נעל הזהב האלטרנטיבית 2019/20 – פותחים עונה

אחד הפרסים האישיים הנחשבים בעולם הכדורגל הוא נעל הזהב המחולקת לכובש המצטיין בליגות האירופיות. ב-11 השנים האחרונות זכו בו שלושה שחקנים בלבד – ליאו מסי (6), כריסטיאנו רונאלדו (3) ולואיס סוארס (2) – כולם מגיעים מקבוצות גדולות וחזקות, זוכים לבישולים ומסירות מפתח רבות ומתמודדים מול יריבות חלשות בהרבה.

כדי לערוך השוואה מקיפה ורלוונטית יותר בין הכובשים המובילים בליגות הבכירות באירופה יצרתי את נעל הזהב האלטרנטיבית – דירוג סטטיסטי המורכב מהפרמטרים הבאים: הפרש בין מספר השערים בפועל ל-xG של איומי השחקן לשער (ניצול מצבים), יחס שערים לדקות משחק (ניצול אפקטיבי של הזמן על כר הדשא), מקדם איכות היריבות שבניתי (שלפיו שערים מול קבוצות שמדורגות גבוה יותר בטבלה שווים יותר) והיחס בין מספר השערים לכלל שערי הקבוצה בליגה (השפעה ישירה על תוצאות הקבוצה).

הדירוג הנוכחי יכלול שחקנים מחמשת הליגות הבכירות שכבשו לפחות 6 שערים במסגרת הליגה המקומית, יושפע מנתונים שנאספו עד ה-6.10.19.

נכללים בדירוג 12 שחקנים שיופיעו בסדר עולה – נתחיל באחרון ונטפס יחד עד למקום הראשון.

 

כמעט ונכנסו: חביב דיאלו, ג׳רארד מורנו וראחים סטרלינג.

12 – סרחיו ״קון״ אגוארו – מנצ׳סטר סיטי – 25 נקודות
החלוץ הארגנטינאי אמנם ניצב בראש טבלת הכובשים בפרמיירליג וכובש שער בכל 70 דקות על כר הדשא אבל אחראי לפחות משליש (30%) משערי הליגה של סיטי. מחצית משעריו נכבשו מול קבוצות תחתית כמו נוריץ׳, ווטפורד וברייטון (2).

אגוארו
Credit to "Manchester City' Facebook page


11 – ויקטור אוסימן – ליל – 27 נקודות

החלוץ הניגרי בן ה-20 שנרכש בקיץ האחרון משרלואה הבלגית פתח את העונה בסערה וניצב בראש טבלת הכובשים בליגה הצרפתית לאחר תשעה מחזורים. הוא אחראי ליותר ממחצית משערי קבוצתו בליגה (7/13) וכבש מול נאנט (2) ואנז׳ה שמדורגת בצמרת הגבוהה.

10 – וויסאם בן ידר – מונאקו – 28 נקודות
החלוץ הצרפתי חזר למולדתו אחרי שלוש עונות מוצלחות בסביליה ומיד החל להפציץ. הוא כובש שער בכל 80 דקות ואחראי ל-40% משערי הליגה של קבוצתו, מרבית שעריו נכבשו מול מונפלייה, ניס ומארסיי (2) מהחלק העליון של הטבלה.

9 – דובאן זפאטה – אטאלנטה – 29 נקודות
החלוץ הקולומביאני שמופיע בצמרת הדירוג בפעם השנייה ברציפות אחראי לשליש משערי קבוצתו בליגה (6/18) וכובש שער בכל 86 דקות על כר הדשא. מחצית משעריו נכבשו מול יריבות מהחלק התחתון בניהן ססואולו, גנואה ולצ׳ה.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות ומחזיק בהפרש של 2.55 בין מספר השערים שכבש בפועל (6) ל-xG (מספר השערים הצפויים לפי איכות המצבים) של איומיו לעבר השער (3.45).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער – ככל שהעיגול קטן יותר כך המצב קשה יותר, הירוקים מסמנים את המצבים מהם כבש את שעריו.זפאטה xG

8 – פייר-אמריק אובמיאנג – ארסנל – 33 נקודות
החלוץ הגאבונזי פתח את העונה בצורה נפלאה ומוביל את קבוצתו למקום השלישי בפרמיירליג לאחר שמונה מחזורים, הוא אחראי ליותר ממחצית (7/13) משערי הליגה שלה וכבש את מרבית שעריו מול קבוצות תחתית כמו ווטפורד (2), אסטון וילה וניוקאסל.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות ומחזיק בהפרש של 2.65 בין מספר השערים שכבש בפועל (7) ל-xG של איומיו לעבר השער (4.35).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

אובמיאנג xG

7 – לורון מורון – בטיס – 37 נקודות
החלוץ הספרדי שכבש שישה שערי ליגה בכל העונה שעברה מחזיק במאזן זהה כבר במחזור השמיני של העונה. הוא אחראי ל-55% משערי הליגה של קבוצתו, מבקיע בכל 85 דקות וכבש בין היתר מול ברצלונה ולגאנס משני קצוות הטבלה.

6 – קארים בנזמה – ריאל מדריד – 38 נקודות
החלוץ הצרפתי פתח את עונתו ה-11 בריאל מדריד בכושר נפלא. הוא כובש בכל 108 דקות על כר הדשא, אחראי ל-38% משערי הליגה של הבלאנקוס והספיק לכבוש מול גרנדה וסביליה מצמרת הטבלה.

נוסף על כך, הוא מחזיק בהפרש של 2.11 בין מספר השערים שכבש בפועל (6) ל-xG של איומיו לעבר השער (3.89).

בנזמה
Credit to "Real Madrid C.F." facebook page


5 – תאמי אברהם – צ׳לסי – 39 נקודות

החלוץ האנגלי הצעיר שכבש חמישה שערים ב-31 הופעותיו הראשונות בפרמיירליג העלה הילוך בפתיחת העונה בה הוא מעמיד מאזן מרשים של שמונה כיבושים בשמונת המחזורים הראשונים. הוא אמנם כובש בכל 72 דקות ואחראי ל-44% משערי הקבוצה בליגה אך כל שעריו נכבשו מול קבוצות המדורגות בחצי התחתון של הטבלה.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה ומחזיק בהפרש של 3.32 בין מספר השערים שכבש (8) ל-xG של איומיו לעבר השער (4.68).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

אברהם xG


4 – טימו פוקי – נוריץ׳ – 40 נקודות

החלוץ הפיני פתח את העונה בסערה עם חמישה שערים בשלושת מחזורי הפתיחה ושער נוסף בניצחון הסנסציוני מול סיטי. הוא כובש בכל 118 דקות על כר הדשא, אחראי ליותר ממחצית (6/10) משערי קבוצתו בליגה והספיק להבקיע גם מול ליברפול וצ׳לסי.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות ומחזיק בהפרש של 2.68 בין מספר השערים שכבש (6) ל-xG של איומיו (3.32).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

פוקי xG


3 – רוברט לבנדובסקי – באיירן מינכן – 42 נקודות

המיקום של הסקורר הפולני שכבש 11 שערי בונדסליגה מפתיחת העונה מחזק את רלוונטיות הדירוג האלטרנטיבי.

הוא אמנם כובש בצרורות (שער בכל 55 דקות, 3 שערים יותר מכל שחקן אחר בליגות הבכירות – מוביל את דירוג נעל הזהב האירופית), אחראי ליותר ממחצית משערי הליגה של קבוצתו (11/20) והצליח לכבוש גם ממצבים קשים (הפרש של 3.27 בין מספר השערים שכבש בפועל ל-xG של איומיו לעבר השער) אבל עשה זאת בעיקר מול קבוצות מהחצי התחתון של הטבלה – הרטה ברלין (2), קלן (2), פאדרבורן, מיינץ והופנהיים ולכן מדורג רק במקום השלישי.

לבנדובסקי
Credit to "FC Bayern München" facebook page


2 – צ׳ירו אימובילה – לאציו – 44 נקודות

החלוץ האיטלקי פתח את העונה בסערה וניצב בראש טבלת הכובשים בליגה האיטלקית לאחר שבעה מחזורים. הוא אמנם כובש בכל 74 דקות על כר הדשא ואחראי ליותר ממחצית (54%) משערי קבוצתו בליגה אך כבש את כל שבעת שעריו מול קבוצות מהחלק התחתון של הטבלה.

בנוסף, הוא הצליח להפוך גם מצבים קשים לכדורים ברשת ומחזיק בהפרש של 3.58 בין מספר השערים שכבש (7) ל-xG של איומיו לעבר השער (3.42).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

אימובילה xG


1 – מוסא דמבלה – ליון – 46 נקודות

החלוץ הצרפתי הצעיר הוא נקודת האור המרכזית בפתיחת העונה העגומה של קבוצתו הממוקמת במקום ה-14 בליגה הצרפתית עם 9 נקודות בלבד לאחר 9 מחזורים בעקבותה פוטר המאמן סילביניו.

הוא אחראי ל-43% משערי הליגה של קבוצתו וכובש בכל 102 דקות אבל גולת הכותרת בפתיחת העונה שלו היא ללא ספק ניצול המצבים הפנטסטי – הפרש של 3.86 בין מספר השערים שכבש (6) ל-xG של איומיו לעבר השער (2.14)

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער – ככל שהעיגול קטן יותר כך המצב קשה יותר, הירוקים מסמנים את המצבים מהם כבש את שעריו.

דמבלה xG

 

נסיים בכמה התפלגויות של המבקיעים שנכנסו לדירוג:

הליגה האנגלית שולחת הכי הרבה שחקנים לדירוג (4), אחריה הצרפתית (3), האיטלקית (2), הספרדית (2) והגרמנית.

המדינה ששולחת הכי הרבה שחקנים לדירוג היא צרפת (3) והיתר – איטליה, פולין, פינלנד, אנגליה, ספרד, גאבון, קולומביה, ניגריה וארגנטינה.

לדירוג נכנסו כמות שווה של שחקנים צעירים ותיקים (שגילם 31 ומעלה) וצעירים (שגילם 24 ומטה) – 3 מכל קבוצת גיל, והיתר (6) בגילאי הביניים (25-30)

מוסא דמבלה
Credit to "Olympique Lyonnais – OL" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

4 תגובות

  1. אחלה דירוג. יהיה ממש מעניין לראות איך זה מתפתח לארוך העונה כי חלק מהשחקנים לא שיחקו מספיק נגד קבוצות שמודרגות גבוה בטבלה בגלל סידור משחקים.

  2. מעולה, מעניין מאוד.

  3. אשמח לפרסום שיטת החישוב שלך. אחלה שיטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח