לגדל ספורטאי #7 – הקורונה והספורטאי שלכם – חלק א'

לפרקים הקודמים בסדרה

את ההשפעה של נגיף הקורונה על עולם הספורט כולו אנו רואים בכל יום במהלך השבועות האחרונים, החל ממשחקים ללא קהל ועד ביטול כל הליגות המקצועיות והתחרויות הבינלאומיות בכל ענפי הספורט ולא רק באלה הקבוצתיים (טניס ופורמולה 1 לדוגמה). בנוסף, הופסקו אימונים הכוללים מגע פיזי בין השחקנים, מה שמקשה עוד יותר על ניסיון השמירה על כושר משחק תקין. 

יחד עם זאת, ההשפעה על ספורטאי בגיר שונה מזאת שחלה על ספורטאי צעיר במספר מאפיינים. ראשית, ספורטאי בגיר יכול להתאמן גם באימון שאינו כולל מגע גופני – אם זה בחדר כושר על פי תוכנית אימונים סדורה ואם זה תחת משטר קבוצתי באימון אינטנסיבי שאינו כולל מגע גופני (אימון בעיטות? זריקות לסל? וכדומה). בנוסף, ספורטאי בגיר יכול לממן עבור עצמו אנשי מקצוע שיעזרו לו בשמירה על הכושר.
שנית, ספורטאי בגיר, שזאת עבודתו ועיסוקו, שומר על גופו בצורה קפדנית ויכול לדאוג לעצמו במספר מדדים של שמירה על כושר, תזונה בהתאם למצב, ואף למידת "וידאו" של יריביו הבאים (אם יהיו כאלה בסופו של דבר). 

לברון, דייויס
לברון ודייויס – יכולים לשמור על עצמם בפגרה הכפויה
Via Los Angeles Lakers facebook page


עבור ספורטאי צעיר שמסגרת הספורטיבית שלו אינה מקצוע, אלא תוספת לאורח החיים הכולל בית ספר ופעילויות נוספות, הדבר קשה יותר.
ספורטאים צעירים אינם מורשים להתאמן בחדר כושר, יכולות האימון האישיות שלהם בעייתיות, אין מסגרת מסודרת מעבר לשעות האימון הקצרות המוקצות מראש, אין משחקים ולספורטאים הצעירים אין יעד או מטרה מול העיניים שלשמה הם מתאמנים ובאופן ישיר, מידת העניין יורדת ובנוסף מרימה את הראש בעיה מוכרת של הצמדות למסכים בבית.

אז מה עושים? פה אנחנו הורים נכנסים לתמונה ואנסה לספק לכם "ארגז כלים" יעיל, על מנת לשמור את הילדים בכושר ובנוסף גם לשמור את רמת העניין של הילדים בספורט כשאין תחרויות פעילות או משחקים לצפות בהם (במגרש או בטלוויזיה). כמו בכל ארגז כלים, לכל כלי יש מטרה ולא תמיד נעבוד עם כל הכלים בארגז. מה תבחרו לעשות ובאילו כלים תבחרו לעשות שימוש? זה כבר תלוי בכם. אני לדוגמה מתכוון לעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותי על מנת לשמור את יהונתן "חי" כספורטאי. 

את ארגז הכלים אחלק לחמישה תאים עיקריים: שגרת וסדר יום, נושאי תזונה, אימוני כושר, אימונים מקצועיים, זמן מסכים יעיל ומביא תועלת . בכל אחד מהתאים אציג את הבעיה ואת הכלים שלדעתי ניתן לעשות בהם שימוש על מנת לטפל בה.
אז בואו ותפתחו את ארגז הכלים שלי ונגלה אילו כלים נמצאים בו.

 

שגרת וסדר יום 

קשה להחליף שגרת יום בה הילד צריך לקום לבית ספר וחוזר הביתה בצהריים למספר שעות לפני שיוצא לאימון, אבל זה בהחלט אפשרי. הקפידו על השכמה בשעה קבועה (אפשר לתת לו לישון עוד שעה, זה לא יעשה נזק), וקבעו איתו יציאה לאימון עצמאי או אתכם בשעה קבועה. לאחר האימון וארוחת הצהריים, ולאחר שישלים את משימות בית הספר שניתנות מרחוק, ניתן לצאת לאימון נוסף (על סוגי האימונים בהמשך הטור). 

נסו ליצור מצב בו בכל יום הילד מקיים שני אימונים מתוך המגוון, בשעות קבועות ותחת מעקב.  בסופו של יום, נחזור כולנו לשגרה ויהיה לילד קל יותר לחזור לשגרה, אם השגיח ושמר על כושר ורמת אימון גם בתקופת ההשבתה. 


נושאי תזונה 

למרות הפגיעה הקשה בלוחות הזמנים והמוכנות הגופנית והמנטלית בגין השעות הרבות של ביה"ס שהוחלפו בשעות בבית, כדאי ורצוי להמשיך ולהקפיד על נושאי התזונה ואין להקל בזה ראש. למרות הרצון של הילד לשבת מול הטלוויזיה ולנשנש כל היום חטיפים ושטויות, הקפידו על מספר נקודות חשובות: 

  1. הקפידו כי כל בוקר מתחיל בשתיית שתי כוסות מים ובהמשך סביב כל ארוחה שתי כוסות נוספות.
  2. הקפידו על ארוחת בוקר בריאה הכוללת חלבונים וויטמינים, גם אם הילד נשאר בבית. 
  3. החליפו את החטיפים הזדוניים בצלחת פירות וירקות. נכון שזה קשה, אבל אם כמות שעות הפעילות יורדת, הנזק מהחטיפים עולה. במידה ועדיין ברצונכם לשלב חטיפים לצורך פינוק, בדקו קודם לכן מבין החטיפים השונים, מי החטיף המזיק פחות ואותו תנו לילד כחלק מהפינוק. 
  4. חוסר בפעילות מוריד את רמת הרעב של הילד. אין דין 6 שעות לימוד כדין שעתיים פעילות במגרש הצמוד לביתכם. המשיכו לשמור על התפריט גם אם הילד שבע אחרי מחצית המנה. לחילופין, כפי שנראה בהמשך, ניתן ליצור רעב באותה רמה אצל הילד, על ידי יצירת לוחות זמנים ספורטיביים "סביב השעון" (שעון הערות כמובן) 
בננה, תפוחים
פינוקי פירות – עדיפים על חטיפים


אימוני כושר 

על פי עשרות מחקרים, חדר כושר אינו מיועד לילדים לפני גיל 13. יחד עם זאת, ניתן ליישם אימון כושר לילד שאינו כולל משקולות ובנוי על כוחו ומשקל גופו. תרגילים כגון כפיפות בטן, שכיבות שמיכה וסקווטים, אם מבוצעים נכון, ישמרו את השרירים ואף יפתחו אותם בצורה טובה. ניתן לשלב ריצה קלה או אימון אינטרוולים לשמירה על כוח מתפרץ וויסות כוח, לפחות פעמיים בשבוע, על מנת לשמור מתח שריר נכון ולמנוע בעיות של יתרות חומצת חלב לאחר החזרה לשגרה. 

קונוס
קונוס – אביזר זול ופשוט שעוזר לתת לאימון הפרטי מראה ותחושה מקצועיים יותר


אימונים מקצועיים 

חלופה של אימון עם הורה או אימון עצמאי יכול לפתור את הצורך של הילד לשחק בכדור כפי שהוא רגיל מבית הספר ואשר חסר לו כרגע ביום-יום. מה גם שבהנחיות המגע אסור, כך שאם הילד יורד לשחק ומפר הנחיות אלה, קיים גם סיכון בריאותי. 

את האימונים המקצועיים אני מחלק לשני חלקים: אימון אותו הילד יכול לבצע לבדו – בתוך אימונים אלה ניתן להכניס הקפצות כדור ובעיטות לשער או קליעות לסל, כמו גם אימוני דריבל וסיבסובים. הקפצת כדור שאינה נתפסת כאימון, הינה אימון לכל דבר ועניין. מאמנים רבים יפליאו בסיפורים עד כמה חשוב אלמנט זה ועד כמה חשוב לפתח יכולות הקפצה ושליטה בכדור מגיל צעיר.

אני לדוגמה מציב יעדים עבור יהונתן עם חמישה קונוסים במרחק של 20-25 מטר מהשער, ביצוע 5 בעיטות מכל קונוס 2 קונוסים בעיטות בימין ו2 קונוסים בעיות בשמאל ובקונוס מרכזי 2 ו3. על התרגיל אנחנו חוזרים 4 פעמים ולא עוברים מקונוס לקונוס לפני שחמש בעיטות נכנסו לשער. בסיום כל סבב, אנו רואים בצורה אחוזית מה אחוז הבעיטות שנכנסו, כשהרף עולה מסבב לסבב ומאימון לאימון. כך בממוצע כל אימון כזה כולל סדר גודל של 130-150 בעיטות לשער ושיפור אחוז הדיוק.
אימון מסוג זה יכול להתבצע כמעט בכל מקום והילד מבצע אותו לבד, ניתן לתעד את האימון ולעבור עליו מאוחר יותר. 

הקפצת כדור
הקפצת כדור – אימון לכל דבר

סוג האימון השני הוא אימון אותו הילד לא מבצע לבדו – סט אימון נוסף הכולל את ההורה ומצריך מעורבות, שכן באימון מקצועי מסוג זה ההורה יכול לבצע מהלכי מסירות והכוונה ויוצר עבור הילד סוג של פרטנר לאימון זוגי. פה אנו משמרים יכולות טכניות כמו איכות הבעיטה/מסירה, חוש כיוון, והדבר החשוב ביותר, שומר על כושר משחק של הילד, תנועה שרלוונטית לענף בו הוא מתמקצע, מסגרת העלאת קצב לב ועוד. 

 

זמן מסכים 

אין לנו ברירה, זמן המסכים עולה, אך ניתן להוציא גם טוב מהדבר הזה. צפו עם הילד או דרבנו אותו לצפות בספורט בו הוא מתמחה. אנו בתקופה בה לא חסרים משחקים, תקצירים ותוכניות ספורט, כמעט בכל פלטפורמה אפשרית במדיה. צפו יחד במשחקים (אני אישית נגד תקצירים בלבד, זה מעוות את האמת המקצועית של הילד), נתחו מהלכים של שחקנים, בעיקר אם לילד יש כבר תפקיד, הראו לו במשחקים שלמים כיצד מתפקד השחקן בתפקיד שלו, צלמו אימונים שאתם עושים ונתחו אותם לאחר מכן על גבי המחשב, כיצד הילד בועט/זורק/חובט ולאן הכדור מגיע, כיצד מתנהג הגוף בעת ביצוע הפעולה וכו'.


אינני מאמן או מתיימר להיות כזה, אבל מניסיוני האישי עם יהונתן, הדברים האלה עובדים. מאחל לכולנו חזרה לשגרה כמה שיותר מהר, ועד אז, אל תתנו לילד לשקוע על הספה מול המסך, יש כל כך הרבה מה לעשות איתו גם בתקופה זאת.

לפרקים הקודמים בסדרה 

אימון בעיטות - יכול לבצע לבדו, יכול לבצע עם הורה
אימון בעיטות – יכול לבצע לבדו, יכול לבצע עם הורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *