קל כנוצה – מרביץ כמו פטיש

// מאת שאול זגהר ממנהלי קהילת UFC Israel ופודקאסט ה-MMA עכברי הכלוב

באופן קצת אירוני, משקל הנוצה הוא לא המשקל הנמוך ביותר ב-UFC ויש מתחתיו 2 מחלקות נוספות. עם זאת, ולמרות השם, בשנים האחרונות המחלקה מתחזקת ביוקרה שלה ותופסת מקום מרכזי יותר בארגון. 

מחלקת הנוצה (62-66 ק״ג) ב-UFC התחילה את דרכה ב-2010 כאשר הארגון בלע את ארגון WEC שהיה תחת אותם בעלים (זופה) והוסיף עוד 2 מחלקות קלות לארגון (נוצה ותרנגול). למעשה כל המחלקה בתחילת דרכה הייתה פשוט "העתק הדבק" של WEC ואפילו האלוף של WEC – חוזה אלדו, פשוט התקבל ל-UFC ללא קרב והוכר כאלוף הרשמי של הארגון. אלדו זכה בתואר ב-WEC ב-2009 והספיק להגן עליו פעמיים לפני ההתמזגות עם ה-UFC שם כיהן כאלוף כ-5 שנים עם סה״כ 7הגנות על התואר!
הרבה שבחים הורעפו לעברו על היותו אלוף דומיננטי זמן רב, אך יחד עם זאת גם נשמעו קולות אחרים שביקרו את חוסר הפעילות שלו וה"דגירה" על החגורה.

Jose Aldo
Credit to Jose Aldo official Facebook Page


קונור מקגרגור (שמעתם עליו לא?) הצטרף ל-UFC ב-2013 וצבר חמישה ניצחונות רצופים בפחות משנתיים מה שהעניק לו את הקרב הנחשק מול האלוף הוותיק – אלדו.
אלדו משך את עצמו מחוץ לקרב ימים ספורים לפני מועדו.
מקגרגור עלה לקרב על האליפות הזמנית נגד צ׳אד מנדז ולקח את החגורה (2015).
בקרב איחוד החגורות באותה השנה מקרגור ניצח את אלדו בנוקאאוט ב-13 שניות בלבד וקבע שיא חדש לקרב האליפות הקצר ביותר בתולדות הארגון! עם 7 נצחונות רצופים, בהם גם היסטוריה מול האלוף נראה שנולד למחלקה אלוף חדש, דומיננטי ופעיל מאוד!
הבעיה היא שזה היה הקרב האחרון של מקרגור במחלקה הזו והוא יצא לחפש אתגרים חדשים במחלקות אחרות.
בינתיים ה-UFC קיימו קרב אליפות זמנית בין אלדו לפרנקי אדגר (אלוף לשעבר של המחלקה הקלה)  שבו אלדו ניצח ושוב חזר להחזיק בחגורה.
כשהעניינים עם מקרגור התבהרו וכבר היה ידוע שהוא לא מתכוון לחזור למחלקת הנוצה, החגורה הזמנית של אלדו הפכה לחגורה הקבועה וכך יצא שפעם שנייה אלדו נהנה מן ההפקר ו״מקבל״ חגורה.
בינתיים צמח לו קונטנדר צעיר ומרשים בדמותו של מקס הלוואי (שההפסד האחרון שלו היה למקגרגור) שנתן ריצה של 9 ניצחונות רצופים, אבל אלדו התעסק בלחפש קרב חוזר עם מקגרגור במקום להגן על החגורה אז ה-UFC שוב קבעו קרב על חגורה זמנית, הפעם בין מקס הולוואי לבין אנטוני פטיס (עוד אלוף לשעבר מהמחלקה הקלה).
הלוואי שלט בקרב לחלוטין וזכה בחגורה הזמנית.
אלדו שוב, כמו במקרה מקגרגור, נשאר עם הגב לקיר ולא יכל להתחמק עוד מקרב עם הלוואי ובקרב איחוד החגורות, ב-3 ליוני 2017 הלוואי ניצח את אלדו בנוקאווט טכני בסיבוב השלישי והפך לאלוף השלישי והבלתי מעורער של המחלקה. איך גלגל מסתובב אה?

Max Holloway
Credit to Max "Blessed" Holloway official Facebook Page


אז אחרי שסיכמנו את ההיסטוריה הקצרה (אך סבוכה) של המחלקה, הגיע הזמן לתת מבט לעתיד ולראות איזה כישרונות הולכים לערער על האלוף הטרי הולוואי. אם מתבוננים בדירוג המחלקה, ניתן לזהות שעדיין מרבית הלוחמים הם לוחמי WEC לשעבר. גם בחלוף 7 שנים עדיין הטופ מורכב בעיקר מהארגון הקטן שנבלע ע״י הארגון הגדול.
המצב הזה לא יישאר עוד הרבה זמן ומעבר לכישרון שכבר פרץ אל הדירוג יש עוד המון כישרון מחוץ לדירוג שרק מחכה להזדמנות לתפוס את מקומם של הלוחמים הוותיקים.

אם מסתכלים על העתיד הקרוב, אז פרנקי אדגר כנראה יהיה המבחן הבא למקס הלוואי וזה בהחלט מבחן לא פשוט בכלל. זה יהיה הניסיון השלישי של אדגר על החגורה אחרי 2 הפסדים לאלדו. אם ינצח זה שוב יטרוף את הקלפים בתוך השלישייה של הלוואי, אלדו ואדגר.
אלו השלושה הכי טובים בעולם כיום במשקל נוצה.
מעבר לשלושתם הטופ מורכב מלוחמים טובים, וותיקים וקשוחים, אבל לא כאלה שמסכנים את החגורה כמו ריקרדו לאמס, קאב סוואנסון וצ׳אן סונג ג׳ונג.
מעבר לאלו יש את הלוחמים הצעירים שנכנסו לדירוג ובניגוד לוותיקי WEC, שנמצאים בצד של הירידה ביכולות מבחינת הקריירה, הם נמצאים בצד של העלייה עם הרבה שנים לפניהם – יאיר רודריגז, בראיין אורטגה, רנטו מויקנו, דוהו צ׳וי ומירסד בקטיץ׳.

לוחמי משקל נוצה ב-UFC שאינם מדורגים ובעלי פוטנציאל גבוה בעיני הם:

שיין בורגוס
לוחם FW אמריקאי בן 26 בלתי מנוצח שנמצא במאזן 2-0 ב-UFC.
בורגוס בעל משחק שלם עם ידיים כבדות וברכיים מעולות מהקלינץ׳, בנוי היטב ואין לי ספק שהוא בדרכו הבטוחה אל עבר צמרת המחלקה.
כל הניצחונות שלו, למעט הופעת הבכורה ב-UFC, נגמרו בהכרעה והסגנון שלו מאופיין באגרוף נהדר והרבה לחץ על היריב.

ג׳וסון נייט
לוחם FW אמריקאי בן 24 שנמצא במאזן 4-1 ב-UFC.
נייט ללא ספק אחד הגראפלרים המשובחים בארגון על אף היותו סה״כ חגורה חומה בג׳יוג׳יטסו.
נייט הספיק כבר לאסוף 3 פרסים מהארגון על הקרבות שלו. פעם אחת קרב הערב ופעמיים הופעת הערב, מה ששם חותמת עליו לא רק כפרוספקט איכותי אלא גם, ובעיקר, פרוספקט מלהיב עם קרבות רוויי אקשן איכותי.
הוא מגיע מהמועדון של אלן בלצ׳ר, לוחם UFC לשעבר, שלם ואינטילגנטי שאני מאוד מעריך.
בקרב הבא צפוי להתמודד נייט עם ריקרדו לאמס המדורג 3 במחלקה ובמידה וינצח כאן הוא ברגע אחד הופך להיות מלוחם שאינו מדורג ללוחם צמרת וקונטנדר לגיטימי במחלקה.

 

ג'ייסון נייט, עם מאמנו אלן בלצ'ר
Credit to Jason "The Kid" Knight FB page
בתמונה: ג'ייסון נייט, עם מאמנו אלן בלצ'ר.

ארנולד אלן
לוחם FW בריטי בן 23 שנמצא במאזן 3-0 בארגון הUFC.
ארנולד התאמן כנער במגוון אומנויות לחימה והתחרה באגרוף חובבני (מאזן 5-0) ובקיקבוקס (מאזן 3-0) לפני שהתמקד בקריירת ה MMA.
אין ספק שהכלי המרכזי של ארנולד זה הסטרייקינג, אם כי הוא ביצע השלמות מצוינות בגראפלינג ומחזיק בניצחונות במגוון הכנעות כמו חניקה משולשת, חניקה אחורית וחניקת גיליוטינה.
בסוף 2016 ארנולד הסתבך בקטטה באנגליה שבה 6 אנשים אושפזו. הוא הודה באשמה וקיבל 5 חודשים על תנאי מה שעלול לסבך את קבלת הויזה שלו לארה״ב.
גם ככה שלושת הקרבות שלו בארגון היו על אדמת אירופה ועם ההסתבכות הנוכחית כנראה שגם הקרבות הבאים שלו יהיו שם.

גאבין טוקר
לוחם קנדי בן 31 בלתי מנוצח שנמצא במאזן 1-0 ב-UFC.
טוקר, כיאה לקנדים, לא מגיע מרקע ספציפי של לחימה, אלא התחיל את דרכו באומנויות הלחימה ישר מה-MMA.
יש לו משחק גראפלינג איכותי וסטרייקינג מאוד חכם עם הרבה תנועת ראש ועבודת רגליים מצוינת.
מזכיר בסגנונו מעט את קודי גארברנט, אלוף ה-BW.
בקרב הבא צפוי לפגוש את ריק גלאן, אלוף WSOF לשעבר לקרב מסקרן.

בריין קלהר
לוחם FW אמריקאי בן 30 שנמצא במאזן 1-0 ב-UFC.
קלהר הגיע לארגון משום מקום כמחליף ברגע האחרון נגד לוחם ותיק ומנוסה בדמותו של יורי אלקנטרה והפתיע אותו ואת כל הקהל כששלט בקרב והכניע אותו.
בקרב הבא צפוי לפגוש את מרלון וורה, הפרוספקט הצעיר, לקרב שיקדם מאוד את המנצח במעלה המחלקה.

ראיין הול

לוחם FW אמריקאי בן 31 שניצח את עונת TUF 22 ונמצא במאזן 2-0 ב-UFC.
הול מגיע מרקע מאוד חזק בג׳יו-ג׳יטסו והישגים גבוהים בתחרויות כולל מקום 3 ב-ADCC 2009.
להול יש סגנון מאוד ייחודי עם משחק מאוד חזק מהגב שכולל משולשים ואת סגנון ה-50/50 שהוא פיתח לכדי אומנות שהביאה אותו רחוק מאוד בעולם הגראפלינג וכיום מביאה אותו להיות לוחם מסקרן על סף כניסה לדירוג.

הול מאוד גמיש ולאחרונה ניתן לראות שהוא עובד הרבה על הבעיטות שלו שהופכות לכלי חשוב מאוד בעמידה ונותנות לו מרחב תמרון בקרב ולא להיות רק one trick pony

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח