טורניר גביע האומות – מה, למה והאם טוב לישראל?

מאת רועי אורן

ביום רביעי, 11.10.17, הודיעה אופ"א על קבוצות הדירוג לקראת הגרלת בתי טורניר חדש, המכונה "ליגת האומות".

מדובר במפעל שיתחיל בחודש ספטמבר 2018, יכלול את כל 55 הנבחרות החברות בארגון ולמעשה יחליף את משחקי הידידות שקיימו בעבר הנבחרות השונות.

Premier League - טיק טיק

אז איך עובדת השיטה?

כל נבחרת מדרג מסוים (ישראל לצורך העניין ממוקמת בדרג 3), תוצב בבתים של שלוש או ארבע נבחרות מאותו הדרג. הנבחרות יקיימו ביניהן מעין ליגה פנימית, אשר תתקיים במתכונת של משחקי בית וחוץ, בין 6 ל-8 מחזורים.

ארבע הנבחרות אשר תסיימנה במקום האחרון בכל בית, ירדו לדרג נמוך יותר. כך, למשל, נבחרת ששובצה בדרג 2 תרד לדרג 3. נבחרת אשר תסיים בראש הבית שלה, תוכל לעלות לדרג גבוה יותר בטורניר הבא. לא פחות חשוב מכך, היא תעפיל לשלב פלייאוף של חצי גמר וגמר, מול קבוצות הדרג שלה.

בסיום שלב הנוקאאוט, המנצחת תקבל כרטיס אוטומטי ליורו 2020, בלי כל קשר לתוצאות שתשיג במוקדמות היורו, שיחלו במרץ 2019.

הגרלת הבתים של הטורניר החדש תתקיים ב-24 בינואר.

צרפת גרמניה חצי גמר יורו 2016
גריזמן, דרג ראשון כמובן
Credit to Équipe de France de Football Facebook page

דירוג הנבחרות

לאחר הכישלון במוקדמות מונדיאל 2018, נבחרת ישראל תדורג בקבוצת האיכות השלישית. חוץ מהכחולים-לבנים, גם הונגריה, רומניה, סקוטלנד, סלובניה, יוון, סרביה, אלבניה, נורבגיה, מונטנגרו, בולגריה, פינלנד, קפריסין, אסטוניה וליטא, נמצאות בדרג השלישי.

הדרג הראשון כולל את 12 הנבחרות הטובות ביבשת, לפי הדירוג הכללי של אופ"א. הנבחרות הן גרמניה, פורטוגל, בלגיה, ספרד, צרפת, אנגליה, שווייץ, איטליה, פולין, איסלנד, קרואטיה, והולנד, אשר יחולקו לארבעה בתים של שלוש נבחרות. הנבחרת שתסיים במקום הראשון בכל בית, תעפיל לשלב חצי-הגמר.

הדרג השני כולל את נבחרות אוסטריה, וויילס,  רוסיה, שבדיה, אוקראינה, אירלנד, בוסניה, דנמרק, טורקיה, צ'כיה, וצפון-אירלנד.

בדרג הרביעי נכללות 16 הנבחרות החלשות ביבשת. דרג זה כולל את נבחרות אזרבייג'ן, מקדוניה, בלארוס, גאורגיה, ארמניה, לטביה, איי פארו, לוקסמבורג, קזחסטן, מולדובה, ליכטנשטיין, אנדורה, קוסובו, סן מרינו וגיברלטר.

תומר חמד נבחרת ישראל
בדרג השלישי ישראל לא תצטרך להתמודד מול נבחרות ברמה של ספרד
קרדיט לעמוד הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

איך יקבעו כל העולות לטורניר

בסיום שלב הפורמט החדש, יעלו ארבע קבוצות (אחת מכל דרג) באופן אוטומטי לטורניר יורו 2020. 20 נבחרות נוספות, יעלו לטורניר החשוב דרך שלב המוקדמות הרגיל, שיחל במרץ 2019 ויסתיים כבר בחודש נובמבר 2019.

למי מיועד הטורניר

הטורניר מיועד לנבחרות חלשות, כמו אלו המצויות בדרג הרביעי שמעולם לא זכו להעפיל לטורניר גדול, בשל יכולתן החלשה. אמנם לוקסמבורג ואזרבייג'ן הרשימו במוקדמות המונדיאל האחרון, אך בסופו של דבר הן לא נאבקו על כרטיס העפלה למונדיאל וסיימו במקומות רביע וחמישי בהתאמה.

האם הטורניר יועיל לנבחרת ישראל

אם נסתכל על הנבחרות הממוקמות בדרג השלישי, בו שובצה נבחרת ישראל על ידי אופ"א, ניתן לראות נבחרות חזקות; כמו סרביה, יוון, מונטנגרו, בולגריה, פינלנד וסלובניה, לצד נבחרות חלשות יותר; כמו קפריסין, אסטוניה וליטא.

נבחרת ישראל
במצב הנוכחי, אולי כדאי לנבחרת ישראל לנשור לדרג הרביעי?
קרדיט לדף הפייסבוק "ההתאחדות לכדורגל בישראל"

עם הנבחרות החזקות נבחרת ישראל תתקשה להתמודד, בשל העובדה שהיא לוקה בהבנת המשחק ויישום חלקים נכבדים ממנו; החזקת כדור, יציאה מהירה להתקפות מתפרצות, התמודדות עם לחץ שמפעילה הקבוצה היריבה ,עמידה נכונה במצבים נייחים ועוד. עם הנבחרות החלשות יותר, יכולה נבחרת ישראל להתמודד באופן שווה ואף אפילו לנצח בזמן נתון.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח