סל היורו – סיכום הסיבוב הראשון ביורוליג

// מאת עומר לוטם

סיבוב ראשון של יורוליג מאחורינו והגיע שלב הסיכומים עם הפנים לסיבוב חדש. מי היו המרשימות, המאכזבות, המפתיעות בדירוגי עוצמה בסגנון פודיום, MVP ותגלית הסיבוב. יאללה מתחילים.

ברצלונה, פנרבחצה, מירוטיץ
Credit to "Turkish Airlines EuroLeague" Facebook page

 

המרשימות

מקום 3 – ברצלונה (מאזן 11-6): לאחר מספר שנים של טלטלות מקצועיות, הקבוצה הקטאלונית מוכיחה שהיא שייכת לצמרת הכדורסל האירופי. שאראס הגיע לפלאו בלאוגרנה והחדיר בשחקנים מוטיבציית שיא וברוב המשחקים ההגנה שלהם מעולה (מקום 2 במפעל). אם להיות כנים, עד למחזור ה-14 (כולל) ברצלונה הייתה שווה גם מקום 1 בדירוג העוצמה, אך בשלושת משחקיה האחרונים היא נוחלת הפסדים ולכן היא רק שלישית.
השחקן החשוב ביותר במערכת הוא ניקולה מירוטיץ'. הספרדי-מונטנגרי האדיר קולע העונה ביורוליג 16.8 נק' למשחק ומדורג רביעי במפעל באחוזים ל-2 נקודות (71.74%). ישנם עוד שותפים מלאים לסיבוב המעולה דוגמת ניק קלאת'ס, ברנדון דייויס וקורי היגינס, אך ברצלונה תקום ותיפול קודם כל, על ניקולה מירוטיץ'.

מקום 2 – ריאל מדריד (מאזן 12-5): ריאל מדריד מודל עונת 20/21 די דומה לקודמותיה. תחת פבלו לאסו, הבלאנקוס מאוזנים, ומשחקים בשיטתיות מופתית, אך בכל זאת דברים השתנו. פקונדו קאמפסו, שהיה מתוכנן להיות המוביל העיקרי, עזב ל-NBA  ובהיעדר מחליף, לאפרוביטולה וסרחיו יול ממלאים את החסר בצורה טובה ומפתיעה. הקבוצה הספרדית בנויה העונה בעיקר על משחק השלשות הפורה שלה (כ-11 שלשות למשחק, מקום 1 במפעל), אך אלמנט חשוב נוסף הוא משחק ההגנה של אדי טבארס העצום שדואג בכל משחק "לנעול את הצבע" וחוסם כ-2 חסימות בממוצע (מקום 1 במפעל).
עם שחקנים עתירי ניסיון כמו רודי פרננדז וג'יי סי קרול והצטרפותו של אלכס טיוס שהחליף את רנדולף (גמר את העונה), ריאל בהחלט יכולה לקרוא תיגר במאבק על התואר.

מקום 1 – צסק"א מוסקבה (מאזן 14-3): וואו, פשוט וואו. בחלומות הכי פרועים שלו, דימטריס איטודיס לא חלם על סיבוב ראשון אדיר כמו זה של קבוצתו. צסק"א פשוט נהנית על הפרקט ורואים זאת במספרים. הקבוצה הרוסית קולעת הכי הרבה (כ-83 נקודות למשחק) ובראש עומד מייק ג'יימס, שמספק הופעות של סופרסטאר ונמצא בראש טבלת הקלעים (20.6 נק' למשחק).
אל ג'יימס הצטרפו בקיץ שניים משחקני הקו הקדמי הטובים באירופה – טורניקה שנגליה וניקולה מילוטינוב – והם מספקים את הסחורה עד כה. ביחד עם שחקנים מוכחים כמו וויל קלייברן, דארון היליארד ודניאל האקט, ובהובלתו של המאמן היווני הנפלא, צסק"א יכולים לחלום על תואר Back To Back מעונת 18/19.

 

המאכזבות

מקום 3 – מכבי ת"א (מאזן 7-10): יחי ההבדל בין האופוריה ששררה בהיכל מנורה אשתקד, לבין הרגשות הכואבים שמכבי חווה העונה לא פעם לאחר משחקים. למעט ההפסד במדריד, אין עוד משחק שלא הורגש כפספוס אצל הצהובים (בשאר 9 ההפסדים ממוצע הפרש של 3.7 למשחק). לולא תקופת הקורונה ומשחקים ללא קהל, הקבוצה של ספרופולוס הייתה יכולה לצבור ניצחונות, אבל בשורה התחתונה, היכולת לא מספיק טובה ובמבחן התוצאה, בינתיים, היא נכשלת.
מכבי יכולה לשאוב אופטימיות מ-4 הניצחונות מתוך ששת המשחקים האחרונים ומכך שהיא רחוקה רק 2 ניצחונות מהכרטיס לפלייאוף (מילאנו במקום ה-8 עם משחק חסר). הדרך מלהפוך את העונה הזאת ממאכזבת להצלחה מתחילה היום מול אלבה ברלין, במשחק שהוא בגדר מאסט.

מקום 2 – פנרבחצ'ה (מאזן 7-10): בדומה לעונה הקודמת, גם העונה הסיבוב הראשון של פנרבחצ'ה הוא לא בדיוק "סיפור לנכדים". בניגוד למכבי ת"א, הקבוצה הטורקית לא משאירה מקום לספק בנוגע לחולשתה בהפסדים.
ממוצע ההפרש בהפסדיה עומד על 17.4 למשחק ובמחצית מהם היא מובסת ב-18 הפרש לפחות. למרות שתקציבה של פנר מצוי בירידה, אין להטיל ספק בכישלון המהדהד בבניית הקבוצה של המאמן איגור קוקושקוב, ובהבאתם של הזרים ג'וני המילטון ואדי ג'רל. גם ננדו דה קולו, שהיה אמור להיות הלידר של הטורקים, לא מזכיר את אותו השחקן מצסק"א.
כדי לגרד מצב רוח טוב מכל העסק, פנר מנצחת את שני משחקיה האחרונים ונראה שהרכש החדש-ישן, מרקו גודוריץ', יכול לייצב את מועדון הפאר.

מקום 1 – אנאדולו אפס (מאזן 8-9): אם במכבי מאוכזבים מכך שלא הצליחו לשחזר עד כה את העונה הקודמת, תארו לכם מה עובר על אנשי ואוהדי אנאדולו. הקבוצה הטורקית הובילה בגאון את טבלת היורוליג אשתקד עד שהופסקה והעונה זה נראה אחרת לגמרי, למרות שהסגל הרחב והתקציב הגדול נותרו בעינם. השחקנים של ארגין עתאמן נראים כבויים ושבעים בהרבה משחקים, וכך גם נראות התוצאות.
ואחרי כל זה, המטרה היא להיכנס לפלייאוף ומשם הטורקים רחוקים משחק 1 בלבד. לשם כך, אנאדולו חייבת את הכוכבים לארקין ומיציץ' הרבה יותר יציבים וחדים. אם יש העונה מאכזבת שצריך להמר עליה שתהיה הרבה יותר טובה בסיבוב השני, כדאי ללכת עם אנאדולו.

מכבי תל אביב ולנסיה
Credit to the official Euroleague website

 

ההפתעות הנעימות

מקום 3 – ז'לגיריס קובנה (מאזן 10-7): איכשהו בשנים האחרונות, ז'לגיריס קובנה מפתיעה אותנו כל פעם מחדש, וכך קרה גם בסיבוב הראשון. הקבוצה הליטאית, בעלת אחד התקציבים הנמוכים במפעל, מוכיחה שכסף הוא לא קריטריון בגדר חובה, ולפעמים חשובה יותר הדבקות בשיטה והלחימה על הפרקט. המאמן האוסטרי, מרטין שילר, ידוע בתור מאמן התקפה סופר יעיל ולראייה קבוצתו ממוקמת במקום ה-5 בנקודות למשחק ביורוליג.
כרגע הליטאים ממוקמים במקום ה-6 ואם בסיבוב השני ימשיכו באותה הדרך, קיים סיכוי טוב שיעשו פלייאוף שלישי ב-4 העונות האחרונות.

מקום 2 – זניט סנט פטרסבורג (מאזן 10-5, 2 משחקים חסרים): איזה שינוי מטורף עברה זניט סנט פטרסבורג. כשהעונה האחרונה נעצרה לאחר 28 משחקים, הקבוצה הרוסית הייתה במקום האחרון ועם 8 ניצחונות בלבד. ולמרות זאת, צ'אבי פאסקוואל נשאר על הקווים, אבל הוחלט לעשות חריש עמוק בסגל השחקנים. לעמדת הרכז הגיע קווין פאנגוס הנהדר, מצבת הקלעים התחזקה בבילי בארון וקיי סי ריברס וגודאייטיס ופויית'רס מחברים קו קדמי מסיבי ואתלטי בהתאמה.
עם שני משחקים חסרים בקנה שהיא יכולה לנצל, זניט אפילו יכולה להתעלות על הסיבוב המרשים שסיפקה.

מקום 1 – באיירן מינכן (מאזן 11-6): עונה מטורפת עוברת על באיירן מינכן. בסופו של הסיבוב הגרמנים עם אותו מאזן כמו של ברצלונה, רק שהציפיות שלה בתחילת העונה היו כאין וכאפס לעומת הקטאלונים. על כל החגיגה מנצח "הפרופסור" הלוא הוא אנדראה טרינקיירי, אשר ידוע בתור אחד המאמנים הטובים באירופה. על הפרקט וויד בולדווין וולדימיר לוציץ' האחראיים הראשיים ליכולת המרשימה בעוד שאר הצוות מסייע להגנה של באיירן להיות השלישית בטיבה ביורוליג.
הבוואריים רוצים פלייאוף ואף ביתיות, אך גם אם לא יעשו זאת, הם יכולים להיות גאים בעצמם.

 

התגלית

רוקאס יוקובאייטיס – ז'לגיריס קובנה: זאת העונה השלישית שהרכז בן ה-20 לוקח חלק במפעל האירופי הבכיר, אבל השנה זוהי שנת הפריצה. אם בשנתיים הראשונות יוקובאייטיס בקושי שיחק, אז השנה מרטין שילר נותן בו את האמון והליטאי מחזיר ובגדול. יוקובאייטיס לא מפחד מאף אחד, חודר לסל לא פעם וזורק כשצריך עם הרבה חכמת משחק וראש על הכתפיים. בסה"כ הוא קולע בממוצע למשחק 7.9 נק' ולא בכדי הוא נמצא בפנקסים של קבוצות רבות מעבר לים לקראת דראפט 2021.

 

השחקן המצטיין

מייק ג'יימס – צסק"א מוסקבה: אין הרבה אנשים שיתווכחו על הטענה שמייק ג'יימס הוא השחקן הטוב ביותר באירופה כרגע. ברוב המשחקים הכוכב בן ה-30 נראה כאילו הוא מופיע מול קבוצות נוער כשכל מה שעולה על רוחו פשוט קורה. מעבר ל20.6 נק' למשחק שהוא קולע (כאמור, מקום 1 במפעל) ולרגעי הקלאץ' שהוא מספק בסיבוב הראשון, האמריקאי פשוט שחקן וירטואוז שכל חובב כדורסל אוהב לראות.
רק לחשוב שבצסק"א רצו להעיף אותו בגלל בעיות התנהגות. עם מה שמייק ג'יימס מביא לו, לא אכפת לאיטודיס לריב איתו גם עד הפיינל פור במאי.

נותר לכולנו להמשיך להנות מהכדורסל הכי טוב שיש ליבשת להציע, בתקווה לראות סיבוב שני איכותי, כיפי ומותח לפחות כמו בסיבוב הראשון לקראת שלבי השיא של עונת 2020/2021 ביורוליג.

מייק ג'יימס, צסקא מוסקבה
Credit to "CSKA Basketball" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח