איך נולד גביע אירופה לאלופות?

// מאת צ’רלי שטנצלר

אין עוררין על כך שבעולם כדורגל המועדונים, הגביע עם ה'אוזניים הגדולות' שמוענק לזוכה בליגת האלופות הוא הפרס הכי נחשק שיש. עברו כבר מעל 60 שנה מהעונה הראשונה, כשהוא עוד נקרא גביע אירופה לאלופות ורק 22 קבוצות זכו בתואר. לא כולם זוכרים בכמה אליפויות ספרד ריאל מדריד זכתה למשל, אך המספר 13 ידוע לכל. בימינו קשה לדמיין בכלל עולם שבו קבוצות ממדינות שונות לא משחקות אחת נגד השנייה, אבל פעם זה היה נראה כמו חלום רחוק.

המדור הנוסטלגי לוקח אתכם בחזרה במנהרת הזמן לשנות ה-50 המוקדמות ועם הלידה של גביע אירופה לאלופות.

 

השראה לטינית

אירופה מלקקת את פצעיה אחרי סיום מלחמת העולם השנייה, אין ממש טורנירים רשמיים בין קבוצות ממדינות שונות חוץ ממספר משחקי ידידות, כדורגל נבחרות קיים רק במונדיאל אבל כשכבר יש משחקים כאלו, הם מעוררים עניין רב.

מפתיע, אבל הרעיון לגביע של אלופות נולד דווקא אי שם בדרום אמריקה. כבר ב-1948 יצא לדרך ה'קופה ליברטדורס', אליפות דרום אמריקה למועדונים. ג'ק פראן, כתב העיתון הצרפתי, ל'אקיפ, שהה בצ'ילה וחזה בטורניר והעלה את הנושא בפני העורך שלו, גבריאל הינו. אם השם הינו מוכר לכם, הרי שהזכרנו אותו בטור הקודם על ריימונד קופה, כזה שהמליץ לריימס לרכוש את 'נפוליאון של הכדורגל'.

לפי מקור אחר, ההשראה להקמת הטורניר מגיעה דווקא מבחור בשם יוליוס אוקריינציק, פולני במקור, שנולד בפריז (נשמע כמו תחילה של בדיחה), הוא יודע לארגן תחרויות, יש לו ניסיון רב, אפילו, אך לדבר כזה הוא צריך במה, במה גדולה מאוד ולכן פנה להינו.

בכל מקרה הינו, כדורגלן עבר בנבחרת צרפת שנאלץ לפרוש בגלל שנפצע במלחמת העולם השנייה, ותמיד חלם לקדם את מפגשי כדורגל בינלאומיים, מחליט להשתמש בכוחו העיתונאי. בסדרת כתבות שזוכות לתפוצה גדולה מאוד, הוא מתחיל להרגיל אנשים לרעיון. התירוץ המושלם נולד דווקא כשבאנגליה אירחה האלופה, וולבס, לשני משחקי ידידות את ספרטק מוסקבה והונבד ההונגרית החזקה וניצחה את שתיהן. המנג'ר הבריטי, סטן קוליס הכריז שקבוצתו היא "אלופת העולם", ובכך הרים להנחתה להינו שכתב: "קודם כל וולבס צריכה לשחק בחוץ בהונגריה וברוסיה, וגם לשחק מול מועדונים אחרים כמו ריאל מדריד ומילאן".  כמו כן רשם, "הכדורגל, בכל מדינה, יכול להצליח לא רק דרך משחקי הנבחרת אלה גם במפגשים בין הקבוצות הבולטות של אירופה."


אופ"א מסתכלת מהצד

הוא מגיע לקונגרס בוינה במרץ 54' של ארגון חדש שהוקם רק שנה קודם בשם… אופ"א, שם בכלל התכוונו לדון בהקמת אליפות אירופה לנבחרות. באופ"א לא מתנגדים לכך אבל גם לא ממש מציעים לתמוך ולעזור לארגן את התחרות והפנו את הינו להתאחדויות המקומיות. הינו פונה קודם כל למועדונים ברחבי אירופה כדי לבדוק בכלל את מי זה מעניין. חלקם מתנגדים, חלקם חוששים, אבל יש כמה שמבינים את הפוטנציאל הכלכלי הגדול, ובראשם אחד, סנטיאגו ברנבאו. הבעלים האגדי של ריאל מדריד ראה בחזונו איך הוא ממלא במשחקים נוספים את האצטדיון על 100,000 מקומותיו.

הרעיון תופס תאוצה, ובתחילת 1955 העיתון שולח לכל התאחדויות הכדורגל ביבשת וגם למועדונים הגדולים של אירופה את הסקיצה עם החוקים העיקריים – 16 קבוצות, אחת מכל מדינה, טורניר נוקאאוט ומשחק בית וחוץ עד הגמר. והנה אנקדוטה: הגביע אמור להיות גביע של האלופות מכל המדינות, אלא שבפועל, המארגנים הבינו שהם חייבים לארגן מראש את התחרות ולכן לא יכלו לחכות עד לסיום הליגות ולכן זימנו את המועדונים הגדולים מכל מדינה.

ברנבאו והגביעים
קרדיט לדף הפייסבוק "Real Madrid F.C"

רצון גדול לערוך את התחרות יש, אבל אין באמת מישהו שיכול לארגן. לכן הינו ושות' העלו הילוך, הם הזמינו את כל ראשי המוזמנות לפריז כדי לדון בתחרות, קבעו את הסיבוב הראשון ואת כל הכללים ומינו את ה"ועד המנהל" שהורכב מבעלי המועדונים החזקים ביבשת. אלא שהועד המנהל היה בעצם 'בלוף' שנועד להלחיץ את פיפ"א ואופ"א. וזה אכן עבד, הארגונים הגדולים ראו שהטורניר קורם עור וגידים ורצו להיות חלק מהחגיגה ולכן בתוך חודש פיפ"א עשתה כנס חירום שבו החליטה שחבורה של אנשים עצמאיים לא יכולים לארגן טורניר שכזה ולכן האחריות צריכה להיות על אופ"א וכך ב-21 ביוני 55' הוחלט על הקמת "אליפות אירופה למועדונים".

תחילתה של ההיסטוריה

ב-4 בספטמבר 55' נערך המשחק הראשון בתולדות הטורניר בליסבון, כשספורטינג ופרטיזן בלגרד נפרדות ב-3-3. מההתחלה המשחקים זוכים להד ענק: אצטדיונים מלאים, ההכנסות מרחיקות שחקים, יש שידורים ברדיו, בטלוויזיה, העיתונים מלאים בדיווחים מהמגרשים כולל תמונות בשחור וקצת בצבע. אופ"א מרוויחה מכל שידור 10,000 דולר במשחקים הרגילים ו-50,000 דולר על הזכות לשדר את הגמר.

הרווחים ממכירת הכרטיסים גדלים וקבוצות שהיו על סף פשיטת רגל שיפרו את מצבן הפיננסי, נבנים אצטדיונים חדשים שיכולים לאכלס עד מאה אלף ויותר צופים. בחצי הגמר בין ריאל למנצ"סטר יונייטד,במדריד, נספרו לא פחות מ 135,000 צופים, למרות שאותו משחק שודר כפרמיירה על ידי הטלוויזיה הספרדית.

והנה, יש כסף לשלם פרמיה במקרה של ניצחון ,רמת הכדורגל עולה בהתאם, ניתן גם להביא שחקנים מעבר לים, שחקנים מארגנטינה וגם מברזיל. הגמר הראשון נערך בפריז כמובן, ובו ריאל מנצחת את ריימס. הכותרת המקורית לטור הזה הייתה "ריאל מדריד ועוד 21", אבל כדי לוודא שכולם יכנסו לטור, שונתה. אבל הצעדים האלה של ברנבאו ביחד עם בניית הגלקטיקוס הראשונה במדריד, עם פושקאש, די סטפאנו, קופה ועוד, אלו שזכו בחמשת הגביעים הראשונים, הם אלו שביססו את ריאל מדריד כמועדון הגדול בהיסטוריה.

ריימונד קופה
the FAV FIVE. קרדיט לדף הפייסבוק "Real Madrid C.F."
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח