הזווית לקראת המונדיאל – נבחרת פורטוגל

אם בוחנים את מצבה של נבחרת פורטוגל שנתיים לאחר הזכייה המדהימה ביורו 2016 בצרפת, אפשר לומר שעל אף כמות השינויים הגדולה בסגל, הנבחרת שמגיעה לרוסיה אפילו עדיפה על זו מלפני שנתיים. המשוכה העיקרית של ה"סלסאו" היא קודם כל מנטלית. יהיה קשה מאוד לחבורה של פרננדו סנטוס להביא שוב את תעצומות הנפש כדי לזכות בתואר ולהאמין ביכולתה לשוב ולהגיע עד הסוף.

פורטוגל מניפים גביע יורו 2016
Credit to "UEFA EURO 2016" Facebook page

הדרך של פורטוגל לגמר ולהנפת הגביע בצרפת לא הייתה זוהרת במיוחד. לאחר 3 תוצאות תיקו בשלב הבתים (שיחקה בבית עם איסלנד, אוסטריה והונגריה), ריקארדו קוארסמה סידר בשמינית ניצחון בדקה ה-117 נגד קרואטיה. לאחר מכן בשלב רבע הגמר הגיע ניצחון בפנדלים על פולין. אחרי הניצחון בחצי הגמר 0:2 על ווילס המפתיעה, הגיע אותו שער בלתי נשכח של אדר. דרך אגב, רק שנתיים עברו, אבל אותו אדר כלל לא בסגל למונדיאל.

לפורטוגלים לא חסר כישרון, בכל זאת מדובר בנבחרת בה משחק כוכב על שהוא במקרה אחד הווינרים הגדולים בכדורגל העולמי. אך כדי להגיע אפילו "רק" לשלב רבע הגמר הם יצטרכו שוב הרבה מזל והרבה מאוד רצון.



המאמן
פררנדו סנטוס. המאמן המנוסה בן ה-63, ייזכר בדפי ההיסטוריה של הנבחרת הפורטוגלית לעולמי עד. אחרי הזכייה באליפות אירופה לפני שנתיים, נדמה כי בפורטוגל יקבלו כל תוצאה אשר תגיע מרוסיה. רמת ההשפעה של סנטוס על השחקנים שלו חזקה מאוד ואת החותם שלו הוא הצליח להטביע כבר אחרי שנתיים בתפקיד.

ממרום גילו, סנטוס יודע לתת את הכבוד הראוי לכוכבים שלו. דוגמה לכך ראינו בגמר היורו, כאשר נתן לכוכב הגדול שלו להתרוצץ על הקווים ברגעים המכריעים לאחר שנפצע בתחילת המשחק נגד צרפת. סנטוס יודע גם לתת ביטחון לשחקנים צעירים ולדחוף אותם למערכה כבר בשלבים המוקדמים של הקריירה שלהם. אמנם רנאטו סאנצ'ס, שהוגדר כילד פלא לפני שנתיים ומאז כבר הספיק להיכשל בבאיירן מינכן ולעבור לסוונסי האנגלית, לא יהיה בסגל ברוסיה, אבל תסמכו על סנטוס שהגיל של השחקנים שלו לא משחק תפקיד. סנטוס נותן את הבמה למי שבאמת נמצא בכושר הטוב ביותר מבחינתו ולכן השאיר מחוץ לסגל שמות כמו נלסון סמדו ואנדרה גומש מברצלונה, או את נאני שתרם רבות לנבחרת.

Fernando Santos פרננדו סנטוס
Credit to "Seleções de Portugal" Facebook page

שחקן המפתח
באופן לא מפתיע, כריסטיאנו רונאלדו. השחקן שהשלים לפני כשבועיים זכייה חמישית בליגת האלופות, הוא כמובן נקודת המפתח העיקרית בצורה שבה יתפתח הטורניר לפורטוגל. רונאלדו הוא שיאן ההופעות של הנבחרת עם 150 הופעות ומלך השערים בכל הזמנים עם 81 כיבושים. הסופרלטיבים לרצון של רונאלדו להמשיך לזכות בתארים ולגרוף שבחים כבר באמת נגמרו. האנרגיה שאיתה מגיע רונאלדו לכל משחק ובמיוחד למאני טיים סוחפת את החברים שלידו וגורמת להם להוציא מעצמם הרבה יותר ממה שהם חושבים שהם יכולים להוציא. אם רונאלדו ימשיך להציג את היכולת שאנחנו רגילים לראות ממנו, פורטוגל כמובן תסחט מעצמה את המירב. במידה ורונאלדו יתפוס במפתיע טורניר לא טוב, הדבר ישפיע על השחקנים שלידו, במיוחד הצעירים שבהם.

כריסטיאנו רונאלדו חוגג
Credit to "Cristiano Ronaldo" official Facebook page

שחקן המשנה
לאורך ההיסטוריה, המונדיאל סיפק לנו כל כך הרבה תגליות מדהימות. קפיצת המדרגה שעשו שחקנים לאור תצוגות גדולות בטורניר הגדול בעולם, הם לעיתים הסיפורים הכי מרגשים שיש לטורניר הזה להציע. אם אלו שחקני נבחרת טורקיה וסנגל במונדיאל 2002, כדוגמת חסן שאש או אל חדג'י דיוף, או אם זה חאמס רודריגז שהתפוצץ לפני 4 שנים בברזיל. הרגעים בהם אנחנו נחשפים לשחקנים בצורה מעמיקה יותר, גם אם הכרנו אותם לפני כן, הם דבר מהנה מאוד כשלעצמו.

שחקן שעשוי לעשות הקיץ את קפיצת המדרגה הזו ולהיות כלי העזר הטוב ביותר לכריסטיאנו רונאלדו הוא גונזלו גדש. הילד הכשרוני שגדל בבנפיקה וחגג בנובמבר 21, ערך את הופעת הבכורה שלו בבוגרים כבר בגיל 17 ונרכש ע"י פריס סן ז'רמן ב-30 מיליון אירו. הוא הספיק לשחק 13 משחקים בבירת צרפת לפני שהושאל לולנסיה. העונה, ניתן לומר שנתן את עונת הפריצה האמיתית שלו כאשר גילה יכולת מצוינת, כבש 5 שערים ואפשר לומר שהוא אחד הגורמים המרכזיים לחזרה של העטלפים בעונה הבאה לצ'מפיונס ליג.

גדש הוא שחקן כנף, שאוהב לבוא מצד שמאל ולהכנס למרכז. לאור מצבה של פריז במאזן הפייר פליי הכלכלי, ולנסיה צפויה לרכוש אותו בכ-45 מיליון אירו כדי שימשיך לתת אושר ליושבי המסטאייה. בשבועיים האחרונים במשחקי ההכנה של פורטוגל גדש שיחק בכל המשחקים ופתח נגד בלגיה ואלג'יריה. נגד אלג'יריה הוסיף גם שני שערים וצפוי לפתוח במשחק הפתיחה נגד ספרד ביום שישי הקרוב.

מי עוד נמצא בסגל?
בשער ימשיך כצפוי רוי פטריסיו בן ה-30 לקבל את הקרדיט. פטריסיו מגיע למונדיאל כאשר עדיין אינו יודע היכן ישחק בעונה הבאה. בשבוע שעבר היה כבר לקראת חתימה בוולבס, אבל ברגע האחרון נשיא ספורטינג ביטל את המו"מ עם האנגלים.

מרכז ההגנה של הסלסאו מורכב משחקנים מנוסים מאוד. פפה וז'וסה פונטה צפויים לקבל את המקום בהרכב, כאשר באגפים ישחקו סדריק באגף ימין ורפאל גררו באגף השמאלי. אל תופתעו אם רובן דיאס, בלם בנפיקה בן ה-21, יקבל את המושכות על חשבון פונטה, על אף העובדה שלזכותו הופעה אחת בלבד במדי הנבחרת.

בחוליית הקישור אפשר למצוא עוד מספר שחקנים שהניסיון שלהם הוא דבר חשוב מאוד בטורנירים גדולים. ג'ואו מוטיניו בן ה-31 צפוי להמשיך כמו ביורו להיות המנוע במרכז המגרש, יחד עם אדריאן סילבה מיודענו, שעבר השנה ללסטר. ג'ואו מאריו, למרות כישלון עד כה באינטר והשאלה לא מוצלחת במיוחד בווסטהאם, ייאבק על המקום במרכז המגרש, כאשר וויליאם קראבליו ומנואל פרננדס אחרי אליפות עם לוקומוטיב, ייאבקו על הזכות להיות השחקנים האחוריים בקישור הפורטוגלי.



החוליה הקדמית, כמו לאורך כל ההיסטוריה של פורטוגל, היא החולייה החזקה והמעניינת ביותר. לצד רונאלדו וגדש שכבר הוזכרו, אפשר למצוא את אלוף אנגליה ברנרדו סילבה שבכל פעם שנקרא השנה להרכב של פפ הראה את היכולת שלו וצפוי גם לפתוח בהרכב. ריקארדו קוארסמה אמנם כבר 34, אבל תסמכו עליו שבכל זמן שיהיה על המגרש ימשיך לספק את רגעי הקסם שלו. אנדרה סילבה, למרות עונה חלשה לאור הציפיות ממנו במילאן, יכול להיות ברגעים קריטיים השפן הכי מוצלח שיש לסנטוס לשלוף.

מה מחכה להם במונדיאל?
פורטוגל שובצה לבית B  יחד עם ספרד, מרוקו ואיראן.
במשחק הפתיחה כבר ביום השני של המונדיאל יפגשו הפורטוגלים את ספרד. פורטוגל כמובן מגיעה כאנדרדוג, אבל מן הסתם היא לא תעשה לספרדים חיים קלים. לאחר מכן, צפויים לה משחקים נגד מרוקו ואיראן, משחקים שעל הנייר היא חייבת לנצח.

תסריט אופטימי
פורטוגל מנצחת את כל משחקי שלב הבתים, מסיימת ראשונה בבית ועולה לשמינית הגמר נגד סגנית בית א, מצרים. שלב הנוקאאוט נפתח בצורה מצוינת עם ניצחון משכנע על הפרעונים. בשלב רבע הגמר, הפורטוגלים פוגשים את ארגנטינה והנמסיס הנצחי מסי, אך מצליחים להעפיל בפנדלים לחצי הגמר, שם הדרך שלהם נגמרת עם הפסד לברזיל.

תסריט פסימי
פורטוגל מפסידה במשחק הפתיחה לספרד, מנצחת לאחר מכן את מרוקו ואיראן ומסיימת שנייה בבית. בשלב השמינית היא פוגשת את מנצחת אורגוואי, אשר מדיחה אותה בפנדלים ושולחת אותה הביתה כבר בשלב הנוקאאוט הראשון.

פורטוגל זוכת יורו 2016
Credit to "UEFA EURO 2016" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח