טקטיקה שמקטיקה – בתוך הראש של פרד רוטן

// מאת עדי כהן נייס

ביקור במוחו הקודח של פרד רוטן בעקבות המשחק מול הפועל ב"ש ולקראת המשחק מול הפועל רעננה

האוהדים של מכבי חיפה, ואני ביניהם, יצאו ברובם די מעודדים מהמשחק האחרון נגד הפועל באר שבע. זה לא שמכבי חיפה נותנת הצגות, או משחקת כדורגל יוצא דופן העונה, ממש לא. העניין הוא שסופסוף רואים שרוטן מנסה להנחיל שיטת משחק ברורה, להריץ הרכב קבוע, ולכן גם יש שיפור נראה לעין ממשחק למשחק. למרות שרוטן העלה למשחק מול הפועל באר שבע בדיוק את אותו הרכב שפתח מול מכבי תל אביב בגמר גביע הטוטו, הוא עשה שני שינויים טקטיים מעניינים ששווה לשים לב אליהם. שני השינויים באים לידי ביטוי בעצם כאשר הקבוצה מחזיקה בכדור במשחק מסודר.

פרד רוטן, מכבי חיפה
רוטן. עורך שינויים. קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי חיפה

השינוי הראשון הוא ששלומי אזולאי כבר לא מגיע לעמדה אחורית לקבל את הכדור סביב קו מחצית המגרש ולנהל את המשחק, אלא נכנס לעמדה קדמית יותר בין הקישור להתקפה ומנסה לקבל את הכדור בין הקווים סביב 30-40 מטר מהשער כדי לתת פס חכם. זה אומר שנטע לביא ומנדז'ק אמורים לנהל בעצמם את המשחק מאחורה. מנדז'ק רוב הזמן מקבל כיסוי צמוד, והמשמעות היא שהרבה פעמים לנטע יש שטח להתקדם בו עם הכדור. לפעמים זה מצליח – כשנטע לא מנסה להתחכם והולך על מסירות קצרות, מדויקות ומהירות. בפעמים אחרות נטע נראה מבוהל/מופתע מהשטח שיש לו ולא מצליח לייצר משהו, וזה לרוב מה שקרה במשחק האחרון.

השינוי השני הוא שעוואד כבר לא נצמד לקו ימין, אלא מחליף צדדים ומגיע לתמוך גם בסאן מנחם בצד שמאל. כשהוא מגיע לאגף השמאלי, רוקאביצה נכנס כחלוץ שני וכך יש עוד נוכחות ברחבה. על פניו נשמע כמו מהלך הגיוני, אבל המהלך הזה טומן בחובו שני חסרונות עיקריים: חיסרון אחד הוא שעוואד שורף יותר שטח וזה מתיש אותו. הוא שרף במשחק האחרון 7.49 קילומטרים ב-73 דקות, קצב שבו אם הוא היה משלים משחק מלא הוא היה גומע כמעט 10 קילומטרים, שלישי בקבוצה אחרי רוקאביצה וסאן מנחם. לא במקרה הוא החילוף הקבוע של רוטן למרות שהוא משחק טוב. צריך לזכור שעוואד עושה גם משימות הגנתיות ועוזר למאבוקה על הקו, וזה לא פשוט. החיסרון השני הוא שאלא אם כן נטע/אזולאי מצטרפים על קו ימין, ולרוב הם לא מצטרפים, למאבוקה אין אופציית מסירה ולכן כל כדור שמגיע אליו מסתיים בהרמה פשוטה.

על פניו נראה שמדובר בשינויים חיוביים, אבל מוגבלים בהשפעה שלהם. אז מה רוטן יכול לעשות כדי לשדרג עוד יותר את ההתאמות? קודם כל, הוא יכול לתת הוראה למאבוקה לנסות לגוון קצת ולפעמים לנסות לעבור את המגן על הקו ולחתוך לכיוון הפינה האחורית של הרחבה, כדי לנסות להוציא כדור שלא יהיה רוחב, אלא מהפינה האחורית של הרחבה אחורה (כמו שטוואטחה היה עושה לעיתים קרובות בהוראה של בנאדו בזמנו, כולל 2-3 אופציות מסירה קבועות כשהוא עושה את התנועה הזאת). הכדורים האלה יותר איכותיים ויכולים להביא להזדמנויות טובות בהרבה. בנוסף, אם מאבוקה יעשה את זה מידי פעם, זה יחייב את השחקן שמולו לתת לו קצת יותר שטח וגם ההרמות הרגילות שלו עשויות להשתפר.

מאבוקה, מכבי חיפה
מאבוקה, צריך לגוון את המשחק שלו. קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי חיפה.

בנוסף, ובהנחה שנטע לא יהפוך מהיום למחר לשחקן התקפי שמצטרף מקו שני – מול קבוצות קטנות שמסתגרות לדעתי אין מנוס מלשים במקומו את קהת, שזאת בדיוק המומחיות שלו. קהת יכול להיכנס לשטחים שרוקאביצה ועוואד יפנו ולתמוך במגנים, ובנוסף יהיה עוד שחקן יצירתי ליד אזולאי. כל זאת בהנחה שמנדז'ק יצליח להחזיק את הקישור האחורי לבד יחסית. בנוסף לגבי קהת – הוא בדיוק מסוג השחקנים שלדעתי עם ביטחון והכוונה של מאמן יעשה קפיצה מדהימה ביכולת, כי הוא גם חרוץ, גם מוכשר וגם חכם. וכמו שרוטן יודע איך לעבוד עם עוואד, הוא יכול לעשות דברים יפים גם עם קהת.

יכול להיות שרוטן יבחר להשתמש דווקא בסלליך כקשר שלישי לצד אזולאי ומנדז'ק, ולא בקהת. סלליך שחקן יצירתי והתקפי שאוהב לקבל את הכדור לרגל, אבל הוא בטח לא שחקן 50-50. במערך כזה, אזולאי יצטרך לחזור לתפקידו המקורי בעידן רוטן ולהגיע אחורה לעזור בהנעת הכדור. כך למעשה הוא שוב ייאלץ לשחק רחוק יותר מהשער, באזורים פחות מסוכנים. בנוסף, סלליך שחקן שאוהב לקבל את הכדור לרגל ופחות נכנס לשטחים ריקים, להיפך מקהת. מצד שני הוא טכני יותר, ולכן ההתלבטות של רוטן במקרה הזה מעניינת. אופציה נוספת שקיימת לרוטן היא "לעשות איביץ'" – לפתוח באותו הרכב כמו בשני המשחקים האחרונים, עם קישור מחוזק שכולל את לביא, ובמחצית השנייה כשהיריבה עייפה יותר להכניס את קהת / סלליך כדי להכריע את המשחק.

בכל מקרה, מצפה לנו משחק מעניין מאוד מכל הבחינות. ברור שכל תוצאה מלבד ניצחון לא תשאיר את האוהדים הירוקים אדישים. ובנימה אישית, מקווה מאוד שרוטן והשחקנים יצליחו לספק את הסחורה מבחינה מקצועית.

אוהדי מכבי חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון כדורגל מכבי חיפה Maccabi Haifa FC".
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח