מדד העוצמה של ליגת העל – מחזור 25

שפע הנתונים הסטטיסטיים שהמנהלת החלה לספק, מאפשר לנו, אוהדי הכדורגל, לצלול עמוק יותר אל נבכי הנתונים. בעזרת נתונים אלה ובעזרתכם (תודה לכל מי שענה על הסקר) יצרנו אלגוריתם שמעניק לכל קבוצה ניקוד על הביצועים הסטטיסטיים, לכל מדד יש ערך ייחודי רק לו. בנוסף ניתן “מקדם מיקום”, הרי אין דין משחק נגד מקום 1 כדין משחק נגד מקום 14. ככל שהנתונים הסטטיסטיים יהיו טובים יותר כך הניקוד של הקבוצה יהיה גבוה יותר.
(
לקריאה נוספת על המדד).

Spanish League - טיקטיק

והרי תוצאות המחזור ה – 25 של “מדד העוצמה":

מדד העוצמה 25

בראש הטבלה השבועית ניצבת מכבי נתניה שאמנם התמודדה נגד הפועל אשקלון, שלא מצליחה לשפר את הכדורגל שלה גם לאחר שמסאי דגו תפס את מקומו של יובל נעים (עוד על אשקלון בחלק השני). נתניה שלטה במשחק ללא עוררין מבחינה סטטיסטית – 11 איומים לשער, 5 מתוכם למסגרת, 2 שערים, 63.45% החזקת כדור שנוצלו כהלכה על מנת לייצר 12 מסירות מפתח (על חציין חתום ערן לוי), שהגיעו על 549 מסירות מדויקות, כלומר כל 46 מסירות מדויקות הגיעה מסירת מפתח. 85% דומיננטיים של דיוק במסירות, 75% הרסניים של ניצחון במאבקי גובה שהצטרפו ל – 57% דריבלים מוצלחים. אחרי 9 מחזורים רצופים, סוף סוף נתניה גם הצליחה לשמור על שער נקי ובכך הצליחה לזנק הקבוצה של בראפיץ' (ברדה ודראפיץ') למקום הגבוה במדד העוצמה השבועי.

ערן לוי מכבי נתניה
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה

הפועל חיפה אמנם הביסה את מכבי חיפה בדרבי בתוצאה חד משמעית, אך זה לא הספיק ליותר ממקום 5 במדד העוצמה של המחזור ה – 25. הפועל חיפה היא לא קבוצה שמייצרת סטטיסטיקה דומיננטית לרוחב, אלא מתמקדת במעט דברים כדי להפיק עונה מקסימלית.
היא החזיקה בכדור רק 36.02% מהזמן, ייצרה 7 איומים בלבד לשער, אך כל איום מחושב היטב – 4 איומים היו למסגרת ומתוכם 3 גם נכנסו לשער (אחד בעזרת לויטה). הפועל חיפה מסרה מסירת מפתח על כל 25 מסירות מדויקות! סך הכל 9 מסירות מפתח שפירקו את ההגנה המופקרת של מכבי חיפה (שגם עליה ארחיב בחלק השני). כשמסתכלים על הנתונים הכמעט לא הגיוניים הללו מבינים ש – 75% דיוק במסירות לא רלוונטי, 33% ניצחון במאבקי גובה לא חשוב, 62 איבודי כדור כאשר 13 מתוכם בחצי המגרש שלה רק מדגישים עד כמה מכבי חיפה לא מסוגלת. כל כך לא מסוגלת שהפועל חיפה אפילו רשמה את מרחק הריצה הנמוך ביותר עבורה העונה (103.68 ק"מ), עד כדי כך.

בני יהודה אמנם מדורגת במקום השלישי השבועי, אך שימו לב שהיא היחידה בשישייה הראשונה שלא ניצחה. בני יהודה מאוד מתקשה כאשר היא שולטת במשחק ומרגישה הרבה יותר נוח כאשר הכדור לא נמצא ברגליים שלה. ב – 13 משחקים בני יהודה החזיקה בכדור 49% (מספיק קרוב לחצי) ומעלה, אך השיגה רק 4 נצחונות שהושגו מול עכו, אשקלון, סכנין ורעננה. השבוע היא גם ניצלה מהפסד עם שער בתוספת הזמן. לעומת זאת ב – 12 משחקים בהם החזיקה בכדור 47% ופחות היא השיגה 7(!) נצחונות בהם שני נצחונות על מכבי חיפה (לא חכמה), 2 על מכבי פ"ת, ניצחון על בית"ר, נתניה וק"ש.
די ברור מה תהיה הטקטיקה של אבוקסיס לקראת המשחק נגד מכבי נתניה השבוע במאבק על המקום החמישי.



טבלת “מדד העוצמה” לאחר המחזור ה – 25:

מדד העוצמה 25 מצטבר

קרב הישרדות

מחזור הסיום של העונה הסדירה לא היה אמור להיות מיוחד. במבט ראשוני לא היה צפוי שנקבל משחק כל כך הרה גורל עבור המשך הליגה. המאבק בין נתניה לבני יהודה אמנם מאוד מעניין וגם המשחק בין מכבי פ"ת ויוסי בניון שנמצא בכושר הבקעה פנטסטי למכבי ת"א שעוד שואפת לסיים את העונה הסדירה במקום הראשון. במקום מאבקים לגיטימיים בתוך הפלייאוף העליון נקלענו במחזור ה – 26 למשחק פרשת דרכים עבור מכבי חיפה שיוצאת לאיצטדיון סלה כדי לנסות ולהבטיח עוד עונה בליגת העל (מי היה מאמין?) מול הפועל אשקלון שיודעת כי ניצחון על החבורה הלא מתפקדת של פרד רוטן תחזיר אותה חזק מאוד לתמונת ההישארות בליגה (אשדוד נגד הפועל חיפה ורעננה נגד בית"ר יתקשו להוציא נקודות) ובנוסף תסבך עוד יותר את מכבי חיפה בעונה שאולי תהפוך להיות קריסה מפוארת.
כרגיל, משום שעסקינן כאן בנתונים סטטיסטיים, ניגשתי לבחון את המספרים מאחורי הקבוצות. בטבלה שלפניכם מוצגים הנתונים מהסיבוב השני וכן משלושת המחזורים האחרונים כדי לתת תמונת מצב יותר עדכנית על היכולת שלהן.

ניתוח אשקלון מכבי חיפה

אם נוציא את הפועל עכו מהמשוואה, מדובר בשתי הקבוצות הכי פחות טובות בליגת העל. מכבי חיפה מציגה נתונים סטטיסטיים טובים, אך היא לא מצליחה לנצל אותם לכדי יצירת נקודות. 3 הפסדים רצופים, בהם כבשה רק שער אחד, שישה משחקים בסיבוב השני בהם לא הצליחה למצוא את הרשת והגנה שמתפוררת כמו אבן גיר שחוטפת גלים מהים. ההגנה הזאת ספגה 18 שערים בסיבוב השני ושמרה על שער נקי רק 3 פעמים.

בניגוד למכבי חיפה, הפועל אשקלון אפילו לא מצליחה לנפק איזשהו נתון סטטיסטי חיובי ראוי לציון. היא סופרת כבר 8 הפסדים רצופים וגם החלפת יובל נעים ע"י מסאי דגו לא הצליחה לעצור את המפולת ההרסנית אליה נקלעה אשקלון.
אשקלון כבשה רק 5 שערים בסיבוב השני ואין ספק שהפציעה של טל איילה, בתוספת המעבר של איבנצ'יץ' להפועל חיפה, די מונעים ממנה לייצר איזשהו איום התקפי ממשי.

הפועל אשקלון, עוז ראלי
קרדיט לדף הפייסבוק של הפועל אשקלון

הנתונים החשובים אליהם יש לשים לב כאשר משווים בין הקבוצות קשורים בעיקר ליכולת שלהן לייצר שערים.
הפועל אשקלון ייצרה בסיבוב השני 133 איומים לשער, אך היא מדייקת רק ב – 36% מהאיומים, כלומר רק 48 הגיעו למסגרת ויחס ההמרה (איומים לשערים) עומד על 27 איומים עד שהיא מצליחה להבקיע.
בשלושת המחזורים האחרונים המצב שלה אפילו יותר גרוע. רק 14 מתוך 45 איומים היו למסגרת, 31% עלובים ביותר. בנוסף הקבוצה לא הצליחה להבקיע במחזורים האחרונים ואי אפשר לקבוע יחס המרה, זוהי הדוגמה המובהקת ביותר לקושי ההתקפי בו נתונה אשקלון. אמנם מאז שהגיע מסאי דגו, יש ניסיון לשלוט בכדור, להניע אותו לכיוון ההתקפה ויש נסיקה במסירות המפתח וגם במסירות הרוחב, אך מן הצד השני אין לאשקלון את השחקנים כדי להניע את הכדור בבטחה וכך היא עומדת על 70 איבודים בממוצע במחזורים האחרונים.

מכבי חיפה כושלת גם היא בכל מה שקשור לנתונים ההתקפיים. 168 איומים לכיוון שער היריבות סיפקה מכבי חיפה, אך רק 68 מהם היו למסגרת, 40% לא מספקים או מספיקים כי רק 11 מהם הפכו לשערים. יחס המרה של 15 איומים עד שכדור אחד ישכון ברשת היריבה. בשלושת המחזורים האחרונים המצב אפילו קשה יותר – מכבי חיפה כבשה רק שער אחד מתוך 53 איומים, כאשר 18 בלבד היו למסגרת, אפילו פחות מ – 40%.
אם נוריד את המשחקים נגד רעננה וק"ש בהם כבשה הקבוצה 7 שערים יחד, הרי שהיא הצליחה להבקיע 4 שערים מתוך 133 איומים, כך היא תעמוד על יחס המרה של 33 איומים כדי להבקיע שער, הנתון הזה הרבה יותר משקף את היכולות ההתקפיות של הקבוצה.



למרות הניסיון של אשקלון לשלוט יותר בכדור, השאיפה שלה צריכה להיות לתת את המושכות למכבי חיפה. זאת הדרך הטובה ביותר לפגוע במכבי חיפה שלצערה לא יודעת / רוצה לשחק בסגנון אחר שיחליש את יכולת היריבות לפגוע בה. למעשה מכבי חיפה משחקת לידיהן של יריבותיה בכל משחק שבו היא שולטת ומניעה (לאט) את הכדור. לכן העבודה של אשקלון אמורה להיות מאוד ברורה – הגנה נמוכה (במיקום!), מעובה וקרובה ככל הנראה תצליח למנוע ממכבי חיפה להבקיע דרך האמצע והיא תצטרך להסתמך על כדורי הרוחב של סלליך ומאבוקה וגם זה מקל על אשקלון כי הסכנה יכולה לבוא רק מימין. בקיצור, מכבי חיפה קבוצה איטית וצפויה שמאוד מקלה על היריבות. אם אשקלון תצליח להתגונן כראוי היא כנראה תסמוך יותר על ההגנה של מכבי חיפה שתייצר עבורה את הגול מאשר על ההתקפה שלה. ארבעה שערים עצמיים (חמישה בספירה מחמירה) הביאו את "עצמי" לקאמבק מפואר אחרי העונה הבלתי נשכחת בהפועל ת"א.
כדאי שבאשקלון יתחילו לומר מנטרה: "אם אין עצמי לי, מי לי?".

למכבי חיפה הייתי מציע להפסיק את העינוג העצמי עם הכדור, לתת לקבוצה היריבה, שצריכה את הנקודות הרבה יותר ממנה, להתמסר עד אין קץ, הרי אשקלון לא טובה בהנעת הכדור ומאבדת 70 כדורים בממוצע למשחק. כל איבוד כזה, גם כאשר מתרחש בחצי המגרש של מכבי חיפה, יכול להפוך למצב מסוכן ליד השער האשקלוני, אם מכבי חיפה תשכיל למסור לשחקנים המהירים שהיא תעמיד בהתקפה. רוקאביצה וסלליך חוגגים כאשר יש שטחים פנויים בחצי היריבה והם היחידים בעונה הזאת שגם מסוגלים למצוא את הרשת.
מכבי חיפה נבנתה רע, לנסות לעשות ממנה משהו שהסגל הזה לא מסוגל נכשל שבוע אחר שבוע. הגיע הזמן להבין שעדיף לשחק מכוער, להתגונן, לצאת למתפרצות ולהישאר בליגה מאשר לנסות לשחק יפה לעין, התקפי על גבול המופקר ולרדת ליגה.

מכבי חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון כדורגל מכבי חיפה Maccabi Haifa FC"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח