מי הטופ של אירופה? #9 – ליגת האלופות חוזרת

אחרי כמעט חודשיים של פגרה, דירוג העוצמה האירופי חוזר בדיוק בזמן, היישר לשלבי ההכרעה בליגת האלופות, בליגה האירופית, בגביעים ובליגות המקומיות. כל הנתונים המופיעים בטור מעודכנים מפתיחת שנת 2019 ובכך מציגים בצורה הרלוונטית ביותר את הפורמה של הקבוצות בתקופה זו. הדירוג כולל מספר קבוצות שהרשימו מאוד במשחקי האלופות השבוע, אחרות שישחקו באמצע השבוע הבא ואחת שצפויה להבטיח בקרוב את מקומה במפעל הבכיר של אירופה בעונה הבאה.

חושבים שאתם יודעים מי ראשונה? הנה עשרת הקבוצות שלדעתי נמצאות בכושר הטוב באירופה אחת אחרי השנייה – מהעשירית ועד לראשונה.

כמעט ונכנסו – דורטמונד, אייאקס, מילאן וליון.

שחקני מילאן
credit to "AC Milan" facebook page

 

במקום העשירי – ליל

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון חוץ 2-0 בגנגאן.

אחוזי הצלחה ב-2019: 88%

מיקום בליגה המקומית: 2.

כיבושים למשחק ב-2019: 2

ספיגות למשחק ב-2019: 0.6

זרקור על: ניקולה פפה. שחקן הכנף בן ה-23 שנולד בצרפת למהגרים מחוף השנהב ובחר גם לייצג את נבחרת הפילים מאפריקה, נמצא בעיצומה של עונת פריצה נפלאה. הוא השחקן השלישי בלבד ב-5 הליגות הבכירות באירופה (אחרי מסי והזאר) שהספיק לרשום מספרים כפולים (+10) של שערים ובישולים כשמאזנו במדי הכלבים בכל המסגרות העונה עומד על 17 שערים ו-11 בישולים ב-27 הופעות כשבששת המשחקים האחרונים של הוא מעורב ב-5 שערים ו-3 בישולים.

בכמה מילים: אם יחליטו לחלק בצרפת את תואר "זוכת הליגה הצרפתית ללא פ.ס.ז'.", ליל היא ללא ספק הפייבוריטית המובילה לזכות בו. היא מובילה ב-6 נקודות על השלישית ליון וב-9 נקודות על הרביעית סנט אטיין (שנמצאת כרגע מחוץ לתמונת ליגת האלופות), מחזיקה ביחס שערים עדיף (+20) ובכושר הטוב ביותר. מאז פתיחת שנת 2019 היא מחזיקה ב-100% הצלחה בליגה (7 ניצחונות מ-7 משחקים) כשאת הפסדה היחיד היא רושמת בגביע הליגה הזניח. השלישייה ההתקפית הצעירה שלה שמורכבת בנוסף לפפה גם מג'ונתן במבה הצרפתי בן ה-22 ומהחלוץ הצרפתי בן ה-19 רפאל לאו משחקת בתיאום רב ואחראית לחלק נכבד משערי הקבוצה העונה. אם לא יקרה דבר בלתי צפוי, בעונה הבאה הקבוצה הצעירה והמוכשרת תשחק לצד אימפריות היבשת בבמה המרכזית של אירופה.

 

במקום התשיעי – באיירן מינכן

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון ביתי 3-1 על שאלקה.

אחוזי הצלחה ב-2019: 80%

מיקום בליגה המקומית: 2.

כיבושים למשחק ב-2019: 2.8

ספיגות למשחק ב-2019: 1.6

זרקור על: רוברט לבנדובסקי. הפנומן הפולני הוא ללא ספק השחקן המשמעותי ביותר של הבווארים העונה. לבנדובסקי תרם שער ובישול שזיכו אותו בתואר איש המשחק מול שאלקה והעלו את מאזנו בכל המסגרות העונה ל-25 שערים ו-11 בישולים. למרות שכבר התקיימו מספר משחקים במסגרת ליגת האלופות בשבוע האחרון הוא נותר מלך השערים של המפעל עם שמונה כיבושים, יוכל להגדיל את מאזנו במשחק השבוע מול ליברפול שתחסר את וירג'יל ואן דייק. באיירן תהיה חייבת אותו בכושר שיא אם היא חולמת על העפלה לרבע גמר האלופות.

בכמה מילים: על אף שהפסידה במחזור הקודם ללברקוזן של פטר בוס, הצליחה באיירן לצמצם את הפער מבורוסיה דורטמונד לחמש נקודות בלבד ולשמור על שאיפות האליפות בעינן. היא זוכה ליכולת משופרת של כלל שחקני הסגל כשהגרמנים הצעירים גנאברי וקימיך מספקים מספרים ההתקפיים מרשימים וסוחפים את הקבוצה בתשוקה והרעב שלהם. המבחן האמיתי יגיע כבר בשלישי הקרוב כשהבווארים יתארחו באנפילד למפגש לוהט במסגרת שמינית גמר האלופות, במשחק בו היא בהחלט יכולה לקרוא תיגר על קלופ וחבורתו, להשיג מקדמה חשובה למשחק הגומלין הביתי ולהשיב את העונה שלה למסלולה הנכון.

 

במקום השמיני – יובנטוס

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון חוץ 3-0 בסאסוולו.

אחוזי הצלחה ב-2019: 76%

מיקום בליגה המקומית: 1.

כיבושים למשחק ב-2019: 2

ספיגות למשחק ב-2019: 1

זרקור על: כריסטיאנו רונאלדו. מאזנו של הפורטוגלי ביובנטוס עומד כבר על 20 שערים ו-10 בישולים, וברביעי הקרוב הוא חוזר למפעל האהוב עליו למפגש מול אתלטיקו מדריד, אחת היריבות האהובות עליו (כבש מול הקולצ'ונרוס 22 שערים, סביליה וחטאפה הן הקבוצות היחידות מולן כבש יותר). CR7 הוסיף בשבוע האחרון שער ובישול שזיכו אותו בתואר איש המשחק וסייעו לביאנקורי להשיג ניצחון חשוב בסאסוולו.

בכמה מילים: הקבוצה שמאופיינת יותר מכל בהגנה החזקה שלה, ספגה בשבועות האחרונים שתי שלישיות במשחק ההדחה מהגביע האיטלקי מול אטאלנטה ואיבוד הנקודות בליגה מול פארמה בצמד משחקים בהם חסרה את שלישיית הבלמים האיטלקים הוותיקים שלה, ה-BBC (בונוצ'י, ברצאלי וקייליני). בשבוע האחרון היא הצליחה לרשום ניצחון חוץ חשוב בסאסוולו וחשוב מכך, לשמור על רשת נקייה כשבמרכז ההגנה החסר שלה משחקים רוגאני הצעיר ומרטין קסארס (כן, הוא שוב ביובנטוס) שתפקדו כראוי על אף חוסר התיאום בניהם. בעוד חמישה ימים תפגוש יובה את אתלטיקו מדריד של צ'ולו סימאונה הנראזורי לשעבר, במסגרת שמינית גמר האלופות, באותו האצטדיון שיארח השנה גם את גמר המפעל. ההגנה הצפופה, המסוגרת והקשוחה של הקולצ'ונרוס תקשה מאוד על חוליית ההתקפה של יובנטוס, שתצטרך את כריסטיאנו רונאלדו במיטבו ותתבסס גם על תמיכה משמעותית של שחקני האגפים במאמץ ההתקפי.

רונאלדו ומנדז'וקיץ'
credit to "Juventus" facebook page

 

במקום השביעי – ליברפול

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון ביתי 3-0 על בורנמות׳.

אחוזי הצלחה ב-2019: 52%

מיקום בליגה המקומית: 2 (ומשחק חסר)

כיבושים למשחק ב-2019: 1.7

ספיגות למשחק ב-2019: 1.1

זרקור על: סאדיו מאנה. על אף חוסר היציבות של קבוצתו בשבועות האחרונים, הווינגר הסנגלי דווקא מספק מספרים מדי משחק. הוא כבש בכל אחד מארבעת משחקיה האחרונים של קבוצתו וסייע לה להוציא נקודות יקרות גם במשחקים בהם סלאח ופירמינו התקשו לבוא לידי ביטוי ולהשפיע על המשחק. למרות שנותר עוד כמעט שליש עונה בפרמיירליג, מאנה כבר הספיק לכבוש שני שערים יותר מאשר בכל העונה שעברה. עוגן של קלופ בהתקפה.

בכמה מילים: אחרי תקופה לא פשוטה, שכללה ספיגת שלושה שערים וניצחון ביתי דחוק מול פאלאס וצמד תוצאות תיקו מול ווסטהאם ולסטר, הצליחה ליברפול לנצח את בורנמות׳ באנפילד ולהרגיע במעט את המערכת הלחוצה. השבוע הקרוב יכלול שני משחקים שיכולים להכריע את העונה כולה – משחק ביתי מול באיירן מינכן במסגרת שמינית גמר האלופות וביקור בתיאטרון החלומות של היונייטד במסגרת הליגה. אם תפסיד באחד המשחקים עלולה הקבוצה לשלם מחיר יקר ולאבד גובה באחד המפעלים. המבחן האמיתי של קלופ וחבורתו.

 

במקום השישי – מנצ׳סטר יונייטד

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון 3-0 בקרייבן קוטג׳ של פולהאם, הפסד ביתי 2-0 לפ.ס.ז׳ במסגרת שמינית גמר ליגת האלופות.

אחוזי הצלחה ב-2019: 81%

מיקום בליגה המקומית: 4.

כיבושים למשחק ב-2019: 1.8

ספיגות למשחק ב-2019: 0.7

זרקור על: פול פוגבה. נתחיל מהסוף. דווקא בהפסד הביתי המפתיע מול פ.ס.ז׳ הבנתי עד כמה משמעותי הצרפתי לשדים האדומים. הוא רשם את משחקו החלש ביותר העונה, בו דייק רק ב-70% מהמסירות שלו ואף איבד מספר כדורים. המשחק קיבל תפנית נוספת כשפוגבה לקח אחריות וסימן לשופט שהוא זה שביצע את העבירה על דני אלבס, ספג את הצהוב השני והורחק מהמשחק וכמובן גם ממשחק הגומלין בפאריס. זו הייתה הוכחה חותכת לחלקו העצום ביונייטד החדשה, כשהוא לא מתפקד הקבוצה כולה נתקעת. כדי להבין עד כמה הוא משמעותי ליונייטד אוסיף שמאז שסולשיאר מונה למאמן הקבוצה הקשר הצרפתי מעורב ביותר שערים (13, שמונה שערים וחמישה בישולים) מכל שחקן אחר בחמשת הליגות הבכירות באירופה. השפעה אבסולוטית, לטוב ולרע.

בכמה מילים: במשחקו ה-12 כמאמנה הראשי של מנצ׳סטר יונייטד, גילה סולשיאר את הצד המתסכל של המשרה. קבוצתו שותקה מול תצוגת תכלית של הצרפתים שהותירו את שחקנו ובראשם פוגבה חסרי אונים, גם החילופים שביצע לא שינו ולא במעט את מצבה של הקבוצה כשאלכסיס סאנצ׳ס, שהחליף את מרסיאל שנפצע, סיפק הופעת אימים בה לא רשם אפילו פעולה התקפית מוצלחת אחת במחצית שלמה. כבר בשני הקרוב השדים האדומים יעמדו למבחן נוסף כשיתארחו בסטמפורד ברידג׳ במסגרת שמינית גמר הגביע האנגלית וינסו להתאושש על חשבון צ׳לסי המרוסקת.

 

במקום החמישי – ריאל מדריד

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון חוץ 3-1 בדרבי המדרידאי מול אתלטיקו בליגה, ניצחון חוץ 2-1 ביוהאן קרוייף ארנה של אייאקס בשמינית גמר ליגת האלופות.

אחוזי הצלחה ב-2019: 74%

מיקום בליגה המקומית: 2.

כיבושים למשחק ב-2019: 2.2

ספיגות למשחק ב-2019: 1.1

זרקור על: קארים בנזמה. על אף ואולי דווקא בגלל ההשמצות הרבות שהוא סופג בשנה האחרונה, החלוץ הצרפתי נמצא כנראה בכושר הטוב בקריירה שלו. שער היתרון המשמעותי ביוהאן קרוייף ארנה, שסייע לקבוצתו להשיג ניצחון משמעותי, העלה את מאזנו לשבעה שערים ובישול בשבעת המשחקים האחרונים, מאזן מרשים לכל הדעות. הוא בועט בדיוק רב יותר וממעט להחמיץ, מפנה לשטחים לחבריו המהירים בכנפיים ויורד גם לחטוף כדורים ולעזור בהגנה.

בכמה מילים: תאמינו או לא, אבל זו הפעם הראשונה שהבלאנקוס מופיעים בדירוג העוצמה האירופי שלי. כהרגלה בשנים האחרונות, כשריאל מדריד מריחה את שלבי הנוקאאוט באלופות היא פתאום נזכרת איך משחקים כדורגל. בשמונת משחקיה האחרונים, שכללו בין היתר מפגשים קשים מול ברצלונה, סביליה, אתלטיקו ואייאקס איבדה ריאל נקודות פעם אחת בלבד, בתיקו בקאמפ נואו במסגרת חצי גמר גביע המלך הספרדי. היא השיגה השבוע ניצחון משמעותי בדרבי בוונדה מטרופוליטנו שגם החזיר אותה למקום השני בליגה והשיגה מקדמה משמעותית באמסטרדם למטרת העל בדמות חזרה לאצטדיון של היריבה העירונית בגמר המפעל.

 

במקום הרביעי – ברצלונה

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: תיקו 0-0 בסאן ממס של אתלטיק בילבאו.

אחוזי הצלחה ב-2019: 63%

מיקום בליגה המקומית: 1.

כיבושים למשחק ב-2019: 2.1

ספיגות למשחק ב-2019: 0.9

זרקור על: מארק אנדרה טר-שטגן. השוער הגרמני מוכיח שבוע אחר שבוע שהוא מהטובים בעולם, יש שיגידו הטוב ביותר. הוא שמר על רשת נקייה וסיפק מספר הצלות מרהיבות בסן ממס שסייעו לקבוצתו לצאת מחבל הבאסקים עם נקודה משמעותית ועצר 28 מ-32 האיומים האחרונים לעבר מסגרתו במה שמסתכם ב-88% הצלחה. טר שטגן הוכיח בראשון האחרון שגם ביום רע של שאר הכוכבים הוא בהחלט יכול להשאיר את בארסה בתמונה, משפט שמאפיין את השוערים הגדולים בהיסטוריה.

בכמה מילים: בניגוד ליריבה המרה ריאל מדריד, ברצלונה כמנהגה חווה ירידה קבועה ביכולת בחודש פברואר. מאז שסיפקה קסמים מרהיבים בניצחון הענק על סביליה היא רשמה שלוש תוצאות תיקו רצופות והציגה יכולת ירודה ומאכזבת. ממש הבוקר חתם ואלוורדה לשנתיים נוספות בקבוצה כשכבר בשלישי הוא יעמוד בפני מבחן משמעותי נוסף בליון במשחק בו לא תתקבל שום תוצאה מלבד ניצחון.

ולווארדה, ברצלונה
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

 

במקום השלישי – טוטנהאם

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחונות ביתיים 3-1 על לסטר בליגה ו-3-0 על דורטמונד במסגרת שמינית הגמר בליגת האלופות.

אחוזי הצלחה ב-2019: 73%

מיקום בליגה המקומית: 3.

כיבושים למשחק ב-2019: 2

ספיגות למשחק ב-2019: 0.7

זרקור על: היונג-מין סון. אם הזכרנו את פוגבה כשחקן שמעורב בהכי הרבה שערים בתקופה האחרונה, הקוריאני דולק אחריו עם מעורבות בשער אחד בלבד פחות. להבדיל מהצרפתי, מרבית השערים של שחקן הכנף של טוטנהאם היו מכריעים, כאלה שניצחו משחקים והשיגו נקודות חשובות לקבוצה. מול דורטמונד קיבלנו הוכחה שאמנם טוטנהאם חסרה את קיין ודלה עלי אבל כשסון נכנס לכושר, אי אפשר לעצור אותו.

בכמה מילים: בלי רכש, בלי הארי קיין ודלה עלי ובלי אצטדיון ביתי הוכיחה השבוע טוטנהאם לעולם כולו שאסור להספיד אותה עם ניצחון 3-0 ענק בוומבלי שמהווה מקדמה סופר משמעותית בדרך לרבע גמר המפעל. חניכיו של פוצ׳טינו ניצחו בכל ארבעת משחקיהם האחרונים ואף צמצמו את הפער מליברפול בפסגת הליגה ל-5 נקודות בלבד. התרנגולים שמוצאים מדי משחק שפן חדש מהכובע ימשיכו לנוח ויצברו כוחות למשך שמונה ימים נוספים לפני משחקם הבא בו יתארחו בברנלי בשבת הבאה.

טוטנהאם חוגגת
credit to "Tottenham Hotspur" facebook page

 

במקום השני – פ.ס.ז׳

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון ביתי 1-0 על בורדו, ניצחון 2-0 באולד טראפורד במסגרת שמינית הגמר בליגת האלופות.

אחוזי הצלחה ב-2019: 80%

מיקום בליגה המקומית: 1.

כיבושים למשחק ב-2019: 3

ספיגות למשחק ב-2019: 0.5

זרקור על: קיליאן אמבפה. בהיעדרם של קבאני וניימאר חלקו של החלוץ הצרפתי הצעיר בחוליית ההתקפה של הקבוצה הפך למרכזי יותר. הוא ממשיך להוכיח שהוא לא מפחד מאחריות, כבש שער חשוב באולד טראפורד שמצטרף למאזן פנומנלי שעומד על 23 שערים ו-14 בישולים ב-28 הופעות בלבד העונה, כשהוא מקבע את מעמדו ככוכב הבלתי מעורער של קבוצת הכוכבים הצרפתית. והוא רק בן 20.

בכמה מילים: חניכיו של טוכל אמנם התקשו מאוד במשחקים האחרונים שכללו הפסד בליון, הארכה מול קבוצת ליגה שלישית בגביע וניצחון ביתי דחוק מול בורדו, אבל נראה שאת כל התחמושת הם שמרו לביקור במנצ׳סטר בו כל מטאטא ירה. די מאריה שנבחר גם למצטיין רשם שני בישולים לראשונה על אדמת אנגליה, קימפמבה הצעיר כבש את שער הבוגרים הראשון בקריירה, וראטי ומרקיניוז עשו בית ספר לפוגבה במרכז המגרש כשדני אלבס הוותיק חרך את האגף הימני כמו בימיו הגדולים. הקבוצה שהגיעה לאנגליה ללא קבאני וניימאר גילתה כוכבים חדשים, ניצחה בנוקאאוט מהדהד את השדים האדומים ואף גררה מפוגבה כרטיס אדום והיעדרות מהגומלין בפריז. מישהו מעז להמר עכשיו על הדחה של הפריזאים כבר בשמינית?

 

ובמקום הראשון – מנצ׳סטר סיטי

אני יודע מה עשית בשבוע האחרון: ניצחון 6-0 ביתי על צ׳לסי.

אחוזי הצלחה ב-2019: 91%

מיקום בליגה המקומית: 1 (ומשחק עודף)

כיבושים למשחק ב-2019: 3.8

ספיגות למשחק ב-2019: 0.4

זרקור על: סרחיו ״קון״ אגוארו. החלוץ הארגנטינאי כבש שלושער נהדר בניצחון הביתי הענק מול צ׳לסי שמצטרף לשלושער מול ארסנל שנכבש רק שבוע לפני כן והשווה אותו לאלן שירר בראש טבלת כובשי השלושערים בתולדות הפרמיירליג עם 11 כאלה. בנוסף, למרות הרוטציות הרבות של פפ והפציעה שעבר הוא השתווה למוחמד סלאח בראש טבלת הכובשים של הפרמיירליג עם 17 שערים. כשהוא בכושר שיא, אף אחד לא יכול לעצור אותו.

בכמה מילים: הסיטיזנס של פפ נכנסו לכושר שיא בדיוק בזמן. הם רשמו 10 ניצחונות ב-11 משחקים מאז השנה החדשה כשרק הפסד החוץ המפתיע לניוקאסל של בניטס מונע מאזן מושלם. בנוסף, הם כבשו יותר מכל קבוצה אחרת באירופה באותה תקופה וספגו הכי פחות, כששחקנים רבים מציגים יכולת גבוהה ומשתתפים בחגיגה. בשבוע הקרוב התכולים יתארחו אצל ניופורט הקטנה בשמינית גמר הגביע האנגלי ובשאלקה בשמינית האלופות, מישהו מאמין שהמכונה של פפ תתקשה לנצח גם בצמד המשחקים הללו?

סיטי חוגגת
credit to "Manchester City" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח