לא צריך להיות הכי טוב כדי להיות אלוף עולם

// מאת יוחאי שוורץ גבאי

צרפת אלופת העולם? צרפת היא הנבחרת הכי טובה כיום? לפי דעתי התשובה היא פשוטה וחד משמעית – לא. ואם להרחיב, כדורגל זה משחק בלתי צפוי, ואתה לא צריך להיות הכי טוב כדי להיות אלוף עולם, מסתבר.

כן, עשרות מילים נשפכות כעת על איזה כדורגלן מוכשר הוא אנטואן גריזמן, איך הוא עבר בגיל 14 לאקדמיות בספרד, שם קבל את חינוך הכדורגל והקלאסה שלו. פודקסטים שלמים מנתחים כיצד שילוב של אבא קמרוני וילדות קשה הפכו את אמבפה לכדורגלן המחונן שהוא, איך פוגבה הוא מנהיג ואיך דשאן הוא קפטן אמיתי. ת׳כלס, צרפת זאת אלופת עולם בלתי צפויה, לא מרשימה (בלשון המעטה לאור מאגר השחקנים, הכישרונות והפוטנציאל הטמון בה), שניצחה בטורניר כדורגל בו היא הוכיחה שבכדורגל אתה לא צריך להיות הכי טוב. שילוב של מזל עם בינוניות יציבה, יכול להספיק כדי להפוך קבוצה לאלופת העולם.

צרפת חוגגת
Via FIFA World Cup Facebook page

אם מנתחים את הדרך של צרפת לגמר, רואים שהיא ניצחה במשחק אחד שבו ניתן להגיד שהיא הוכיחה שהיא ראויה לתואר. הבית המוקדם שלה היה סביר והיא צלחה אותו פשוט כי לא הייתה נבחרת מובילה שתהווה אתגר עבורה (פרו היא מנמושות דרום אמריקה, דנמרק היא דרג שני באירופה ואוסטרליה, נו, זאת אוסטרליה…). בנוקאאוט היא קיבלה הגרלה מהסרטים – ארגנטינה שעלתה בעור שיניה שלב (אותה ארגנטינה שקרואטיה פירקה ללא תנאי בשלב הבתים, תוך כדי הפגנת עליונות מולה), ואורוגוואי שהיא נבחרת חזקה ומרשימה לכל הדעות – רק שהשחקן הכי חשוב שלה לא שיחק במשחק. אורגוואי ללא קבאני זה כמו ברצלונה ללא מסי, או מכבי נתניה ללא ערן לוי – נחמדה וקצבית, אבל לא תכליתית. חצי הגמר היה המבחן הרציני בו צרפת נאלצה להתמודד עם נבחרת מהטופ, וגם במשחק הזה ניצול קרן דווקא במומנטום בלגי הספיק בכדי לעבור את המכשול.

צרפת חוגגת בגשם
Via FIFA World Cup Facebook page

ואז מגיעים לגמר, גמר שהוא לטעמי תמצית של כל הטורניר ומייצג את צרפת.  צרפת הייתה הרבה פחות טובה – ובכדורגל, כפי שלמדנו ברוסיה, אתה לא צריך להיות יותר טוב. כן, קרואטיה הייתה יותר טובה בגמר. קרואטיה שלטה בקצב, קרואטיה הגיעה למצבים, קרואטיה הוכיחה עליונות על צרפת – אבל קרואטיה גם שיחקה במצטבר יותר מהצרפתים, הייתה עייפה וגם הייתה חסרת מזל. הרי אם נבחן את המצבים הנייחים, צרפת ללא שום אקטיביות מצידה קיבלה שער (ותודה לחבר מנדזוקיץ) ופנדל משום מקום, ומסתבר שזה היה יותר מדי גם לנבחרת חזקה מנטלית כמו קרואטיה. קרואטיה, שלאורך כל הטורניר הוכיחה אופי וקשיחות מנטלית יוצאת דופן, פשוט נשחקה ולא יכלה לייצר קאמבק נוסף לאחר כל הקאמבקים בשלבי הנוקאאוט. צרפת זכתה להתמודד ("מזל" כבר אמרנו?) עם נבחרת שפשוט נגמר לה הכוח.



אז בואו נודה באמת (וננתח רק את מה שאנחנו רואים על הדשא, במקום לספר לעצמנו סיפורים על איך הפסד בגמר היורו לנבחרת אפורה כמו פורטוגל בונה אלופת עולם). בסיכומו של יום, כדורגל (כשמדובר בטורניר), הוא משחק פשוט, שאתה לא חייב להיות הכי טוב והכי מקצוען כדי לנצח בו. לפעמים מספיק קורטוב של מזל, והשפיץ של הקוראסון.

פוגבה, צרפת, מונדיאל 2018
Via FIFA World Cup Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח