נעל הזהב האלטרנטיבית 2019/20 – המבקיעים הבולטים במחצית העונה

אחד הפרסים האישיים הנחשבים בעולם הכדורגל הוא נעל הזהב המחולקת לכובש המצטיין בליגות האירופיות. ב-11 השנים האחרונות זכו בו שלושה שחקנים בלבד – ליאו מסי (6), כריסטיאנו רונאלדו (3) ולואיס סוארס (2) – כולם מגיעים מקבוצות גדולות וחזקות, זוכים לבישולים ומסירות מפתח רבות ומתמודדים גם מול יריבות חלשות בהרבה מקבוצתם.

מסי, נעל הזהב
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

כדי לערוך השוואה מקיפה ורלוונטית יותר בין הכובשים המובילים בליגות הבכירות באירופה יצרתי את נעל הזהב האלטרנטיבית – דירוג סטטיסטי המורכב מהפרמטרים הבאים: הפרש בין מספר השערים בפועל ל-xG של איומי השחקן לשער (ניצול מצבים), יחס שערים לדקות משחק (ניצול אפקטיבי של הזמן על כר הדשא), מקדם איכות היריבות שבניתי (שלפיו שערים מול קבוצות שמדורגות גבוה יותר בטבלה שווים יותר נקודות) והיחס בין מספר השערים של השחקן לכלל שערי קבוצתו בליגה (השפעה ישירה על תוצאות הקבוצה).

הדירוג הנוכחי יכלול שחקנים מחמשת הליגות הבכירות שכבשו לפחות 11 שערים במסגרת הליגה המקומית ויושפע מנתונים שנאספו עד ה-6.1.20.

נכללים בדירוג 14 שחקנים שיופיעו בסדר עולה – נתחיל באחרון ונטפס יחד עד למקום הראשון.

בולט בהיעדרו – מוסא דמבלה: חלוצה הצרפתי בן ה-23 של ליון שמחוזר בשבועות האחרונים על ידי צ׳לסי ניצב בפסגת הדירוג שפורסם לפני כשלושה חודשים, אך נותר מחוץ לרשימת 20 המועמדים בדירוג הנוכחי מכיוון שכבש עשרה שערי ליגה בלבד בשלב זה של העונה. למעשה, בתקופה שחלפה בין שני הדירוגים בה כבש ג׳יימי וארדי לא פחות מ-12 שערי ליגה, החלוץ הצרפתי כבש ארבעה בלבד. יתרה מכך, מאז שער הליגה האחרון של דמבלה, שנכבש בסוף נובמבר, חלוץ סאות׳המפטון דני אינגס מצא את הרשת שמונה פעמים. צניחה חופשית.

כמעט ונכנסו: סוארס, בנזמה, אברהם, סטרלינג, מאנה וקיין.

 

14 – ז׳ואאו פדרו – קליארי – 32 נקודות

החלוץ הברזילאי נמצא בעונת שיא, לפחות בכל מה שקשור לתפקידו העיקרי – כיבוש שערים. כבר בתחילת דצמבר כבש פדרו את שערו השמיני בסריה א׳ ובכך שבר את שיאו האישי של מספר שערים בעונה אחת בליגה האיטלקית, בה הוא משחק מקיץ 2014 (למעט עונה אחת בליגת המשנה).

הוא אמנם כובש בכל 147 דקות ועושה זאת בעיקר מול קבוצות תחתית כמו סמפדוריה (2), גנואה, פיורנטינה, ססואולו, אודינזה ולצ׳ה אך מנגד אחראי לשליש משערי קבוצתו ומנצל את מצביו ביעילות רבה – מחזיק בהפרש של 4.9 בין מספר השערים שכבש בפועל (11) ל-xG (מספר השערים הצפויים לפי איכות המצבים) של איומיו לעבר השער (6.1).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער – ככל שהעיגול קטן יותר, כך המצב קשה יותר, הירוקים מסמנים את המצבים מהם כבש את שעריו.

פדרו xG

 

13 – מרקוס ראשפורד – מנצ׳סטר יונייטד – 34 נקודות

כמו קודמו בדירוג, גם החלוץ האנגלי נמצא בעיצומה של עונת שיא אישית בכל הנוגע לכיבוש שערים. הוא אמנם מעורב ביותר משליש (38%) משערי הליגה של קבוצתו וכבש בעיקר מול קבוצות צמרת כמו צ׳לסי (2), טוטנהאם (2), ליברפול, סיטי, לסטר ושפילד, אך זקוק ל-152 דקות על כר הדשא בכדי לכבוש וכבש פחות משהיה אמור לפי מדד השערים הצפויים (xG) – מחזיק בהפרש שלילי העומד על 1.62 בין מספר השערים שכבש בפועל (12) ל-xG של איומיו לעבר השער (13.62).

ראשפורד
Credit to "Manchester United" facebook page


12 – פייר-אמריק אובמיאנג – ארסנל – 41 נקודות

החלוץ הגאבונזי כבש 13 שערים עד כה, מרביתם מול יריבות חלשות מתחתית הטבלה. בנוסף, הוא זקוק ל-144 דקות על כר הדשא בכדי לכבוש שער ומנגד אחראי לכמחצית משערי הליגה של קבוצתו (13/28).

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה ומחזיק בהפרש של 3.17 בין מספר השערים שכבש בפועל (13) ל-xG של איומיו לעבר השער (9.83).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

אובמיאנג xG


11 – ליאו מסי – ברצלונה – 43 נקודות

על אף שפתח את העונה רק באמצע ספטמבר בשל פציעה שגרמה לו גם להיעדר מהדירוג הקודם, הגאון הארגנטינאי סוגר את הפער בצעדי ענק. הוא אמנם כבש את מרבית שעריו מול קבוצות תחתית כמו סלטה ויגו (3), מיורקה (3), ויאדוליד (2) ואלאבס ואחראי ל-27% משערי הליגה של קבוצתו (פחות ממרבית הכובשים המשתתפים בדירוג), אך זקוק ל-90 דקות בלבד על כר הדשא כדי לכבוש.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות פנומנלית, המתבטאת בהפרש של 6.3 בין מספר השערים שכבש בפועל (13) ל-xG של איומיו לעבר השער (6.7) – כובש כמעט פי 2 (!) משהיה אמור לפי המדד, הרבה בזכות שמונה (!) השערים שכבש מבעיטות מחוץ לרחבה (מחציתם מבעיטות חופשיות).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

מסי xG

 

10 – קיליאן אמבפה – פ.ס.ז׳ – 45 נקודות

בדומה למסי (אותו אמבפה צפוי לרשת ביום מן הימים), גם הכוכב הצרפתי הצעיר הצליח להיכנס לדירוג למרות שנעדר מהמגרשים למשך יותר מחודש בשל פציעה בהמסטרינג.

הוא אמנם אחראי לאחוז נמוך יחסית משערי קבוצתו (26%), אך מוצא את הרשת בכל 75 דקות על כר הדשא. בנוסף, מנצל אמבפה את מצביו ביעילות ומחזיק בהפרש של 2.26 בין מספר השערים שכבש בפועל (11) ל-xG של איומיו לעבר השער (8.74).

Credit to "PSG – Paris Saint-Germain" facebook page


9 – רומלו לוקאקו – אינטר – 46 נקודות

הסקורר הבלגי התאקלם במהירות בבירת האופנה. הוא אחראי ל-36% משערי קבוצתו וכובש בכל 109 דקות על כר הדשא. בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות המתבטאת בהפרש של 2.7 בין מספר השערים שכבש בפועל (14) ל-xG של איומיו לעבר השער (11.3).

לוקאקו
Credit to "Inter" facebook page


8 – ג׳יימי וארדי – לסטר – 48 נקודות

החלוץ האנגלי בן ה-33, שהפך לאגדה, נמצא בעיצומה של עונה אגדית נוספת בה הוא מדורג בראש טבלת הכובשים בפרמיירליג עם 17 שערים (4 יותר מאינגס ואובמיאנג המדורגים מתחתיו) ומוביל את לסטר למקום השני בליגה.

וארדי אחראי ל-37% משערי הליגה של קבוצתו, כובש בכל 102 דקות על כר הדשא ומנצל את מצביו ביעילות רבה – מחזיק בהפרש של 5.52 בין מספר השערים שכבש בפועל (17) ל-xG של איומיו לעבר השער (11.48).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

וארדי xG


7 – כריסטיאנו רונאלדו – יובנטוס – 50 נקודות

הפנומן הפורטוגלי נכנס לדירוג בדקה ה-90 בזכות השלושער מול קליארי ביום שני האחרון שהעלה את מאזנו ל-13 שערים בסריה א׳ מפתיחת העונה. הוא אחראי ל-37% משערי הליגה של קבוצתו, כובש בכל 101 דקות על כר הדשא ומצא את הרשת גם מול קבוצות מהחלק העליון של הטבלה כמו קליארי (3), לאציו ונאפולי.

בנוסף, מנצל רונאלדו את מצביו ביעילות ומחזיק בהפרש של 1.83 בין מספר השערים שכבש בפועל (13) ל-xG של איומיו לעבר השער (11.17).

רונאלדו
Credit to "Juventus" facebook page


6 – רואן הנינגס – פורטונה דיסלדורף – 53 נקודות

החלוץ הגרמני בן ה-32 הוא כנראה השם המפתיע ביותר בדירוג הנוכחי, בטח במיקום כל כך גבוה. כמו רבים אחרים, גם הוא נמצא בעיצומה של עונת שיא אישית הכוללת 11 שערים בבונדסליגה לפני היציאה לפגרת החורף.

הוא אמנם כובש בכל 122 דקות על כר הדשא ועושה זאת בעיקר מול קבוצות מהחלק התחתון של הטבלה כמו מיינץ, ורדר ברמן, קלן, פרנקפורט, הרטה ואוניון ברלין, אך מנגד אחראי ל-61% משערי הליגה של קבוצתו (11/18).

יתרה מזאת, מנצל הנינגס את מצביו ביעילות רבה המתבטאת בהפרש של 3.53 בין מספר השערים שכבש בפועל (11) ל-xG של איומיו לעבר השער (8.47).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

הנינגס xG


5 – ויסאם בן-ידר – מונאקו – 55 נקודות

החלוץ הצרפתי, ששב למולדתו בקיץ האחרון, פתח את העונה בסערה וניצב בודד בראש טבלת הכובשים של הליגה הצרפתית עם 13 שערים. הוא אחראי לחלק משמעותי משערי הליגה של קבוצתו (42%), כובש בכל 99 דקות על כר הדשא ועושה זאת בעיקר מול קבוצות צמרת כמו ליל (2), מארסיי (2), ראן (2) ונאנט.

בנוסף, מנצל בן ידר את מצביו ביעילות ומחזיק בהפרש של 1.46 בין מספר השערים שכבש בפועל (13) ל-xG של איומיו לעבר השער (11.54).


4 – טימו ורנר – לייפציג – 56 נקודות

החלוץ הגרמני בן ה-23 ממשיך להפציץ. הוא אחראי לחלק משמעותי משערי הליגה של קבוצתו (38%), מוצא את הרשת בכל 79 דקות על כר הדשא וכבש שערים משמעותיים גם מול קבוצות צמרת כמו גלדבאך (3) דורטמונד (2) והופנהיים (2).

יתרה מזאת, מנצל ורנר את מצביו ביעילות המתבטאת בהפרש של 1.32 בין מספר השערים שכבש בפועל (18) ל-xG של איומיו לעבר השער (16.68).

ורנר
Credit to "RB Leipzig" Facebook page


3 – דני אינגס – סאות׳המפון – 60 נקודות

עוד שחקן שנמצא בעיצומה של עונת שיא אישית בה כבש 13 שערי פרמיירליג עד תחילת ינואר, לפחות שניים יותר מבכל עונה אחרת שלו בליגה הבכירה באנגליה. הוא אמנם זקוק ל-111 דקות על כר הדשא בכדי לכבוש (ממוצע ביחס לשחקן המשתתפים בדירוג), אך עושה זאת גם מול קבוצות מהחלק העליון של הטבלה כמו טוטנהאם (2), ליברפול, צ׳לסי, וולבס, פאלאס וארסנל.

בנוסף, הוא אחראי ליותר ממחצית משערי הליגה של קבוצתו (13/25) וללא פחות מ-44% מכמות הנקודות שצברה עד כה. למעשה, ללא שעריו של אינגס סאות׳המפטון הייתה צונחת מהמקום ה-12 היישר למקום האחרון.

כמו כן, הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה המתבטאת בהפרש של 4.61 בין מספר השערים שכבש בפועל (13) ל-xG של איומיו לעבר השער (8.39) – החלוץ האנגלי בן ה-27 כבש את כל שעריו מתוך הרחבה, שישה מהם מתוך תיבת החמש – כובש (כמעט) את כל המצבים הקלים והופך גם כאלה קשים לכדורים ברשת.

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער.

אינגס xG


2 – רוברט לבנדובסקי – באיירן מינכן – 61 נקודות

נתחיל בספויילר קל, שני הכובשים המובילים ב-5 הליגות הבכירות באירופה הם גם אלה שמובילים את המדד האלטרנטיבי – לפעמים זה כזה פשוט – איכות שווה שערים.

משפט גרמני שהמצאתי עכשיו אומר – ״אם יש שער, לבנדובסקי יכניס אליו כדור״. גם בגיל 31 החלוץ הפולני גורם למלאכת כיבוש השערים להיראות קלה כל כך. הוא אחראי ל-41% משערי הליגה של קבוצתו, כובש בכל 79 דקות על כר הדשא ועושה זאת בעיקר מול קבוצות מהחלק העליון של הטבלה כמו שאלקה (3), דורטמונד (2), לייפציג ופרייבורג.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות המתבטאת בהפרש של 1.73 בין מספר השערים שכבש בפועל (19) ל-xG של איומיו לעבר השער (17.17).

לבנדובסקי
Credit to "FC Bayern München" facebook page


1 – צ׳ירו אימובילה – לאציו – 75 נקודות

פער הנקודות המשמעותי בפסגה ממחיש בצורה הטובה ביותר את העליונות המרשימה של הסקורר האיטלקי על יתר הכובשים הבולטים באירופה.

הוא נמצא בטופ 3 (!) בכל אחת מהקטגוריות הסטטיסטיות המשפיעות על המדד – כובש בכל 73 דקות על כר הדשא (כולל מול קבוצות מהחלק העליון של הטבלה כמו אטאלנטה (2), טורינו (2) ופארמה) ואחראי ל-48% משערי הליגה של קבוצתו (כולל צמד שערי ניצחון שנכבשו אחרי הדקה ה-89) ו-28% מהנקודות שצברה. ללא השערים שלו, הקבוצה של סימונה אינזאגי הייתה צונחת מהמקום השלישי עד לשישי.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה המתבטאת בהפרש של 6.13 בין מספר השערים שכבש בפועל (19) ל-xG של איומיו לעבר השער (12.87) – כל 19 שעריו נכבשו מהשטח שבין רחבת ה-16 לרחבת ה-5, נתח משמעותי משעריו הגיעו ממצבים קשים שהצליח להפוך לכדורים ברשת.

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער – ככל שהעיגול קטן יותר כך המצב קשה יותר, הירוקים מסמנים את המצבים מהם כבש את שעריו.

אימובילה xG

 

נסיים בכמה התפלגויות של המבקיעים שנכנסו לדירוג:

הליגות ששולחת הכי הרבה נציגים לדירוג הן האנגלית והאיטלקית (4 מכל אחת), אחריהן הגרמנית (3) הצרפתית (2) והספרדית.

המדינות ששולחת הכי הרבה נציגים לדירוג הן אנגליה (3), צרפת (2) וגרמניה (2) והיתר – בלגיה, ברזיל, פורטוגל, גאבון וארגנטינה.

לדירוג נכנסו שישה שחקנים בגילאי הביניים (25-30) חמישה ותיקים (שגילם 31 ומעלה) ושלושה צעירים (24 ומטה).

אימובילה
Credit to "S.S. Lazio" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח