגל לבצע לחץ בחצי של היריבה ולהפוך את חלק המגרש של קבוצתו לשטח להשכרה. על אף שהפסיד את חמשת משחקי הליגה הראשונים בעונת 2019/20 בעקבות פציעה, דאיו חזר היישר להרכב ומאז לקח חלק משמעותי בכל המפגשים במסגרת הבונדסליגה.

אחד ההישגים הגדולים מבחינתו של דיוצ'אנקול בעונות האחרונות, היה עצירתו של אחד החלוצים הטובים בעולם, רוברט לבנדובסקי: "זה גורם לי להרגיש גאה. אני אוהב לשחק נגד חלוצים ברמתו, זה רק גורם לי להשתפר הרבה יותר". חברו לקבוצה ומנהיג ההתקפה שכנראה גם ימצא תחנה חדשה בקיץ, טימו ורנר, פיזר מחמאות: "לא ראיתי בלם מהיר יותר ממנו, יש לו מבנה גוף שלא ייאמן, אם הוא ימשיך להשתפר הוא יכול להיות ה'ג'רום בואטנג, שלנו אם לא טוב יותר".

 

על פי רוב הדיווחים באמצעי התקשורת ברחבי אירופה, לא פחות מחמישה מועדוני פאר מביעים עניין גדול בצרפתי הצעיר ומוכנים להשקיע לא מעט כסף כדי להנחיתו בשורותיהם עם שריקת הפתיחה של חלון ההעברות – באיירן מינכן, ריאל מדריד, ברצלונה, ארסנל שהצעתה על סך 60 מיליון אירו נדחתה על הסף ומנצ'סטר יונייטד שזקוקה נואשות לחיזוק בחלק האחורי ומתכננת לנסות את מזלה בפעם השנייה, הוזכרו כמועמדות. חוזהו של הבלם בן ה-21, מסתיים ב-2021 ולכן, ראשי המועדון מהעיר ה-13 בגודלה בגרמניה, ינסו בכל כוחם למנף את מחירו על מנת שלא יעזוב בחינם.

אז האם הניצחון הענק 0:3 מול טוטנהאם שהעלה את קבוצתו לרבע הגמר של ליגת האלופות היה גם אקורד הסיום של אחד משחקני ההגנה המבוקשים ביותר? ימים יגידו. את האישור למעבר המסתמן, הבלם, כבר לא מהסס להסתיר: "אני אדבר עם הסוכנים שלי והוריי, אני בטוח שנקבל את ההחלטה הנכונה בנוגע לעתידי".

דאיו אופאמקאנו
Credit to "Dayot Upamecano" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח