שחקני בית או זרים? הנתונים המפתיעים של ליגת העל

בשנה שעברה ניסינו לבנות פרופיל של קבוצה מצליחה בהתבסס על הנתונים לעונת 2016-17 של אתר Cies Football Observatory כשמילת המפתח הייתה יציבות. האתר ממשיך לעקוב אחר מגמות שונות בכדורגל האירופאי, והפעם בדוח האחרון שלו פרסמו נתונים על ניהול סגל השחקנים ב-31 ליגות באירופה בין השנים 2009 ל-2017 וכמובן שישראל ביניהן, ובהחלט אפשר ללמוד מכך כמה דברים על הליגה שלנו.

השורה התחתונה במאמר הנוכחי היא הפוכה – הכדורגל העולמי הולך ונהיה פחות ופחות יציב כמעט בכל הפרמטרים – גידול בכמויות זרים ובמספר העברות לעומת קיטון במספר שחקני בית.

אתר הזווית בחסות טיק טיק

 

שחקני בית מול זרים
יש כמובן קשר הפוך מאוד חזק בין כמות הזרים במועדון לעומת כמות שחקני הבית. בשני הגרפים ניתן לראות את אותן מדינות פחות או יותר בקצוות. אלו עם הכי הרבה זרים, הם גם אלו שיש בהן הכי פחות שחקני בית. ליגות כמו טורקיה, קפריסין, בלגיה, איטליה, פורטוגל ואנגליה עם כ-60% זרים ומצד שני עם כ-10% ומטה בשחקני בית. והמגמה הזאת הולכת וגדלה, זוהי העונה השמינית ברציפות שיש ירידה בכמות שחקני הבית שמשחקים. משנת 2009 המספר ירד מ-23.2% שחקנים ששיחקו לפחות 3 שנים במועדון בין הגילאים 15 ל-21, ל-18.5% העונה. בעוד שכמות הזרים גדלה בהדרגה מ-34.7% ל-39.7%.

פרמייר ליג צ'לסי אלופה
Credit to the official Premier League Facebook page  צ'לסי, כרגיל משופעת בזרים

אם מישהו מחפש עוד הסברים למה הליגה הספרדית כל כך מצליחה בשנים האחרונות, לפחות בזירה האירופאית, יכול למצוא אותה כאן – ספרד במקום ה-13 בכמות שחקני בית עם כמעט 23%, הרבה יותר מהליגות הגדולות האחרות, ומנגד היא עם פחות מ-40% זרים, שוב, משמעותית פחות מהממוצע ב-TOP5.

דווקא הליגה שלנו ממוקמת די גבוה בתחום הזה, מצד אחד היא רביעית כש-26.1% מהשחקנים גדלו במועדון ושלישית מהסוף בכמות הזרים עם אחוז זהה. זה נובע משתי סיבות עיקריות –

  1. השחקנים שלנו לא יוצאים לחו"ל, הם נשארים בארץ, הם לא מספיק טובים וגם לרובם אין דרכון אירופאי.
  2. למרות שניתן לשתף 5 זרים במשחק, בגלל שאנחנו לא באיחוד האירופאי ובגלל חוסר היציבות של אותם זרים או חוסר הסבלנות של המאמנים שלהם, הם לא מספיק באים לידי ביטוי.
מ.ס. אשדוד
"Mashdod2003" מאת Yaakov2 – נוצר על ידי מעלה היצירה. מתפרסם לפי רישיון CC BY-SA 3.0 דרך ויקישיתוף – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mashdod2003.jpg#/media/File:Mashdod2003.jpg

מ.ס. אשדוד משופעת בשחקני בית, אבל מובילת הליגה היא דווקא בני סכנין שמעל 50% מהדקות שלה משוחקות על ידי שחקני בית בעוד שהיא משתפת הכי פחות זרים, פחות מ-20% מנגד הפועל ב"ש והפועל עכו בתחתית עם כ-2% דקות של שחקני בית ודווקא הפועל אשקלון היא זו שמשתפת הכי הרבה זרים.

העברות
אומרים שהסוכנים שולטים היום במשחק, משכנעים את הלקוחות שלהם לעבור ליעד הבא ועל הדרך גוזרים קופון שכנראה שיש אנשים אחרים שגוזרים קופון על אותן העברות.  ואכן, גם כן אנחנו רואים נתונים דומים. CIES בדקו כמה מאחוז השחקנים שמשחקים (לא בהכרח בסגל) הם חדשים, והמספרים גדלים מעונה לעונה מ-36.7% ל-44.8%. כלומר, כמעט חצי(!!!) מהשחקנים שמשחקים ב-31 הליגות האירופאיות השנה, הם שחקנים חדשים. זה ממש ממש המון! דווקא כאן הליגות הגדולות מחתימות פחות שחקנים חדשים והן יותר יציבות – אנגליה וגרמניה בתחתית הרשימה עם כ-30% החתמות חדשות למשל.

גל אלברמן מכבי חיפה
Credit to "Maccabi Haifa FC" Facebook page

מצד שני, יש לא פחות מ-8 ליגות שבממוצע יותר מ-50% מהשחקנים שלהם הם חדשים. הן מתחלקות לשלוש קבוצות: ליגות לא יציבות שיש בהן המון זרים כמו קפריסין, רומניה, בולגריה, יוון וטורקיה, ליגות שהן יצואניות שחקנים ובגלל שמוכרות הרבה, קונות הרבה – סרביה ופורטוגל, ו…ישראל. מקום שמיני, 50.8% מהשחקנים חדשים. או במילים אחרות, חוסר סבלנות וחוסר יציבות.

לסיכום
עוד נתון מעניין שניתן לראות בדוח הוא ממוצע השחקנים בסגל. מדברים תמיד על כך שבישראל אין מספיק כדורגלנים מקצוענים ביחס לנפש, ואכן, ממוצע השחקנים בקבוצה הוא רק 23.5, כמעט הכי מעט, כשרק בליגה ההולנדית יש פחות. יש ויכוח קבוע בין אלו שאומרים שצריך להביא יותר זרים שירימו את הרמה לבין אלו שאומרים שהישראלים צריכים לשחק. אזז על פניו זה נראה טוב שיש הרבה שחקני בית בליגה הישראלית, אני באסכולה שדוגלת במספר מבוקר של זרים, אבל כמובן איכותיים יותר, שידעו להרים את הרמה של הישראלים. המצב הנוכחי הוא סביר בסה"כ עם 4-5 זרים. אבל תכל'ס, מבחינת הכדורגלן הישראלי – אין מספיק שחקנים, בטח שאיכותיים ומקצועניים. אין אופציות אחרות באירופה וכשמחליפים לך בממוצע חצי מהקבוצה, ובנוסף כל שני וחמישי גם המאמן משתנה, ואין זרים טובים שיכולים למשוך אותם למעלה, לא פלא שהכדורגל שלנו לא מתקדם.

קישור למאמר: http://www.football-observatory.com/IMG/sites/mr/mr29/en/

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח