אם זה המצב, אולי עדיף בלי?

// מאת גל פישמן

לפני שנתיים וחצי עולם הכדורגל השתנה. מערכת הVAR נכנסה למשחק והפכה אותו מקצה לקצה. הואר הוסיף המון לכדורגל, דייק אותו, ליטש אותו ובעיקר האט אותו, אבל אי אפשר להגיד שהוא עשה רק טוב.

שופט שהולך לVAR (מתוך הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל)
שופט שהולך לVAR (מתוך הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל)

 

טעויות שיפוט תמיד היו חלק מעולם הכדורגל. פנדלים שנשרקו, גם אחרי סיום המשחק, אדומים שהתפספסו, והמון נבדלים שנשרקו הם רק חלק מכניסתו של הVAR לכדורגל. ניידת שידור, בדרך כלל עם 3 שופטים ועוזרי שופטים שבודקים בעזרת צילום וודיאו כל מהלך, בערך..

רובנו מכירים את המהלכים בהם הVAR יוכל לאותת לשופט שישנה טעות או לפחות בוידאו זה נראה כך. בטענת נבדל שהוביל לגול או פנדל, עבירה בתוך הרחבה, עבירה ששווה כרטיס אדום וטעות זיהוי בשחקן. אבל האם הדברים האלו ניתנים לשיפוט אישי? אם אני הייתי שופט, חדש צעיר כזה, שרק עלה לליגת העל, הייתי מפחד מהVAR. הרי אין זה משפט הגיוני, הוא כאן כדי לעזור… אז זהו, שלא..

אני בטוח שאם אני אשאל את כולכם אתם תדעו להסביר לי מה זה נבדל, זה קל למי שמבין בכדורגל, שחקן שעומד בין קו ההגנה לשוער של הקבוצה נגדה הוא משחק. כנ״ל לגבי נגיעת יד ברחבה, כדור שפוגע ביד של שחקן ההגנה ומפריע למהלך ההתקפי יהיה פנדל. אז איך יוצא מצב שלהגדרות אלו יש אין ספור פרשנויות? איך יוצא מצב שמכניסים מדע, טכנולוגיה, דיוק או איך שתרצו לקרוא לזה ועדיין ישנן טעויות?

 

וכן, אני מבין, יש פעמים שבאמת קשה לשפוט, האם זה שהכדור נגע בידו של השחקן באמת הפריע למהלך ההתקפי? האם הנגיעה הייתה כתוצאה של הרחקת היד מהגוף ? אז נכון יש איך לשחק עם הדברים. אבל יש דברים שלא. לאחרונה אני נתקל בלא מעט מקרים שבהם גם לאחר בדיקת הווידאו, צוות השיפוט אינו מתערב ואינו מאותת לשופט. הלו חבר, תתעורר, היה פאול בתוך הרחבה, הוא תפס אותו בזמן עליה לכדור, הייתה נגיעת יד!

והאמת זה אישית מוזר לי, כי אני לא מצליח להבין את הטעויות הללו, הרי הואר כאן בדיוק בשביל זה, בשביל שטעויות כאלה לא יקרו. טעויות תמיד היו ותמיד יהיו בכדורגל, זה ברור לכולנו. אז למה זה מכעיס אותי? כי מאז כניסתו של הVAR, כמו שכבר אמרתי, המשחק השתנה, הוא נהיה איטי יותר, פחות סקסי, יותר מכני, למרות שהמטרה שלו הייתה לדייק.

אז תנו לי רק להשאיר אתכם עם שאלה אחת, שאני מקווה שתענו עליה פה בתגובות. למה לנו להפסיד את כל הדברים הללו, אם בכל זאת, ישנן טעויות, שללא כל ספק, בעולם כל כך טכנולוגי ומדעי לא יכולות לקרות?

VAR ליגת העל
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות לכדורגל
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. היו הרבה משחקים שנתקעו בגלל זה, שערים שנפסלו אחרי 5 דקות של צפייה חוזרת ונשנית. המשחק באמת נהיה איטי, מקרטע. כבר אי אפשר לשמוח מיד אחרי גול, כי בניגוד לעבר שהדגל לנבדל הונף תוך שניות עכשיו זה יכול לקחת דקות ארוכות. כשריאל השוותה בליגת האלופות ל 3-3 והשופט ביטל את הגול כשהכדור היה כבר באמצע המגרש לא הבנתי איך השחקנים לא מחו על זה. אני לא אוהד שלהם אבל אם הייתי זה היה פשוט מטריף

  2. לא מסכים 🙂
    את השיטה הקודמת ניסינו משך עשורים, ובגלל מחדלים עצומים (כולל השפעה ישירה על אליפויות וגביעים), הגיע ה VAR. אחרי שנתיים וקצת, לומר שאולי עדיף בלי, זה קצת פזיז.
    אני חושב ש VAR זו החלטה מעולה, ורק צריך לשפר את הדרך בה משתמשים בו, ולעבוד על אחידות גדולה יותר בשימוש בו.

  3. השימוש בכלי הוידאו לעתים קרובות מדי על גבול המזעזע מבחינת שיקול דעת אנושי.
    נותנים פנדלים על שטויות, מלא כדורים ירויים עם יד צמודה לגוף באזור שבכלל לא סיכן את השער וספקאם היה אפילו מאיזה מהלך התקפי נשרקים לבעיטת 11.

    התאכזבתי מרמת השיפוט באופן כללי.
    מדי פעם יש תצוגות שיפוט טובות (נותנים לשחקנים שמקבלים מיליונים לשחק פיזי וגולים זה לפי מה שעשו בעצמם ולא על סמך מתנות והמצאות מהחדר החשוך) אבל ההרגשה היא שיותר מדי פעמים הואר גורם ליותר תסכול מתחושה של הוגנות.

    שוב, מבחינתי טעויות האנוש בהבנת המצבים בהם צריך להתערב הם בגורם העיקרי לאכזבה ולא הכלי הטכנולוגי לכשעצמו.

    בהצלחה לאופטימיים והמאמינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח