סקירה מקצועית – פיפ"א 2020

// מאת דור אליגולא – שחקן הפיפ"א המקצועני של מכבי תל אביב

בשבועות הקרובים מערכות היחסים במדינת ישראל בסכנה, הגברים כולם עסוקים בדבר אחד – FIFA 20. כאשר כבכל שנה, EA נותנת לנו מתנה לחגים בדמות כותר הכדורגל הפופולרי שלה.

רבות דובר על הנסיגה באיכות המשחקים בשנים האחרונות. בעיניי, איכות המשחק הגיעה לשיא בשנת 2015 ו2017. מאז, חלה הידרדרות ששיאה בכותר האחרון, ה-Fifa 19, שהפגין שיא בניתוק מהמציאות בדמות דריבלים בלתי עצירים וקפיצות לגובה של שחקנים משל היו חבורת הנוקמים מסדרות מארוול.

עד כה, ה-Fifa 20 מייצג עבורי את החזרה למציאות. בכתבה אנסה לגעת בנושאים הקשורים למשחק עצמו, ופחות למסביב – שמעניינים אותי יותר כשחקן.

בתגובות תוכלו לנהל דיונים ואשמח לענות גם על נושאים אחרים.

אז נתחיל:

דריבל

השנה, שני שינוים קריטיים קרו. האחד – הפחתה משמעותית של יכולת השחקנים לבצע Skills איכותיים ברצף. רק דריבליסטים מדופלמים כמו ניימאר, קוטיניו, ד.קוסטה וכד' מסוגלים להפיק שרשרת סקילים אפקטיבית. אצל השאר – הכדור יברח. זהו שיפור משמעותי בעיניי מהשנה שעברה.

שינוי/שיפור נוסף במשחק בכל הנוגע לדריבל הינו העובדה שגם ללא תרגילים, ניתן (בתזמון הנכון) לעבור שחקן. כמו במציאות, לאו דווקא נדרש תרגיל מתוחכם כדי לעבור את המגן שלך. לפעמים מספיקה הנגיעה הנכונה, לכיוון הנכון ובזמן הנכון כדי להשאיר את המגן שלך מאחור. אני אוהב את השינוי הזה, אבל יש שיחלקו עליי.

בעיטות

אולי החלק הכי חשוב במשחק – גולים.
רוב הכותרים בשנים שעברו התאפיינו בכך שהייתה שיטה אחת שתמיד עובדת. החל מהפינסים, פצצות לרחוק, דריבן שוט ועד טיימד פיניש – לכל כותר הייתה את השיטה שלו להבקיע מתוך הרחבה בוודאות. השנה – זה יותר מסובך.

השוערים הפכו למציאותיים יותר וההתאמה נדרשת גם מאיתנו השחקנים. צריך לקרוא את הסיטואציה ולהבין כיצד ניתן לסיים. למשל, לא פעם, כשהשוער קרוב, נסו לתת Chip. זה ייתן לכם גם שער ובעיקר אפשרות לצחוק על החבר שלידכם. תשאלו אותו אם הוא רוצה גם קטשופ ליד…
הבעיטות מרחוק פחות אפקטיביות – אז כניסה לרחבה היא דיי סוג של חובה. מה שמוביל אותי לנקודה הבאה.

מסירות

מי ששיחק נגדי בעבר יודע שאני מוסר את הכדור בלי סוף. כפי שאמר משוררנו ש.ארבייטמן – עבורי המדריך להצלחה בפיפא אומר – Don’t worry, pass pass it’s come. השנה – היכולת הזו חשובה מתמיד.
בהמשך לשינוי בבעיטות מרחוק והסקילים – הכניסה לרחבה באמצעות חילופי מסירות חשובה מתמיד. זו הדרך הבטוחה ביותר להגיע למצבים מסוכנים ובעיקר – לשלוט במשחק ולתסכל את היריב.

דאבל פס זה אולי המהלך שאני הכי נהנה ממנו, יחד עם לשגע את היריב במשולשים באזור הקישור.

 

הגנה

בשנים האחרונות עבודת ההגנה שלנו השחקנים השתנתה בצורה די תכופה. לכל שנה היה את השיטה שלה להגן.
השנה – החליטו ב-EA לחדד שלושה דברים:
חוכמת משחק – לא תוכלו יותר ללחוץ איקס ולקוות לטוב. לא תוכלו לקרוא ללחץ של חבר (r1) ולסמוך על כך שהוא יעשה את העבודה עבורכם. השנה אתם נדרשים להפעיל את השכל ולנסות לצפות את המשחק. ה-Jockey (מקש הL2 בזמן שאתם מגנים) הופך לרלבנטי מתמיד בזמן שאתם מחשבים את צעדיכם מול המתקיף.

סוגי תיקול – כאן אנחנו נכנסים יותר לפרטים. ככל שתלחצו על מקש התיקול זמן ממושך יותר, כך ״עוצמת״ התיקול תגדל. המגן יילך בצורה יותר אגרסיבית על הכדור – אבל יש יותר סיכוי שאם המתקיף יעבור אתכם, יהיה לכם קשה לחזור לאחור.

לחץ גבוה – גם כאן הסגנון שלי די ידוע. כמי ששיחק על לחץ של 100 בCustom tactics – אני אוהב לחץ גבוה מאד! אני אוהב להחזיק בכדור ולשלוט במשחק. זה די מסוכן לעיתים, אבל אם עושים את זה נכון – השלט של היריב שלכם בסכנת התרסקות עקב תסכול מתמשך. הלחץ הגבוה מניב השנה שערים קלים אחרי חטיפה קרוב לשער היריב, אבל – אם לא עושים את זה נכון, אתם תענשו.

מה שמוביל אותי לנקודה הבאה, שם המשחק:  מ-ה-י-ר-ו-ת.

עד כה נראה שב-EA החליטו להבליט את הבדלי המהירות בין שחקני ההגנה להתקפה.
אם פעם היה קשה יותר לשים את הכדור מאחורי קו ההגנה – נראה שהשנה המבאפה(ים) האובמיאנגים והסאנה(ים) כאן כדי למרר את חיי המגנים.
בשליחה מעבר להגנה רוב הסיכויים שהם יחלפו על פני המגן די בקלות, בדרך לפגישה אינטימית עם השוער.
שימו לב לזה – זו אולי הדרך הכי קלה להשיג שערים מול שחקנים לא מתוחכמים.

 

התייחסות קטנה למצב המשחק החדש – הVolta.
אני חושב שהוא יהפוך לפופולרי מתמיד בסביבות חודש מרץ – בו לרובנו נמאס ממצבי המשחק המוכרים.
התערבויות, בדיחות ומשברים בין חברים יהיו די פופולריים באמצעות מצב המשחק הזה – ואני ממליץ לכם להעיף עליו מבט כי נראה שהוא כאן כדי להשאר.

לסיכום

לעת עתה אני די מבסוט ממה שעשו השנה ב EA. יש עוד דברים לתקן ולשפר, וכולנו תקווה שיידרשו לאותם תיקונים במזכרת עדכוני המשחק בתקופה הקרובה.

שתהיה שנת פיפא מהנה לכולם, ויאללה מכבי.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח