כששור אדום פוגש כוכב אדום

וסילי קרדש כבר עקף את השוער, רק נשאר לו לגלגל פנימה. שער שלו היה מעלה את מכבי חיפה ל-0-2 ואולי, רק אולי, קובע הופעה ראשונה של קבוצה ישראלית בליגת האלופות. אבל מול שער ריק ומזווית לא נוחה הוא בועט לקורה. את הרגע הזה בתחילת עונת 94/95 לא אשכח בחיים. (ההחטאה ב-9:25).

חיפה, קבוצת החלומות שסיימה את העונה שעברה ללא הפסד, הובילה 0-1 עד הדקה ה-83, אבל ספגה צמד שערים ב-7 הדקות האחרונות והפסידה 2-1 בבית לקזינו זלצבורג. האוסטרים, עם אוטו באריץ' השנוא על הקווים, ניצחו 1-3 גם בגומלין והבטיחו העפלה ראשונה בתולדותיהם לצ'מפיונס ליג. זאת הייתה גם הפעם האחרונה שהם עשו זאת. מאז האוסטרים זכו בתארים רבים, החליפו בעלות, השתלט עליהם קונצרן רד-בול (להרחבה הטור של דן כהנא "איך מקבלים כנפיים"), השתלטה על הליגה האוסטרית והפכה לחממה לגידול כוכבים עולמיים. היא זכתה ב-9 מ-12 האליפויות האחרונות, כולל חמש רצופות, אבל לליגת האלופות היא לא חזרה.



פעם אחר פעם, שנה אחר שנה היא נכשלת במשימה. היא הפכה ללוזרית הרשמית של מוקדמות הצ'מפיונס ליג. שינוי שיטת ההעפלה של פלאטיני עם מסלול מיוחד לאלופות היה אמור לסלול את דרכה של זלצבורג להופעות רבות בליגת האלופות. אבל בשנתיים הראשונות היא נתקלה פעמיים במשוכות ישראליות, פעם מכבי חיפה שהשלימה נקמה, ועונה לאחר מכן מול הפועל ת"א. לאחר מכן היא הצליחה לבעוט בדלי פעם אחר פעם. הפסד מביך לדודלאנג' מלוקסמבורג, אח"כ לפנרבחצ'ה, אח"כ שנתיים רצופות למאלמו כשבשנה השנייה כבר ניצחה 0-2 במשחק הראשון והפסידה 3-0 בגומלין, ובשנתיים האחרונות הפסדים לרייקה ודינמו זאגרב הקרואטיות. ברבים מהמפגשים היא נחשבה לפייבוריטית.

עם הפנים קדימה

זלצבורג אופטימית לגבי סיכוייה להעפיל הפעם לליגת האלופות, הסגל שלה רץ טוב ביחד עם המאמן הצעיר, מרקו רוזה, והקבוצה שואבת המון עידוד מהעונה האירופאית המוצלחת אשתקד שהסתיימה בחצי גמר הליגה האירופאית. גם אי שם ב-94/95 האוסטרים הגיעו לליגת האלופות לאחר שעונה קודם לכן גם כן רשמו קמפיין אירופאי נהדר כשהפסידו בגמר גביע אופ"א לאינטר.

מרקו רוזה
קרדיט לדף הפייסבוק "FC Red Bull Salzburg"

כהרגלם בקודש, בזלצבורג ביצעו רכישות צנועות – בעיקר של שחקנים צעירים מאוד. הרכישות הבולטות שלהן הקיץ? ארלינג בראוט האלאנד, החלוץ הנורווגי בן ה-19 של מולדה, ובנו של אלף אינגה האלאנד האגדי, שיגיע רק בינואר תמורת 4 מיליון אירו. זלצבורג רכשה תמורת 3 מיליון אירו את קארים אדיימי, חלוץ גרמני בן 16(!) ועוד 2 מיליון נוספים עבור ז'רום אונגוון, בלם ששיחק בנבחרות הצעירות של צרפת וייצג את קמרון. קצת יותר מ-11 מיליון אירו בלבד בצד ההוצאות לעומת הכנסות של 37 מיליון שנבעו רובן מהמכירות של הבלם הקרואטי דוז'ה קאלטה-קאר למארסיי (19 מיליון), הקשר הקוסוברי ולון ברישה ללאציו (7.5 מיליון) והמגן האוסטרי, ולנטינו לזארו להרטה ברלין (6.5 מיליון).

דאבור חוגג
קרדיט לדף האינטרנט "FC Red Bull Salzburg"

שור אדום מול כוכב אדום

אבל האוסטרים הם לא היחידים שמחכים כבר הרבה זמן להגיע למפעל הבכיר של אופ"א. היריבה שלהם על הכרטיס, הכוכב האדום בלגרד, לא הייתה במפעל בעצם מאז…מאז שהייתה אלופת אירופה. הכוכב האדום, אלופת אירופה האחרונה ממזרח אירופה, שזכתה בגביע האלופות בעונת 91', השתתפה בעונה האחרונה לפני שהוקמה ליגת האלופות. אבל אז כבר כוכבי הקבוצה התפזרו ברחבי אירופה בשל מלחמת האזרחים שפרצה ביוגוסלביה. מאז, הקבוצה שהייתה לגדולה בסרביה, הסתבכה בבעיות כלכליות, הפכה למשנית ליריבה הגדולה שלה, פרטיזן בלגרד. היא לא העפילה מעולם לשלב הבתים של ליגת האלופות, זכתה "רק" ב-9 אליפויות, ורק אשתקד רשמה "הישג" כשהעפילה לשלב הבתים של הליגה האירופאית.

דאבור יכבוש עוד פסגה?

המשחק הראשון בהר הגעש בבלגרד הסתיים ב-0-0, כך שזלצבורג העבירה את ההכרעה אליה. קבוצה ישראלית לא תהיה גם השנה בשלב הבתים, ניר ביטון וסלטיק הודחו ועפו לליגה האירופאית, גם ביברס נאתכו, אותו אנו רגילים לראות במדי צסק"א בצ'מפיונס, ישחק במדי אולימפיאקוס בליגה האירופאית, כך שמואנס דאבור יכול להיות הנציג הישראלי היחיד החורף הזה בליגת האלופות. כולנו קיווינו שמלך השערים של הליגה האוסטרית אשתקד יעבור לקבוצה גדולה יותר הקיץ, אבל גם אם לא, שער אחד שלו יכול לרשום את שמו לנצח בספרי ההיסטוריה של זלצבורג וגם לשחק לראשונה בליגת האלופות. חוצמזה, אנחנו עכשיו בעד האוסטרים, לא?

אנדי הרצוג
קרדיט לדף הפייסבוק " ההתאחדות לכדורגל בישראל – The Israel Football Association"
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח