חלוקה בנטל – חיפה כבר לא לבד

זהו, אפשר לנשום לרווחה. מכבי חיפה כבר לא "נחשבת" לקבוצה הכי גרועה בתולדות ליגת האלופות. האמת שהיא גם לא נחשבה לכזאת קודם לכן, אבל הכוכבית שהייתה ליד השם שלה כיחידה במועדון ה-"0-0" שגם לא השיגה נקודות וגם לא כבשה, כוללת כעת קבוצה נוספת – דינמו זאגרב. הקרואטים הפסידו אמש בנעילת ליגת האלופות גם במשחקם השישי מבלי למצוא את הרשת, והמאזן שלהם עומד על 15-0, לעומת ה-8-0 של מכבי חיפה בעונת 2009/10.

כבר היינו בסרט הזה לפני 4 שנים וגם אז כתבתי על זה, כשאותה זאגרב עמדה להשוות את ההישג ב-2012, אבל השוותה בדקה ה-90' מול דינמו קייב בפנדל מפוקפק, וחגגה כאילו זכתה בגביע העולם. אתם יודעים, כמו שעשתה קבוצה אחרת שהשער היחיד שלה היה בפנדל בליגת האלופות…

אבל דינמו זאגרב רשמה היסטוריה נוספת, היא הקבוצה הראשונה שמסיימת פעמיים עם 0 נקודות. זה קרה לה לפני 5 עונות והסתיים בטונים מאוד צורמים ומפוקפקים כשהפסידו 7-1 לליון בביתם במחזור האחרון, במשחק שבו הצרפתים היו צריכים הפרש שערים גבוה כדי להעפיל לשמינית הגמר. והאמת שזאגרב באותם שלושה קמפיינים הייתה נחותה מחיפה, אבל לא רק היא.

ב-17 העונות הראשונות של ליגת האלופות רק 7 פעמים קבוצות סיימו את שלב הבתים ללא נקודות. מאז, ב-7 השנים שחלפו בעקבות השיטה של פלאטיני שאפשרה לקבוצות ממדינות חלשות יותר להעפיל לשלב הבתים, נוספו לרשימה עוד 11(!) קבוצות, כמעט שתיים לעונה, עוד אינדיקציה לירידה ברמה של הצ'מפיונס.

חלוקה בנטל
באו לעזרת חיפה. דינאמו זאגרב Credit to "GNK Dinamo Zagreb" Facebook page

 

אז נכון שמבין כל 19 הקבוצות למכבי חיפה הייתה את ההתקפה הגרועה ביחד עם זאגרב, אבל היה לה גם את ההגנה הטובה ביותר. חיפה ספגה רק 8 שערים ב-6 משחקים והיא בעלת הפרש השערים הכי פחות גרוע, יחד עם אוצלול גלאצ הרומנית שסיימה ב-2011 את שלב הבתים בהפרש שערים של 11-3. למעשה, חיפה היא היחידה בחבורה שספגה פחות מעשרה שערים. ממוצע הספיגות של מועדון ה-"0 נקודות" עומד על כ-15 שערים לעונה, כמעט פי שניים מחיפה, הפרש השערים הממוצע עומד על 13-. הפרש השערים של מכבי ת"א אשתקד היה 16-1.

תלוי גם ביריבות

הפרשי שערים ומאזני ספיגות הם נתונים חשובים, אך צריך גם לזכור מול מי הם הושגו. לבסקי סופיה למשל, סיימה במאזן מביש של 1-17 ב-2006-7, אבל הוגרלה לשחק בבית אכזרי יחד עם צ'לסי, ברצלונה וורדר ברמן. העונה שתי קבוצות סיימו ללא נקודות, אבל בעוד שזאגרב עשתה זאת בבית קשה שכלל את ליון, סביליה ויובנטוס, ההישג של קלאב ברוז' שנחשבת ליותר חזקה מזאגרב, אפילו עלוב יותר, כשסיימה ללא נקודות בבית הקל ביותר שכלל את פורטו, לסטר וקופנהאגן.

גם הבית של מכבי חיפה היה קשה ביותר. היא הוגרלה יחד עם יובנטוס, באיירן מינכן ובורדו, שסיימה ראשונה את הבית. לצורך הבדיקה שקללתי את החוזק של כל בית לפי הישגי שתי הראשונות בו באותה עונה. הבית של חיפה הוא אחד החזקים שבהם, ביחד עם זה של קושיצה הסלובקית (שהייתה הראשונה שרשמה 6 הפסדים), כשבשני המקרים אחת הקבוצות הגיעה לגמר (באיירן ויובה בהתאמה) ואחת לרבע הגמר (בורדו ומנצ'סטר). הבית החזק ביותר היה של פנרבחצ'ה, ממנו הגיעה לברקוזן לגמר וברצלונה לחצי.

סגנון המשחק

לא רק חוזק היריבות משחק תפקיד, אלא גם סגנון המשחק שלהן. חיפה לא רק שהוגרלה לבית קשה, היא הוגרלה לבית נוקשה שכלל קבוצות ששיחקו יחסית הגנתי ומבוקר, זה היה הבית שהובקע בו מספר השערים הנמוך ביותר באותה עונה. עצם העובדה שחיפה היוותה יריבה שקולה יחסית במרבית המשחקים הקשתה עליה עוד יותר את הכיבוש. ב-5 מ-6 משחקים היא הפסידה רק בהפרש של שער אחד, וגם בהפסד 3-0 לבאיירן הייתה בפיגור של שער עד חמש דקות לסיום. בהפרש כזה היריבות, שגם כך שיחקו מבוקר, לא אפשרו לחיפה להתקרב לשער. בעוד קבוצות אחרות ספגו רביעיות, חמישיות ושישיות והצליחו להשיג שערים בגארבג' טיים.

לא צריך לפרגן יותר מדי לחיפה – ההתקפה שלה הייתה נוראית והיא כמעט שלא הגיעה למצבים ובאמת שאין תירוצים להפסד 1-0 ביתי מול ההרכב השני של בורדו במשחק חסר חשיבות. ועדיין חיפה נתנה קמפיין יותר ממכובד, שאמנם לא ישנה את השורה הסטטיסטית של 0 נקודות ו-0 שערים, אבל לפחות היום יש עוד מישהי שחולקת אתה את הנטל. השינוי צפוי להגיע בעונת 2018-19 כשהשיטה הזאת תפסיק וכמעט שלא נראה קבוצות מליגות נמוכות בצ'מפיונס. מצד אחד זה יקשה על הנציגות הישראליות להגיע לליגת האלופות, אבל הצד החיובי הוא שהרמה כנראה תעלה ונראה פחות משחקים שלא מכבדים את המעמד.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח