מיתולוגיה יוונית טרגית

// מאת טל סלע

נהוג לומר שהסטטיסטיקה בסוף מתיישרת. קבוצה שנצצה לטובה בפתיחת העונה, כנראה תדעך לקראת סופה ותתמקם איפשהו באמצע. אך במקרה של הפועל כפר סבא, הסטטיסטיקה לא התיישרה, אלא התהפכה לגמרי. מהמועמדת מספר 1 לעלייה, כפר סבא מוצאת את עצמה במקום שמוביל למבחנים לירידה לליגה א'. אחד ממועדוני הפאר, שהצמיח שחקנים ואנשים שתרמו רבות לספורט הישראלי, מוצא את עצמו, בפעם השנייה בתוך 5 שנים, בדרך לליגה א'.

באנר דף הבית - מונדיאל טיקטיק והזווית

סיפורה הטראגי של הפועל כפר סבא, שאומנם עדיין לא נגמר אך בהחלט מסתמן כאחד מהסיפורים הגדולים בספורט הישראלי, ממחיש עד כמה אכזר והפכפך כדורגל יכול להיות. הפועל כפר סבא, בפעם המי יודע כמה, נבנתה שוב מחדש בקיץ עקב עזיבתו של הבעלים, סתיו שחם, שמאס בקבוצה. מי שנקרא להציל את מועדון נעוריו לפני פירוק נוסף תוך עונות בודדות, היה אחד מאנשיו הגדולים ביותר, יצחק שום. שום, שבילה את כל הקריירה שלו כשחקן רק בהפועל כפר סבא, אותה הוא הוביל לאליפות וזכייה בשני גביעי המדינה, היה בדיוק התרופה למכה הכואבת שקיבלו האוהדים הירוקים לאחר עזיבתו של שחם, שהעדיף את האדום של תל אביב על הירוק של כפ"ס. שום, שגם בתור מאמן נקרא לדגל, על מנת להשיב את כפ"ס לליגה הראשונה, וביצע זאת פעמיים בהצלחה, לא היסס יותר מדי ולקח את המושכות בידיו.

לפני עזיבת המועדון, דאג שחם להשאיר נדוניה לשום. אומנם רובה המוחלט של המתנה הסתכם בתביעות משפטיות כנגד הקבוצה, אך בנדוניה הזאת היה גם אור קטן בודד וחביב בשם מסאי דגו. דגו, ביחד עם רובי רגב ששימש כמנכ"ל הקבוצה, הכינו את קבוצה בקיץ להישרדות בליגה הלאומית בתקציב מינימום. אחת מההברקות של השניים היה רועי זיקרי, שהרשים את דגו כל כך במשחק אימון, שהמאמן הצעיר מיד דאג להחתימו בתום המשחק. שום, שרק קיבל את המפתחות למועדון, החליט לא לעשות תהפוכות גדולות מדי ישר בכניסתו לתפקיד והחליט להשאיר את דגו כמאמן. השניים הביאו יחדיו עוד מספר חיזוקים משמעותיים לקבוצה וכך נבנתה כפ"ס בקיץ.

הפועל כפר סבא
קרדיט לדף הפייסבוק "הפועל כפר סבא – העמוד הרשמי"

למרות התחזיות העגומות, פתיחת העונה של כפ"ס הייתה זוהרת מתמיד. הקבוצה פירקה כל דבר שזז, אם זה בגביע הטוטו ואם זה בליגה הלאומית. בתום המחזור התשיעי, עמדה כפ"ס עם מאזן בליגה הלאומית של 8 ניצחונות ותיקו אחד ובעיקר פער עצום של 8 נקודות ממי שהייתה אמורה לדרוס את הליגה, הפועל תל אביב, שמלבד היריבות שנוצרה עקב סתיו שחם, הפכה להיות הנבל בסיפורנו הטראגי.

מאותו רגע, במקום לבסס את מעמדה, החלה כפ"ס בנפילה תהומית כלפי מטה. הפועל תל אביב דאגה לעשות את שלה והחלה לפלרטט עם מאמן הקבוצה, מסאי דגו והחלוץ המוביל, רועי זיקרי שסוף סוף פרץ לתודעה וכבש 13 שערי ליגה, שעדיין מציבים אותו בראש טבלת הכובשים בליגה למרות שלא שיחק חצי עונה. במקום לסגור את הסיפור בדלתיים סגורות ובתוך הקבוצה, כפ"ס החליטה להגיש את כרטיס העלייה לליגת העל על מגש של כסף להפועל תל אביב.



יצחק שום ומסאי דגו הסתכסכו לאור הפלירטוטים עם הפועל תל אביב (שבסוף החתימו את קובי רפואה במקומו של מוטי איוניר), חילוקי דעות מקצועיים בנושא אימוני הקבוצה ובנוסף חיכוך בנושא שיתוף נכדו של יצחק שום, טום שלח, בהרכב. זיקרי לא ראה דקה אחת מאז אותה פרשייה בעקבות החלטה של שום ולאחר בוררות עבר להפועל רעננה תמורת נזיד עדשים כשהוא סוגר חוזה לעונה הבאה עם הפועל תל אביב בליגת העל. לאחר עזיבתם של השניים, החליט שום גם לשחרר שניים משחקני המפתח של הקבוצה, איתי אלקסלסי ותומר לוי (שהתחרה עם שלח על ההרכב) עקב כך שהם היו נאמנים לדגו ובעצם החליט לפרק את החבילה.

אך גיבורנו בסיפור, יצחק שום, לא אמר נואש. אם בתחילת השנה הוא החליט לא לבצע הפיכות מאסיביות כי הוא הבין שהמועדון צריך בסיס כלשהו, הפעם החליט שום ללכת בהפוכה. בינואר הובאו 7 שחקני רכש חדשים לכפ"ס, שרובם המוחלט ראה עד עתה דקות בודדות בקבוצות מהן הם הגיעו. ביחד איתם הגיע לקבוצה גם בקול תרועה ריימונדס ז'וטאוטאס בתור מאמן הקבוצה החדש. לז'וטא, שעשה קדנציה קצרה בתור מאמן נבחרת ליטא, לא היה ניסיון כלל באימון קבוצה בוגרת ובטח שלא הכיר אף שחקן בליגה הלאומית, אך בניגוד לדגו, נאמנותו לשום הייתה גלויה לכל.

הפועל כפר סבא, יצחק שום, ז'אוטאוטס
קרדיט לדף הפייסבוק "הפועל כפר סבא – העמוד הרשמי"

המהפכה במועדון הובילה לנפילה עצומה, כשהפעם כל האחריות נופלת על שום. עם דגו, עמד מאזנה של כפ"ס בליגה הלאומית על 11 ניצחונות, 3 תוצאות תיקו ו 5 הפסדים. מה שמיקם את כפ"ס במקום השני, ובמרחק של 3 נקודות מהפועל תל אביב שרק החלה להתחבר. לאחר הרומן בן החודשיים עם ז'וטא, כפ"ס השיגה ניצחון אחד (על עירוני נשר מהמקום האחרון), 2 תוצאות תיקו ו 5 הפסדים. ז'וטא הבין שחברו הטוב שום, הכניס אותו לתסבוכת עצומה ובחר לברוח מעמדת אימון הקבוצה לשם הצלת כבודו וקריירת האימון הקצרה שלו.

אך גיבורנו בסיפור עדיין לא הבין עד כמה הוא הכניס את העגלה עמוק לתוך הבוץ. מי שנבחר לעלות למזבח הקורבנות הקרוי מאמן הפועל כפר סבא היה הפעם חיים שאבו, שעיקר הקריירה שלו מסתכמת באי הצלחה רבת שנים ברמת השרון. שאבו, לא רק שלא הצליח להוציא את העגלה החוצה מהבוץ, דאג גם לחפור בור עוד יותר גדול על הדרך. תחת פיקודו של שאבו הקבוצה נשרה לפלייאוף התחתון ואף הצליחה להגיע להישג המרשים של שישה הפסדים רצופים. גם שאבו, כמו קודמו, הבין שעל מנת להציל את הקריירה הוא חייב לברוח מכפ"ס ולאחר ההפסד של כפ"ס להפועל פתח תקווה אתמול, השאיר שאבו את המפתחות לניהול הקבוצה בידי האחראי, יצחק שום.



כרגע לכפ"ס נשארו 4 משחקים עד לתום העונה. אומנם ככל הנראה כפ"ס לא תרד אוטומטית לליגה א', בעיקר בגלל חולשתן של יריבותיה ובזכות פתיחת העונה הנהדרת של הקבוצה. אך מהמועמדת מספר אחת לעלייה לליגת העל, הצליחה כפר סבא להפוך למועמדת העיקרית להגעה למשחקי המבחן כנגד הירידה. לפי מצב הקבוצה כיום, משחקי מבחן נגד יריבה מליגה א' משולים לנשירה אוטומטית.

מי שייקח את המושכות הוא יצחק שום שיאמן את הקבוצה במשחק הקרוב וסביר להניח שגם עד סוף העונה. וכמו בכל מיתולוגיה היוונית, גם פה הגיבור הצליח להגיע כמעט הכי גבוה שאפשר עד שנשרף ונפל לקרקע. האם המועדון הירוק יצליח להתרומם מהעפר כמו עוף החול? התשובה לכך לא ידועה ורק הזמן יגלה, אך סיפורי העבר מספרים שקבוצות כמו כפ"ס שירדו בשנית לליגה חצי מקצועית תוך זמן כה קצר, מצאו את עצמן נשכחות במעמקי ספריי ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי.

המטרה: פלייאוף עליון
"הפועל כפר סבא – העמוד הרשמי" Credit to
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח