מונצ'י – מנהיג המהפכה האיטלקית

// מאת שי ארפי

יובנטוס זכתה באליפות שישית(!!) ברציפות, ועד עתה, עם כל הכבוד לנאפולי, לא נראה שיש לה באמת מי שתקרא עליה תיגר. אך רומא עשתה מהלך שובר שווין שיכול להרוס את ההגמוניה של הגברת הזקנה. לא נחת שחקן עם שם נוצץ במיליוני יורו או עלה מהנוער יורש לטוטי שפרש, אך למונצ'י, מנהלה הספורטיבי של סביליה עד העונה, יש את הידע והיכולת לעשות סדר חדש באיטליה.

כבר שני עשורים שסביליה היא חברה קבועה בצמרת טבלת הלה ליגה וכוח גדול באירופה וזה ללא כוכב גדול שכובש בצרורות, מאמן מצליח שנמצא שנים במועדון או בעלים ששופך כספים ומביא כוכבים לעיר מדרום ספרד. הישגיה כפופים לבן אדם אחד, רמון רודריגז ורדחו, או בקיצור מונצ'י. שוער עבר במועדון אשר פרש בגיל 30 בסך הכל ומיד מונה לתפקיד המנהל המקצועי בסביליה בשנת 2000 כשהקבוצה עוד הייתה בליגה השניה. מאז ועד עונתו האחרונה במועדון התמודד מונצ'י בהצלחה עם חילופי מאמנים, כוכבים שעזבו ומצב כלכלי רעוע ותמיד סביליה קמה והרשימה.

מונצ'י
Credit to "Sevilla FC" Facebook page

כבר בתחילת הדרך החל מונצ'י לרשום הישגים עם עלייה ללה ליגה בעונת 2000\2001. סביליה תחת ניהולו של מונצ'י רשמה הישגים מרשימים בזירה המקומית כמו גביע המלך בשנת 2007 ובשנת 2010 והסופר קאפ הספרדי בשנת 2007. בזירה האירופית סביליה זכתה פעמיים ברצף בגביע אופ"א בשנים 2006 ו-2007 וחזרה על הישגיה במתכונת החדשה של גביע אופ"א שהיא הליגה האירופית ואף שברה שיא כאשר זכתה במפעל שלוש פעמים ברציפות בין השנים 2014-2016. הרצף נקטע בעונת 16/17 כאשר סביליה העפילה לשמינית גמר ליגת האלופות.

עם מערך סקאוט רחב בדרום אמריקה, הנחית מונצ'י שחקנים אלמוניים רבים שהפכו לכוכבים ונמכרו. בין השמות אפשר למצוא את לואיס פביאנו, אדריאנו ,רנאטו, קרלוס באקה, פדריקו פאציו ודני אלבס, אך לא רק מעבר לים מונצ'י "פגע בול" ברכישות, אלא גם באירופה שחקנים שהגיעו למועדון, בהוראה של מונצ'י, כאלמונים נמכרו בסכומים גבוהים כמו אלברו נגרדו, אלייש וידאל, איבן ראקיטיץ', קווין גמיירו וכו'. רב גוניותו של מונצ'י איפשרה לו למצוא שחקנים לא רק מבחוץ, אלא גם בתוך המועדון. דייגו קאפל, חסוס נאבאס, חוסה אנטוניו רייס, אלברטו מורנו וסרחיו ראמוס הם חלק משחקני הבית שנמכרו. סך הכנסותיה של סביליה ממכירת שחקנים תחת מונצ'י עולה על 250 מיליון יורו והדבר החשוב ביותר הוא שלא משנה כמה שחקנים נמכרים וכמה כוכבים עוזבים, תמיד יש בנייה מחדש ולרוב היא גם יוצרת קבוצה טובה יותר.

 

למונצ'י היו הצעות מרומא וריאל מדריד והוא דחה את הקבוצה מבירת ספרד ונדד לבירת איטליה, וכמו ברכישות ובמכירות שלו הוא עשה בחירה נכונה. ריאל מדריד תחת שלטונו של הנשיא פלורנטינו פרז היא סוג של דיקטטורה וכל רכישה חייבת לעבור אצל הנשיא מה שיכול היה להגביל את עבודתו של מונצ'י. לעומתה, ברומא מייחלים לבואו של "משיח" שיעלה את הקבוצה על דרך המלך ויגרום לה להסתכל על יובנטוס מלמעלה ולכן יתנו למונצ'י שקט תעשייתי ויד חופשית בניהול המועדון ועם פרישתו של טוטי, שישמש כיד ימינו של מונצ'י, אמר הספרדי "בעניין של טוטי, כבר ידעתי שיש סיכום עם המועדון על כך שזוהי עונתו האחרונה. הוא יישאר במועדון ויתפקד כמנהל. פרנצ'סקו הוא רומא, ורציתי להשאיר אותו כמה שיותר קרוב. אני אשמח ללמוד ממנו אפילו אחוז אחד ממה שהוא יודע".

מונצ'י
מונצ'י (משמאל)
Credit to "AS Roma" Facebook page

וזה מונצ'י. הוא לא יתנגח עם אף אחד, אלא יחפש להתייעל וללמוד ומה יותר טוב מללמוד מהסמל, המלך הבלתי מעורער של רומא, שאמר לא פעם "אני זה רומא ורומא זה אני". ביחד הם יכולים להצעיד את רומא לימים יפים יותר, ימים של שמחה, של שחקנים חדשים, של בנייה מחדש ואולי גם של תארים שלא הגיעו לבירת איטליה מאז שנת 2008. לרומא יש סגל שחקנים איכותי ושחקניה מבוקשים מאוד ברחבי אירופה ועם ליטוש קטן והוספת שחקנים במספר עמדות, שאיפות המועדון יכולות באמת להתגשם. וגם אם ימכר שחקן כזה או אחר אין סיבה לדאגה, מונצ'י ינחית שחקן שווה ערך ואולי אפילו טוב יותר.

 

אז איך בכלל עובדת השיטה המוצלחת של המנהל הספרדי? הסביר מונצ'י בראיון שנתן ל"גארדיאן" שהוא כמעט ולא ישן בגלל הניתוחים על שחקנים פוטנציאלים ויריבים והוא נח אך ורק בזמן טורנירים גדולים מכיוון שלטענתו טורנירים אלו קצרים מידי בכדי לבחון שחקן לעומק. מונצ'י, בזכות הניסיון והוותק שצבר, בנה צי של סקאוטים שפועלים תחתיו והשיטה ברורה לחלוטין. מסביר מונצ'י "בחצי השנה הראשונה של העונה, הסקאוטים רואים המון כדורגל וכל אחד מגיש כל חודש את ה-11 שהוא הכי אהב בליגה שהוא מכיר. בסוף התהליך הזה יש לנו 700 שמות ואז כל אחד שוכח את הליגה שלו ומתחיל להתרכז בשחקנים הנבחרים. צופים בהם 6-7 משחקים ובודקים אם השחקנים יכולים להתאים לנו. עד מאי אנחנו צריכים שיהיו לנו 20 שחקנים שאנחנו מכירים היטב בכל עמדה על המגרש ואז אפשר לצאת לקניות".

כמו שניתן לראות בהסבר של מונצ'י, תהליך איתור השחקנים הוא ארוך ומעמיק ולכן הבנייה יכולה לקחת מעט זמן. אם תהיה לרומא הסבלנות היא תקצור את הפירות שמונצ'י שותל ואולי גם תוכל להתעלות על השליטה הבלתי מעורערת של הכדורגל האיטלקי – יובנטוס. כאמור, אולי לא העונה, אך כאשר יתאקלם מונצ'י וישתלט על העניינים ברומא, לא יהיה מומלץ להמר נגדם.

וכמו המשפט הידוע "מפני שיבה תקום", רומא תקום. תקום ותעקוף את הגברת הזקנה.

מונצ'י
Credit to "AS Roma" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח