כסאות מוזיקליים – על חילופי השמות של קבוצות ה-NBA

האלופה המכהנת גולדן סטייט ווריורס העפילה בבוקר יום רביעי לגמר המערב בפעם הרביעית ברציפות, שם היא תפגוש את יוסטון רוקטס שגברה כמה שעות קודם לכן על יוטה ג'אז. אין ספק שהלוחמים (Warriors) אמורים לתת פייט טוב יותר לחבורת הטילים (Rockets) מטקסס מאשר זה שנתנה הלהקה המוזיקלית (Jazz) מיוטה. האם עצרתם פעם לתהות מה המשמעות של שמות הקבוצות? הסיפורים מאחורי השמות מעבירים לטעמי באופן המדויק ביותר את מהות ליגת הכדורסל הטובה בעולם ובהם ננסה להתמקד בטור זה.

מפת קבוצת הנ.ב.א 2018, מעניין איך תראה בעוד 10 שנים Via nba.com

אולי הדוגמא הטובה ביותר היא דווקא זו שלא הוזכרה קודם, ניו אורלינס פליקנס, שהייתה לקבוצה הראשונה להעפיל לחצי גמר המערב והאחרונה ללכת הביתה לעת עתה. Pelicans, כלומר שקנאים, על שם הציפור הלאומית של מדינת לואיזיאנה ממנה מגיעה הקבוצה. אולם לא צריך זיכרון ארוך מדי בכדי לזכור שעד לא מזמן הקבוצה מלואיזיאנה נקראה ניו אורלינס הורנטס (Hornets – צרעות). מילא שקנאים הגיוני פחות או יותר, אבל מה הקשר צרעות לניו אורלינס? האמת היא שאין שום קשר ואם נרצה להבין איך יכול להיות שהורנטס הפכו בין לילה לפליקנס ולמה זה קורה, אנחנו צריכים קצת רקע.

אשתדל לעשות אותו מתומצת ופשוט ככל האפשר. ה-NBA למרות שלמראית עין נראית כליגה סוציאליסטית עם תקרת שכר, דראפט ועוד, היא למעשה התגלמות הקפיטלזם כמרבית ליגות הספורט האמריקאיות. מי ששולטים בליגה היא לא המדינה, אלא בעלי הפרנצ'ייז, קרי אלה שיש להם זיכיון להקים קבוצה המשתייכת לליגה. מטרתם לפחות בבסיס היא להרוויח כסף, ולרוב זה די מצליח להם. לדוגמא, לפני שנתיים, בעונת האליפות של קליבלנד, ע"פ מגזין פורבס הקאבס היו אחת משלוש קבוצת בלבד אשר סיימו את העונה בהפסד כלכלי. בכדי לקבל זיכיון להקים קבוצה, עליך להוכיח כי הקמתה תהיה כלכלית לשאר בעלי הקבוצות הקיימות בליגה. שם המשחק הוא לפני הכול כסף ולא תחרותיות או גיוון. מנגנוני ההגנה שהוזכרו קודם נועדו כדי ליצור ליגה תחרותית שתכניס יותר כסף מאשר ליגה צפויה ולא להפך.



רוצים עוד נתון עד כמה זו בעצם ליגה של השולטים במניות? כאשר קבוצה זוכה באליפות מי שמקבל את הגביע הוא הבעלים של הזוכה ולא הקפטן או גורם מקצועי אחר. אני מקווה שבשלב זה הצלחתם כבר להבין מי בעצם מנהל את העניינים בליגת הכדורסל הטובה בעולם. הקבוצה היא הרכוש של הבעלים באופן די מוחלט, ואם הבוס רוצה שהקבוצה שלו תעבור למקום אחר בו הוא חושב כי יוכל להרוויח יותר כסף, בגדול הוא רשאי לעשות זאת בכפוף לתנאים מסוימים.

הסיפור של ניו אורלינס פליקנס מתחיל בכלל בשארלוט בשנות ה-80 אז מצטרפת לליגה קבוצה העונה לשם: שארלוט הורנטס (אני מזכיר הורנטס- צרעות). השם נבחר במשאל אוהדים מקומי ומקורו בכינוי שהודבק לתושבי העיר במאה ה-18 לאחר התבטאותו של קצין בריטי על תושבי המקום "עקשנים כמו קן צרעות". בתחילת שנות ה-2000 חל פיחות משמעותי נקרא לזה בשביעות רצונו של בעלי הקבוצה, מיסטר ג'ורג' שין. חילוקי הדעות בעיקר סביב הקמת אולם חדש הביאו לכך שבסופו של דבר שין לקח את הקבוצה שלו לניו אורלינס וכך ביום בהיר אחד קמה ניו אורלינס הורנטס, זאת על אף שאין כמובן שום קשר בין צרעות והעיר ניו אורלינס. לימים שין ימכור את הקבוצה והבעלים החדש יחליט על כינוי הולם יותר למיקומה החדש של העיר ויקרא שמה "ניו אורלינס פליקנס".

הג'אז היחיד ביוטה נמצא על חולצות השחקנים via Utah Jazz facebook page

אנתוני דיוויס וחבריו הם בוודאי לא חברי הקבוצה היחידה בליגה בכלל או בחלק המערבי של הפלייאוף הנוכחי בפרט עם סיפור מעניין וביזארי מאחורי השם. למעשה, כינוי הגיוני אולי אף יותר משקנאים עבור קבוצה המשחקת בניו אורלינס יהיה ג'אז. העיר נחשבת למולדת הג'אז ומזוהה מאוד עם סגנון המוזיקה. אז למה לא? מכיוון שבליגה כבר קיימת קבוצה בשם יוטה ג'אז. איזה ג'אז יש ביוטה אתם שואלים? ובכן יש מורמונים, יש פארקים עוצרי נשימה וגם מערבונים רבים צולמו בעיר. ג'אז אין. מדוע אם כך יוטה ג'אז? הסיפור כבר אמור להיות לכם די ברור. פרנצ'ייז הג'אז הצטרף לליגה בתור ניו אורלינס ג'אז, אך בתום חמש שנים לא מוצלחות לקח הבעלים את הקבוצה והעביר אותה לעיר יוטה.

ניו אורלינס מולדת מוזיקת הג'אז וחברתה יוטה ג'אז הודחו כאמור מהפלייאוף, אך סיפורי שמות יש לא רק למפסידות, אלא גם לפיינליסטיות. יוסטון רוקטס מתהדרת בשם מפציץ במיוחד. השם רוקטס (Rockets) ניתן לקבוצה כאשר זו את דרכה החלה בסן דייגו, קליפורניה בה יש מפעל לייצור רקטות. הכינוי רוקטס בסה"כ נדד עם הקבוצה ליוסטון לאחר שבעלים טקסניים קנו את הזיכיון והעבירו את הקבוצה קרוב לבית. אם לא היו מעבירים ייתכן והיינו עדים לדרבי בגמר המערב נגד גולדן סטייט ווריורס.

גם הארדן לא מבין אילו רקטות יש ביוסטון via NBA facebook page

האם גם זה שם קצת מוזר? כנראה שכל כך התרגלנו אליו ורובנו נשיב שלא, למעשה מדובר בשם משונה ביותר. ראשית איזה מן מקום זה "Golden State"? יש ערים בשם שיקאגו, קליבלנד או אוקלנד, אבל עיר בשם גולדן סטייט אין. אפילו מדינה בשם הזה אין כך שמדובר רק בכינוי למדינה. הכינוי מיוחס לקליפורניה בעקבות הבהלה לזהב אשר הביאה למדינה מעל רבע מיליון אנשים באמצע המאה ה-19 במטרה לתור אחר זהב.

אז גולדן סטייט זה לא בדיוק אוקלנד, מה לגבי הווריורס? האם לקראת סוף הסיפור נמצא קצת פיסת היסטוריה המונחת במקום בו הניחו אותה? מצטער לאכזב, לא הפעם. Warriors, משמע לוחמים, היה הכינוי של הקבוצה כאשר הצטרפה לליגה בתור פילדלפיה ווריורס בה היה מעורב אחד משלנו- אדי גוטליב. המאמן היהודי (שיהפוך גם לבעלים וליו"ר ועדת החוקים של הליגה) היה חלק מההחלטה להעביר את הקבוצה לסן פרנסיסקו ולהיות חלק מתהליך פתיחת הליגה, שהתחילה בעיקרה בחלק המזרחי של ארה"ב, גם לחלק המערבי.



כיום בארון התארים והסטטיטיקות של הווריורס ניתן לספור חמש אליפויות. זאת למרות שרק שלוש מהן הושגו בזמן שהקבוצה משחקת בקליפורניה. לעומתם, ההיסטוריה של ניו אורלינס פלקינס מתחילה ע"פ הרישומים רק בעונת 2002-03. כל שהושג תחת השם שארלוט הורנטס נרשם לזכות קבוצה חדשה שקמה תחת שם זהה בשנת ב-2004. הסטטיסטיקות מתקופת ניו אורלינס הורנטס דווקא כן שייכות לניו אורלינס פליקנס. לך תבין.

אפשר להמשיך עוד ועוד, את זה נשאיר לשיטוטים שלכם ברחבי האינטרנט או לפחות לפעם הבאה.

פילדלפיה ווריורס עם גביע האליפות שהיום שוכן בקליפורניה ולא בפנסילבניה via nba.com
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח