נעל הזהב האלטרנטיבית – המבקיעים הבולטים בפתיחת העונה

כבר בשנה שעברה נתקלתם לראשונה בנעל הזהב האלטרנטיבית – הדירוג הסטטיסטי שלי למבקיעי השערים המובילים בליגות הבכירות באירופה, שכולל מספר פרמטרים המאפשרים השוואה רחבה ונכונה יותר בין החלוצים הבולטים באירופה. הדירוג הנוכחי יכלול שחקנים מחמשת הליגות הבכירות באירופה, שכבשו לפחות שישה שערים עד כה העונה במסגרת הליגה, ויהיה שונה מעט משיטת הדירוג בה השתמשתי אשתקד.

מסי
קרדיט תמונה: FC Barcelona Facebook Page

הפעם ילקחו בחשבון ארבעה פרמטרים (ותודה לזיו להבי) – אחוז שערים מבעיטות למסגרת (ניצול מצבים), יחס שערים לדקות משחק (ניצול זמן על כר הדשא), מקדם איכות היריבות (שערים מול קבוצות טובות יותר שווים יותר ניקוד) ואחוז מכלל שערי הקבוצה בליגה (השפעה ישירה על הקבוצה כולה). בדירוג נכללים 13 שחקנים שיופיעו בסדר עולה – נתחיל באחרון ונסיים בראשון. לפני שאתם גוללים מטה, אתם יותר ממוזמנים לנחש מיהם 13 המופלאים של פתיחת העונה, מה הסדר בו יופיעו – ולשתף אותנו בתגובות אם צדקתם.

 

13 – ליאו מסי – ברצלונה – 7 נקודות
גם אני ציפיתי לראות את אחד השחקנים הטובים בעולם בצמרת הדירוג, אבל הנתונים מציגים תמונה אחרת. הפנומן הארגנטיני כבש צמד שערים מול הוסאקה החלשה, מספק ממוצע של שער בכל 110 דקות על כר הדשא, כשהנתון המאכזב ביותר הוא ניצול המצבים שלו. כולנו רגילים שכל כדור שמסי מקבל ברחבה הופך מיד לשער, אבל העונה המצב שונה – מתוך 19 איומים למסגרת עד כה העונה, רק 6 הפכו לשערים – 32% דיוק.

לשם השוואה, בעונה שעברה מסי כבש בקצב טוב בהרבה (שער ליגה בכל 88 דקות), היה מעורב ביותר שערי ליגה של הקבוצה (35% לעומת 32%), הפגין דיוק רב יותר (62%) והופיע בעיקר מול יריבות חזקות – נתונים שהיו מדרגים אותו במקום החמישי בדירוג הנוכחי, עם 33 נקודות. אוהדי ברצלונה יכולים להתעודד מהעובדה שביכולת בינונית מסי כבר כבש שישה שערי ליגה העונה – כשיחזור לכושר הכיבוש האידיאלי, קבוצתו צפוייה לעלות על דרך המלך ולשייט בקלילות לראש טבלת הלה ליגה.

12 – ניקולה פפה – ליל – 15 נקודות
הווינגר הימני בן ה-23 מחוף השנהב מוביל את ליל לפתיחה נהדרת, בדרך למקום השני בליגה הצרפתית. גם הוא מנצל מעט מאוד (35%) מהבעיטות שלו למסגרת וכובש אחת למספר דקות רב (133) על כר הדשא, ועל כן מקומו בתחתית הדירוג. ספוילר – הוא לא שחקן ליל היחיד שיופיע בדירוג האלטרנטיבי שלנו.

ניקולה פפה ליל
אחת הסיבות לפתיחת העונה הטובה של ליל – פפה. Credit to "LOSC" Facebook page.

11 – ניימאר – פ.ס.ז' – 20 נקודות
כבר הספקנו להבין שהדירוג שלנו לא מבשר טובות לסופרסטארים. כמו מסי, גם ניימאר פתח את העונה בצורה מאכזבת, על אף שמונת שערי הליגה שלו במדי הקבוצה מעיר האורות. הוא כבש את מרבית שעריו מול יריבות חלשות כמו נים וריימס, וזקוק למצבים רבים בכדי להבקיע שערים. בנוסף, הוא אחראי ל-25% בלבד מסך השערים של המפלצת הקטארית, ובכך מתבטאת גם ההשפעה שלו על משחק ההתקפה של הקבוצה כולה.

10 – פלוריאן תובאן – מארסיי – 23 נקודות
הקשר הצרפתי הנהדר של הדרומיים, שאף שותף לדקה במשחק הטריקולור מול ארגנטינה וצירף לשמו את התואר אלוף העולם, מופיע בצמרת הדירוג זו השנה השנייה ברציפות. הוא כובש פחות מיתר שחקני ההתקפה (שער בכל 90 דקות) ועושה זאת בעיקר מול יריבות חלשות כמו קאן, מונאקו וגנגאן.

 

9 – פרנסואה קמאנו – בורדו – 28 נקודות
סביר להניח שמרביתכם עדיין לא שמעתם על הווינגר הצעיר של בורדו, שרשם כבר 21 הופעות במדי נבחרת גינאה. הוא אמנם כובש מעט יחסית (שער בכל 107 דקות) באחוזי דיוק נמוכים (50%), אבל אחראי ליותר ממחצית (54%) שערי קבוצתו בליגה וכובש גם מול היריבות הישירות, ליל וטולוז, בדרך למקום השביעי בליגה הצרפתית.

8 – לורנצו אינסינייה – נאפולי – 29 נקודות
בעונה שעברה הווינגר האיטלקי הנהדר של הכחולים כבש שמונה שערי ליגה, והעונה הוא כבר עם שישה כאלה. הוא אחראי ל-60% משערי הפרטנופיי בליגה, כולל שערים חשובים מול פיורנטינה, ססואולו ולאציו, שסייעו לקבוצתו להתברג במקום השני בטבלת הסרייה א׳.

לורנצו אינסינייה איטליה
נהנה תחת אנצ'לוטי בנאפולי – איניסינייה. Credit to "Lorenzo Insigne" Facebook page.

7 – קיליאן אמבפה – פ.ס.ז' – 30 נקודות
את הקפיצה הגדולה בדירוג ביצע אמבפה הצעיר במחזור האחרון, בו כבש רביעייה ב-13 דקות מול ליון החזקה, באחוזי דיוק גבוהים (67%) בבעיטות למסגרת, וסחיפת הקבוצה לניצחון מרשים. בשונה מחברו הברזילאי לקבוצה, הצרפתי כובש ביעילות רבה, עם שער בכל 51 דקות על כר הדשא, ומעורב גם כן ב-25% משערי הקבוצה בליגה.

6 – אדן הזאר – צ'לסי – 31 נקודות
הווינגר הבלגי הנפלא של הבלוז הוא הסיבה המרכזית (בצוותא עם מאוריציו סארי) לכך שהם נמצאים חזק במאבק האליפות לאחר שמונה מחזורי פרמיירליג. הזאר כובש בדיוק רב (70%) בבעיטות למסגרת ומנצל בצורה יעילה מאוד את הזמן שלו על כר הדשא, עם שער בכל 79 דקות, והוא אחראי ל-39% משערי הליגה של קבוצתו עד כה, כולל שער חשוב מול ליברפול. אם ישמור על פורמת כיבוש שכזו הוא צפוי להתמודד עד סוף העונה על תואר מלך השערים של הליגה האנגלית, ואף להוביל את קבוצתו במאבק על צלחת האליפות הנכספת.

5 – אנדרה סילבה – סביליה – 32 נקודות
פתיחת העונה של החלוץ הפורטוגלי הצעיר היא לא פחות ממדהימה – מי שכבש בעונה שעברה שני שערי ליגה בלבד במדי מילאן, עומד העונה על שבעה כיבושים בסביליה. הוא ממעט להחטיא (78% דיוק), הצטיין בניצחון המרשים על ריאל מדריד, בו כבש צמד, ואחראי ל-39% משערי הליגה של הרוחיבלאנקוס, שמתהדרת בלא מעט שחקני ההתקפה הטובים.

אנדרה סילבה סביליה
חוגג ופורח בספרד – סילבה. Credit to "Sevilla FC" Facebook page.

4 – ג׳ונתן במבה – ליל – 36 נקודות
הווינגר השמאלי הצרפתי בן ה-22 מוביל את קבוצתו לפתיחת עונה מופלאה ולצמרת הליג 1 תוך הצגת מגוון נתונים מרשימים – 78% דיוק בבעיטות, 41% מסך שערי הקבוצה בליגה וכיבוש צמדים במשחקים החשובים מול מארסיי וסנט אטיין החזקות. במבה זה מותג, לא רק בעולם חטיפי הבוטנים.

3 – קרישטוף פיאונטק – גנואה – 39 נקודות
שחקן נוסף שעשה קפיצת מדרגה עצומה ומרשימה בפתיחת העונה. החלוץ הפולני בן ה-23, שמכונה ״לבנדובסקי החדש״, הוא למעשה המוביל הנוכחי בטבלת נעל הזהב האמיתית, עם תשעה כיבושים בשבעה משחקי ליגה. מלבד הצמד מול ססואולו, מרבית שעריו הגיעו מול יריבות מתחתית הטבלה. פיאונטק אחראי ל-75% משערי הקבוצה בליגה, מה שלא עוזר לה להיחלץ מהחלק התחתון של טבלת הליגה האיטלקית, במקום ה-12.

 

2 – פאקו אלקאסר – בורוסיה דורטמונד – 41 נקודות
אחד השמות המעניינים בדירוג. החלוץ בן ה-25, שהרשים מאוד בולנסיה ונרכש על ידי ברצלונה תמורת 30 מיליוני יורו, נדחק לשולי הספסל תחת ואלוורדה ועבר בהשאלה לדורטמונד של לוסיאן פאברה. החיבור בין החלוץ לשוורצגלבן התאים כמו כפפה. הוא אמנם משחק לרוב כחלוץ מחליף שעולה מהספסל, אבל אין סופר-סאב גדול ממנו. אלקאסר כובש שער בכל 14 (!!) דקות על כר הדשא, וכבש עד כה בכל ששת בעיטותיו למסגרת בבונדסליגה – כולל שערי ניצחון מדהימים מול לברקוזן ואאוגסבורג. ראשי ברצלונה לבטח מתחרטים על ההשאלה של חלוץ העל הספרדי, שזכה לאחרונה לזימון מחודש לנבחרת על ידי אקס הבלאוגראנה, לואיס אנריקה (ואף כבש צמד במשחק אמש)

1 – כריסטיאן סטואני – ג'ירונה – 45 נקודות
כן כן, אתם קוראים נכון. במקום הראשון מדורג החלוץ האורוגוואי הוותיק, שנחשב תמיד לכינור שלישי לסוארס וקבאני. מלך השערים הנוכחי של הלה ליגה, שכבש עד כה שמונה שערים, הוא הסקורר המרשים ביותר באירופה מפתיחת העונה. הוא כבש שער בכל 81 דקות על כר הדשא, בדיוק של 67%, כולל צמדים חשובים ומרשימים מול ברצלונה, אייבאר וסלטה ויגו. שעריו מהווים 80% משערי הליגה של הקבוצה הקטנה של קטאלוניה, שמדורגת במקום ה-15, ואך ורק בזכותו מצליחה להחזיק את עצמה מעל הקו האדום. השפעה עצומה של סטואני על ג׳ירונה כולה.

כריסטיאן סטואני ג'ירונה
הכוכב הראשי, המוציא לפועל, המושיע – סטואני. Credit to "Girona FC" Facebook page.
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח