מעוף הציפור – פדריקו ואלוורדה עושה את צעדיו הראשונים

// מאת אליה שאנן

אין ספק שזו תקופה לא קלה לאוהדי ריאל מדריד, הקבוצה לא פוגעת וממעטת לכבוש. עזיבתו של כריסטיאנו רונאלדו הותירה חלל עצום שלא כוסה וריאל לא הביאה רכש ומחליף ראוי למלא את החסר. אין ספק שאם זה היה תלוי באוהדי ריאל הם היו שודדים את המטבעה המלכותית של ספרד במדריד על מנת לגייס סכומי כסף שימשכו את הכוכבים הגדולים למועדון שהם כל כך אוהבים. אולי בעתיד הם יצליחו לשכנע את השחקן אלברו מורטה, הלו הוא ה"פרופסור" המפורסם מבית הנייר שידוע באהדתו לריאל אשר הצטלם לא פעם במשחקיה של ריאל בברנבאו, כדי שינדב להם את המידע החשוב (למרבה האירוניה – דווקא אוהדי אתלטיקו שרים את השיר המפורסם "בלה צ'או" במשחקים שלהם).

כשם שהשודדים מבית הנייר הביעו ל"פרופסור" את נאמנותם לא פעם, כך גם שחקני העבר של ריאל הביעו את נאמנותם למועדונם – זידאן, גוטי וסנטיאגו סולארי שדאגו לטפח דור עתיד מוכשר שאין כמותו. אחד מאותם שחקנים שהתפתח וצמח, ועליו נספר הוא פדריקו ואלוורדה.

פדריקו סנטיאגו ואלוורדה דיפיטה, ריאל מדריד
Credit to Fede Valverde facebook page

לא הרבה יודעים אבל פדריקו ואלוורדה היה שחקן מריבה בין שני המועדונים שיעלו על המגרש ב "אל קלאסיקו", ברצלונה וריאל מדריד. למרות ניסיונות השכנוע הגדולים של ברצלונה, פדריקו בחר ללכת עם הקבוצה שאותה אהד מילדות – ריאל מדריד. הכינוי שלו זכה ואלוורדה הוא "pajarito"- או בתרגום לעברית, הציפור הקטנה.

 

Growing up alone, its seems so short I cant explain –"גדלתי" לבד, זה נראה כל כך קצר אני לא יכול להסביר.

פתיחת הקריירה
פדריקו סנטיאגו ואלוורדה דיפיטה נולד ב22 ביולי 1998 במונטוידאו, בירת אורוגוואי, והחל לשחק עם הכדור עוד כשהיה עם המוצץ בפה. כבר בגילאי הילדים שיחק בקבוצת דאנוביו. המאמן הטכני של מועדון הילדים, גבריאל, העניק לו את הכינוי "pajarito"- כי הוא זעיר והוא טס מהר. הוריו, דרך אגב, לא התחברו לכינוי ומעדיפים לקרוא לו "פדה".

לאחר שהרשים בקבוצות הילדים, עבר הילד המוכשר לשחק בפניארול למורת רוחו של אביו שאוהד את דאנוביו. לאב היה קשה לראות את הילד עוזב את המדים הלבנים עם הפס השחור ועובר למדי הפסים הצהובים שחורים של פניארול. ההצלחה של הילד הייתה מיידית והוא נחשב לסופרסטאר של המועדון אשר משך את עיני הסקאוטרים במשחקי קבוצת הנוער. פדה זומן לנבחרת הצעירה של אורגוואי ופריצתו האמיתית הייתה באליפות דרא"מ עד גיל 17 שם כבש 7 שערים ב 8 הופעות.



לאחר הפתיחה המסחררת של הקריירה שלו החל קרב בין המועדונים הגדולים ביבשת על החתמתו. הקבוצה שהייתה הכי רצינית לגביו הייתה ארסנל, שלאחר מסע תחנונים הצליחה לשכנע את פניארול לאפשר להם לראות את אותו משחק מקרוב. הנער הנרגש טס עם הוריו לאימונים עם ארסנל, הרשים בצורה בלתי רגילה את ארסן ונגר והספיק להתאמן בצוותא עם אלכסיס ואוזיל. ונגר אמר עליו: "חשוב לי לקדם אותו. הוא עושה דברים ששחקנים אחרים מבוגרים ממנו לא עושים. הוא משחק כמו גבר, כמו מקצוען".

בסופו של דבר, ארסנל לא העבירה אותו אליה בשל מאבק עם סוכן מקורב לברצלונה ועמלות בסך כמה מאות אלפי יורו שארסנל לא הייתה מוכנה לשלם. אבל, גם לברצלונה השחקן לא הגיע משתי סיבות: הראשונה, עונש שברצלונה קיבלה בשל העברות שחקנים/נערים מפוקפקות. והשנייה, והיותר שולית (כי בסופו של דבר לפניארול, מועדונו דאז, היה יותר השפעה על מעבר עתידי של הילד), הילד אוהד של ריאל מדריד.

פניארול, פדריקו סנטיאגו ואלוורדה דיפיטה
Credit to Cub Atlético Peñarol facebook page

בעקבות הטורניר המוצלח עם הנבחרת, פדריקו זינק לקבוצת הבוגרים כבר בגיל 16 וחצי וזכה ללמוד כדורגל משחקנים גדולים של מדינתו כמו דייגו פורלאן, מרסלו זלאייטה ומתיאס אגריגראי. פדריקו הנרגש אמר "זה חלום גדול שמתגשם ואני מקדיש אותו למשפחתי". פדריקו שיחק 13 משחקים בהם בישל 2 שערים, היה שותף בזכייה באליפות אורגוואי ואף שיחק בגמר הפלייאוף של האליפות.

הסקאוטרים של ריאל הגיעו לראותו במשחק של נבחרת הנוער בו שיחק מול ארגנטינה ועל כך הוא אמר "לא יכולתי להאמין לזה. התרשמתי מאוד. אחרי קצת לחץ ועצבים, כי ידעתי שצופים בי, קיבלתי מוטיבציה וחשבתי על המשפחה שלי". לאחר ההישגים הגדולים במועדוניו באורוגוואי, השתכנע וואלוורדה על ידי סנטיאגו סולארי לנחות במדריד. הילד ביקר והתרשם מאוד מהמועדון ששילם בעבורו 5 מיליון יורו.



 If I'm losing now, but I'm winning later that all I want – אם אני מפסיד עכשיו, אבל אני מנצח אחר כך, זה כל מה שאני רוצה.

קצת על השחקן ותכונותיו

  • לדברי אחד ממאמניו בעבר אפשר לאפיינו כך: "יש לו כוח פיזי עצום ואינטליגנציה טקטית".
  • "מעולם לא ראיתי שחקן בגילו שמבין כל כך טוב את המשחק".
  • פדה מוגדר בארצו כיורש של אנדראה פירלו בשל חוכמת המשחק שגילה כבר בנבחרות הצעירות של אורגוואי.
  • פדה ידוע כבחור ביישן מאוד, אבל אהוד בצורה בלתי רגילה בחדר ההלבשה וחבריו לקבוצה ציינו לא פעם שהם ממש אוהבים את אופן משחקו.
  • פדריקו ציין בראיון במדינתו שאם לא היה שחקן כדורגל סביר להניח שהיה הולך ללמוד וטרינריה או חינוך גופני.
  • פדריקו לא אוהב לצאת ומעדיף להיות בבית ולבלות עם חברתו מילדות.
  • ברמה הטקטית, ואלוורדה הוא שחקן אמצע קלאסי בשל הבנת המשחק שלו והיכולת שלו לחבר בין השחקנים בשני צידי המגרש. כמו כן, הוא יודע לשחק בתור קשר התקפי ואם צריך משחק גם בצד השמאלי בקישור.
  • ואלוורדה הוא לא שחקן של מספרים ומה שהוא עושה על המגרש ניתן לראות רק בסטטיסטיקות מעמיקות של ניתוח משחק. אבל למרות הכל מה שהוא עושה אפשר לראות את ההתלהבות והתשוקה שלו על המגרש.
פדריקו סנטיאגו ואלוורדה דיפיטה, ריאל מדריד
Credit to Fede Valverde facebook page

המעבר לספרד
עוד לפני מעברו לריאל מדריד, המועדון דרש מפדריקו משטר תזונתי מחמיר בו נרשם לו בפירוט רב מה עליו לאכול ולהכניס לפה ובאיזו צורה להתאמן על מנת שיגיע מוכן. לאחר שהחל להתאמן במדריד ושיחק במספר קבוצות מילואים של המועדון, אמר עליו סטניאגו סולארי: "אני מאוד מרוצה ממנו. הוא שחקן נהדר. הוא הסתגל למועדון ולספרד בצורה בלתי רגילה. הוא תמיד מפיק כדורגל גדול". ואלוורדה הספיק לשחק בעונת 2016-2017 בהרכב ריאל מדריד קסטיליה, ובעונה שעברה הושאל ללה קורוניה ונכנס למים העמוקים של הליגה.

עם כל השאפתנות של השחקן, הוא הגיע למועדון תחתית שנאבק על חייו. למעשה פדריקו היה נקודת האור היחידה מהעונה המסויטת של דפורטיבו שבסיומה המועדון ירד לליגת המשנה. במהלך העונה השחקן הספיק לשחק אצל שלושה מאמנים שונים – פפה מל, קריסטובל פארלו וקלרנס סיידורף. עם האחרון היה לפדריקו את החיבור הגדול ביותר למרות הכשלונות של הקבוצה. המאמן הרבה לתת לו טיפים (ומי כמו סיידורף מכיר אישית את השחקן שלו הושווה ואלוורדה – אנדראה פירלו). בסיום העונה סיידורף המליץ לואלוורדה לנסות לעבור לקבוצה אחרת ולא לחזור לריאל מדריד. לטעמו על השחקן לשחק בפריימרליג שם הוא יותר מתאים מבחינת סגנון המשחק. אבל פדריקו האמין בליבו שעליו להילחם על מקומו בריאל שם אם יקבל הזדמנות אמיתית יוכיח את עצמו.



Now we need some space, ’cause I feel for you – עכשיו אנחנו צריכים קצת מקום, כי אני דואג לך.

נבחרת אורוגוואי
לא מעט גבות הורמו באורוגואי כאשר אוסקר טבארס המאמן הלאומי החליט לזמן את פאח'ריטו לנבחרת. לנגד עיניו של המאמן האגדי עמד העתיד של הנבחרת והוא רצה לבנות בה משהו חדש שיהווה בסיס לשנים רבות. הקישור של האורוגוואנים היה זקוק לריענון אחרי תקופת השיא של הנבחרת עם הקישור האפור והיעיל עם הבסיס – אגידיו ריוס, אלברו גונזלס, קרלוס סאנצ'ז והמנהיג הגדול כריסטיאן "סאבוז'ה" רודריגז .

הנבחרת עברה במונדיאל רענון גדול וחדש – מתיאס וסינו מאינטר, נת'אן ננדז בן ה-22 מבוקה, רודריגו בנטאנקור בן ה-21 מיובנטוס ולוקאס טוריירה בן ה-22 שעושה חיל העונה בארסנל. ואליהם כמובן הצטרף מיודעינו ואלוורדה. אומנם ואלוורדה לא השתתף כלל במונדיאל ובחלקו אף ישב ביציע, אבל הוא היה חלק מחדר הלבשה בריא ומרענן. הנבחרת הדיחה את רונאלדו בשמינית ונעצרה רק ברבע הגמר אחרי משחק מול אלופת העולם העתידית צרפת. יחד עם חוזה חימנס, הבלם המעולה של אתלטיקו בן ה-23, דייגו לקסאלט, המגן בן ה-25 של מילאן ומקסי גומז, החלוץ המבטיח בן ה-22 של סלטה ויגו, יש לאורגוואי עתיד מזהיר למדי בשנים הקרובות.

היות ופדריקו ואלוורדה למעשה עבר את כל הנבחרות של מדינתו מגיל 15 עם אותו בסיס שחקנים פחות או יותר, וניתן לראות את ההמשכיות בנבחרות, בראייה עתידית הוא בהחלט צפוי להיכנס להרכב הנבחרת. בינתיים השחקן משתלב בה בהדרגה ועד כה בשישה הופעות אף כבש שער אחד.

נבחרת אורוגוואי
Credit to Fede Valverde facebook page

Whatever happens in the future, trust in destiny Don't try to make anything else even when you feel– לא משנה מה יקרה בעתיד, בטח בגורל. אל תנסה לעשות שום דבר אחר גם כאשר אתה מרגיש.

העונה
לקראת תחילת העונה פח'אריטו קיבל הצעה להצטרף לשאלקה לה סירב על הסף. הוא רצה לקבל את ההזדמנות שלו בריאל ולהיאבק על מקומו. החשיבה שלו הייתה שאם קובאצ'יץ' יושאל לצ'לסי הוא יקבל יותר הזדמנויות מכיוון וראה שיש גישה חדשה במועדון עקב החתמתו של לופטגי.

לצערו, מתחילת העונה לופטגי קיצר משמעותית את הרוטאציה שהייתה נהוגה בריאל והעדיף לתת לדני סבאיוס את המפתחות במשחקים בהם לוקה מודריץ' לא שיחק ואת ההזדמנויות הבלתי נגמרות לאסנסיו שאיכזב בענק. ואלוורדה ברוב המשחקים כלל לא היה בסגל ולא נספר, אבל התוצאות הנוראיות של המועדון העונה וגם ההשקעה העצומה שלו באימונים גרמו לו להיכנס לסגל ולתת ללופטגי נקודת מחשבה כי מדובר כאן בשחקן רעב שעובד קשה שכבר יש לו במועדון.



כבר בגיל 4 לדברי הוריו הילד חלם לשחק בבלאנקוס, והנה, השבוע הגשים את החלום הגדול עם הופעה היסטורית ומצוינת בה היה לנקודת האור הגדולה בניצחון ריאל בליגת האלופות מול הקבוצה הצ'כית- ויקטוריה פלזן. בעקבות היכולת אותה הפגין, פדריקו קיבל רוח גבית מאוהדי הקבוצה שהתרשמו ממנו לטובה והוא כנראה יקבל הזדמנויות רבות יותר בהמשך העונה, ואם במקרה ז'ולן לופטגי לא ימשיך, יש גם סיכוי שיזכה להתאחד עם מאמנו לשעבר, האיש שטיפח אותו יותר מכל- סנטיאגו סולארי.

על מנת לתקוע יתד ולהוציא את כישוריו הענקיים, החוצה פדריקו ואלוורדה יצטרך לדעת לנצל את התכונות המשותפות לו ול"פרופסור" מבית הנייר: תכנון טקטי של כמה מהלכים קדימה, יכולת להרשים את הסובבים אותו מהרגע הראשון, לגרום לאנשים לבטוח בו, לדעת להתל ולתחמן את מי שעומד מול המשימה שלו פעם אחר פעם ובסופו של דבר לקחת את כל הקופה עם הקבוצה שלו ולהטביע את חותמו במטבעה המלכותית.

מה יקרה בעונה הקרובה? לזה אין לי ספוילר עדיין.

פדריקו סנטיאגו ואלוורדה דיפיטה, ריאל מדריד
Credit to Fede Valverde facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח