מה אנחנו יודעים על חוקת הכדורגל – מבוא

// מאת רותם זמורה

משחק העונה באנגליה בין ליברפול למנצ'סטר סיטי היה משחק כדורגל ברמה הכי גבוהה שיש ותענוג לכל צופה כדורגל, אך שוב החלטות שיפוט שנויות במחלוקת היו אלה שגנבו את אור הזרקורים ממשחק שאוהדי כדורגל בכל העולם חיכו לו כל כך.

מאנה, סילבה
via manchester city facebook page


השיח שהחל לאחר המשחק הדהד לי בראש והעצים מחשבות שרצות כבר שנים. המחשבה הראשונה היא, ישנה חוסר בהירות ותקשור לוקה מאוד בחסר בכל הנוגע להעברת לשון החוק לאוהדים, במיוחד חוקים שהשתנו לאחרונה (חוק היד לדוגמה). החוסר בהנגשת החוק לכלל האוהדים גורם לתסכול ועצבים של אוהדים של המשחק, שלא מבינים מדוע השופט שרק והחליט את מה שהוא החליט ובנוסף, מורידים את רמת השיח בכל הקשור להחלטות שופטים ושינוי החוקה.

המחשבה השנייה היא למעשה הסיבה שבגללה כל כך חשוב שהדיונים האלה יעלו רמה ויהיו מקצועיים ככל הניתן. מרבית החוקים במסמך Laws of the game של הגוף האחראי על קביעת החוקה ( IFAB – International Football Association Board) הם חוקים הניתנים לפרשנות ומנוסחים בצורה אבסטרקטית שמשאירה הרבה מקום לחוסר עקביות, דבר שחוקי המשחק מנסים למנוע עד כמה שניתן.

בשביל שדברים ישתנו, והם יכולים וצריכים להשתנות, אנחנו, האוהדים, צריכים לעשות את חלקנו ולקחת את הדיון הזה שלב אחד קדימה כי בסופו של יום, זה המשחק שלנו.

 

חוקי המשחק –  Laws of the game

חוקי המשחק מתחילים בהקדמה הבאה (תרגום חופשי ומקוצר):
"כדורגל הוא הספורט הגדול ביותר בעולם. הוא משוחק בכל מדינה ובכל הרמות. חוקי המשחק הם זהים בכל מגרש, בכל מדינה, בכל התאחדות, בכל מפעל, בכל עיר ובכל כפר, החל מגביע העולם ועד למשחק בין קבוצות ילדים בכפר מרוחק. משם נובעים כוחם של החוקים וזה חייב להשאר כך. הכדורגל חייב חוקים, כאלה שמטרתם לדאוג שהמשחק יהיה הוגן כדי לשמר את היופי של 'המשחק היפה' והוגנות המשחק היא בסיס לשמירה על 'רוח המשחק'. 

המשחקים הטובים ביותר הם המשחקים בהם השופטים נדרשים לעיתים נדירות. שמירה על שלמות ואחדות החוקים, כיבוד והגנה על השופטים שאוכפים אותם הם הנדבכים הבסיסיים ביותר בכדורגל ולאנשים בעלי הסמכות בקבוצות, בדגש על המאמנים והקפטנים יש אחריות מוגדלת לשמירה על תקינות המשחק וכיבוד השופטים והחלטותיהם.

כבוד השופט


כדורגל צריך להיות אטרקטיבי ומהנה עבור שחקנים, שופטים, מאמנים צופים ואוהדים ומטרת החוקים היא להפוך את המשחק לכזה שיהיה ניתן להנות ממנו ללא הבדל גיל, מין, מוצא, דת, תרבות, העדפה מינית, נכות ובכלל כל מי שרוצה לקחת חלק במשחק היפה ולהפיק ממנו הנאה. 

חוקי הכדורגל הם פשוטים יחסית, בהשוואה לענפי ספורט קבוצתי אחרים, אך סיטואציות רבות ניתנות לפרשנות שונה ושופטים הם בני אדם (ויעשו טעויות) ולכן חלק מההחלטות, באופן בלתי נמנע, יעוררו ויכוחים ודיון. בעבור חלק מהאנשים, הדיון הזה הוא חלק מההנאה והמשיכה במשחק, אבל ללא קשר לדיונים בנוגע לנכונות החלטות שיפוט נכונות או שגויות, 'רוח המשחק' מחייבת כיבוד של החלטות השופט.

החוק לא יכול להתמודד עם כל סיטואציה אפשרית, לכן כאשר אין הנחיה ברורה בחוקי המשחק, מצופה מהשופטים לקחת החלטה שתואמת את 'רוח המשחק' והשופט צריך לשאול את עצמו: "מה הכדורגל צריך/מצפה?". ה-IFAB רואים חשיבות משמעותית בהשתתפות כל משפחת הכדורגל הגלובלית בעיצוב החוקה, החל ממנהלי מועדוני כדורגל ועד אחרון האוהדים בכפר מרוחק, כי המשחק והחוקים הם של כולנו".

אוקיי, אז מה אתה רוצה להגיד בעצם?

אז למה למעשה ציטטתי את הפתיח ל'חוקי המשחק' כמעט במלואו? ראשית, לפני שנתחיל לבדוק בציציותיו של כל חוק וחוק, נציע שינויים (שבתקווה גם יתורגמו לאנגלית ויישלחו לIFAB, כן, יש להם מייל במיוחד בשביל זה) ונתחיל להתפלסף לנו על חוקת הכדורגל, אנחנו צריכים להבין מה עומד בבסיסה, מה מניע את השינויים וההחלטות לגבי החוקים וגם בסופו של דבר, נפנים שכל עוד משחקים כדורגל בעולם הזה, יהיו דיונים על השיפוט. 

שנית, הפתיח הנהדר הזה, מעבר להיותו בבחינת קריאת חובה לכל חובב כדורגל בעולם, גם ממחיש בדיוק את הבעיות שיש לנו עם המופשטות והסובייקטיביות של החוק. כאשר ה-IFAB אומרים שיש לשמור על ההנאה מהמשחק, למה הם מתכוונים? הרי ראינו את הדיון הזה בדיוק, כאשר ה-VAR נכנס לעניינים. בעוד לאנשים מסוימים היה ברור כי משחק בו יש סיכוי נמוך יותר לטעויות שיפוט הוא הוגן יותר ולכן גם מהנה יותר, לחלק השני של האנשים היה ברור לחלוטין ששמירה על שטף המשחק וההנאה ללא חשש מבדיקת VAR לאחר כיבוש שער, הם חלק קריטי בהנאה מהמשחק. 

למעשה, דיון על חוקת הכדורגל הוא דיון פילוסופי על האופן בו אנחנו נהנים ומתרגשים מספורט ובדיוק בגלל זה, נושא כל כך יבש לכאורה, מבעיר באנשים כזו אש ותשוקה. זו גם הסיבה בגללה חשוב לי וצריך להיות חשוב לכם, שכמה שיותר אנשים יקחו חלק בדיונים האלה על החוק. דעתי, גם אם תהיה חדה כסכין ומנומקת לפרטי פרטים, היא עדיין דעתי וכשמתעסקים בנושא כל כך סובייקטיבי, דעתי היא רק משהו לפתח דיון סביבו.

VAR
Via FIFA World Cup Facebook page


העתיד

על מנת לשנות או להוסיף חוק, ה-IFAB צריכים להיות משוכנעים שהשינוי יתרום למשחק ולכן בבחינת כל שינוי ישנם כמה אספקטים שנבדקים:

  • הגינות ויושרת המשחק – האם השינויים יחזקו את יושרת המשחק וההגינות שלו?
  • אחידות אוניברסלית – האם השינויים יתרמו לכדורגל בכל הרמות והאם השינויים יעודדו עוד אנשים מכל העולם לקחת חלק בכדורגל ולהנות ממנו? 
  • טכנולוגית – בכל שילוב טכנולוגיה בכדורגל צריך לוודא שהיא אכן תורמת לקידום המשחק ושמירה על העקרונות המנחים של הכדורגל ולא הוכנסה רק לשם שילוב טכנולוגיה.

בשנים האחרונות העלו שם ב-IFAB את קצב השינויים בחוקה ועושים צעדים (לטענתם) לשיפור כל הרבדים השונים בחוקה, החל מההנאה וההוגנות של המשחק ועד הקלה וסיוע לשופטים עצמם בקבלת החלטות במהלך המשחק ושמירה על תקינותו. 

 

סיכום וכמה סוגיות לפני הפרקים הבאים:

איני שופט כדורגל, משפטן, שחקן או מאמן, אז למה אני חושב שיש לי את הזכות לדבר איתכם על 'חוקי המשחק'? זה נמצא בדיוק כאן, בחלק הפותח את מסמך 'חוקי המשחק'. החוקים נכתבו לשימוש כל משפחת הכדורגל בכפר הגלובלי שלנו ולמען ההנאה של כולנו מהמשחק. אם יש צורך במשפטן או בשופט מקצועי על מנת לקבל הסברים על החוק, אזי הוא לא עומד בקריטריונים הבסיסיים ש-IFAB עצמם שמו לחוקים, ואם החוקים לא למעננו, האוהדים, ליבו של המשחק היפה, בלעדיהם אין לו קיום, אזי גם במקרה הזה, יש בחוקים בעיה.

ישנו גם עיקרון נוסף, כזה שלא מופיע בחוקים ולא מוכר על ידי שום גוף באופן רשמי, על אף נראה שלרוב הוא העיקרון המנחה החזק ביותר. כסף. הרי איך ניתן להמשיך לקיים משחק ששחקנים בו לא מרגישים בטוחים? איך אפשר לקיים מונדיאל בקטאר, מקום בו לכל הדעות, אין באמת אפשרות לכל משפחת הכדורגל הגלובלית לקחת בו חלק? מדוע שחקנים משחקים כמות כל כך פסיכית של משחקים בעונה אם אחת הדאגות החשובות בחוק היא שמירה על בריאותם? 

אז על אף שעקרון זה לא מופיע בחוקים, כאשר נדבר על הצעות לשינויים בחוק, אנסה להתייחס אליו ככל הניתן על מנת לייצר הצעה ריאלית באמת ולא כזו שמוצלחת רק כאשר היא כתובה פיקסל שחור לצד פיקסל לבן. 

השופט

רגע לפני הפרק הבא ובשביל שתתחילו לתת קצת לגלגלים במוח לרוץ, כמה שאלות שעולות עוד מההקדמה עצמה, ואין להם באמת תשובה:

  • ישנם עקרונות שמתנגשים לעיתים, לדוגמה כמו שהעלתי פה קודם, ההנאה מהמשחק והשימוש ב-VAR לצורך אכיפת החוקים. אין ממש הנחיות בנושא איזה עקרון בחוק בא ראשון במקרים של התנגשות ולפעמים בחוקה עצמה נראה שפעם זה כך ופעם זה אחרת. מה הדירוג שלכם? האם זה משהו שניתן בכלל לדרג? (הגינות ויושרת המשחק, אחידות בכל הרמות, הנאה מהמשחק, אטרקטיביות לכל המשתתפים, שמירה על 'רוח הספורט')
  • מה זה בכלל 'רוח הספורט'? אין לכך הגדרה בשום מקום.
  • האם אנחנו צריכים לשאוף להגדיר חוקים חד משמעיים ככל הניתן, גם במחיר סיבוך החוקה או להשאיר קביעות רבות בידי השופט?
  • מה מידת הזהירות בה צריך לנקוט בשינוי החוקים? האם היינו שמרנים מידי בקצב השינוי עד עכשיו או שמסורת הכדורגל והאחידות שבו הם מעל הכל וצריך לבחון שבע פעמים כל חוק?

את חוקי המשחק במלואם ניתן למצוא ב: http://www.theifab.com/laws

או באפליקציה הנהדרת 'Laws of the game' בחנות האפליקציות.

ספר חוקים, laws of the game

Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. מעניין מאוד! אחלה רעיון לסדרת כתבות, מחכה להמשך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח