כל המיתוסים נשברים – תהיות לקראת הגמר

לאומיות

אחד הנושאים המדוברים בהקשר של כדורגל נבחרות. נבחרות רבות מציגות סגל מרובה במהגרים ובני מהגרים כמו צרפת, בלגיה ושוויץ, לצד מדינות כמו מרוקו שמרבית שחקניה נולדו באירופה. ועם כל גול שנכנס או מוחמץ, או הופעה בינונית של שחקן כמו מסוט אוזיל, עולות שאלות רבות לגבי מחויבות ונאמנות, והנבחרת הופכת לבבואה של החברה ממנה היא מגיעה, לפחות בעיני הפרשנים. מצד שני אתה רואה נבחרות לטיניות או את קרואטיה למשל, שחקנים ששרים את ההמנון מכל הלב, שכל כך חשוב להם לשמח את המדינה שלהם, שחקנים כמו חאמס שבוכים ביציע, או פרישיץ' על סף דמעות כשפגע בקורה בחצי הגמר. ואתה שואל את עצמך האם הפטריוטיות הזו תורמת להם מעבר? האם הם באמת יותר מחויבים והאם זה יביא להם יותר הישגים בסופו של דבר?

צרפת קרואטיה, גמר המונדיאל
קרדיט לדף הפייסבוק "FIFA WORLD CUP"

אני חושב שהמונדיאל הזה הוכיח לנו שהתשובה היא לא. לא רק בגלל שהמדינות הלטיניות לא הגיעו רחוק יחסית, לכל אחת היו את הסיבות שלה. מכיוון שמה שהכריע בסופו של דבר היא האיכות, הנבחרות הטובות והאיכותיות והמאומנות יותר ניצחו. כמעט בכל משחק לאורך הנוקאאוט זה היה המצב. רצון ורעב הם חשובים, אבל לא יכולים להיות תחליף למשחק לחץ, כושר גופני ועמידה נכונה על המגרש.

מזל?

על פניו נראה שקרואטיה משחקת על אדים אחרים של פטריוטיות, וזה בהחלט נכון. זה נותן להם עוד קצת. כ-10 או 20 אחוז, וזה לא מעט. אבל זה משהו שתמיד היה להם, הנבחרות הקודמות לא היו פחות פטריוטיות ועדיין לא עברו שלב בתים מאז 98'. אז מה השתנה עכשיו? קרואטיה עברה כי היא הייתה יותר טובה מהיריבות שלה, יותר מנוסה ויותר איכותית. והיה לה קצת מזל כמובן בפנדלים, אחרת הגורל שלה היה זהה לזה של הנבחרת ביורו לפני שנתיים אז רשמה שלב בתים מוצלחת ונתקעה בשמינית במשחק עיקש. אבל היא ניצלה את היתרונות שלה, וחשוב להגיד, ניצלה הגרלה נוחה יותר. אני לא חושב שהיא טובה יותר מקרואטיה של 98', זו שניצחה בשמינית את רומניה שגברה על קולומביה ואנגליה, קרואטיה שפירקה 0-3 את גרמניה והייתה יריבה שקולה לצרפת החזקה.




סוד הקסם

אז מה סוד הקסם של קרואטיה שעל פי הדיווחים הליגה שם מושחתת וענייה? יש כמה נתונים מעניינים באטלס הדיגיטלי של CIES: הליגה הקרואטית היא הליגה השנייה הכי צעירה מבחינת ממוצע הגילאים ששיחקו במשחקי הליגה בעונה החולפת -קצת פחות מ-25. זה מתחבר גם לחלק נמוך יחסית של זרים המשחקים בליגה, כ-31%, תשיעית מהסוף. האם זה טוב? הרי יש הטוענים שבמקרים כמו החוק הרוסי בהם אין כמעט תחרות לשחקנים ומעט זרים ודקות מובטחות, דווקא פוגעים בשחקן המקומי. אלא שכאן מגיע נתון מפתיע נוסף: הליגה הקרואטית שנייה מהסוף ביציבות מבחינת הדקות של ה-11 הפותחים, כ-63%. כלומר יש שינויים רבים בהרכבים. ייתכן שזה משיקולים של סוכנים וכו', אבל המסקנה היא כזו – יש המון צעירים בליגה הקרואטית שמתים לברוח משם לעתיד טוב יותר, ויש להם תחרות מקומית גדולה, מה שכנראה מניע אותם להיות טובים יותר.

פרישיץ, קרואטיה
Via FIFA World Cup Facebook page

מועדון הגדולות

ההעפלה לגמר שלישי בששת המונדיאלים האחרונים ביחד עם עוד שני גמרי יורו מתוך חמישה, מראה על חוזקתה של צרפת, שהיא כאן להישאר כנבחרת גדולה, כזו שעם עומק ואיכות וסגל צעיר, יכולה כבר בעוד 4 שנים להצטרף למועדון הגדולות עם לפחות שלוש זכיות במונדיאל. אבל מה שמעיד על חוזקתה הוא לא רק הגמרים אליהם כן הגיעה, אלא הסיבות בגללן לא הגיעה בטורנירים האחרים. יהירות ושובע לדור של 2002-2004 ולאחר מכן בעיות פנימיות ובלאגן ב-2010. כלומר, זה לא שהיא לא הייתה מספיק טובה, אלא יותר חיבלה בסיכוייה בעצמה. כי מבחינת היצע שחקנים, עומק ויכולת, צרפת כאן להישאר לעוד הרבה זמן. ופה צריך לתת מילה טובה לדשאן, מאמנה של צרפת שדי הושמץ. חסר כריזמה? הנבחרת שלו משעממת ולא מנצלת את הפוטנציאל ההתקפי שלה? יכול להיות. אבל זה כבר גמר שני שלו, והנבחרת לא שאננה כמו הקודמות ונחשבת ומלוכדת, וזה לזכותו. קצת תירצתי את ההפסד של ברזיל לבלגיה במזל בגול העצמי המוקדם וההתפתחות של המשחק, אבל לצרפת זה פשוט לא היה קורה. היא לא משאירה מקום למזל.

אולי צריך לפרק את מועדון הגדולות?

עד כה מועדון המעפילות לגמרים היה מועדון סגור, כמעט ואין מעפילות חדשות לגמר. וגם כשזה קרה לצרפת ב-98' וספרד ב-2010, אלו לא בדיוק היו סינדרלות. נבחרות נהדרות ממדינות שיש להן ליגה חזקה. קרואטיה ניפצה את האשליה הזו והפכה לנבחרת המזרח אירופאית הראשונה להעפיל לגמר מונדיאל מאז צ'כוסלובקיה ב-62' דווקא בטורניר הראשון שנערך במזרח אירופה. אז אולי בכלל אין יותר מועדון גדולות? בכדורגל הגלובלי כיום שבו מרבית השחקנים המובילים משחקים בליגות הגדולות, היום כשהכוכבים הגדולים מאומנים על ידי המאמנים הטובים ביותר, מפת הסיכויים משתנה, זה אפילו מחזק נבחרות כמו אנגליה, ששחקניה מאומנים בשוטף על ידי מאמנים כמו גוארדיולה, פוצ'טינו ומוריניו. איזה יתרון יש לנבחרות ההיסטוריות? הניצחון של בלגיה על ברזיל היה מפתיע? לא בטוח, לבלגיה יש 4 שחקנים שכל אחד מהם באזור ה-TOP5 בעמדה שלו, וכולם היו בשיאם. כלומר, הם פשוט היו טובים יותר. לארגנטינה יש יתרון על קרואטיה? על שום מה ולמה? קרואטיה טובה יותר. אין שום מניעה שתבוא נבחרת טובה וחזקה מחוץ לשמיניית הזוכות המקורית ותזכה בתואר.



הימור?
לפי כל מה שדיברנו עליו למעלה וגם בלי שנדבר, ברור לכל שצרפת פייבוריטית, גם בלי נבחרת עם פטריוטיות יוצאת דופן, סגל מבוגר ובשל, או "מנהיג" קולני, יש לה מספיק שחקנים מובילים בגיל הנכון, והגנה ברמה גבוהה מאוד, מנוסה, מתואמת, למרות שהיא אחת הצעירות בטורניר. האם יהיה לה משחק קל? כנראה שלא, מניח שיתפתח משחק שדי דומה לגמר היורו הקודם, צרפת תהיה פייבוריטית, אבל לא תגיע להמון מצבים ותצטרך להיות חדה במעטים אליהם תגיע. אני לא אהמר כי לא פגעתי בערך בשום הימור לאורך הטורניר, אבל אם יש משהו שמונדיאל 2018 הנהדר הוכיח לנו, הוא ששום דבר לא ברור מאליו.

צרפת, מבאפה, גריזמן
Credit to "FIFA World Cup" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח