יותר מסתם מפגש – לקראת סנט אטיין מול מארסיי

בעוד מספר שעות (21:45), כשכולנו נסיים את הארוחות המשפחתיות ונתרווח שבעים ומרוצים על הספה, יעלו על כר הדשא בסטאד ז׳ופרואה גישאר 22 שחקנים רעבים מתמיד – שחקני סנט אטיין ואולימפיק מארסיי, שתי הקבוצות המעוטרות ביותר בתולדות הליגה הצרפתית. הירוקים עם עשר צלחות אליפות בארון בעוד שהתכולים זכו בתשע כאלה.

טיקטיק מונדיאל

כמו במפגשים בין שתי הקבוצות המעוטרות בישראל (מכבי ת״א ומכבי חיפה), בספרד (ריאל מדריד וברצלונה), באנגליה (ליברפול ומנצ'סטר יונייטד) ובאיטליה (אינטר ויובנטוס) גם כאן ישנה יוקרה רבה על הכף ושני מחנות אוהדים חמים וגועשים שיתמכו בשתי הקבוצות. בששת המפגשים האחרונים בין הקבוצות מארסיי לא הפסידה (3 ניצחונות ו-3 תוצאות תיקו) כשבמפגש האחרון בין השתיים לפני כחודשיים בסטאד ולודרום הביסה המארחת את יריבתה 3-0 עם צמד של ולאר ז׳רמן ושער נוסף של לוקאס אוקאמפוס הארגנטיני הצעיר.

לכל אחת מהקבוצות יש שאיפות וחשיבות רבה למשחק. המארחים רוצים להיצמד לחצי העליון של הטבלה כאשר המקום השישי שמוביל לאירופה מרוחק חמש נקודות בלבד ונחשב למטרת העל העונה לחניכיו של ז׳אן לואי-גאסה, מאמנה השלישי העונה של הקבוצה שעד לא מזמן שימש כעוזר המאמן וירצה להמשיך במומנטום של שני הניצחונות הרצופים שצברה הקבוצה לאחר המהפכה בינואר. מנגד, האורחת ממארסיי נמצאת חזק במאבק על המקום השני, או אם תרצו ״אליפות הליגה הצרפתית ללא פ.ס.ז׳ העשירה״ ומקדימה בנקודה את מונאקו ובשלוש נקודות את ליון כאשר כל איבוד נקודות עשוי לעלות לה במיקומה בטבלה.

סנט אטיין, מארסיי
Credit to "ASSE – Association Sportive de Saint-Etienne" Facebook page

הקבוצה הלוהטת בצרפת?

מארסיי מגיעה למפגש כשלא הפסידה בתשעת משחקיה האחרונים בכל המסגרות מאז המפגש מול ליון בדצמבר האחרון ומחזיקה ב-89% הצלחה בליגה באותה התקופה בנוסף להעפלה מרשימה לרבע גמר הגביע בשלישי האחרון עם ניצחון ענק 9-0 בחוץ מול בור פרונה מתחתית הליגה השנייה. במשחק הליגה האחרון היא הביסה 6-3 את המדורגת אחרונה. שני המשחקים הללו היו כמובן הפוריים ביותר של הקבוצה העונה מבחינה התקפית כשפלוריאן תובאן כבש שלושער והוסיף בישול במשחק הליגה בעוד שאוקאמפוס וקוסטאס מיטרוגלו היווני תרמו שניהם שלושערים בניצחון בגביע – החולייה ההתקפית לוהטת ונמצאת בכושר מצוין.

אם בתובאן עסקינן, הצרפתי המוכשר בן ה-25 רושם את העונה הטובה ביותר בקריירה שלו כאשר הוא אחראי ל-23 שערים (13 שערים, 10 בישולים), שמהווים כ-45% משערי הקבוצה בליגה. הוא מחזיק בנתונים מהטובים באירופה בדריבלים מוצלחים (3.5 למשחק, חמישי באירופה), בבישולים (10, שלישי באירופה), במסירות מפתח (2.7 למשחק, שישי באירופה) ובתארי ״איש המשחק״ (9, ראשון באירופה) ובהחלט ראוי לקבל זימון לנבחרת הצרפתית לקראת המונדיאל בקיץ הקרוב.

פלוריאן תובאן, מארסיי
תובאן. עונה נהדרת.
Credit to "Olympique de Marseille" facebook page

שחקן נוסף שרושם עונה מעולה ונכנס יחד עם תובאן לנבחרת העונה העדכנית בליגה הצרפתית של whoscored הוא לואיס גוסטאבו הברזילאי. הקשר האחורי שעבר גם בבאיירן מינכן, הופנהיים ו-וולפסבורג מחזיק את הקישור של מארסיי העונה ורושם עונה שוברת שיאים מבחינה אישים בנתונים סטטיסטיים רבים כמו תיקולים מוצלחים (3 למשחק), מסירות מפתח (0.9 למשחק), דריבלים מוצלחים (1.6 למשחק), מספר מסירות (59 למשחק) ושערים (5) ונשאר לו עוד שליש עונה עוד לשחק ולא מעט שיאים לשבור. גם הוא צפוי לקחת חלק בסגל הברזילאי לקראת המונדיאל הקרוב.

שחקנים נוספים שלוקחים חלק משמעותי בעונה הגדולה של מארסיי וראויים לציון הם מורגן סאנסון (23), סטיב מנדנדה (32), אדיל ראמי (32) ודימיטרי פאייט (30). ארבעת הצרפתים הללו מהווים יחד עם תובאן את השלד המקומי המשמעותי של הקבוצה כאשר שלוש האחרונים המבוגרים בעלי נסיון רב ושיחקו לא מעט בנבחרת הטריקולור בעוד שסאנסון מציג עונת פריצה נפלאה בגיל צעיר (7 שערים, 2 בישולים) בעמדת הקשר ההתקפי כאשר פאייט שמשחק כקשר ימני הוא מלך הבישולים של הקבוצה עם 7 כאלה. בעוד שהשוער הוותיק שמר על רשת נקייה 17 פעמים בכל המסגרות – אותה כמות כמו של יאן אובלאק ואנדרה טר שטגן שמציגים עונה מעולה.

חשוב לציין גם את המאמן הצרפתי רודי גארסיה שהגיע למארסיי בתחילת עונת 16/17 לאחר שזכה בדאבל עם ליל ואימן שלוש עונות ברומא הגדולה. בעונתו הראשונה הוא הוביל את הקבוצה למקום החמישי המכובד וכעת כאמור הוא ממוקם במקום השני בליגה לאחר שהנחיל לקבוצה שיטה ומערך קבוע ללא שינויים רבים בהרכב – 4-2-3-1 עם מנדנדה בשער, רביעיית הגנה, שני גרזנים (אוניגוסה וגוסטאבו) במרכז הקישור, שלישייה מהירה ואיכותית מקדימה (תובאן, פאייט, סאנסון) וסקורר חסון ברחבה (ז׳רמן/מיטרוגלו). המאמן שהפך ליקיר האוהדים מחזיק בכ-56% הצלחה עם הקבוצה, עשוי להשיב אותה לליגת האלופות ולהירשם כהצלחה מסחררת במארסיי.

מארסיי
Credit to "Olympique de Marseille" facebook page

התאוששות מוצלחת בירוק?

הירוקים מסנט אטיין, שדורגו בנקודת השפל שלהם כבר במקום השישה עשר, ביצעו מסע רכש משמעותי בינואר במטרה לעלות כמה שיותר גבוה בטבלה ולהציל את העונה. הם רכשו חמישה שחקנים שנכנסו ישירות להרכב ועזרו לקבוצה להתייצב. אחד מהם הוא מת׳ייה דבושי המגן הימני הצרפתי הבינלאומי, שהגיע מארסנל לאחר שאיבד את מקומו בהרכב להקטור ביירין וכבש שער נהדר בבכורה בירוק בשבת האחרונה. הוא גם רשם חמישה תיקולים ושלושה דריבלים מוצלחים והצית תקווה רבה אצל האוהדים.

שחקן נוסף שהצטרף לקבוצה בינואר הוא נבן סובוטיץ׳ הבלם הסרבי המנוסה שהגיע מבורוסיה דורטמונד וסייע לקבוצה לשמור על שער נקי במשחק האחרון מול אמיין, בו רשם ארבעה תיקולים מוצלחים וחמש זכיות בקרבות אוויריים.

יאן מ׳בילה שמשחק בעמדת הקשר ההגנתי הגיע בינואר מרובין קאזאן ובארבעת המשחקים שרשם עד כה הציג נתונים גבוהים מאוד בתיקולים מוצלחים (2 למשחק) וזכיות בקרבות אוויריים (2.8 למשחק) שמהווים שיאי קריירה. בעוד שאת החלק ההתקפי הקבוצה חיזקה בשני שחקנים בדמות רוברט בריץ׳ הסלובני שחזר מהשאלה באנדרלכט והספיק לכבוש שער ופול-ג׳ורג׳ אנטפ הצרפתי שהגיע מוולפסורג וכבש גם הוא שער אחד עד כה.

החמישה הללו שידרגו מהר מאוד את הקבוצה של ז׳אן לואי-גאסה שנראית מעולה לאחרונה ונמצאת בכושר משופר ומצטרפים לשחקנים כמו באמבה (מעורב בשמונה שערים) וקאבלה (מעורב בשישה) שהובילו את החלק הקדמי וסחבו את הקבוצה על גבם במחצית הראשונה של העונה.

סנט אטיין
סנט אטיין. חוגגים יותר לאחרונה.
Credit to "ASSE
Association Sportive de Saint-Etienne" Facebook page

המפגש הערב יפגיש כאמור שתי קבוצות במומנטומים חיוביים דומים כאשר יתרון האיכות בכל זאת עם מארסיי, אך הוא עשוי להתגמד אל מול יציעים גדושים בגיהנום הירוק שבסטאד ז׳ופרואה-גישאר שיהיה מלא בכ-40,000 אוהדים שידחפו את קבוצתם ללא הפסקה. אני צופה משחק רב שערים והתרחשויות רבות בשתי הרחבות שעשוי להיות מוכרע בעקבות המאצ׳אפים הפנימיים בין שחקנים כמו תובאן מול דבושי וסובוטיץ' בהגנת סנט אטיין, באמבה מול ראמי ומנדנדה בהגנת מארסיי ומ׳בילה וגוסטאבו החזקים במרכז המגרש. בעיניי תהיה השפעה משמעותית לחיסרון של רמי קאבלה שלא יוכל לשחק הערב במדי סנט אטיין מפני שהוא מושאל ממארסיי ויפגע מאוד בשטף ההתקפי של הירוקים.

בימים בהם פ.ס.ז׳ והכסף הקטארי רודף אחרי שיאי האליפויות של שתיהן כנראה שבעוד מספר שנים הקבוצה מהבירה תהיה המעוטרת ביותר בצרפת והמפגש בין השתיים יהפוך להרבה פחות משמעותי ומרתק, אבל עד אז – 21:45, שתי הקבוצות המעוטרות ביותר בצרפת – צפייה חובה.

ונסיים בהימור – 4-2 קשה למארסיי שיושג לקראת סוף המשחק ויציג לעולם שוב את עליונותה המרשימה של קבוצתו ההתקפית והמרעננת של רודי גרסיה ופלוריאן תובאן.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח