תקועות בליגות נמוכות עם גביע אירופאי בארון

המפעלים האירופים חוזרים השבוע – ליגת האלופות והליגה האירופית. 57 קבוצות זכו במהלך השנים בתואר אירופי כלשהו (אלופות, מחזיקות, אופ"א/אירופית). חמש מהן, למרות הצלחות העבר, לא נמצאות בליגות העליונות של מדינותיהן. עד שזה ישתנה, יש להן את הגביעים השונים מהעבר הרחוק להיזכר בהם:

המבורג, גרמניה

אם עניינים ישארו כמו שהם עכשיו בבונדסליגה השנייה, המבורג אמורה לחזור בעונה הבאה למקום שבו היא הייתה כל השנים מאז היווסדות הליגה הבכירה בגרמניה כמו שאנחנו מכירים אותה היום.

וזו לא סתם ליגה שהמבורג הייתה חברה בה. היא זכתה בה 3 פעמים בין 1979 ל-1983 (יש לה עוד שתי אליפויות בגלגולים הקודמים של הליגה). בעשור שזה עתה הסתיים דברים הלכו פחות טוב לקבוצה. המבורג סיימה בחצי התחתון של הטבלה שש פעמים בין 2012 לעונת הירידה (2018). והעונה הראשונה בתולדות המועדון בליגת המשנה הייתה פחות קלה מהמצופה. זו לא הייתה התרסקות מפוארת אל תהומות שאין חזרה מהם, אבל בשביל המבורג, גם יותר מעונה אחת בבונדסליגה ה-2 זה יותר מדי.

ומה עם העבר במפעלים האירופים של המבורג? מפואר כמו זה של הליגה. שני גמרי גביע האלופות – הפסד ב-1980 מול נוטינגהאם פורסט (מיד נגיע אליהם), זכייה ב-1983 מול יובנטוס (לא מפתיע) משער נהדר של פליקס מגאת'. להמבורג גם יש גביע מחזיקות אחד מ-1977 (ניצחון על אנדרלכט בו מגאת' גם כבש) וגם הפסד בגמר גביע אופ"א מ-1982.

נוטינגהאם פורסט, אנגליה

פורסט היא קצת אנומליה – מועדון עם שני גביעי אלופות ורק אליפות אחת. בניגוד להמבורג, הקבוצה שהיום מנסה להעפיל מהצ'מפיונשיפ בחזרה לפרמייר ליג (לא הייתה בליגה העליונה מאז עונת 1998-9) בילתה לא מעט שנים בין שתי הליגות הבכירות באנגליה.

תחת בריאן קלאף, המנג'ר של נוטינגהאם בין 1975 ל-1993, הקבוצה חוותה את רוב הימים הגדולים שלה (יש שני גביעים מ-1898 ו-1959). ב-1978, שנה אחרי שעלתה ליגה, פורסט זכתה באליפות הראשונה והיחידה שלה. כחלק מאותן 8 שנים בהן 7 פעמים זכתה קבוצה אנגלית בגביע האלופות (1977 עד 1984), פורסט עשתה את הבק-טו-בק ישר אחרי שליברפול עשתה את זה. ב-79' עם ניצחון 0-1 על מאלמו (שער של טרבור פרנסיס המעולה, עם פיטר שילטון בשער ואחד מרטין אוניל על הספסל) ושנה אח"כ מול המבורג כאמור, הפעם עם שער של ג'ון רוברטסון הסקוטי, שבישל לפרנסיס את השער באותו מעמד שנה קודם.

איפסוויץ' טאון, אנגליה

אם לפורסט יש את בריאן קלאף כדמות אייקונית להיאחז בה, לאיפסוויץ' יש צמד: אלף ראמזי, המנג'ר של נערי הטרקטור (כן, זה אחד הכינויים של איפסוויץ') בין 1955 ל-1963; ובובי רובסון (מי שלא ראה את הסרט עליו בנטפליקס, חובה), המנג'ר בין 1969 ל-1982. ראמזי יותר מפורסם בזכות הג'וב שלו אחרי איפסוויץ': מנג'ר אנגליה, כולל בגביע העולם של 1966, אותו שיא שהנבחרת האנגלית מנסה ומנסה לחזור אליו. ראמזי אימן את הקבוצה בעונת האליפות היחידה שלה (1962).

רובסון ידוע בזכות לא מעט דברים – אחד מהם הוא כמנג'ר אנגליה – שכמו ראמזי לקח את הג'וב אחרי התקופה באיפסוויץ'. רובסון הגיע לחצי גמר המונדיאל ב-1990 וההדחה הכואבת מול מערב גרמניה בפנדלים. רובסון זכה עם איפסוויץ' בתואר שבזכותו היא ברשימה הזו – גביע אופ"א של 1981, עם ניצחון בשני משחקים 4-5 על אלקמאר ההולנדית.

היום איפסוויץ' בליגה השלישית (ליג 1) באנגליה. עונת הפרמייר ליג האחרונה הייתה 2001-02.

ריאל סרגוסה, ספרד

בספרד לא משאירים הרבה מקום לאליפויות של אחרות, אז קבוצות כמו סרגוסה צריכות להסתפק בגביעים. הקבוצה מצפון מזרח ספרד זכתה ב-6 גביעי המלך (האחרון ב-2004). הגביע של 1994 הוא החשוב ביותר, כי אחריו הקבוצה העפילה לגביע המחזיקות של עונת 1994-95. חואן אסניידר הארגנטינאי הפציץ במהלך הריצה של סרגוסה לגמר גביע המחזיקות עם 8 שערים. אחד מאותם השערים היה בגמר מול ארסנל. התותחנים כבר בלי ג'ורג' גרהאם על הקווים, אבל קבוצה בצלמו, עם רביעיית קיון-אדמס-דיקסון-וינטרבורן בהגנה, דייויד סימן בשער ועוד רבים וטובים כולל איאן רייט וג'ון הארטסון מיודענו, שכבש שער שוויון עבור ארסנל, שהגנה על התואר בו זכתה שנה קודם לכן מול פארמה.

הימים ימים שבהם קבוצות שזכו בגביע המחזיקות הגיעו לגמר עונה אח"כ, והפסידו בו. וכך היה גם הפעם. המשחק נגרר להארכה, שהסתיימה עם ניצחון של סרגוסה בזכות שער בדקה ה-119 של נעים – שער שסימן בחיים לא ישכח. סרגוסה לא בליגה העליונה בספרד מאז 2013. העונה בינתיים היא בכיוון הנכון – במקום השני בליגה השנייה בעת כתיבת שורות אלה, מקום המוביל חזרה אל הלה ליגה.

ראוי לציין – לסרגוסה יש זכייה בגביע הירידים (1964) שהוא בעצם הגלגול הקודם לגביע אופ"א (החל רשמית ב-1971). פיפ"א מכירים בתואר, אופ"א לא.

מגדבורג, גרמניה

התחלנו בקבוצה מגרמניה, נסיים בקבוצה ממזרח גרמניה, או לפחות הייתה משם בזמן שזכתה בגביע המחזיקות של 1974. באותו גמר מגדבורג ניצחה 0-2 את מילאן (בעונה חלשה של הרוסונרי), עדיין עם ג'יאני ריברה הקפטן, וג'ובאני טראפטוני על הקווים. מגדבורג, הקבוצה המזרח גרמנית היחידה עם תואר במפעל אירופי, גם זכתה ב-3 אליפויות מזרח גרמניה אבל מאז האיחוד הגרמני העניינים הלכו פחות טוב. ב-2015 הקבוצה העפילה חזרה לליגה השלישית בגרמניה, שם היא מדשדשת לה מעל הקו האדום בימים אלה ממש.

נוטינגהאם פורסט אוהדים
Via Nottingham Forest on Facebook
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח