זה הקטן גדול יהיה חלק ב' – אייאקס

בחלק הראשון של פרויקט הצעירים כתבתי על כמה מהצעירים המוכשרים שמשחקים באירופה וצפוי להם עתיד מזהיר. הפעם התמקדתי בקבוצה אחת שידועה בכמות האדירה של כוכבים צעירים שיצאו משורותיה – אייאקס אמסטרדם. מהעשור וחצי האחרון ניתן למנות שחקנים כמו לואיס סוארז, זלאטן איברהימוביץ', כריסטיאן אריקסן, יאן ורטונגן, דיילי בלינד ווסלי סניידר. האמנם לא כולם גדלו במחלקות הנוער של המועדון, אבל גם אלו שלא, השתפרו בו וקיבלו מקפצה למועדונים גדולים יותר.
מתוך הסגל, בחרתי בפינצטה שבעה שחקנים מתחת לגיל 22 שלדעתי צפויים להגיע לליגות הגדולות באירופה בעתיד הקרוב.

טיקטיק מונדיאל

דיוויד נרס

דוויד נרס
Via AFC Ajax Facebook page

הברזילאי בן ה-20 גדל בקבוצת הנוער של סאו פאולו, במדיה ערך את הופעת הבכורה בבוגרים בגיל 18, והספיק לכבוש 3 שערים ב-8 הופעות לפני שנרכש על ידי קבוצת הפאר ההולנדית תמורת כ-12 מיליון יורו.

הוא משחק בעיקר בכנף ימין של ההתקפה, ועם 8 שערים ו-9 בישולים העונה, נרס אחראי ל-31% משערי קבוצתו. נרס דריבליסט מחונן (3.4 למשחק) ובעל ראיית משחק לא רעה בכלל; יעידו על כך 2.3 מסירות מפתח למשחק בממוצע כשהוא מדייק ב-82% מהמסירות שלו עד עכשיו. הוא גם לא מפחד ל"התלכלך", עם 1.5 תיקולים מוצלחים למשחק.

הוא כובש בכל 1.6 בעיטות לשער, כשחלק משעריו באים גם מחוץ לרחבה. הברזילאי הצעיר והמוכשר נבחר 4 פעמים לאיש המשחק, כולל מול המוליכה פ.ס.ו. (שער ובישול) והאלופה היוצאת פיינורד (שלושה בישולים). הוא רשם הופעות רבות במדי הנבחרות הצעירות של ברזיל, שוויו מוערך בכ-18 מיליון יורו ואני צופה שכבר בסיום העונה יעבור לליגה בכירה.

אנדרה אוננה

אנדרה אוננה
Via AFC Ajax Facebook page

השוער הקמרוני הצעיר (21) גדל באקדמיית הכדורגל הגדולה בקמרון שהקים סמואל אטו, ולפני אייאקס הספיק לעבור במחלקות הצעירות של ברצלונה. הוא עומד בשערה של אייאקס זו העונה השנייה. הוא ספג העונה פחות משער למשחק (0.85), שמר על רשת נקייה ב-40% מהמשחקים (8 פעמים) והוסיף 58 עצירות. בעונה שעברה הוא אפילו רשם בישול.

הקמרוני לא הפסיד דקת משחק העונה בליגה ותורם גם לשטף המשחק ההתקפי של הקבוצה במסירות (26 למשחק) וכדורים ארוכים (117). שוויו של השוער הקמרוני הצעיר והמוכשר מוערך נכון להיום בכ-13 מיליון יורו ואני מאמין שבשנים הקרובות הוא יחזור לספרד ויעמוד בשערה של אחת הגדולות. אולי אפילו יחליף את יאן אובלאק באתלטיקו, שצפוי גם הוא לעבור למועדון גדול יותר בשלב מסויים.

דוני ואן דה ביק

דוני ואן דה ביק
Via AFC Ajax Facebook page

ואן דה ביק בן ה-20 עבר בכל המחלקות הצעירות של אייאקס ובכל הנבחרות הצעירות של הולנד נותן עונת פריצה מרשימה. הוא אמנם משחק בבוגרים מגיל 18 ושיחק בקמפיין הנהדר בליגה האירופית אשתקד, אך רק העונה הוא הפך לשחקן הרכב לגיטימי. ואן דה ביק פתח במרבית משחקי הקבוצה בעמדת הקשר המרכזי, ותרומתו ניכרת באספקטים רבים של המשחק: תיקולים (1.7 למשחק), מאבקים אוויריים מוצלחים (0.7 בממוצע), דריבלים מוצלחים (1.2 למשחק) ואהבה לכדורים ארוכים (2 למשחק).

יש לו רק בישול אחד, אבל לקשר הצעיר יש חוש ריח מפותח לשערים. יש לו כבר 7 שערים, מרביתם מתוך הרחבה (72%) כשכל 1.7 בעיטות שלו הופכות לשער. הופעת השיא שלו הייתה השלושער מול ברדה.

הוא הספיק לרשום כבר הופעה במדי הנבחרת הבוגרת בנובמבר האחרון, כאשר שוויו מוערך בכ-10 מיליון יורו.  אני צופה שכבר בעונות הקרובות הוא יתקדם ויעשה את הדרך לבריטניה ולטוטנהאם, בדומה לשחקני אייאקס בעבר כמו אריקסן וורטונגן.

פרנקי דה יונג

פרנקי דה יונג
Via AFC Ajax Facebook page

עוד קשר הולנדי צעיר (20) שגדל דווקא במחלקת הנוער של ווילם 2 הקטנה במדיה ערך את הופעת הבכורה בבוגרים בגיל 17 לפני שהצטרף לאייאקס. עבר גם הוא בכל מחלקות הנוער בנבחרות ההולנדיות בהן רשם עשרות הופעות, לאחרונה אף הצטרף לסגל הנבחרת הבוגרת והספיק לרשום כבר חמש הופעות במדיה.

להבדיל מואן דה ביק, הוא משחק בתפקיד נסוג יותר, קרוב יותר לבלמים. למרות העמדה ההגנתית בה הוא משחק, הוא לא מפחד מדריבלים (2.4 למשחק) בנוסף כמובן לתרומה הגנתית שמתבטאת בין היתר בתיקולים (1.6 למשחק), יירוטי כדור (0.9 למשחק), הרחקות כדור (1.2 למשחק) וזכייה במאבקים אוויריים (0.9 למשחק).

מעל הכל – הוא מוסר מחונן שלוקח חלק משמעותי בבניית מהלכים של קבוצתו. הוא מוסר הרבה (58 למשחק) ובדיוק רב (94%), כשמרבית המסירות מתורגמות גם למסירות מפתח (1.5 למשחק) וכדורים ארוכים (2.5 למשחק) ששווים שמונה בישולים עד כה העונה.

שוויו של הקשר מוערך בכ-8 מיליון יורו והמחיר יעלה. אני צופה שהוא ישאר עונה נוספת באייאקס לפני שיעבור לקבוצת מרכז טבלה בפרמייר ליג כמו סאות'המפטון או ווטפורד. 

קספר דולברג

קספר דולברג
Via AFC Ajax Facebook page

החלוץ הדני הצעיר (20) ערך את הופעת הבכורה שלו בבוגרים עם סילקבורג הדנית בגיל 17, עבר דרך כל הנבחרות הצעירות של דנמרק וכפר הספיק לרשום 4 הופעות ושער אחד בנבחרת הבוגרת.

נתחיל מהסוף, על המשבצת שלו כחלוץ המרכזי של הקבוצה הנחיתו העונה את קלאס יאן-הונטלאר הותיק שתפס לדולברג את המקום. דולברג כבש העונה חמישה שערים בעשר הופעות בהרכב בלבד. אשתקד, כאשר הוא היה החלוץ המרכזי הפותח של פטר בוס הוא, כבש 23 שערים והוסיף 7 בישולים בכל המסגרות.

מאז שהגיע לאייאקס בתחילת העונה שעברה הוא מוביל את נתוני הקבוצה בדריבלים מוצלחים (1.4 ךצשלק) ומסירות מפתח (קצת יותר מאחת למשחק). הוא לא נרתע ממאבקים אוויריים (מעל 1 למשחק), כאשר המשחק שלו מתבסס ברובו על חילופי מסירות קצרות עם חבריו לחולייה ההתקפית (נרס, קלייברט וזייך) ושיפור מיקום ברחבה בטרם קבלת הכדור חזרה אליו.

תג המחיר שלו עומד כרגע על 20 מיליון יורו ואני צופה שהוא יגיע לליגה הגרמנית בקרוב. אולי המסלול שלו יהיה זהה לזה של הונטלאאר, שעזב את איאקס בגיל 25.

ג׳סטין קלייברט

ג'סטין קלייברט
Via AFC Ajax Facebook page

החלוץ ההולנדי הצעיר (18) הוא בנו של פטריק קלייברט האגדי ששיחק בין היתר בבארסה, מילאן ואייאקס. קלייברט ג'וניור גדל במחלקת הנוער של אייאקס, ועבר בכל הנבחרות הצעירות בהולנד. כבר בעונה שעברה הוא נכנס לסגל הבוגר של אייאקס והיה מעורב בשבעה שערים. העונה הוא כבר שחקן לגיטימי בהרכב הקבוצה, פתח ביותר ממחצית מהמשחקים וכבש חמישה שערים מעמדת הווינגר השמאלי כאשר הוא חותך פנימה לרחבה בדריבלים מוצלחים רבים (2.2 למשחק) ותורם גם הגנתית: בממוצע קצת יותר מתיקול למשחק.

התרומה ההתקפית שלו מתבטאת במסירות מפתח (1.4 למשחק), כדורים ארוכים לחלוצים (0.6) וכדורי רוחב לרחבה (0.9) באחוזי דיוק רבים (88%). שוויו המוערך הוא כ-9 מיליון יורו ואם הוא ימשיך בהתקדמות המהירה שלו הוא עתיד להפוך לאחד החלוצים הטובים ביבשת. אני חוזה שיילך בדרכו של אביו וישחק בצד האדום של מילאנו מלאת הצעירים ויעזור לה לעלות מחדש על דרך המלך.

מתיאס דה ליכט

מתיאס דה ליכט
Via AFC Ajax Facebook page

בלם הולנדי צעיר (18) שגדל במחלקת הנוער של אייאקס ונחשב ליקיר האוהדים שצמח מהיציע. הוא עבר בכל המחלקות הצעירות בהולנד והספיק לרשום 3 הופעות במדי הנבחרת הבוגרת בשלהי 2017. כצפוי הוא תורם רבות בפן ההגנתי – תיקולים (אחד למשחק), יירוטי כדור (1.8 למשחק), זכייה בקרבות אוויריים (3.4 למשחק) והרחקות כדור רבות (4.5 למשחק).

בנוסף, הוא לוקח חלק משמעותי במשחק המסירות של קבוצתו. הוא מוסר הרבה (65 למשחק) ובדיוק רב (91%) כאשר הוא אחראי בין היתר ל-65 כדורים ארוכים לכיוון הרחבה שהפכו גם ל-7 מסירות מפתח ובישול אחד.  בשל גובהו הרב והפיזיות שמאפיינת אותו הוא גם מתמחה בנגיחות לשער כאשר כבש כך חמישה שערים בשתי העונות האחרונות.

ממש לאחרונה פפ רכש לסיטי את איימריק לאפורט, שמבוגר מההולנדי ב-5 שנים ועלה פי 3 (עפ"י הערכות) כשנתוני המסירות וההגנה  לא פחות משל הצרפתי. אני במקום פפ הייתי רוכש אותו ודואג לחסוך קצת כסף לקופה הריקה בין כה וכה. תג המחיר שלו כאמור עומד על כ-20 מיליון יורו ואחרי שאופציית סיטי נגנזה, אני מעריך שיגיע למועדון על אחר כדוגמת אתלטיקו, דורטמונד, נאפולי או  אפילו פ.ס.ז׳ כבר בשנה הקרובה.

שחקנים צעירים נוספים מאייאקס שעוד לא תפסו מקום מרכזי בסגל אבל שווה לשים עליהם עין: ואסלב צ'רני, מקסימיליאן וובר ודיילי סינקגראבן.

לאן אתם חושבים שהצעירים המוכשרים הללו צפויים להגיע? ילכו רחוק או יאכזבו ויישארו בהולנד?

לחלק א' של 'זה הקטן גדול יהיה'

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח