דקה ישראלית – 60 שניות על…

והפעם על הליגה הישראלית בכדורסל

הליגה הישראלית בכדורסל הוקמה ב-1954, אך עוד קודם לכן התקיימו תחרויות חובבניות ולא מוסדרות.

עד 1975 לא היתה חובה לשחק במגרשים סגורים. זכור במיוחד מגרש הבלטות ביגור שדרש תואר ראשון בהנדסה על מנת להבין לאן יקפוץ הכדור לאחר כל הקפצה.

מיום הקמת הליגה זכו 6 קבוצות באליפויות. מכבי תל אביב עם 83.6% מהאליפויות (51 מ- 61)…

מלבד הפועל תל אביב, שלקחה 5 אליפויות והפסידה בגמר 20 פעמים (19 למכבי תל אביב ופעם אחת להפועל גליל עליון), הפועל רמת גן והפועל ירושלים הן הקבוצות שהפסידו הכי הרבה פעמים בגמר – 6 פעמים כל אחת.

בשנים האחרונות מונהג בליגה החוק הרוסי שמאפשר רישום של 5 זרים בכל קבוצה, כאשר בכל רגע נתון חייבים להיות שני ישראלים על המגרש. קבוצות שמחתימות רק ארבעה זרים מתוגמלות כספית. ועכשיו קבלו חידה: מכבי תל אביב פותחת את משחקה בהרכב הבא: דווין סמית', טרבור אמבקווה, טיילור רוצ'סטי, בריאן רנדל וסילבן לנדסברג. מיהם שני הישראלים? 

מקורו של החוק הרוסי, למרבה ההפתעה, הוא מהליגה… הרוסית (ניחשתם נכון, 2 נקודות כי דרכתם על הקו) ומטרתו לעודד שיתוף שחקנים ישראלים. בפועל, בפעם הראשונה מאז כינון חוק השבות, התש"י-1950, נעשים מאמצים אמיתיים למציאת שורשים יהודיים אצל שחקני כדורסל מוכשרים יותר או פחות ברחבי תבל.

לא רבים יודעים 1 – תחלופת הזרים בליגה מעלה את מספר התיירים המבקרים בכל שנה בישראל בכ- 20% (מרס"ש – המכון הרשמי לסטטיסטיקה שקרית). ג'רמי טיילר הוא הזר הצעיר ביותר ששיחק אי פעם בישראל, אם אפשר לקרוא לזה שיחק, והוא עשה זאת בגיל 18 שנים, ארבעה חודשים וארבעה ימים. הסנטר ניק וולק מחזיק בשני תארים משמעותיים, גם השחקן שנבחר במקום הגבוה ביותר בדראפט ה-NBA (מקום שני ב-1969, מקום אחד מתחת לקארים עבדול ג'אבר) ושיחק החל מ-1978 למשך שלוש שנים בהפועל רמת גן וגם בעל הסיבה הטובה ביותר לעזוב בשיא ההצלחה (ולא, לא הכסף הגדול של רוסיה או ספרד) – צו גיוס לצה"ל.

מלך הסלים בליגה בכל הזמנים הוא דורון ג'מצ'י עם 9,611 נקודות, כמעט 1,200 נקודות יותר מהשני ברשימה, מ-י-ק-י ברקוביץ'.

לא רבים יודעים 2 – ברקוביץ' חשב להגיש עתירה לאיגוד הכדורסל לחבר את הנקודות של שני בניו, רועי וניב, לנקודות שלו על מנת לעבור את ג'מצ'י, אבל כשהבין שהסיכוי שהם יקלעו ביחד 1,200 נקודות שואף לאחוז קליעות העונשין של יניב גרין הוא החליט לוותר.

נכון ליום כתיבת הפוסט, דריל מונרו ממכבי ראשון לציון מחזיק בדירוג המדד הגבוה ביותר, 24.7. המדד משוקלל ממספר רב של נתונים ונותן מבט כולל על הישגיו של השחקן באספקטים שונים.

לא רבים יודעים 3  –אם תנסו לחשב את השינוי במדד של שחקן מסוים אחרי שקלע סל יש סיכוי גבוה שיתפוצץ לכם המוח. וגם, הוא אינו צמוד למדד.

לא רבים יודעים 4 – האגדה מספרת שפעם לפני הרבה שנים לאחר הזכייה באליפות ה-32 או ה- 33, הדעות חלוקות, מישהו ראה את שמעון מזרחי מחייך, אבל זאת כנראה רק אגדה.

שמעון מזרחי מנסה לחייך
שמעון מזרחי מנסה לחייך

ואלו היו, פחות או יותר, 60 שניות על כדורסל ישראלי!

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח