ישקם את הקריירה?

// מאת רועי אורן

אחת ההעברות הבולטות של חלון ההעברות הנוכחי, היא השאלתו לשנה וחצי של חלוץ נבחרת ספרד אלבארו מוראטה מצ'לסי לעיר מדריד (בה הוא התחיל את הקריירה שלו). בעצם מעברו לאתלטיקו מדריד, סוגר מוראטה מעגל שהחל כאשר שיחק בגיל 12 בקבוצת הנוער של מועדון הפאר הספרדי.

אלברו מוראטה, אתלטיקו מדריד
Credit to "Atlético de Madrid" Facebook page

למוראטה לא מעט חוזקות כחלוץ. הוא יכול לתפקד כשחקן ציר אשר מצטרף להתקפה ברגע שהכדור נמצא אצל קשרי קבוצתו, יש לו יכולת ניתור מדהימה, מה שמאפשר לו להגיע לכדורי גובה למול בלמים גבוהים וחזקים ממנו והוא מהיר מאוד יחסית לגודל שלו ולכן הוא נותן אפשרות מסירה לקשרים בעת התקפות מתפרצות.

עם זאת, מוראטה הוכיח בתקופה הלא ארוכה שלו בצ'לסי שיש לו גם לא מעט חסרונות. הספרדי מפספס הרבה מאוד מצבים, לרוב מכיוון והוא לא משכיל להסתכל על מיקומו של שוער היריבה ועל השער בפרט. בנוסף, הוא ממעט לייצר מצבים לחבריו, ומנסה לרוב לגמור את המהלך לבד (לכן אין לו כל-כך הרבה בישולים והוא מתקשה לשחק עם חלוץ נוסף לצידו). כמו כן, מוראטה נוטה לא להיות מעורב בדקות רבות של המשחק – הוא לא החלוץ שיירד למרכז המגרש כדי להתחיל את התקפת הקבוצה כאשר זו תקועה.

אני משוכנע שהבעיות שהיו לו בצ'לסי נבעו מכך שבניגוד למעמד שהיה לו בריאל מדריד וביובנטוס, בהן הוא היה שחקן שהתנדנד בין ההרכב הראשון לספסל (לרוב הוא שימש כ"סופר סאב" כלומר, מחליף שמשנה את המשחק ההתקפה כאשר הוא תקוע), בצ'לסי הוא שימש לרוב כשחקן הרכב ראשון שעליו בנוי משחק ההתקפה של הקבוצה, וייתכן ששינוי זה היה קצת "גדול עליו".

 

גם העובדה שהוא כאמור נוטה להחמיץ מצבים בהתקפה, לצד זה שהוא לא מסוגל לשתף פעולה לצד חלוץ נוסף מובילה לכך, שהוא לא יכול לשחק בשיטת משחק של 4:5:1, או לחלופין 4:3:3 כפי שמנהיג מאוריציו סארי בצ'לסי מאז תחילת העונה. כדי לפתור בעיה זו, היה צריך למקם אותו באגף כדי שהוא יוכל לראות מגרש, ולבשל מצבים לחבריו לקבוצה. כך קרה גם לחלוץ הצרפתי של ריאל מדריד קארים בנזמה, ולחלוץ הקולומביאני של אטלאנטה דובאן סאפטה שברגע שהם תופקדו כשחקני מטרה הם לא הצליחו לבוא לידי ביטוי, אך כאשר המאמנים שלהם שינו להם תפקוד והפכו אותם לשחקני אגף, מצבת הבישולים והכיבושים שלהם גדלה בשל העובדה שהם פינו שטח במהלך משחק התקפה (דבר אשר הקשה על שחקני ההגנה של הקבוצה היריבה לשמור עליהם).

מוראטה החל את העונה הנוכחית בצ'לסי בה הוא כבש העונה תשעה שערים ב-24 משחקים בהם הוא שיחק. הוא אכן תופקד כחלוץ מטרה מרכזי אשר אליו יועדו הכדורים שהוגבהו על-ידי המגינים מהאגפים מצד אחד וכדורי העומק שנמסרו לו על-ידי הקשרים. בעקבות פציעה שעבר הוא איבד את הבטחון, והחל לפספס מצבים קורצים ליד השער (דבר שהוביל לכך שמאמן צ'לסי מאוריציו סארי החליט להוריד אותו לספסל, ובמקומו תופקד הקשר הבלגי אדן הזאר כמעין "חלוץ מזויף"). חשוב לציין שכאשר שחקן עובר פציעה קשה ברגל, לאחר שהוא חוזר להתאמן בשלב הראשון, ולאחר מכן לשחק, הוא שומר על הרגליים ומשתדל להימנע מתיקולים של שחקני יריב, זאת מחשש שיפצע שוב באותו מקום או לחלופין יחמיר את מקור פציעתו.

נשאלת השאלה: למה בחרה אתלטיקו מדריד לשאול אותו מצ'לסי?

אתלטיקו נלחמת בשתי חזיתות: היא נאבקת מול יריבתה העירונית ריאל מדריד, ואלופת ספרד ברצלונה על תואר האליפות, ובנוסף היא בעיצומו של מאבק כפול מול אלופת איטליה יובנטוס על מקום בשלב רבע-גמר ליגת האלופות.

נכון לעכשיו, אתלטיקו משדרת חוסר יציבות, בין-השאר בשל העובדה שמשחק ההתקפה שלה הוא די אנמי. כך למשל, הכוכב אנטואן גריזמן כבש עד עתה 12 שערים, החלוץ הקרואטי קליניץ' כבש רק שני שערים, ודייגו קוסטה שהבריא לא מזמן מניתוח שעבר ברגלו, הספיק לכבוש רק 2 שערים. מוראטה הובא כדי לספק את כמות השערים שלא כבשו שני החלוצים המרכזיים של הקבוצה ולשמור את החבורה של דייגו סימאונה בחיים במאבקים שלה עד סוף העונה.

בדרבי של מדריד ובמשחק הראשון נגד יובנטוס מוראטה הראה שהוא מלא מוטיבציה להוכיח שיש לו מקום בבמות המרכזיות של אירופה ואפילו כבש שני שערים שנפסלו בעקבות התערבות ה-VAR. גם לו ברור שאם הוא ייכשל גם הפעם, הוא ייזכר כעוד חלוץ שלא הצליח למצות את הפוטנציאל הרב הטמון בו.

אלברו מוראטה, אתלטיקו מדריד
Credit to "Atlético de Madrid" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח