משתי אופציות יענקל'ה הצליח לבחור דווקא בשלישית, הגרועה מכולן

// מאת עדי כהן נייס

בואו נדבר רגע על קבלת ההחלטות של יענקל'ה שחר.

יענקל'ה הרי מחפש תוצאות והישגים מהירים. כמה שיותר מהירים. הוא רוצה פלייאוף עליון, הוא רוצה אירופה, הוא בטוח שהסגל שלו שווה הרבה הרבה יותר ממה שההולנדים הצליחו להפיק ממנו. הוא באמת ובתמים לא מבין מה הוא עושה לא בסדר.

יעקב שחר ופרד רוטן
שחר ורוטן. תוצאות, כאן ועכשיו.    קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי חיפה

גוטמן הוא אחד המאמנים הישראלים הטובים ביותר, אין על כך שום עוררין. אבל איך ניתן למקסם את התועלת בהחתמתו? יענקל'ה יכול היה לבחור אחת משתי אופציות והצליח לבחור דווקא באופציה שלישית, הגרועה מכולן.

האופציה הראשונה היא להחתים את גוטמן עד סוף העונה. במקרה כזה, במידה ויענקל'ה לא יקבל את ההישגים שלהם הוא מצפה – מהר וחזק לתוך הוריד – הוא יוכל פשוט להיפטר מגוטמן ולהביא שפן ניסיונות חדש. האופציה הזאת הייתה יכולה לענות באופן מובהק על חוסר הסבלנות הבולט של הבעלים, שהפרצוף החמוץ שלו ביציע מידי שבוע חקוק היטב לכל אוהד של הקבוצה.

 

האופציה השנייה היא שקט תעשייתי – להחתים את גוטמן להסכם ארוך טווח, 3-5 שנים ולשדר למערכת – גוטמן כאן בשביל להישאר. הוא הרי מאמן עם ניסיון מוכח ואם הוא לא מצליח בהתחלה זה בטח לא בגללו. בכך יענקל'ה היה מעביר מסר ברור – אף שחקן או פרשן לא יגרום לי לשנות את דעתי, בואו נחכה בסבלנות כי התוצאות יגיעו.

אבל יענקל'ה כמו יענקל'ה תמיד יודע לבעוט בדלי. הוא בחר להחתים את גוטמן לעונה וחצי ללא סעיף יציאה. מה בעצם הולך לקרות? גוטמן כנראה לא יצליח להגיע להישגים ממשיים בעונה הנוכחית. הרי אי אפשר למחוק 8 שנים של ניהול מזעזע בין רגע. במקרה הטוב, מכבי חיפה תגיע לפלייאוף העליון. ומה יגיד גוטמן לזכותו? שהוא קיבל את הקבוצה באמצע העונה, שהוא לא הרכיב את הסגל והג'נטלמן, למרות חוסר שביעות רצון ברורה מההישגים, כמובן ייתן לו להמשיך. כי ההסכם כבר חתום מראש. העניין הוא שמהרגע הזה שעון החול כבר יתחיל להיגמר, והסבלנות של יענקלה כבר תלך ותפקע.

יעקב שחר ומו אלאך
שחר ואלאך. לא היינו בסרט הזה כבר?   קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי חיפה

בקיץ תהיה שוב השתוללות וחצי מהסגל יוחלף. פתיחת העונה יכולה להיות מוצלחת יותר (כמו במקרה של מולנסטיין) או מוצלחת פחות, זה לא ממש משנה. ברגע שהקבוצה תתחיל קצת לגמגם יענקל'ה יפנה את האש לגוטמן, שפתאום ממאמן-על יהפוך לעוד מאמן בסטטיסטיקה העגומה של המועדון. השטח יבער, התקשורת החיפאית תברבר, ויענקל'ה יפטר. כי יענקל'ה חייב תוצאות ומהר.

אני לא פסיכולוג ובטח לא פסיכיאטר, אבל אזכיר בהזדמנות זו את הציטוט הידוע של אלברט איינשטיין: "אי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות".

יעקב שחר
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי חיפה
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח