אבל הלב, הוא רוצה הרבה יותר – על 4 ספורטאים שחזרו בתשובה

בס"ד

אתם בטח רואים את זה בכל משחק. השחקנים עולים לדשא ולוחשים תפילה, כובשים שער ומרימים אצבעות למעלה ומרבים במחוות בינם לבין המקום. הספורט התחרותי, למרות שבמקרים רבים אינו מאפשר לספורטאים לשמור על אורח חיים דתי, מאופיין מאוד עם הודיה לאל.

ומה עם ספורטאים שהתחזקו יותר ומקיימים אורח חיים דתי מלא? הנה סיפורם של 4 ספורטאים שחזרו בתשובה:

 

הרב שניר גואטה

גואטה הוא אחד הכדורגלנים הידועים שחזרו בתשובה. שניר שיחק במכבי חיפה כנער וקבוצתו המקצועית הראשונה הייתה מכבי נתניה, לאחר שעלה מהנוער של הקבוצה לבוגרים. לאחר מכן התגלגל לקבוצות כדוגמת אסי גלבוע והפועל אשקלון, שנמצאות בליגות נמוכות יותר, בכדי לשמור את השבת. סה"כ, שניר גואטה הבקיע 18 שערים ובישל 6 פעמים ב-180 משחקים.

גואטה מספר שבשנה האחרונה שלו בנתניה (2010), התחיל להתחזק, והגיע לאימונים עם כיפה וציצית, דבר שהיה משונה מאוד, בייחוד כששיחק בליגה שמחללת שבת. "דווקא בתקופה שבה התפרסמתי והצלחתי, אחרי כל גול חזרתי הביתה עם דמעות. אמרתי לעצמי "ריבונו של עולם, אתה נותן לי את כל ההצלחה הזאת ואני מחלל שבת?".

בגיל 24, לאחר הצעות מקפריסין, שיכלו לסדר לו הרבה יותר כסף ממה שהרוויח בארץ, ואף לשחק ביום ראשון וכך לא לחלל שבת, החליט שניר גואטה לפרוש מהכדורגל לטובת תהליך החזרה בתשובה. כיום גואטה הוא רב, ומעביר שיעורים בערוץ היוטיוב "ענפים", בהנהגתו של הרב יגאל כהן.

שניר גואטה, אלמוג כהן
קרדיט לדף הפייסבוק "הרב שניר גואטה"


עידן טל

לקשר המוכשר היתה קריירה שכל ישראלי היה חותם עליה. לאחר שיצא מהשאלה בהפועל ת"א, עבר למרידה מהליגה השנייה בספרד, שם הבקיע 5 שערים ב-36 משחקים, משם עבר לאברטון מהפרמיירליג, ולאחר מכן לראיו וואיקנו שם שיחק עוד שישה משחקים. עד כאן, החיים דבש.

טל חזר לארץ, למכבי חיפה, ובמאבק האליפות שלה מול מכבי ת"א, הבקיע 5 שערים ב-3 המשחקים האחרונים של העונה, וכל זאת לא הספיק לחיפה לזכות באליפות. לאחר שלוש אליפויות רצופות עם חיפה, עבר בעונת 2006/2007 לבולטון מהפרמיירליג, שם שיחק 16 משחקים ולא הבקיע שער. לאחר שנה באנגליה, חזר לארץ וחתם בבית"ר, מה שעורר את חמתם של אוהדי מכבי חיפה, מכיוון ששבועות ספורים לפני חתימתו בבירה, התאמן עם החיפאים והודיע כי רוצה לשוב לשחק במדים הירוקים. עם 111 משחקים במדי בית"ר, 17 שערים, דאבל בעונת 2007/8, גביע המדינה שנה לאחר מכן, שם ניצח את אותה מכבי חיפה, וגביע הטוטו שנה לאחר מכן. בנוסף לקריירת המועדונים הענפה, לעידן טל יש 69 הופעות במדי נבחרת ישראל, בהן כבש 5 שערים.

לפני כשנתיים פורסם כי טל החל בתהליך חזרה בתשובה, והתראיין על התהליך, וכמובן על השאלה של משחקים בשבתות: "למה ללכת עם הראש בקיר? זה הכל אינטרסים. אני מבטיח לכל מי שחושש לפרנסה שלו שהוא ירוויח פי אלף. למה לסגור את הכדורגל בפני מי ששומר תורה ומצוות?"

 

דורון שפר

אולי סיפור החזרה בתשובה המוכר ביותר. מהתהילה האדירה, כאחד שלדעת רבים יכול היה להפוך לאחד משחקני הכדורסל הישראליים הטובים בהיסטוריה, ועד לויתור על החוזה הענק במכבי תל אביב בשביל תהליך החזרה בתשובה.

את הפריצה עשה שפר כשזכה עם הפועל גליל עליון באליפות המדינה בשנת 93', ואף הוביל את נבחרת העתודה למקום הרביעי באליפות אירופה באותה השנה, כשהוא נותן תצוגות כדורסל אדירות אחת אחרי השנייה. באותה השנה, עבר לארה"ב לשחק באוניב' קונטיקט, והפך לישראלי הראשון שנבחר בדראפט ה-NBA. לאחר שלא חתם על חוזה ב-NBA, חתם במכבי ת"א וסייע לקבוצה לזכות בארבע אליפויות, כשהוא חלק מהצמד האגדי "קטשפר" – שילוב של עודד קטש ודורון שפר.

בשנת 2000 שפר מזעזע את עולם הספורט בארץ, כשפרש ממשחק פעיל בגיל 28 בלבד, כשהוא בשיאו. לאחר מכן התברר כי שפר חלה בסרטן, ניצח אותו, ולאחר שלוש שנים בהן חיפש כיוון רוחני, חזר למכבי ת"א. שנה לאחר מכן זכה עם הפועל ירושלים בגביע יול"ב, ומכאן כבר לא חזר לכדורסל באופן רציף.

עם ארבע פרישות בסה"כ, כשהסופית הייתה לפני 6 שנים, נדמה כי השם 'דורון שפר' יגרום לרוב האוהדים לפנטז מה היה קורה אילולא המחלה והחזרה בתשובה. לאן היה מגיע אם היה חותם בקליפרס, והאם היה הופך לישראלי הטוב ביותר בכל הזמנים.

דורון שפר, עודד קטש, מכבי תל אביב
Credit to "Maccabi Tel Aviv" Facebook page

 

אבי כהן (הירושלמי)

לאוהדי הכדורגל היותר מבוגרים, השם כנראה אומר לא מעט. כהן שיחק כמגן ימני בשנות השמונים, והיה לאחד מראשוני המגנים התוקפים, מה שהיום נראה טריוויאלי למדי, היה חדשני ביותר אז.

הוא זכה עם בית"ר ירושלים באליפות ישראל הראשונה שלה בעונת 86/87, ואף בגביע המדינה בעונת 88/89, במשחק שבו הירושלמי הבקיע שני שערים, ובמשחק שייזכר לעד כגמר הישראלי הגדול בהיסטוריה, עם 3-3 משוגע שהוכרע לבסוף בפנדלים. בסוף אותה עונה, עבר למכבי ת"א, שם "זכה" לכינוי "הירושלמי", מאחר ובאותו הזמן שיחק בקבוצה גם אבי כהן ז"ל, שזכה לכינוי "התל-אביבי".

הוא זכה עם הקבוצה בשתי אליפויות, כשבראשונה מהן, בעונת 91/92, הוא מבקיע 17 שערים (!), מה שזיכה אותו בתואר "כדורגלן השנה". כהן גם שיחק בנבחרת ישראל, וב-32 הופעות הבקיע 5 שערים.

בעונת 15/16, התראיין לכתבה בערוץ הספורט, שם התראיין על חזרתו בתשובה, ונשאל האם מפריע לו ששיחק פעם בשבת: "כן, במפורש כן. אני חושב שאילו המשחקים היו ביום חול זה יכול לשרת את כל הציבור בישראל. צריך לתקן את האפלייה הזו".

"הירושלמי" היה פורץ דרך, ואין ספק כי הוא אחד משחקני ההגנה הישראליים הגדולים בהיסטוריה.

ובנימה אישית. לכל מי שקרא עד כאן, קודם כל תודה, מעריך מאוד. יש אנשים שאולי לא מתאים להם שאותם אנשים חזרו בתשובה, והם חושבים שזו טעות, וזו זכותם המלאה לחשוב כך, אך זוהי הדרך שבה בחרו, וכנראה שהיא עושה להם טוב יותר מאשר הדרך הקודמת, בה אמנם הרוויחו הרבה כסף, אך משהו היה בכל זאת חסר להם.

כאדם מאמין ושומר שבת מהשנה האחרונה, אני יכול להבין את הדיסוננס הזה בין הכסף הגדול, החברים והכדורגל בשבת, לבין בית הכנסת והתורה. זה תהליך שאתה עובר עם עצמך, והרבה ויתורים כרוכים בתהליך הלא פשוט הזה.

מאחל לכל האנשים שהוזכרו בכתבה שיהיו מאושרים בהחלטתם ובחייהם החדשים, ומקווה שהם הגיעו אל המנוחה ואל הנחלה.

 

אבי כהן הירושלמי, מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי תל אביב
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. אחלה כתיבה. כל הכבוד לך על ההשקעה שלך והדרך שבחרת. עזוב ביקורות תמיד תעשה מה שטוב לך

  2. עוד אחד שחזר בתשובה – ערן זגר
    שחקן ששיחק בליגה השניה במדי מכבי באר-שבע.
    כיכב מול בית"ר ירושלים של גאידמק במשחק גביע (למרות שהקבוצה עצמה הובסה במשחק).
    בית"ר פנו אליו בניסיון לצרף אותו, השחקן שהיה אז בן 22 וכבר בעיצומו של תהליך חזרה בתשובה התייעץ עם הרב שלו שאמר לו שהוא יכול לעבור לבית"ר אם יתחייבו שהוא לא ישחק בשבת. בית"ר לא יכלו להתחייב (מצחיק שקבוצה שגם ככה כמעט ולא משחקת בשבת לא יכלה להתחייב על זה) והמהלך נפל.
    זגר ירד בסופו של דבר לליגות נמוכות יותר שבהן קל יותר לשמור שבת – במכבי באר-שבע הוא נעדר ממשחקי הישרדות של הקבוצה בליגה השניה כי הוחלט שישוחקו בשבת.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אילן אלהרר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח