השוט(ה) על כתפו

// מאת מתן שרון ונתנאל אברהם

העיר תל אביב גועשת ורועשת לקראת הדרבי התל האביבי הגדול, משחק גורלי שעשוי להשפיע על גורלה של עונה שלמה. מצד אחד, יתייצבו חניכיו של ג'ורדי קרויף, בצל פיטוריו של המאמן הגיאורגי, שוטה ארבלדזה, מאידך, האדומים שעברו את אחת התקופות הקשות והמטלטלות ביותר בתולדות המועדון. אז מה מחכה לנו?

הפועל תל אביב עומדת בסיטואציה שאינה מוכרת לה, לפחות לא בשנים האחרונות מאז עונת 2004/2005, אז ניצלה מירידה ממש במחזורים האחרונים. המועדון, אשר ניצל מפירוק בשנייה האחרונה, נאבק בימים האחרונים עם חוסר ודאות כלכלית, סגל דליל המחוזק בשחקני נוער וכן הפחתת תשע נקודות ממאזן הקבוצה לצד חילופי מאמנים.

הפועל תל אביב
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

הפועל מגיעה לדרבי אחרי הפסד בקריית שמונה בו עלתה עם ההרכב הצעיר ביותר שהופיע למשחק בליגת העל – חמישה שחקני נוער בהרכב וחמישה נוספים על הספסל. על אף שהשכילה לכבוש, הקבוצה איבדה נקודות קריטיות במאבק ההישארות, כשניצחונה המפתיע של אשקלון בשבת, מציב אותה כרגע במרחק של תשע נקודות מחוף מבטחים.

נראה כי האדומים התעסקו בימים האחרונים בכל מלבד המשחק, שבעיני האוהדים, הוא מעל הכל. ישראל זגורי, דודו ביטון, שמואל שיימן וכל חמשת הזרים עזבו, חן עזרא מתנדנד ושניים משחקניה הבולטים של הקבוצה, אדי גוטליב ועומרי אלטמן, שובתים. בגזרת הרכש, אפשר למנות את אור אוסטוינד, שאחרי ארבעה חודשים בליגה הלאומית חוזר לליגת העל. הגעתו של שחר הירש בהשאלה ממכבי חיפה והישארותם של ארון שוינפלד, בן רייכרט ואריאל הרוש, ללא ספק הוסיפה קצת שקט לאוהדי הקבוצה, לאחר שבתי החולים בצפון טיפלו בכמה מאותם אוהדים שקיבלו התקף לב אחרי הופעתו המזעזעת של צליל חתוכה.

בעוד כמה שעות הפועל ת"א תארח במושבה את מכבי ת"א בדרבי השני העונה, איך תוכל הפועל להתמודד עם היריבה העירונית שמגיעה למפגש במומנטום חיובי? ננסה לנתח. הפועל חייבת לשמור על שער נקי בדקות הראשונות מכיוון שמכבי תפתח בלחץ מאסיבי ותנסה "להרוג את המשחק" עוד לפני שהוא התחיל. שחקני הקישור האחורי – אביחי ידין ובן רייכרט, יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי לנסות ולסכל את הנעת הכדור של מכבי מצד אחד ולחפות על קו ההגנה מצד שני בעיקר בעזרה לעופר ורטה בסגירה על טל בן חיים. הפועל צריכה להאט ולמשוך את המשחק בתוצאה מאופסת כמה שאפשר כדי להפעיל לחץ על מכבי, לצופף ולחכות במחצית המגרש, לנסות לחטוף כדור ולצאת להתקפת מעבר בתקווה שתניב שער, בדיוק כמו אותו שער שהבקיע שוינפלד בשנה שעברה.

כבר לא קבוצה כבירה
Credit to "Hapoel Tel Aviv FC" Facebook page

הפועל ככל הנראה תעלה במערך 4-5-1 כאשר הרוש יפתח בין הקורות, ורטה, שיש, דגני ושוליימסטר ישלימו חוליית הגנה, ידין, רייכרט ואוסטוינד במרכז הקישור וארון שוינפלד בחוד. סימן השאלה מגיע מהאגפים. במשחק מול ק"ש שובצו עדן הרשקוביץ' המוכשר ושי אליאס מהנוער, כאשר קיימת אפשרות שעדן הרשקוביץ' ימשיך באגף שמאל ושחר הירש יתופקד באגף ימין, מעניין לראות כיצד קורצקי יפתור את הבעיה.

בצידו הצהוב של הכביש, הקבוצה העשירה של הליגה מגיעה לאחר סערת רגשות בחודשיים האחרונים שכללה הדחה מהליגה האירופית, איבוד נקודות חשובות במאבק האליפות באופן כמעט שגרתי ובעיקר תקופה לא פשוטה שעברה על אוהדיה, שהסתיימה, כאמור, בפיטוריו של שוטא ארבלדזה ומינויו הזמני של ג'ורדי.

שוטא ארבלדזה
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

חניכיו של קרויף יגיעו אל המפגש הזה לאחר הניצחון המרשים הראשון מזה תקופה ארוכה, תוך הצגת כדורגל איכותי ותוצאת 4:1 על הפועל רעננה המתדרדרת. הניצחון, הכדורגל ההתקפי וחזרתם לעניינים של קיארטנסון וטל בן חיים, בתוספת דלילות הסגל של האדומים וזכר לחמישייה המהדהדת מהסיבוב הקודם, הפיחו ציפיות רבות ורחשים בקרב הקהל הצהוב, כאשר נשאלת השאלה "כמה הפעם?". מנגד, התייצב המנג'ר ההולנדי של הקבוצה למסיבת העיתונאים לקראת המשחק במטרה למנוע שאננות והצהיר: "מי שחושב על 0:5 שוב, לא מבין בכדורגל".

החלטנו להקל על ג'ורדי ולהציע מספר טיפים שלדעתנו יוכלו לעזור לקבוצה לשחזר את היכולת מאותו דרבי. ראשית, משחק מעבר מהיר. השער השני שפתח את הסכר בדרבי הקודם, הגיע לאחר קרן של הפועל, שבעקבותיה יצאה מכבי למתפרצת קטלנית שהסתיימה עם שער של טל בן חיים החלוץ.  שנית, לחץ על שחקנים חסרי ניסיון. ככל הנראה, עד לשריקת הפתיחה לא נדע בדיוק כמה שחקני נוער יעלו בהרכב מחר, כאשר הערכות מנבאות על כשני שחקנים מהקבוצה הצעירה. אם זה אכן יקרה, הצהובים יצטרכו לנצל את האווירה הטעונה בדרבי ולהפעיל לחץ נקודתי על שחקנים שעדיין לא היו במעמדים הללו, כדי להרוויח את הכדור במהירות ולמצוא את הגנת הפועל לא מוכנה.

טל בן חיים מכבי תל אביב
קרדיט: דף הפייסבוק הרשמי של מכבי תל אביב

בנוסף, הפועל הוכיחה השנה מספר פעמים שהיא יודעת להעמיד בונקר משובח כאשר יריבה עדיפה ניצבת מולה, גם ההתקפה הטובה ביותר בליגה הבקיעה מולה שער בודד ב-180 דקות, שהגיע כתוצאה מטעות שוער ולא ממשחק מסודר של הפועל ב"ש שנותרה אובדת עצות. אם כן, למכבי כדאי לאפשר לאדומים להחזיק בכדור, להוציא את שחקניה קדימה ולהפתיע ברגע הנכון, כאשר האדומים יאבדו את הכדור. אם תנסה מכבי לשלוח כדורים פעם אחר פעם אל הרחבה, היא תתקשה לפרוץ את הבונקר האדום.

ג'ורדי קרויף צפוי להמשיך באותו מערך שניצח במחזור האחרון כאשר ראייקוביץ' יפתח בין הקורות, דסה, טיבי, פיליפנקה וריקן יפתחו בהגנה. אלברמן, גולסה ובניון יאיישו את מרכז השדה, כאשר טל בן חיים (החלוץ), יצחקי וקייארטנסון ינסו למצוא את הרשת של נועלת הטבלה.

וידאר קיארטנסן מכבי תל אביב.jpg
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page

גם לדרבי הקודם הפועל ת"א הגיעה עם מאמן חדש על הקווים ולא מעט רעש תקשורתי. האם נצפה שוב בניצחון מוחץ של מכבי שתצא לדרך חדשה, או שמא השחקנים באדום ידעו להתעלות, להחזיר את הכבוד ואת הנקודות החשובות לחודורוב במאבק ההישרדות? מה שבטוח, מצפה לנו משחק מסקרן.

בואנה ג'ורדי נכשלת
Credit to "Maccabi Tel Aviv FC" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח