רב הנסתר על הגלוי

* גילוי נאות – אני אוהד מכבי! הלב שלי צהוב ולכן אני אשתדל להיות אובייקטיבי אבל אם בורח לי תבינו.

אז לקראת תחילת עונת 2016-2017 החלטנו באתר "הזווית" לעשות סקירה של הקבוצות מנקודת מבט של אוהד כדורגל לא תלוי על מנת להציג בצורה האובייקטיבית ביותר את דעתנו על הקבוצות. לא התמזל מזלי לקבל את אהובתי הצהובה מכבי תל אביב ולכן התנדבתי להביע את דעתי על היריבה העירונית הפועל תל אביב (הפועל).

כאוהב ואוהד ספורט חשוב לי לציין כי מקומה של הפועל בליגה הוא חשוב כי ככל שיש יותר קבוצות עם היסטוריה ואוהדים ואווירה, המשחקים הם כיפיים יותר לצפייה ומהנים גם את השחקנים וגם את הקהל, אם הפועל בפלייאוף העליון זה אומר עוד 2 דרבים ואין משחק בליגה שמשתווה לאווירה הזו.

יאללה, נתחיל ראשית עם סגל הקבוצה.

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

אריאל הרוש, השוער הראשון, שוער סגל הנבחרת. בסך הכל שוער מצוין אך כמו כל שוער זקוק למערך הגנה טוב לפניו. זוהי עונתו השנייה בקבוצה אחרי שחזר מפציעה בגב בעונה הקודמת. בעל פוטנציאל אדיר' אבל בינתיים לא הביא לקבוצה נקודות במו ידיו.

השוער המחליף, צליל חתוכה, שגם לו זו עונה שנייה במדי הקבוצה, יועד להיות המחליף של הרוש בעונה שעברה, אך בעקבות הפציעה של הרוש שיחק רוב העונה והפגין יכולת סבירה פלוס.

לאף אחד מהשוערים של הפועל אין זכות ו/או חותמת על נקודות שהקבוצה השיגה בעונה שעברה אך כאמור, שוער גם תלוי בקבוצה שלפניו, אם הפועל, בהדרכת "הגרמני" גוטמן, ישכילו לסגור טוב אז לא משנה איזה שוער יעמוד בשער הוא אמור להסתדר עם מה שיגיע אליו.

להערכתי הציון עבור השוערים של הפועל ביחס לשאר הליגה הוא 6.5, שוער טוב מהממוצע בליגה, אך לא אחד שיביא לקבוצה את הנקודות אם לא ישמרו עליו.

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

על פניו מערך ההגנה של הפועל נראה סביר פלוס. יחד עם זאת, רב הסגל הזה היה עונה שעברה וראינו מה הם עשו – פלייאוף תחתון. אז אולי היה שווה להחליף יותר מאת הבלם הזר אבל פה רק ימים יגידו.

מגן ימין – עופר ורטה בימין נשמע סביר, אבל עד עתה בהפועל מציג את עצמו כשחקן בינוני בתפקיד שלו ולא בא לידי ביטוי מספיק בהתקפה. דגני שהגיע ממכבי חיפה יכול להיות פתרון בעמדה הזאת והיכולת שלו תלויה בהשתלבות שלו – בגדול הוא חוזר להפועל, אבל הוא חוזר להפועל שונה ונראה איך ישתלב.

בלם – סימיץ', שחקן נבחרת מונטנגרו, הגיע העונה ובמשחקי גביע הטוטו הראה שהוא בעל פוטנציאל אך עדיין עונה ארוכה. גוטליב בעיני הוא אובר רייטד מהגדולים בכדורגל. בלם בעל הנתונים שלו היה צריך להיות משמעותי יותר ולא כך הוא הדבר. ולסיום, דגני, יכול לשחק גם בעמדה זו.

מגן שמאל – שיימן , מגן הנבחרת עוד לא נתן משחק אחד נורמאלי במדי הקבוצה. השחקן שבעל עבר בהולנד ויכולות מרשימות לא מצליח לבוא לידי ביטוי בהפועל ובעונה שעברה היה חלק מהשיממון ההגנתי שאפיין את הקבוצה. למרות זאת, הוא בעל המון פוטנציאל ויכול לעזור להפועל לטפס. גל שיש חזר להפועל בסיום העונה שעברה אחרי 5 עונות בחו"ל (בלגיה ואוקראינה) היה חלק מהפועל הגדולה של הדאבל ויוכל לסייע לקבוצה אם שמר על היכולות שלו מלפני שעזב.

סך הכל הגנת הפועל בעלת פוטנציאל, אך עד עתה ללא הרבה קבלות.

להערכתי הציון נע בין 5.5 ל-7 והרבה מההפרש הזה נובע מסימן השאלה סביב היכולות של החדשים: סימיץ' בעיקר, אך גם דגני ושיש

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

מערך מלא פוטנציאל וכאן אני אתייחס פחות לותיקים יותר בהפועל (בן רייכרט, עומרי אלטמן, ניר לקס שהוא תוצר בית של קבוצות הילדים של הפועל תל אביב שהושאל לעונה אחת לבית"ר ת"א, ואביחי ידין שהיה מושאל מחיפה בעונה שעברה והעונה חתם בקבוצתו לשעבר).

חן עזרא הרכש ממכבי חיפה, הגיע העונה אחרי שכמעט כל קבוצה בליגה חיזרה אחריו. הוא יודע כי בהפועל יקבל דקות משחק רבות וכי בונים עליו להוביל את הקבוצה ובדיוק לשם כך הוא הגיע. שחקן מצוין בעל שליטה בכדור ובעיטה חזקה הלוקה קצת במשחק הקבוצתי מימיו בחיפה. מאמין שהוא יבוא לידי ביטוי מצוין ויוביל את הפועל. אבל, זה תלוי בשיטת המשחק שיתווה גוטמן כי ככל הנראה השיטה תהיה RUN & GUN לשויינפלד, אבל על כך נרחיב בהמשך.

שלושת הקשרים הזרים שהגיעו להפועל הם הבטחה גדולה. ניקוליץ' הראה ניצוצות בסיום העונה שעברה, צמד הזרים החדשים הם תעלומה, אך כשחקני נבחרת בארצם אין ספק שהם יכולים להפתיע ולהוביל.

כמו שאמרתי, פוטנציאל בקישור יש והרבה. עכשיו להערכתי הכל יהיה תלוי במאמן שידוע יותר במערכים ההגנתיים שלו שלא בטוח שיתאימו לאופי הקשרים שיש בהפועל תל אביב. בעיה נוספת היא שאם עונת 2016-17 תיפתח כמו שהעונה הקודמת הסתיימה – השיטה של הפועל תהיה "בעט רחוק לשויינפלד ותקווה שהוא יעשה עם זה משהו". שיטה זו מבטלת את הקישור ולכן כל הפוטנציאל הולך לאיבוד.

לסיכום פוטנציאל 7.5-8 בפועל אני לא מאמין שיעברו את ה-6.5

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

ההתקפה של הפועל מסתכמת במילה אחת – שויינפלד

החלוץ היהודי שהבקיע 8 שערים בסוף העונה שעברה, הוא כל מה שיש להפועל להציע בהתקפה. הכח שלו והמהירות שלו מסייעים לו להגיע לכדורים כמעט אבודים ולכבוש שערים. אני מאמין שעמידה נכונה של הבלמים תקל עליהם לסגור אותו וע"י כך למנוע ממנו את ההבקעות. גם אם ילמדו לעשות זאת מהמחזור העשירי הרי שממחזור זה הוא יעלם כמעט לחלוטין כי טכניקה ושליטה בכדור הן לא מהמעלות של שוינפלד. היכולת שלו תקבע איך תראה העונה של הפועל.

שגיב יחזקאל, תוצר ביתי של הפועל, הוא שחקן מוכשר וכישרוני שמעט איבד את הבטחון. אני בטוח שגוטמן יצליח להרים לו את המוראל ובכך גם את היכולות. מהיר מאד, טכני מאד ויכול להיות לעזר רב להתקפה.

אנאס מחמיד הוא חלוץ שזו עונתו השנייה בבוגרים של הפועל (עונה שעברה לקח חלק גם בקבוצת הנוער בה כיכב) חלוץ מצוין שזקוק להזדמנויות וקשה לי לראות את הפועל משחקת עם יותר מחלוץ אחד בתקופת גוטמן, אך תמיד יכולות להיות הפתעות.

אם גוטמן ידע לנצל נכון את החלוצים הצעירים יותר ואת היכולות של שוינפלד, הפועל יכולה להתברג בפלייאוף העליון בקלות. ציון 7

מבט כלכלי

לאחר הכרת הסגל אפשר להסתכל על הקבוצה –

הפועל תל אביב, היא אחת מ-4 הגדולות של הכדורגל הישראלי (מכבי והפועל תל אביב, מכבי חיפה ובית"ר ירושלים – הפועל ב"ש עוד לא שם) וככזאת היא בעלת מועדון אוהדים גדול המלווה אותה בכל משחק ומספק תפאורה מרהיבה. הקבוצה מנוהלת ע"י עמותת אוהדים בעקבות האדמה החרוכה שהשאיר אחריו טביב ונמצאת בבעלות 30% של אמיר כבירי שהגיע כמושיע.

בתקשורת מסופר רבות על התנהלות כלכלית קלוקלת של הקבוצה וזאת בהלנת שכר הצוות המקצועי לתקופות ארוכות ואי סדרים בתשלומים כמו גם הלוואות מפוקפקות מגורמים עלומים. יחד עם זאת, כמעט כל שם מעניין שעולה על השולחן בעונת המלפפונים, הפועל היא מהקבוצות המועמדות לקלוט אותו. מבחינתי כאוהד ספורט, לא יעלה על הדעת שקבוצה שלא משלמת שכר מרשה לעצמה לרכוש שחקנים סכומים שהיו מכסים את השכר המולן של הצוות, אך זה מתפקידי ההתאחדות והבקרה לדאוג לסדרים אלו.

אם בוחנים את הרכישות האחרונות בהפועל מופתעים (לפחות אני) ממה שעולה.

אני אציג השוואה קצרה בין השחקנים שהגיעו השנה לאלו מעונה לפני כן שהייתה קטסטרופה כלכלית –

אריאל הרוש – 700,000 ₪ לנתניה + שכר של 160,000$, שיימן – העברה חופשית + 110,000$ לעונה, אדי גוטליב מליון ₪ ב36 תשלומים מעכו, ורטה 1.1 מליון ₪ מאשדוד, בן רייכרט מליון יורו!! למכבי, עומרי אלטמן הגיע כשחקן חופשי, אבל עם הבטחה למליון ₪ בתום העונה שעברה,  ניקוליץ – הרכש הזר המוצלח היחיד בעונה הקודמת, הגיע תמורת כ- 400,000 יורו (350,000 יורו לבאטה בוריסוב + סגירת חוב של השחקן 100,000$) ו 200,000$ לעונה, שוינפלד הגיע תמורת 1.1 מליון$ (שולמו עליו ועל פדי נג'אר) + 200,000 ₪ לנתניה + שכר של 9000$ לחודש עד סוף העונה.

השנה, אריאל הרוש הוביל את השחקנים כאשר הם התבקשו ע"י ההנהלה לקצץ בשכרם והיה מהראשונים לחתום. שיימן קיצץ 20% משכרו, סימיץ' הגיע בסכום שלא פורסם אך חלק נכבד מסכום זה (אם לא כולו) הגיע ממכירת איאד אבו עביד לחיפה תמורת 1.5 מיליון ₪. אוראל דגני השיג שחרור ממכבי חיפה והגיע ללא עלות, גל שיש שוחרר בינואר מקבוצתו האוקראינית וחזר להפועל.  בקישור השנה: אביחי ידין – העברה חופשית, חן עזרא העברה חופשית, אבל 330,000$ לעונה ללא מענקים, גורבאסוב הגיע כשחקן חופשי + 280,000$ לעונה ללא מענקים, שובשיץ, שהגיע בהשאלה ללא תמורה עם אופציה לרכישה תמורת 400,000 יורו בתום העונה והגענו לשוינפלד, שכדי להתגבר על סעיף שחרור של 750,000 ₪ הפועל פתחו את החוזה ועכשיו הוא חתום על חוזה של 300,000 יורו לעונה וסעיף שחרור של 3.5 מליון יורו לקבוצה בארץ או 2 מליון יורו לקבוצה בחו"ל.

אם הגעתם עד לפה אז בטוח שמתם לב שאם נבחן את המצב בקבוצה (שימו לב שמעונה שעברה לא ציינתי את כל אלו שהיו והלכו) אפשר לראות כי למרות כל מה שנאמר בתקשורת המצב הכלכלי של הפועל השתפר. באו שחקנים איכותיים רובם בהעברה חופשית ובשכר לא יוצא דופן וגם אם שופרו תנאים מסויימים (שוינפלד) זה עבור סעיף שחרור ענק.

לסיכום

הפועל של העונה תלויה מאד במאמן. אם הסגנון יהיה הגנתי – הפועל לא תשיג את מה שהיא יכולה מהקישור החזק שלה ותסיים מקומות 7-9

אם גוטמן יצליח להשתמש בסגל שלו לפי הפוטנציאל שלהם אני מאמין שמקום 4 ניתן להשגה.

אני כמכביסט אשמח לראות את הפועל חוזרת להוות יריב מעניין בליגה ולזכות בעוד 2 דרבים בפלייאוף העליון 🙂

לפרויקט פתיחת הליגה הישראלית 2016-2017

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח