כאשר כללי הFFP של אופ"א סופגים מכה קשה

// מאת אבי גולדשטיין

הגיע הזמן לעשות סדר בניצחון החמוץ מתוק של מנצ'סטר סיטי

נתחיל עם המובן מאליו – מנצ'סטר סיטי ניצחה וההשעיה שקיבלה מה CFCB (לשכת השיפוט הפיננסית של אופ"א לבקרת מועדונים) לשנתיים מכל מפעלי אירופה, הוסרה לאחר שהערעור שלה בCAS (בית המשפט לבוררות בספורט אשר נמצא בשוויץ) התקבל.
בהודעה הרשמית של CAS נרשם:

"ה CAS מדגישים כי מרבית ההפרות לכאורה המדווחות על ידי לשכת השיפוט של ה- CFCB היו לא מבוססות או שחלה עליהם התיישנות.
מכיוון שההאשמות בגין הסתרה לא הגונה של מימון הון היו בבירור הפרות משמעותיות יותר מאשר הפרעה לחקירות ה-CFCB, לא היה מקום להטיל איסור על השתתפות בתחרויות המועדונים של אופ"א בשל אי שיתוף הפעולה עם החקירות של ה- CFCB בלבד."

סיטי חוגגת
credit to "Manchester City" facebook page

———-

רקע

הCFCB הפתיעו את עולם הכדורגל לאחר שנתנו לסיטי השעיה של שנתיים וקנס של 30 מיליון אירו בפברואר. הם חקרו את הקבוצה מעל שנה מאז אותם האשמות לכאורה שפורסמו ב'דר שפיגל', שתפסו את עיניהם של הגוף השלטוני בכדורגל האירופאי. אופ"א טענו שהעונש היה מבוסס על הפרות רציניות של רישוי המועדונים של אופ"א ושל רגולציות הFFP על ידי הגדלת ההכנסות בספרי המועדון מספונסרים והמידע שהוצג לאופ"א בין השנים 2012 עד 2016.

המסמכים שפורסמו לראשונה בדר שפיגל הגרמני רמזו כי כמעט 60 מיליון פאונד שולמו ישירות לתוך המועדון על ידי הבעלים המיליארדר שלהם. בדצמבר 2018 נחשף כי באופ"א חושבים על מתן השעיה של שנה אחת, אבל ככל הנראה זה הוכפל בגלל חוסר שיתוף הפעולה של המועדון. הערעור על ההחלטה שהתקבלה היה דבר בלתי נמנע מצד המועדון.
קייראן מגוואייר, מרצה באוניברסיטת ליברפול ואחד המומחים המוערכים ביותר באנגליה בכל הנוגע לכלכלה בכדורגל אומר:

"זהו ניצחון של רבע מיליארד פאונד בשנה עבור סיטי, דבר המפחית מערכו של הקנס העומד על 10 מיליון אירו. זה הולך להיות קשה עבור אופ"א לרדוף בעתיד אחר חקירות בהתחשב בכך שיש כעת תקדים. אחרי הניצחונות של פריז וסיטי, המועדונים הבזבזניים ירכיבו לעצמם את צוותי המשפט הטובים ביותר ואז יתפסו על כל פרט טכני שהם ימצאו."

פפ
Via Manchester City facebook page

———-

אז מה הורדת הבאן מסיטי אומרת מבחינתם של אופ"א?

כעת באופ"א נמצאים תחת לחץ כבד לתקן את הרפורמה של הFFP אחריי שסיטי זוכתה מהחלטתם להשעיה של שנתיים. מומחים בעניין מזהירים כי אירופה איבדה את האוטוריטה לגשר על הבריכה העמוקה בהבדלים בין הקבוצות של המיליארדרים לבין השאר. כאשר נראה כי הכלים שלהם לביצוע בידוק אחר הקבוצות נכשל, הגוף הניהולי מכיר ב"הוכחות לא מספיק חותכות" שהוצגו על ידי CAS כסיבה מאחורי ביטול העונש ההשעיה והפחתת הקנס ל10 מיליון אירו. בנוסף, אופ"א הפנתה אצבע מאשימה גם כלפי חוקרי כלכלת המועדונים של הגוף האירופאי שלא עמדו בחוק ההתיישנות של 5 שנים.

ההפחתה הדרמטית בעונש היא לא פחות ממבוכה עצומה עבור אופ"א אחרי שהם נכשלו באותו בית משפט שוויצרי אל מול פריז. בשני המקרים, קבוצות עורכי דין מהטובים ביותר בעולם חשפו בעיות טכניות שקבעו, במקרה של סיטי לפחות, כי "זה לא היה הולם להטיל השעיה" עבור כישלון הקבוצה לשתף פעולה עם החקירות. על כך הרחיב מגוואייר:

"אני חושב שאופ"א איבדה כעת את היכולת שלה לשלוט בהוצאות של קבוצות כדורגל בהסתכלות על הרווחיות שלהם. אני חושב שהFFP עדיין ישרוד בצורה כלשהי בגלל ששאר החוקים כולם קשורים לאיחור בתשלומים והעברות, אבל אלמנט הדגם המוצלח נמצא כעת בירידה תדמיתית בהתחשב בזריקת התיק של פריז על בעיות טכניות. אופ"א היו מאוד מודאגים לגבי היום (תוצאות הערעור) כשהאמינות שלהם הייתה על קו האש. מנצ'סטר סיטי כבר ספגה את הנזק התדמיתי שלה ורק התרכזה בלשחק כדורגל."

———-

ומה זה אומר מבחינת סיטי?

סיטי עמדה לספוג ירידה של 200 מיליון פאונד בהכנסות ללא ליגת האלופות במשך שתי עונות, דבר קשה כאשר מסתכלים על ההרס הכלכלי של מגפת הקורונה. זאת הייתה יכולה להיות גלולה מרה לבליעה, וכל זה בזמן שגווארדיולה מעוניין לחדש את הסגל שלו, שוב.
בהצהרה של סיטי נכתב:

"למרות שמנצ'סטר סיטי וצוות היועצים המשפטיים שלה עדיין לא עברו על כל ההחלטה של הCAS, המועדון מברך את ההשלכות של הפסיקה שהגיע היום כמתן תוקף לעמדת המועדון ולראיות שהוא הציג. המועדון רוצה להודות לפאנל המשתתפים (בCAS) עבור החריצות שלהם וההליך התקין שהם ניהלו."

כזכור, כבר יש לסיטי כבר מערכת יחסים לא בריאה עם אופ"א אחרי שכבר ספגו קנס על הפרות הFFP ב2014. סוריאנו, מנכ"ל המועדון, רמז בנוגע לחשדות כנגד המועדון, כי הגוף השלטוני האירופאי, יותר מודאג מהגנה על המועדונים הבכירים מאשר לאפשר תחרות הוגנת כאשר הוא טוען כי החקירה "נראית כפחות בנוגע לצדק ויותר קשורה לפוליטיקה".
ועכשיו עם החלטה זו, סיטי חופשיה לשחק בליגת האלופות בעונה הבאה, זאת לאחר שהיא הבטיחה את המקום השני בפרמייר ליג אחרי הניצחון המבטיח 5-0 על ברייטון בשבת. ולמה עדיין נשאר הקנס של 10 מיליון אירו? זה קרה בעקבות חוסר שיתוף הפעולה של המועדון עם החקירה וזה מוסבר על ידי הCAS כך:

"התחשבות ב:1) היכולות הפיננסיות של מנצ'סטר סיטי. 2) החשיבות של שיתוף הפעולה של מועדונים עם חקירות המבוצעות על ידי הCFCB בגלל יכולות החקירה המוגבלות שלהם. 3) התעלמות מעקרונות חשובים אלה ושיבוש החקירה, בגלל כל אלה החליטו פאנל הCAS שיש להטיל כנס משמעותי על מנצ'סטר סיטי, ולאחר התחשבות בעונש שהופחת של השעיה לשנתיים ממפעלי אופ"א, הקנס הוא 10 מיליון אירו."

———-

חקירות הפרמייר ליג כנגד מנצ'סטר סיטי

כמו אופ"א, גם הפרמייר ליג חוקר את מנצ'סטר סיטי על הפרות כלכליות, גיוס לאקדמיה של המועדון ושליטת צד שלישי. החקירה שמתנהלת מאז מרץ 2019 – עדיין מתנהלת. החוקים הפיננסים בפרמייר ליג מאפשרים הפסדים של עד 105 מיליון פאונד במהלך 3 שנים, אך זה בהשוואה לאפשרות ההפסדים של אופ"א העומדים על 30 מיליון אירו באותה תקופת זמן, ככל הנראה לא יגרור עונשים הנוגעים בכך. כל עונש יהיה חייב להיות על בסיס פריצה אתית לכאורה. ריצ'ארד מאסטרס, מנכ"ל הפרמייר ליג, רמז מוקדם יותר העונה כי כל החלטה תלך בעקבות זאת של אופ"א.

החקירות באנגליה כנגד סיטי, מרוכזות לא רק בהאשמות כי המועדון סיפק מידע פיננסי מוטעה, אלא גם נוגעות לדיווחים בדנמרק כי המועדון יצר הסכם סודי עם המועדון נורדזיאלנד שאיפשר להם לקבל זכות ראשונים על שחקנים צעירים. זאת בנוסף לזכות ראשונים על אקדמיה בגאנה המנוהלת על ידי מנכ"ל אותו מועדון דני, טום ורנון.

לוגו אופא דגל
Credit to UEFA Facbook Page

———-

קייראן מגוואייר מאמין כי לתקדים מהערעור של סיטי יכול להיות השפעות על הליגה האנגלית, שיאפשרו התעלמות מהפסדים בעקבות פרצות כמו מכירת אצטדיונים והשאלות. כמו כן, ההשלכות יכולות להגיע אל מעבר לאירופה.

לפני עשור, האווירה סביב הFFP הייתה שונה. אופ"א השיקה את החוקים לראשונה ב2009, מספר שנים אחריי נשיא אופ"א דאז, מישל פלטיני, הביע את החששות שלו שבעלי מועדונים מיליארדרים כמו רומן אברמוביץ' יוכלו לפשוט על השוק עם היכולות הכלכליות שלהם בזמן שקבוצות אחרות התקשו לשרוד.

"היינו צריכים לעצור את זה. הם הוציאו יותר מאשר הם הכניסו בעבר ולא שילמו את החובות שלהם. אנחנו לא רוצים להרוג או לפגוע במועדונים, להפך, אנחנו רוצים לעזור להם בשוק העברות."

11 שנים עברו מאז, וקבוצות מחוץ לאליטה של אירופה בסכנת אסון בעקבות מגפת הקורונה. הסיבה המלאה להחלטת CAS תפורסם מאוחר יותר השבוע וכעת עם החלטה זו שגרמה לאופ"א לספוג מכה קשה מאוד, מומחים שונים אומרים, וכך זה גם נראה לעין, כי ישנו סיכוי מופחת עוד יותר היום לעוד ריצה לאליפות כמו שעשו לסטר בפרמייר ליג כמו גם בכל שאר הליגות באירופה.

———-

מקורות:

1) https://www.skysports.com/…/manchester-city-champions…

2) https://www.telegraph.co.uk/…/uefas-financial-fair…/

3) https://www.telegraph.co.uk/…/man-citys-champions

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח